Nyt Mokasin

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Naali
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Nyt Mokasin

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Kesä 21, 2016 19:22 pm

Humalisto kirjoitti:On tämä kotipanimoharrastus kyllä suoraan manalasta. :super: :yka:

15l OG ~1.080 vierre + edellisestä erästä samana päivänä poimittu hyperaktiivinen s-05 hiivakakku (kupli vielä purnukassakin, johon sen kaadoin) -> sammioon klo 0.30 -> aamulla 7.30 lämmöt 24C (ajattelin, että jos ei tuosta nouse, niin saa olla) -> illalla klo 18.30 lämmöt 30C!!!!!

En ole näin rajuun eksotermiseen reaktioon törmännyt aiemmin. Hain pihalta siellä vuosikausia maanneen 50 litraisen sadevesi- tms. ämpärin, laitoin puolilleen hanakylmää vettä ja sammion sinne.

Harmittaa, etten tajunnut heti, että tässä käy näin. Pelkään, että menee pilalle liian korkean käymislämpötilan tähden, mutta en oikein keksi miten tuota nopeamminkaan jäähdyttäisi.

Ikinä aikaisemmin ei ole käynyt näin. Varmaan tuo väkevä vierre ja tarpeettoman runsaus hiivaus ovat syypäät tähän. Hitsi, kun olen yrittänyt tätä kotipanimoharrastusta tehdä sillä periaatteella, että kaikki laitteet ja työvaiheet olisivat mahdollisimman yksinkertaisia, mutta näköjään edessä on lämpötilakontrolloidun käymikaapin hankinta...

Joo, väkevissä vierteissä kyllä lämmöntuotto on melkoinen. Yhdellä 23l imperial stouterällä joka oli jääkaapissa termostaatin takana +19C:ssä keskellä talvea oli jäähdytys päällä melkein pari päivää putkeen käymisen alettua. Eiköhän tuosta kypsyttelyllä pahimmat esterit katoa ennen pitkää kuitenkin.

Ja ei nuo kaapit hirveästi maksa käytettyinä jos tilaa on täysikorkuisen kuljetus mahdollista. Omani kokonaista 10€.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Kesä 21, 2016 22:20 pm

Pitää vähän sulatella (ja pehmitellä parempaa puoliskoa) käymiskaapin hankintaa. Projekti paisuu paisumistaan. Saaviin upottaminen näyttää laskeneen lämpötilan 24C-asteeseen, joka on huoneenlämpö. Vajaassa vuorokaudessa ominaispaino pudonnut 1.080->1.030 mikä kuulostaa turbohiivamaiselta kiljusekoilulta, mutta maussa ei onneksi ollut minusta havaittavia estereitä.

Kuumottaa vain se mahdollisuus, että sammio hörppää tuolta saavista, kun sählään jotain.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Kesä 30, 2016 0:49 am

Opin kantapään kautta kegien venttiilien erot.
Eli pesin itselle uuden kegin ja purin kaikki osat irti. Sen enemmittä miettimättä löin venttiilit kiinni. Pesun jälkeen pistin CO2 liitintä kiinni ja ajattelin, että onpas tiukka ja painoin reippaasti koko kropan painolla. Hetken painettua tajusin, että nesteen ja kaasun venttiilit oli menneet ristiin. Tunnin sain äheltää että sain venttiilin irti liittimestä irti.
Oi miksi niiden pitää olla erilaiset, mutta kuitenkin melkein samanlaiset?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Heinä 01, 2016 10:14 am

Jep.Onneksi ite en survonut pohjaan kiinni.Käytössä myös voi jumittaa kun tiivisteen rasva kuluu pois(o rengas rasva)
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Heinä 04, 2016 17:32 pm

Kegi sekoilut jatkuu.
Ei varsinainen moka, mutta tilasin parin ensimmäisen kegin kaveriksi muutaman lisää. Nyt on uudessa kegissä vehnäistä ja olin sitä nostamassa jääkaappiin ja kops... Yläreuna osui jääkaapin kattoon... Uudet kegit onkin noin 5-10cm korkeampia kuin vanhat. Doh!
Ei sitten mahdu nämä uudet sisään ilman jääkaapin sisuksien uudelleen rakentelua. Kaikkea sitä oppii kantapään kautta kun pää käy innosta kierroksilla. =)

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Ti Heinä 05, 2016 13:06 pm

äyni kirjoitti:Patapatalla saa hinkata parin millin karstakerrosta parhaimmillaan tunteja. Jos mekaaniseen puhdistukseen haluaa lähteä, niin jokin lasta / raappa on suositeltavampi. Kun se ei ole konetiskiaineella liottamalla lähtenyt, niin ei patapata juuri auta. Jokin karkeampi teräsvilla saattaa toimia, mutta kauan saa silläkin hinkata.

Teräsvilla ei sovi ruostumattomalle teräkselle,
sillä se vaurioittaa materiaalia kahdella
tavalla: Se aiheuttaa naarmuja, sekä rauta-
jäämät vahingoittavat ruostumattoman
teräspinnan itsekorjautuvuutta.

Lähde: http://www.worldstainless.org/Files/iss ... ome_FI.pdf

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Heinä 05, 2016 13:34 pm

Toi on muuten ihan totta. Tietyllä varauksella.
Mikäli sen kattilan pesee teräsvillan jäljiltä kunnolla, niin vahinkoa ei juuri tapahdu.
PataPataa on käytetty RST-kattiloiden puhdistukseen vaikka kuinka paljon, eikä siitä suurempaa haittaa ole mihinkään ollut.

Mutta kyllä itse suosin karkeaa rst-teräsvillaa. tämäntyyppistä: http://www.hygieniapalvelu.fi/imgs/prod ... a_69gr.jpg

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Elo 08, 2016 20:18 pm

No nyt mokasin!!!4pöntöö ympäriinsä autotallissa käymässä ja huonot merkinnät.Viimeistä en ollut merkinny.Teippi ja teksti mitä laatua!Mittasin ominais painon oli1014 maistoin vierrettä ja ei ollut hirveän makeeta.En vielä tunnistanut että tämä jonka pullotin juuri oli viimeisin lauantaina tehty .No hokasin ennen jälki sokerointia.Laitoin 6g/L.Toivotaan ettei poksahda.Oli kyllä hyvä turvesavun maku sitten kun vielä viimeisiä pöntöstä maistoin.Kanaattaakohan muutaman päivän päästä raotella korkkeja?Kylhän toi oli käynyt haipakkaa oli parin sentin krausen rengas.En ole mittaillut alku ominaispainoja kun prosessi on saman kaltainen aina eli 5:n luokkaa oluset ovat olleet ja siihen olen pyrkinyt.
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Elo 08, 2016 20:54 pm

Onhan tuo todella nopealla aikataululla pullotettu. Varmasti pinna tai kaksi vielä käymättä pidemmän päälle.

Sama neuvo kuin aina, eli tarkkaile tilannetta! Testipulloja niin sillä se selviää.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Elo 08, 2016 21:16 pm

:nauru: Joo kiirettä on pitänyt vanhin on pöntössä heinäkuun 13 pv.Sokeroinnissa ei kyllä pitäis olla epätasaisuutta kun käytän ruuditinta,tai tässä tapauksessa sokeroiditinta tms. =) Hoono soomi.Eli jokaiseen pulloon laitan erikseen sokerit.
RDWHAHB

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Syys 04, 2016 15:58 pm

Hehe, tahatonta komediaa oli taas tänään. Irish mossin toimivuudesta innostuneena en käyttänyt katkero/makuhumalointiin humalasukkia, ja ajattelin että lappoan vain kätevästi no-chill-pöntöstä vierteen käymispönttöön imemättä pohjan mujuja. DIPAsta kun oli kyse niin pöntössä oli jonkin verran muhjua...

No, ensilorauksilla vierre meni pönttöön ja suihkusi samantien ulos väärässä ääriasennossa olevasta hanasta. Mitä tehdä, no äkkiä kädet laposta irti, hana kiinni ja siinä samalla lappo upposi jäähdytyspöntön pohjaan sekä heilautti valtaisat muhjupilvet vierteen sekaan. Karmealla raivolla etsimään ja starsanilla käsittelemään jotain siivilöitä joilla vierteestä saa enimmät sattumat pois, samalla kun Lallemandin hiivan nestetys menee pitkästi yliajalle (*), vierre istuu kahdessa pöntössä ja imee kaikki lähiympäristön basiliskot ja villihiivat sekaan (siltä ainakin tuntui). Loppupeleissä meni niinkuin aina ennenkin, eli vierre siivilän läpi kaataen ja aina välillä siivilästä muhjut tyhjäten...tähän pitäisi keksiä joku toimivampi ja vähemmän sottainen/kontaminaatioaltis tapa. Positiivista jos haetaan niin mäskäyksen hyötysuhde nousee kerta toisensa jälkeen, vaikka en oikein edes tiedä mikä prosessissa tehostuu.

(*) jossain netissä sanottiin että esinestetyskään ei saisi liian kauaa kestää, kun hiiva ottaa heräämisen jälkeen nokkiinsa siitä kun ympärillä ei olekaan mitään syötävää...
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Su Loka 09, 2016 14:31 pm

Ei panokertaa ilman mokausta. Tällä kertaa tuli vierteet pöydälle ja lattialle kun odottelin sen kiehumista. Kansi oli päällä, että se kiehuisi nopeammin ja saatoin hieman unhotua katsomaan Netflixiä kiehumista odotellessa. Noh, kaikki tietää mitä käy siinä kohtaa kun kiehuminen alkaa. Onneks kuulin lorinan suht nopeasti =)

"Töhöilyn määrä on aina vakio."

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Su Loka 09, 2016 21:14 pm

Taajuuskorjain kirjoitti:Millonkohan sitä muistais kattoa käymisastiasta sen hanan asennon ennen käyttöönottoa. Nyt ei sentään tullu spargevesiä varpaille, mutta pari litraa vierrettä meni lattiakaivon juotavaks :oops:

Ja tulihan se tämäkin taas tehtyä. Pitäsköhän mennä nukkumaan...

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Pe Loka 21, 2016 10:34 am

Humalat kaadoin pitkin saunanlauteita, pelletin mokomat hakeutu lauteiden väliin. Pyyyyh, uutta putkeen vaan. Eikai sinne ny montaa grammaa...

Aina jotain.

Nikker
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois savo

ViestiKirjoittaja Nikker » La Tammi 28, 2017 19:54 pm

No niin yli vuosi meni että "pääsee" tänne kirjoittamaan ja 11 panoa takana :cheers1: Tänään tuli sitten mokattua.. Päivän ohjelma oli pullottaa 2 olutta yht.30 litraa ja panna ekaa kertaa laakeria tulille. Pullotukset hoitu totuttuun tapaan.. ja oluen panossa kaikki onnistu suunnitelmien mukaan siihen saakka kun piti keitto jäädyttää hiivaus lämpöön. Käytössä on "kuparikierrukka" jäähdytin jonka pesin fairilla tuttuun tapaan.. ja tuttuun tapaan kun keittoa on jäljellä 10min niin kupari jäähdytin keiton sekaan... niin wtf miks alkaa vierre vaahdota... ei paljoa mutta sen verran että heti tajusin että en ollut vedellä huuhdellut kierrukkaa :hullu: mut joskus nämäkin on vaan opittava kantapään kautta :cheers2: juu ja kyllä seuraavaksi vaan sans strailla käsittely :geek:

Spenroos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja Spenroos » La Helmi 11, 2017 17:33 pm

Kämmäsin! Torstaina tein 1 litran startterin Wyeast Bohemian lagerille. Jotenkin kuvittelin onnistuneeni rikkomaan sen sisällä olevan pussukan kun pussikin vaikutti hieman paisuneen. Kaadettuani hiivan startterin sekaan huomasin että se sisäpussukka oli siellä ehjänä. No rikoin sen ja lisäsin sen sinne startteriin. Eilen perjantaina kolmikeittomäskäsin vierteen ja pelko siitä että hiiva ei oo startannu kävi toteen. Vielä tänäänkään ei havaittavissa mitään elonmerkkejä.

Siispä kovalla vaivalla väkerretty vierre on nyt suljetussa desinfioidussa käymisastiassa odottamassa hiivaa. Kuinkahan kauan se säilyy käyttökelpoisessa kunnossa? Kontaminaation vaara kai on aika pieni mutta uhkaako sitä jokin muu. Varmaan kuitenkin aikasintaan keskiviikkona saan uuden hiivan ja sekin tarttis kai kuitenkin startata vielä ennen käyttöä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Helmi 11, 2017 19:32 pm

Jos siis lisäsit sen nestehiivan ilman startteria, niin tod. näk. sen pitäisi alkaa käymään, mutta kyseessä on alihiivaus, joten voi viedä aikansa kun hiiva heräilee ja monistaa itseään ja sivumakuja voi tulla.
On toki mahdollista, että hiiva on stressannut ja kupsahtanut, mutta veikkaisin hidasta starttia.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Helmi 11, 2017 19:41 pm

^^ Kannattaisi ehkä hieman varovasti sekoitella vierrettä vielä, josko se auttaisi hiivaa heräämään. Eikös lagerit tuppaa muutenkin starttaamaan hitaanpuoleisesti?

Spenroos
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Janakkala

ViestiKirjoittaja Spenroos » La Helmi 11, 2017 20:29 pm

Niin siis laitoin hiivan siitä pussista litraan vierrettä starttaamaan. Alihiivaus? Ei nyt kai. Sitä on myös tullu ravisteltua vähän väliä tässä pari päivää.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Helmi 11, 2017 21:32 pm

Luetun ymmärtäminen taas ongelmana. Siis teit startterin, mutta se ravinnepussi vain jäi poksauttamatta... Ei kai sillä nyt isommin pitäisi olla väliä, sehän on vain ravinnetta ja jotain sokeria, jonka avulla hiiva alkaa käydä ja voi todentaa, että hiiva on vielä elinkelpoista.
Startteriko ei siis käy? Onko tuore hiiva? Jos on, niin kyllä sen pitäisi lähteä käymään pussukasta riippumatta. Aikaa voi ottaa.

Palaa sivulle “Yleinen”