Nyt Mokasin

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

HopHead
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Re: Nyt Mokasin

ViestiKirjoittaja HopHead » To Maalis 17, 2016 12:28 pm

Ratto kirjoitti:Pakko laittaa oma epäonnen pano tännekin.

Hankin Grainfatherin ja uuden mallasmyllyn, joilla ensimmäinen pano sujui ihan ok. Toisessa panossa ajattelin koittaa hieman karkeampaa maltaan murskausta, nyt kun se helposti onnistui. Jätin jyvät melkein ehjäksi, kun ne tuntuivat menevän kevyestä kosketuksesta murusiksi ja ajattelin, että sekoitus mäskäyksen alussa rikkoisi jyvät sopivasti. No ei rikkonut. OP ennen keittoa piti olla luokkaa 1.050, jäätiin 1.020 tietämille. Onneksi kaapista löytyi pullotukseen tarkoitettua spray-mallasta, jotta sain OP:n noin 1.045:een.

Keiton aikana sekoitin muutaman kerran kattilan pohjaa, kuten GF:n ohjeissa kehotetaan. Jäähdytysvaiheessa ihmettelin, kun pumppu ei meinannut millään jaksaa puskea vierrettä jäähdyttimen läpi, kunhan jurisi tuskissaan. Sitten tajusin, että humala/rupasuodatin on varmasti tukossa. No, ei ollut tukossa, vaan kokonaan irti. Olin siis onnistunut sohimaan suodattimen irti keiton aikana sekoitellessani. Onneksi nurkista vielä löytyi vanha uppojäähy, jolla sain vierteen kylmäksi. Sitten vain lapolla pönttöön. Kaikkineen ylimääräiseen pusaukseen taisi mennä melkein pari tuntia + muutama hermon riekale.

Oluesta tuli hyvää.

Toinen Grainfather-omistaja täällä, samat virhestepit on läpikäyty.
Pari matalan hyötysuhteen mäskäystä tuli tehtyä, sittemmin on päästä keskimäärin 75-80% luokkaan (60min).

Pumppu on umpisurkea ja se filtteri tosiaan ei pysy kiinni, nämä yhdistettynä helposti kaaos. Kannattaa pyöräyttää kierukkaruuvisiteellä se kiinni.
Pitäisi varmaan rakennella parempi suodatin itse.

Itse teen keiton lopussa voimakkaan whirlpoolin muutaman minuutin ajan.
Tällätavoin valtaosa humalamuhnusta ja mahdollisesta vierteeseen päässeistä maltaanjyvistä kasaantuu kattilan keskelle ja näin vähemmän työtä pumpulle.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » To Maalis 17, 2016 21:26 pm

Testailin tuota suodattimen kiinnipysymistä kylmänä, törkin sitä aika voimallakin ja hyvin pysyi kiinni. Lämpö taitaa pehmentää silikonin sopivasti, että suodatin lähtee irti. Klemmarikaupoille siis.

Olen miettinyt, että tekisi tuohon pumpun syötölle t-haaran ja 3-suuntaisen hanan, niin sitten saisi tarvittaessa joko laskettua tavarat ulos tuota kautta tai käytettyä pumppua huuhteluveden pumppaamiseen.

Menee jo kyllä offtopicin puolelle (tai uusien epäonnien manaamiseksi).

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » La Maalis 19, 2016 17:04 pm

Hankin aikanani viinitarvikeita myyvästa liikestä ominaispainomittarin. käyttöohjeet hukattu aikaa sitten, ja oeti että lukemat ilmoitettaaan sokeri gramma per litra. Eikä todellisena ominaispainona. Tein sitten tässä ekaa täysmäskäystä ja ihmettelin tässä oudon alhaisia lukemia. Niipä päätin lisätä 1,5kg uutetta jotta saisin lukemat kohdallen. jälkikäteen on tullut komenttia ihan hyvää sahtia. Ja tulihan siitä kolmos kljasta kumman rento olo.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Touko 16, 2016 20:40 pm

En tiedä kuka mokasi juuri tänään, mutta heitin maltaat kattilaan kun vesi oli ~45C ja ajattelin, että nopeasti se kuitenkin nousee sinne ~68C. Eipä mitään. Kattilan ylikuumenemissuoja tai joku muu rupesi temppuilemaan niin, että minulla on nyt 16 litraa vettä ja kuusi kiloa mallasta ollut jumissa beta-glukanaasi vaiheessa (piti tarkistaa). Taitaa tulla pitkä ilta tästä tai sitten menee viemäriin nämä. Ärsyttää. Juuri kun olin kuvitellut, että prosessi on kontrollissa, niin laitteet alkaa prakaamaan.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Touko 16, 2016 20:53 pm

...ja selityskin löytyi. Jostain syystä mäski alkoi palaa pohjaan ja kattilan ylilämpökatkaisu oli täysin kohdallaan. Mutta sitä en ymmärrä miksi noin kävi. Liekö syynä se, että tuossa sahtimaltaassa on niin paljon jauhoa mukana, että se kertyy tonne pohjaan. Ei ole vain ikinä käynyt näin aiemmin. Toisaalta aikaisemmin olen lämmittänyt mäskiveden oikeaan lämpötilaan ennen mäskäystä, mutta keittäessä ei ole ollut tällaista ongelmaa.

Hyvällä tuurilla kattilan pohjalla on vähän ehtinyt tapahtua beta-amylaasia. Voisihan tästä tehdä jonkun hapanolutkokeilun, jonka jälkeen saa sammiotkin heittää menemään.

EDIT: Perskeles jos ei lähde tuo kattila puhdistumaan. On vähän kallis kone heittää pois.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 16, 2016 23:52 pm

Rosterikattila? Sen saa aina puhtaaksi. Viimeistään lipeällä liottamalla lähtee takuulla. Emalipinta on vaikeampi.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Touko 17, 2016 8:27 am

Kiitos vinkistä! Mistähän tuota lipeää saa ja miten sitä käytetään? Ilmeisesti entinen kotien yleistarvike, mutta minä en ole ikinä käyttänyt.

(Ei lähtenyt ruokasoodalla, konetiskiaineella tai pyykkipulverilla, ei keittämällä eikä liottamalla.)

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Touko 17, 2016 8:52 am

^Tuhkasta sitä on ainakin meillä kotona keitetty back in the day. Mutta aika HC matskua, eli sen kanssa ei kannata leikkiä. Todella syövyttävää.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Touko 17, 2016 9:08 am

Lipeää löytyy aikkapa Biltemasta. Tuotenimi on näköjään kaustinen sooda.
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... 000035923/

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ti Touko 17, 2016 9:18 am

Ruokakaupoista löytyy myös mm. markkinanimellä Kodin Putkimies. Kannattaa katsella putkenavaajat, jos kyljessä lukee että vaikuttava ainesosa on natriumhydroksidi (eli tutummalta nimeltään lipeä), niin sillä lähtee. Lipeää EI käsitellä ilman hanskoja ja suojavälineitä, menee nimittäin ihosta ja lihasta läpi ja luuhun asti ja jälki on melko hurjaa. Jos sattuu lentämään iholle, niin neutralointia voi yrittää jollain happamalla. Sairaalakeikka on myös suositeltava.

Chemipro Oxi ja PBW ovat myös ihan näppäriä, lähtee ainakin lämmitysvastuksista palaneet vierteet hetken liottamisella.-

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 17, 2016 9:56 am

Parasta tavaraa on viemärinavausrakeet, ovat joko Puhdasta NaOH tai NaOH ja KOH sekoitusta, joissain on vielä katalyyttejä tehostamassa. Niitä saa rautakaupoista yms. Putkimies on periaattessa samaa, mutta hieman laimeampana.

Älä keitä lipeäliuosta, paitsi ulkona tai jos saat höyryt johdettua ulos. Niin emäksisen höyryn hengitys on keuhkoille liian kova juttu. Lämmintä vettä kattilan pohjalle muutama sentti ja rakeita päälle. (Lämpöä muodostuu, mahdollisesti paljonkin) Annat vaikuttaa niin kauan, että paska on poissa. Saattaa mennä päivä, saattaa mennä useampi. Mutta pitäisi lähteä, mikäli kyse on tosiaan mäskistä tulleesta sotkusta. Välillä voi sekoittaa ja raaputtaa pohjaa. Kumihanskat käteen ja suojalasit silmille. Ihan oikeasti. Kylläisen NaOH-liuoksen pH on n. 15,5, mikä on kutakuinkin järjettömästi. Siihen syöpyy kaikki orgaaninen aines. Ja sitten liuoksen hävitys siten, että ämpäriin vettä ja kattilasta NaOH-liuos kaadetaan sinne veteen. Älä lisää vettä väkevään NaOH-liuokseen, vaan emästä veteen. (Sama juttu kuin happojen kanssa, vesi ensin)

Mikäli tuolla ei lähde, niin sitten siellä on jo täytynyt tapahtua muutakin kuin pohjaan palamista ja sitten täytyy mennä happoihin & mekaaniseen puhdistukseen. Siitä oma lukunsa, sillä en jaksa uskoa, etteikö lipeällä lähtisi.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Touko 17, 2016 18:34 pm

Ostat paketin patapataa ja hoidat homman turvallisesti.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 17, 2016 22:16 pm

Patapatalla saa hinkata parin millin karstakerrosta parhaimmillaan tunteja. Jos mekaaniseen puhdistukseen haluaa lähteä, niin jokin lasta / raappa on suositeltavampi. Kun se ei ole konetiskiaineella liottamalla lähtenyt, niin ei patapata juuri auta. Jokin karkeampi teräsvilla saattaa toimia, mutta kauan saa silläkin hinkata.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Kesä 01, 2016 17:13 pm

Noniin. Nyt panin tuumasta toimeen ja hain biltemasta kaustista soodaa ynnä asiaankuuluvat suojavarusteet. Laskin kattilan pohjalla muutaman sentin kuuminta hanakuumaa vettä, vein pihalle ja kaadoin ehkä desin kidesoodaa päälle. Sitten kansi päälle. Heti näyttää lika alkavan irrota. Nyt mietin, että pitäisikö vain odotella vaikkapa huomiseen vai lisätä seoksen väkevyyttä tai kenties laittaa kattila seinään ja keittää liuosta (höyryt eivät kulkeudu sisätiloihin). Ostin (käyttämättömän!) vesaharjan tuon hinkkaamiseen, mutta mietin, että olisiko jokin toinen työkalu ollut parempi, en vain äkkiseltään keksi mikä. Koko kättä ei viitsi kattilaan tunkea kun liuos on sisässä.

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja arttue » Ke Kesä 01, 2016 21:34 pm

Selkäni oli kipeä pullottamispäivänä, enkä halunnut pullottaa selkä kyyryssä. Laitoin wc-istuimen päälle tyhjän käymisastian ylösalaisin ja sen päälle täyden käymisastian (mitä ihmettä tuli mietittyä...). Käväisin toisessa huoneessa hakemassa korkkeja ja poistuessani näin miten rakennelma romahti maahan. Onni onnettomuudessa, täysi pönttö putosi pystyasennossa lattialle, ja vain noin litra olutta roiskui lattialle, seinille ja kattoon.

Olut oli witbieriä, joten kylppäri haisi pari päivää halvalta sitruunan tuoksuiselta wc-raikastimelta.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » To Kesä 02, 2016 7:52 am

Imperial stoutin maltaat täytti mäskäyskattilan liki täyteen joten päätin pumpata mäskäysvedet alakautta kattilaan. Tämä toimi mainiosti, mutta jätin sähkökattilan jossa kuumensin veden termostaatin vahingossa noin 50 asteeseen. Se sammui kun sisällä oli noin 70 asteista vettä.
Maltaita sekoittellessa alkoi jostain tulla käryä. En heti tajunnut mistä ja viimein kurkkasin toiseen kattilaan ja huomasin että kattila jossa lämmitin veden oli alkanut kuumeta. Kattilan pohja mustui ja oli vääntynyt täysin mutkalle kuumuudesta. Ihme oli ettei kärähtänyt kokonaan.
Jäähtyessä kattila palautui muotoonsa eikä suurempaa vahinkoa lopulta tapahtunut. Ihmettelin etteimikään varoke kattilassa kosahtanut vaikka kävi liki sulamispisteessä.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » La Kesä 04, 2016 17:12 pm

Millonkohan sitä muistais kattoa käymisastiasta sen hanan asennon ennen käyttöönottoa. Nyt ei sentään tullu spargevesiä varpaille, mutta pari litraa vierrettä meni lattiakaivon juotavaks :oops:

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ke Kesä 08, 2016 12:53 pm

Humalisto kirjoitti:Noniin. Nyt panin tuumasta toimeen ja hain biltemasta kaustista soodaa ynnä asiaankuuluvat suojavarusteet. Laskin kattilan pohjalla muutaman sentin kuuminta hanakuumaa vettä, vein pihalle ja kaadoin ehkä desin kidesoodaa päälle. Sitten kansi päälle. Heti näyttää lika alkavan irrota. Nyt mietin, että pitäisikö vain odotella vaikkapa huomiseen vai lisätä seoksen väkevyyttä tai kenties laittaa kattila seinään ja keittää liuosta (höyryt eivät kulkeudu sisätiloihin). Ostin (käyttämättömän!) vesaharjan tuon hinkkaamiseen, mutta mietin, että olisiko jokin toinen työkalu ollut parempi, en vain äkkiseltään keksi mikä. Koko kättä ei viitsi kattilaan tunkea kun liuos on sisässä.

Päivitystä tarinaan. Annoin litkun olla kattilan sisässä kirjaimellisesti viikon. Kattila oli pihalla mahdollisten höyryjen pelossa. Lopputulos on se, että kattila on kuin uusi. Kaikki pohjaanpalanut mönjä lähti. Hinkkaamisella ei oikeastaan ollut mitään vaikutusta.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Pe Kesä 10, 2016 21:18 pm

Valutin mehumaijasta kuumaa sahtia 20l Speidelin pönttöön, jonka vein ulos jäähtymään. Korkki oli himpun verran jäänyt liian lujalle ja pönttö oli imassut lommolle :nauru: Eiköhän tuo mene takaisin, kun laittaa kiehuvaa vettä ja hieman painetta sisälle tai käsin painaa :roll:

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Kesä 21, 2016 19:10 pm

On tämä kotipanimoharrastus kyllä suoraan manalasta. :super: :yka:

15l OG ~1.080 vierre + edellisestä erästä samana päivänä poimittu hyperaktiivinen s-05 hiivakakku (kupli vielä purnukassakin, johon sen kaadoin) -> sammioon klo 0.30 -> aamulla 7.30 lämmöt 24C (ajattelin, että jos ei tuosta nouse, niin saa olla) -> illalla klo 18.30 lämmöt 30C!!!!!

En ole näin rajuun eksotermiseen reaktioon törmännyt aiemmin. Hain pihalta siellä vuosikausia maanneen 50 litraisen sadevesi- tms. ämpärin, laitoin puolilleen hanakylmää vettä ja sammion sinne.

Harmittaa, etten tajunnut heti, että tässä käy näin. Pelkään, että menee pilalle liian korkean käymislämpötilan tähden, mutta en oikein keksi miten tuota nopeamminkaan jäähdyttäisi.

Ikinä aikaisemmin ei ole käynyt näin. Varmaan tuo väkevä vierre ja tarpeettoman runsaus hiivaus ovat syypäät tähän. Hitsi, kun olen yrittänyt tätä kotipanimoharrastusta tehdä sillä periaatteella, että kaikki laitteet ja työvaiheet olisivat mahdollisimman yksinkertaisia, mutta näköjään edessä on lämpötilakontrolloidun käymikaapin hankinta...

Palaa sivulle “Yleinen”