Tripelin pullokypsymisen kesto

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

koodisto
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Tripelin pullokypsymisen kesto

ViestiKirjoittaja koodisto » Pe Heinä 15, 2016 13:56 pm

Moron,

onko muita belgioluista innostuneita? Ite oon tehnyt nyt ehkä 8 erää vahvaa belgialee, tripelistä tummempaan. Ensimmäisen erän tein viime vuoden marraskuussa (nyt siis 8 kk siitä) ja sen jälkeen kaikennäköistä Westmalleklooneista ja Duveleista erikoisempiin sichuanpippurilla ja appelsiininkuorella maustettuihin hullutuksiin. =) Saas nähä mitä niistä tulee...

Mun kaikissa vahvoissa (yli 7%) belgialeissa on sama juttu, niissä on todella kevyt maku, ei semmosta tummaa karamellimaisuutta, ei estereitä nimeksikään vaan jälkimaussa todella katkera alkoholin maku ja se tuttu raa'an oluen maku. Nyt sitte eilen huomasin että tästä mun viime vuoden belgistä oli vihdoin kadonnu se inhottava jälkimaku ja hedelmäisyys ja karamelli oli noussu pintaan! Se oli ihan oikean makuista ja hemmetin hyvää! Voiko tässä nyt vaan mennä näiden kaikkien erien kanssa niin että ne on hyviä vasta tuon yli puolen vuoden odottelun jälkeen?! Miten teillä on menny? Oon vaan joskus lueskellu et joillain joku tripel on saattanu olla jo ihan juotavaa tyyliin parissa kuukaudessa...

Oon epäilly kyl että oon käyttäny eriin enemmän hiivaa ku olis tarvis, sehän vähentää estereitä ja sen lisäksi mun vierteen ilmaus on lähinnä ollu hölskyttelyy. Siksi tässä pelkäsin että nää mun bisset nyt kaatuu siihen et niihin tulee liikaa tuota "solvent-like alcohols", joita kaipa tulee tuosta huonosta ilmauksesta ja liiasta hiivasta.

Mut voinko nyt sit kuitenkin olla toiveikas etten oo ryssiny ihan kaikkea? :cheers2:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

Re: Tripelin pullokypsymisen kesto

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Heinä 15, 2016 14:53 pm

Ylihiivaus on sellainen homma mihin pitää oikein panostaa että menee oikeasti överiksi. Mulla tulee ensimmäisenä mieleen käymislämpötila. Jos vahva belgiolut käy vaikka huonelämpötilassa (21c) oikein kiivaasti, voi oluen lämpötila olla helposti yli 25 astetta. Tällöin voi syntyä estereitä, alkoholeja ja muuta kivaa mitkä tuo epämääräistä hedelmäisyyttä ja viinaisuutta, jotka voivat sitten pitkällä kypsyttelyllä tasoittua.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Heinä 15, 2016 16:03 pm

Kyllä se on alihiivaus ennemin kuin ylihiivaus, mikä on ongelma. Vahva olut tarvitsee enemmän hiivaa kuin kevyempi. Ylihiivaus näillä eräkoo'oilla on likipitäen mahdotonta. Jos tosiaan lämpötilakin on ennemmin korkea kuin matala, niin ei ole mikään ihme, että tuon vahvuisissa oluissa on virheitä. Eikä ole mitenkään tavatonta, että niiden kanssa tarvitaan sitten pidempää (pullo)kypsyttelyä.

Et kerro muuten prosessista mitään. Se aika, minkä olut saa kypsyä käymisastiassa vaikuttaa myös aika radikaalisti. Jos malttaa tuommoisen vahvan oluen pitää neljä viikkoa tai pidempään käymisastiassa, on pullokypsyttelyyn tarvittava aika moninverroin lyhyempi kuin vaikka kahden viikon käymisastiassa pidolla. Henkilökohtaisesti suosittelisin vielä sekundaaria, olkoonkin, että se on jokseenkin kiistanalainen aihe. Tuommmoinen vahvempi olut olisi itsellä ensin pari viikkoa primaarissa ja sitten neljästä kuuteen viikkoa vähintään sekundaarissa. (Erinäisten kiireiden ym. vuoksi eräs olueni oli 13 viikkoa käymisastiassa ilman mitään ongelmia, eikä ollut edes erityisen vahva olut. Ei hätää sen suhteen.)

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » La Heinä 16, 2016 19:41 pm

Minua kiinnostaa belgioluet! Ensimmäinen erä tosin vasta lähdössä lähiaikoina valmistumaan, blonde / -tripel resepti tuli väsättyä valmiiden pohjalta saatavilla oleviin ainesosiin mukauttaen ja ainekset ovat jo ostettuna. Päämaltaana pilsner, hieman Chateau Cara Clair ja aimo ropsaus sokeria (normaali kidesokeri käy?), humaliksi ainakin Hallertau Hersbrucker ja mahdollisesti osa myös Hallertau Mittelfrüh, hiivaksi T-58. Vahvuutta tulee sinne 7,5% paikkeilla tai jos mäskäystehokkuus pysyy yhtä hyvänä kuin aiemmissa niin sellaiset 8% pullokäymisen jälkeen. Mitähän tuon hiivan kanssa pitäisi tehdä, nesteyttää vain koska ne startterit ovat ilmeisesti suositeltuja vain nestehiivoille?

Itse kysytystä asiasta en osaa sanoa mitään uutta mutta kaikki kirjoitukset asiasta kiinnostavat kovasti :cheers2:

koodisto
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja koodisto » Su Heinä 17, 2016 13:20 pm

Hei, kiitti vastauksista!

No mulla yleensä starttilämpötila ollu 17-19°C paikkeilla ja siitä antanu sit parin viikon sisään nousta max. 22 asteeseen (jotkut erät on käyneet 19 asteessa alusta loppuun). Käsittääkseni noi virhemaut vähenee jos aloittaa mahdollisimman matalasta lämpötilasta ja päästää siitä sitte nousee hallitusti. Primaryssä oon antanu olla semmosen pari viikkoo ja siirtäny secondaryyn ja antanut olla jotain 4-6 viikkoa viileässä kellarissa riippuen erästä. Joskus oon menny pelkällä primaryllä ja antanut seistä kuukauden ennen pullotusta. Eli tuosta ei pitäis olla kysymys, siksi epäilin huonoa ilmausta...

koodisto
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja koodisto » Su Heinä 17, 2016 13:26 pm

nii joo ja kissaluolabrewery, sun resepti kuulostaa hyvältä! Ite en oo koskaan kokeillu T-58:sia, pitäis ehkä kokeilla joskus kun porukka sitä käyttää. Oon halunnu mennä noilla nestemäisillä belgi-ihanuuksilla, WLP:n ja Wyeastin. Kerran kokeilin jotain abbey ale-kuivahiivaa ja tulos oli ihan karmaiseva...

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Heinä 19, 2016 11:07 am

Onko typeryyttä kegittää tällaista trippeliä 5 litran minikegiin? Olen aika laiska pullottamaan ja minusta olut vain maistuu paremmalta tynnyristä kuin pullosta, mutta koska tuo on sen verran vahvaa, ettei sitä aivan parissa päivässä juoda, mietin että alkaako väljähtymään jos vähän kerrassaan laskee tynnyristä ja seisoo kuukauden pari?

Varmaan pullotan kuitenkin ja teen janojuomat erikseen. Ei vain millään jaksaisi. :)

koodisto
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja koodisto » Pe Heinä 22, 2016 8:39 am

Mä oon kyl lukenu et jotku kegittää, mut kyl se pullokypsyminen on kai se belgialen "juttu" ja sitä suositellaan. En kyllä käytännössä tiedä, onko sillä mitään eroa, en oo koskaan kegittäny. Mullakin tuolla odottaa La Chouffe-klooni pullotusta, mutta ei millään jaksaisi...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Heinä 22, 2016 10:46 am

Humalisto kirjoitti:Onko typeryyttä kegittää tällaista trippeliä 5 litran minikegiin? Olen aika laiska pullottamaan ja minusta olut vain maistuu paremmalta tynnyristä kuin pullosta, mutta koska tuo on sen verran vahvaa, ettei sitä aivan parissa päivässä juoda, mietin että alkaako väljähtymään jos vähän kerrassaan laskee tynnyristä ja seisoo kuukauden pari?

Varmaan pullotan kuitenkin ja teen janojuomat erikseen. Ei vain millään jaksaisi. :)

En suosittele moiseen käyttöön 5L minikegejä, tuppaavat vuotamaan hanan kanssa paineet ulos melko pikaisesti, jatkuvaa säätöä.

Pulloihin vain.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Joulu 23, 2016 12:07 pm

Kyllä mulla on avattu minitynnyri säilynyt kevyesti pari viikkoa, hanahan osaa itse pitää paineen yllä vaikka jostain vähän vuotaisikin, ainakin niin kauan kuin kapselissa riittää kaasua.

Itse tosin pistän vahvat belgit pulloihin ihan jo sen takia että mieluummin varaan hanan ja tilan jääkaapista jollekin arkipäiväisemmälle oluelle.

Pari erää on nyt tullut tehtyä tummaa luostariolutta Wyeast 1214-hiivalla (Chimay) ja ensimmäinen erä oli jo neljä viikkoa pullotuksesta aivan erinomaista. Toiseen muistin laittaa muscovado-sokerin joka unohtui ekasta ja tuntuisi että tämä vaatii kypsytystä vähän pidempään. Hiivaus tosin oli erilainen koska valmiin pussin sijaan keräsin talteen ekan erän hiivat ja käytin ne toiseen satsiin, tiedä sitten millainen vaikutus tällä oli.

Trippeli jonka tein Safbrew Abbey:llä kävi epähuomiossa liian kuumassa (käyntilämpötilä varmaan 27C ellei enemmän) ja siihen tuli aivan karmeat alkoholiset aromit. Maku pehmeni muutamassa viikossa sen verran että se on jotenkuten juotavaa, mutta tuskin siitä koskaan tulee mitään ensiluokkaista olutta.

Palaa sivulle “Yleinen”