BrewMate v1.26 käyttö

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

BrewMate v1.26 käyttö

ViestiKirjoittaja seppinen » Su Helmi 14, 2016 17:04 pm

Terve! Olen aktivoitunut tällä foorumilla viimeisen viikon aikana. Olen hankkimassa 30l Klarsteinin Beerfestiä http://www.electronic-star.fi/Klarstein ... 200803.htm panokoneekseni. Laitteen laitan tilaukseen heti 4.3 kun sitä on saatavilla. Tätä ennen kysyisin muutaman epäselvän asian liittyen BrewMaten käyttöön, ja kysymykset sivuavat tietysti oluen panemista myös yleisesti, joten konkarit vastailkaa :)

1. Syötänkö "Batch Size" tapauksessani 25 l, vai mikä olisi sopiva?

2. Miksi "No Chill" täpän laittaminen nostaa IBU arvon 82,2 -> 114,8? Ajattelin jäähdyttää vierrettä yön yli, koska jäähdytintä en heti ole hommaamassa.

3. Mitä tuolla "Effiencyllä" tarkalleen tarkoitetaan? Hyötyaste?

kuva1.JPG

4. "Strike Water" eli vettä kiehumaan 17,31l ja "Sparge water" huuhteluvedeksi 16,8ll?

5. "Wort Volume before Boil" eli ennen keittoa olisi 28.9 litraa? Ja valmista tuotetta "Actual Volume in Kettle" olisi 25l?

Kuva2.JPG

Kiitokset panijat!

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

Re: BrewMate v1.26 käyttö

ViestiKirjoittaja Pete » Ma Helmi 15, 2016 20:17 pm

2. Miksi "No Chill" täpän laittaminen nostaa IBU arvon 82,2 -> 114,8? Ajattelin jäähdyttää vierrettä yön yli, koska jäähdytintä en heti ole hommaamassa.

4. "Strike Water" eli vettä kiehumaan 17,31l ja "Sparge water" huuhteluvedeksi 16,8ll?

5. "Wort Volume before Boil" eli ennen keittoa olisi 28.9 litraa? Ja valmista tuotetta "Actual Volume in Kettle" olisi 25l?

Moi,

Konkari en ole vaan märkäkorva, mutta kun saman pannunkin olet hommaamassa niin en voi olla vastaamatta =)

Eli olen aloittelija, jonka 3. satsi Beerfestillä on nyt jälkikypsymässä, joten suhtaudu kaikkiin vastauksiini niiden ansaitsemalla epäluulolla (ja viisaammat korjatkoon tarvittaessa) :D

1. Itse olen käyttänyt 24l eräkokoa - ja silti pitää olla todella tarkkana ettei kiehu yli keittovaiheessa. (Olen saanut siivoilla saunan lauteilta roiskeita..)
2. Ohjelma olettaa että humalat jäävät jäähtymisen ajaksi vierteeseen. Joten jos jäähdytintä ei ole, niin ne ovat pidempään antamassa katkeroa.
3. Hyötyastetta juurikin. Ymmärtääkseni sitä, miten suuri osa maltaiden hyödynnettävissä olevista sokereista saadaan mäskäyksen aikana irroitettua vierteeseen.
4. Noin tuo softa kertoo - sitä onko tuo optimaalinen arvo, en osaa aloittelijana sanoa, mutta uskoisin olevan suht oikea tai muuten softaa ei taitaisi kukaan käyttää.
5. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä mahtuuko kiehumaan - kuten sanoin, mulla tuo 24l eräkokokin keittää yli hyvin helposti. Keittämisen (ja jäähdyttämisenkin) aikana haihtuu vettä yllättävänkin paljon. Tuo laskennallinen arvio on osunut näissä mun ensimmäisissä kokeiluissa suhteellisen lähelle oikeaa. Paitsi viimeisimmässä erässä, jossa pussimäskätty stout tukki filtterin niin että koko pannu oli pakko viedä parvekkeelle jäähtymään ennenkuin sain vierteen turvallisesti pois pannusta - siinä ilmeisesti haihtui pari kolme litraa lisää.

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja seppinen » Ma Helmi 15, 2016 20:54 pm

Pete kirjoitti:

Moi,

Konkari en ole vaan märkäkorva, mutta kun saman pannunkin olet hommaamassa niin en voi olla vastaamatta =)

Eli olen aloittelija, jonka 3. satsi Beerfestillä on nyt jälkikypsymässä, joten suhtaudu kaikkiin vastauksiini niiden ansaitsemalla epäluulolla (ja viisaammat korjatkoon tarvittaessa) :D

1. Itse olen käyttänyt 24l eräkokoa - ja silti pitää olla todella tarkkana ettei kiehu yli keittovaiheessa. (Olen saanut siivoilla saunan lauteilta roiskeita..)
2. Ohjelma olettaa että humalat jäävät jäähtymisen ajaksi vierteeseen. Joten jos jäähdytintä ei ole, niin ne ovat pidempään antamassa katkeroa.
3. Hyötyastetta juurikin. Ymmärtääkseni sitä, miten suuri osa maltaiden hyödynnettävissä olevista sokereista saadaan mäskäyksen aikana irroitettua vierteeseen.
4. Noin tuo softa kertoo - sitä onko tuo optimaalinen arvo, en osaa aloittelijana sanoa, mutta uskoisin olevan suht oikea tai muuten softaa ei taitaisi kukaan käyttää.
5. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä mahtuuko kiehumaan - kuten sanoin, mulla tuo 24l eräkokokin keittää yli hyvin helposti. Keittämisen (ja jäähdyttämisenkin) aikana haihtuu vettä yllättävänkin paljon. Tuo laskennallinen arvio on osunut näissä mun ensimmäisissä kokeiluissa suhteellisen lähelle oikeaa. Paitsi viimeisimmässä erässä, jossa pussimäskätty stout tukki filtterin niin että koko pannu oli pakko viedä parvekkeelle jäähtymään ennenkuin sain vierteen turvallisesti pois pannusta - siinä ilmeisesti haihtui pari kolme litraa lisää.

Kiitos vastauksesta Pete! Eli taidan ainakin ensimmäisellä kertaa laittaa eräkooksi 23 tai 24 litraa, kun tuo eukko ei oikein innostunut panemisesta kotona, kummassakaan merkityksessä ;) eikai, parempi ettei läiky yli.

Eli suosittelet yleisesti laitetta? Ensimmäisellä eikä toisella panokerralla filtteri tukkiintunut? Ilmeisesti siinä on myös valepohja? Miten hyvin lämpöasteet pitävät paikkaansa? Oletko käyttänyt mukana tulevaa poistoletkua?

Muutama hassu lisäkysymys.

Pete
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Pete » Ma Helmi 15, 2016 21:14 pm

Moro,

Jos läikkyminen aiheuttaa aviosodan niin suosittelen pudottamaan eräkokoa vielä tuostakin - tai sitten vahtimaan tosi tarkkaan keiton alkamista. Itse olen joutunut siivoamaan roiskeita joka kerta (no mun tapauksessa emäntä sai minusta tarpeekseen jo n vuosi sitten, joten sodanaihetta tuosta ei enää tule - ylimääräistä siivoamista vain :hullu:)

Mulla ei oikein ole mitään vertailukohtaa muihin pönttöihin nähden, joten siinä mielessä olen huono suosittelija - mutta kyllä tuo tuntuu toimivan tehtävässään. Noi tähän mennyssä tehdyt erät vaikuttavat ihan suht onnistuneilta (viimeisin vain vierteen maistamisen perusteella).

Valepohja on kyllä. Kovin tarkka lämmönsäätely ei ole: +/- 5C tarkkuus luvataan ja siihen tuo ainakin mun mittauksieni mukaan tuntuu pääsevän. Jos tarkempaa haluaa niin sitten saa kyllä olla lämpömittarin kanssa seuraamassa ja säätämässä käsin.

Ekalla kerralla filtteri oli ihan ok, toisella alkoi tökkiä ja kolmannella meni täysin umpeen. Tosin luulen kyllä että tämä on ns aloittelijan moka - tuo olisi varmaankin pitänyt irroittaa ja oikeasti puhdistaa huolella. Nyt vain huuhtelin niin hyvin kuin suihkuttamalla sain. Poistoletkua ei mun versiossa tullut mukana, mutta letku on kyllä ihan tarpeeseen (olen käyttänyt erillistä itse).

[lisäys]: Pussimäskäys on tällä pannulla nähdäkseni se ainoa vaihtoehto. Ilman pussia tuo filtteri on taatusti tukossa jo ensimmäisellä kerralla.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Helmi 15, 2016 22:08 pm

Patch size eli eräkoko on ainakin muissa softissa se määrä jota olutta saadaan käymisastiaan. Tästä aletaan laskemaan taaksepäin eli huomioiden seuraavat asiat (arivoita määristä):
- jäähtyminen (neste supistuu jonkin verran)
- keiton rupat kattilan pohjalla (ehkä litra)
- veden haihtuminen keittäessä (riippuen kattilan pinta-alasta 3-4l ehkä)
- mäskin nielemä vesi
Kun nuo huomioidaan saadaan nuo strike ja sparge vedet yhteensä. Ainakin beersmithissä voi oman laitteiston osalta määritellä kaikki nuo määrät.

Kattilan ohjeista kannattaa lukea paljonko siinä olisi valmistajan mielestä sopivaa keittää. Muistaakseni omassa Biggiessä max merkki on jossain 20-22l tienoilla vaikka kattilan vetoisuudeksi ilmoitetaan 27l. Itse ole max 21l siinä keittänyt ilman suurempia ongelmia. Tuosta sitten jää, jos kaikki menee nappiin noin 15-16l vierrettä käymisastiaan.

Toinen asia mitä kannattaa miettiä läiskymisen ohella on haihtuminen. Jos meinaat keittää keittiössä mieti minne haihtuva vesi menee. Vettä haihtuu kuitenkin useampi litra ja mikäli keittiössä ei ole ulos puhaltavaa liesituuletinta tiivstyy tuo höyry kaikille pinnoilla ja valuu seiniä pitkin. Siinä voi olla av(i)osopu koetuksella. Itse opin tuon kantapään kautta kellarissa ensimmäisen keiton yhteydessä.
Jos ei liesituuletinta tai muuta ulos puhaltavaa tuuletinta ole käytössä kannattaa harkita suihkussa keittämistä. Siellä on kuitenkin lähtökohtaisesti seinät jotka sietää kosteutta ja höyryä sekä yleensä poistoilma venttiili joka imee painovoimaisesti tai koneellisesti höyryä pois.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Joulu 19, 2016 9:14 am

Tohon ABV lopputulemaan ei ole ilmeisesti otettu huomioon pullotuksessa lisättyä sokeria, joka tuo n. 0,4% lisää jytyä?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ma Joulu 26, 2016 0:12 am

Ei ole ei.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Joulu 26, 2016 1:00 am

Joo kuten yllä kerrottu, niin ei.
Ja jos pikkutarkasti asiaa katsotaan, niin pullotussokerin tuoma lisä riippuu karbonoinnin määrästä. 25g sokeria 10 nestelitraa kohti nostaa ominaispainoa noin yhdellä. Eli se lisää noin 0,13 % alkoholia. Jos karbonoit 5g/l tulee siis noin 0,26 % lisää. Omissa laskuissa olen käyttänyt vakiona 0,3 % lisää og-fg-lukemaan, tämä siis käyttämilläni noin kahden volssin tietämille sijoittuvilla karbonointitasoilla.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Joulu 26, 2016 1:11 am

Muistaakseni tuokin kyllä laskee lopullisen vahvuuden kutakuinkin oikein jos karbonointisokerit lisää käymismateriaaleihin. Summa summarum, eipä tuo Brewzealotin laskukaavakaan varsinaisesti työläs ole.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Yleinen”