Nyt Mokasin

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Spenroos
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Janakkala
18 tai yli: Olen

Re: Nyt Mokasin

ViestiKirjoittaja Spenroos » La Helmi 11, 2017 22:17 pm

BrewZealot kirjoitti:Luetun ymmärtäminen taas ongelmana. Siis teit startterin, mutta se ravinnepussi vain jäi poksauttamatta... Ei kai sillä nyt isommin pitäisi olla väliä, sehän on vain ravinnetta ja jotain sokeria, jonka avulla hiiva alkaa käydä ja voi todentaa, että hiiva on vielä elinkelpoista.
Startteriko ei siis käy? Onko tuore hiiva? Jos on, niin kyllä sen pitäisi lähteä käymään pussukasta riippumatta. Aikaa voi ottaa.

Juuri näin. Startteri mulla 1,5l limonadipullossa jossa vesilukko korkissa, 21 asteen lämmössä. Vierteessä ei käymisen merkkejä eikä muodostu mitään painetta. Hiiva ei ollut kovin tuore. Tuli hankittua jo viime vuoden puolella panoon, joka jäi silloin toteuttamatta. Valmistuspäivä taisi olla 17.10.2016 mutta kun pussissa "luvattiin" puolen vuoden käyttöaika ja hiiva ollut mulla koko ajan kylmässä niin päätin yrittää. Sit kun huomasin ettei se sisäpussi ollutkaan hajonnu niin oletin toki että se oli se kämmi mutta toki voi olla tuo hiivan ikäkin. Odottelen maanantaihin josko jotain tapahtuis, jos ei niin tilaan tuoretta hiivaa. Se vain tosiaan huolettaa että säilyykö tuo jo valmiiksi tehty 20 litran vierre hyvänä hiivaa odotellessa?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Helmi 12, 2017 22:36 pm

Hyvin keitetyn ja viimosen päälle desinfioitujen työkalujen kanssa sörkityn vierteen uskoisin säilyvän suljetussa astiassa joitakin päiviä hyvinkin. Vielä jos saa kunnolla kylmään, niin mahkut paranee. Mutta kyllä siihen äkkiä joku tiensä löytääkin, siihen sokeriherkkuun. Jos ei säily, niin pidätkö funkkaavista spontaanifermentoiduista oluista? ;)
Jotkut sentään oikein yrittävät saada pöpöillä vierteen käymään.

Kannattaa ostaa kuivahiivaa jemmaan pussi tai pari. Säilyvät hyvin, eivät maksa juuri mitään ja ovat kullan arvoisia tällaisissa tilanteissa. :)

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Helmi 13, 2017 0:07 am

Eka keitos ikinä, perjantai ilta yksin kotosalla piru ties kuinka pitkästä aikaa, sanotaanko että siinä mäskäillessä saatto jokunen karjala tyhjentyä ja nuo humalan keittoajat mennä sen verta münille että varmuuden vuoksi kippasin lauantaiaamuna liemen muuan isoon posliiniastiaan ja illalla tein uudet hieman vähemmällä panimomestarin hiivauksella :D

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Helmi 13, 2017 0:27 am

Rekkamasa kirjoitti:Eka keitos ikinä, perjantai ilta yksin kotosalla piru ties kuinka pitkästä aikaa, sanotaanko että siinä mäskäillessä saatto jokunen karjala tyhjentyä ja nuo humalan keittoajat mennä sen verta münille että varmuuden vuoksi kippasin lauantaiaamuna liemen muuan isoon posliiniastiaan ja illalla tein uudet hieman vähemmällä panimomestarin hiivauksella :D

Ei noilla humalan keittoaikojen heitoilla nyt mikään ihan käsittämättömän tuhoisa vaikutus yleensä ole. Katkerot ehkä epätasapainossa korkeintaan. Kyllä tollaiset kannattaa jatkossa pönttöön laittaa käymään ihan vaan referenssimielessä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Rekkamasa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: suomi

ViestiKirjoittaja Rekkamasa » Ma Helmi 13, 2017 0:30 am

Eka on eka niin halusin et on justiin. Arvaas miks tilasin kahteen satsiin :D

Spenroos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja Spenroos » Ma Helmi 13, 2017 17:51 pm

BrewZealot kirjoitti:Hyvin keitetyn ja viimosen päälle desinfioitujen työkalujen kanssa sörkityn vierteen uskoisin säilyvän suljetussa astiassa joitakin päiviä hyvinkin. Vielä jos saa kunnolla kylmään, niin mahkut paranee. Mutta kyllä siihen äkkiä joku tiensä löytääkin, siihen sokeriherkkuun. Jos ei säily, niin pidätkö funkkaavista spontaanifermentoiduista oluista? ;)
Jotkut sentään oikein yrittävät saada pöpöillä vierteen käymään.

Kannattaa ostaa kuivahiivaa jemmaan pussi tai pari. Säilyvät hyvin, eivät maksa juuri mitään ja ovat kullan arvoisia tällaisissa tilanteissa. :)

Kiitokset tästä arviosta. En tiedä näistä villihiivaoluista, ei oo tullu vielä maistettua =) . Pitäis ehkä kokeilla.

Kyllä tuo hiiva sitten lopulta eilen osoitti heräämisen merkkejä. Kasvatellaan rauhassa ja toivotaan että vierre jaksaa puhtaana siihen asti. Kuinkahan paska idea olis jos nopeasti kiuhauttaa vierteen uudelleen ennen hiivaamista? Ei kai siinä humaloinnit pahasti vikaan mee jollei pidempään keittele?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Helmi 14, 2017 8:12 am

Jos et keittäisi vaan pastöroisit vain eli nostat lämmöt sinne 75 asteen tienoille hetkellisesti (10-30s riittää ymmärtääkseni ihan virallisestikin). Sen pitäisi tappaa ylimääräiset kasvustot. Omenamehujen kanssahan tuo ainakin riittää tappamaan ylimääräiset hiivat ja bakteerit.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » To Helmi 16, 2017 14:07 pm

8,3g/Litra sokeria ipaan. Onko odotettavissa räjähtäviä pulloja? Oli poikkeuksellisesti lähes 3 litraa rupaa pohjalla jota en ottanut pullotus sokereissa huomioon.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Helmi 16, 2017 15:46 pm

Ei varmaan räjähtele (olettaen ettei olut itessään vielä kuiva lisää), mutta geyshiirejä voi niinkin olla. Kannattaa ehkä harkita niiden raottamista ainakin kerra esmes 2 päivää pullottamisesta.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » To Helmi 16, 2017 22:02 pm

FG 1.010, ja toistaviikkoa oli käyminen pysähtyneenä. Raottelenpa siten ylihuomenna.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Helmi 17, 2017 12:45 pm

Eiköhän tuo mee noinkin. Kaataa parissa osassa. Mulla on lagereissa ollu 7g/puteli ja ollu aika soppeli. Tuo varmaan vaan vaahtoaa aggressivisemmin.

Mainittin tuon kuivumisen kun tuntuu monilla olevan niin kiire saada kamat niin aikaisin pulloon.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Huhti 03, 2017 20:41 pm

Ensimmäinen kerta kun olut muuttuu etikaksi. Olen käyttänyt Coopersin vesilukotonta sammiota onnistuneesti vaikka kuinka pitkään. Tällä kertaa kuitenkin tein niin, että laskin tuosta viisi litraa olutta ulos ja liikuttelin siinä yhteydessä sammiota, mikä ilmeisesti tuhosi hiilidioksidipatjan, joka yleensä on vierrettä suojannut. Nyt kaksi viikkoa myöhemmin koko litku maistuu aivan etikalle. Onko jotain jippoa miten tuota saisi paranneltua omaan käyttöön vai kaadanko suosiolla viemäriin? Onkohan tuon satsin hiiva edes käyttökelpoista?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Huhti 03, 2017 20:51 pm

Jos on mennyt etikaksi niin hiiva ja olut on kyllä mennyttä. Itse hävittäisin myös muovisen käymisastian mutta sen tarpeellisuudesta voi joku muu kommentoida.

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Ke Huhti 05, 2017 19:00 pm

Pönttö taitaa enään kelvata vain hapankaalille tai suolakurkulle.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Huhti 06, 2017 9:06 am

Lärry kirjoitti:Pönttö taitaa enään kelvata vain hapankaalille tai suolakurkulle.

Toimivat hyvin myös mm. pyykkikorina, roskiksena tai vaikka lasten leikkikaluna.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » La Huhti 08, 2017 3:04 am

Ootteko tosissanne? Voi nyt hemmetin hemmetin hemmetti. Minkä takia astia on pilalla? Eikö tuota kloorikaan korjaa?

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Huhti 08, 2017 11:17 am

Muoviin pesiytyy bakteerit niin tiukkaan ettei niitä saa pois enää millään. Kokemusta on.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Huhti 19, 2017 20:11 pm

No ni viikinki sima kegissä ja ollut pakko karbonoitumassa jonkin aikaa.Viime hetken aivopieru oli heittää istran loput kegiin kun lapposi.Nyt sitten nousuputki ja hana menee heti tukkoon kun avaa hanan!!!,Yritän saada jonkinlaisen cold crashin aikaiseksi.Laitoin kegin kylmäkaappiin.Suunnitelmissa on lapota vappuna se toiseen kegiin.Toivotaan että onnistuu.Oli viikinkijumalainen maku kun maisto.Vai pitäisikö laittaa gelatiinit pönttöön vielä?
RDWHAHB

Palaa sivulle “Yleinen”