Nyt Mokasin

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Nyt Mokasin

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 11, 2015 18:22 pm

Olisiko tämmöinen ketju kiva, missä voisi kertoa mokanneensa, vai onko tämmöinen jo?

Joka tapauksessa itse äsken kovasti ihmettelin, kun ei vierre jäähdy alle 23°C, vaikka kuinka kauan jäähdyttää. No, jäähdytin pois ja antaa ruvan laskeutua. Hetken päästä katsomaan, mitä kuuluu, niin vierrehän on taas kuumaa.
Olin unohtanut sammuttaa vastuksen.

Kivasti on jäähdytystehoa, kun 3 kW vastuksen paahtaessa täysiä laite jäähdyttää vierrettä kuitenkin 77°C.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Nyt Mokasin

ViestiKirjoittaja ossis » To Kesä 11, 2015 19:22 pm

Eilisessä kahden oluen sessiossa oli joka kattilan ja saavin hana auki kun aloin niihin nestettä/vierrettä kaatamaan.
Ei edes kolmas tai neljäs kerta totta sanonut vaan jaloille valui. :nauru:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 11, 2015 20:21 pm

ossis kirjoitti:Eilisessä kahden oluen sessiossa oli joka kattilan ja saavin hana auki kun aloin niihin nestettä/vierrettä kaatamaan.

Tämä on kyllä klassikko. Itselleni käy melkein poikkeuksetta tämä vähintään kerran panopäivän aikana. Tänään ei.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Kesä 11, 2015 21:43 pm

Viimeisin moka..
Kun tein kesän grilli-illoiksi vehnäolutta... Yhden stepin mäskäyksellä menin, ja tietysti jäi piirun verran alle siitä mitä tavoittelin... keitin vierrettä kasaan hullun kiilto silmissä... no alkoihan se tavoiteltu taso lähestyyn.. Sammutin vastukset. virittelin uppojäähdyttimen päälle.. Koska homma tapahtuii pihalla oli kuparikierukan päässä pitkä puutarhaletku.. Tusasin siellä letkun päässä aikani.. ja kuis ollakkaan kun palasin kattilan viereen.. ainakin 2-3 litraa oli lurahtanut vettä vierteeseen löysän klemmariliitoksen ansiosta... :mad: Huokauksia muutama.. en viitsinyt enään aloittaa kokoonkeittoa..
Positiivinen havainto... tänään kun kegitin... olunen oli käynyt 1.010 ja tarjolla on jotain 4,7 vahvuista keppana vehnää.. makukaan ei ollut pöllömpi.. joten eiköhän tästäkin selviä =)
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 11, 2015 22:13 pm

Lasketaanko se mokaksi kun oletin, että sama resepti samalla laitteistolla tuottaisi saman hyötysuhteen, n. 65%, ja tulikin 90%.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Kesä 12, 2015 12:01 pm

"Mittaanpa nopeasti FG:n... ja lurps. Sinne meni vesilukon litkut vierteen sekaan". Sattuu aina silloin tällöin.

Varmaan tuttua monelle =) :nauru:

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » La Kesä 13, 2015 0:17 am

"Heitänpä tuon huonosti pestyssä astiassa kuukauden muhineen hiivan sekaan"

Kuva

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » La Kesä 13, 2015 13:16 pm

Taannoin tässä mitä lienee APA:a keittelin. 60 minuuttia tuli täyteen. Sammutin liekin ja heitin ulkovajasta otetun kuparisen jäähdytyskierukan kattilaan. Perkele! Enhän mää keitellyt sitä ja desinfioinut. Meni vähän varmaan hiiren papanoita sekaan...
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Kesä 13, 2015 16:41 pm

Yleisin moka itsellä taitaa olla :

Reseptissä lukee 2kg DME mutta sujahtaa 3kg. Sitten tulee ärräpäitä ja kiroamista kun olut on taas liian vahvaa...

culblanc
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja culblanc » Su Kesä 14, 2015 13:51 pm

Vesilukkomoka mulle käy lähes joka kerta, kun lasken oluen käymisastiasta toiseen. Vesilukko unohtuu paikoileen ja saavi hörppäsee korvausilman sen läpi. Olen luovuttanut huonomuistisuuteni suhteen ja laitan vesilukkoon suosiolla veden sijasta viinaa (jos vain siinä vaiheessa saatavilla), ettei ainakaan home siinä elä.

Toinen yleinen on se, että en pullotustouhuissa tajua kuivata saavia ulkopuolelta. Sitten viimeisiä pulloja täyttäessä ja saavia kallistaessa jostain lurahtaa vettä pullotusletkun ulkopintaa pitkin puteleihin. Mälsää se.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Kesä 14, 2015 20:10 pm

Viime stasissa kun aloin jäähdytystä miettimään, niin huomasin yhden palikan jäähdyttimestä jääneen 80km:n päähän helsinkiin, joten jäähdytys tapahtui yön yli kylmähuoneessa. Saa nähdä vaikuttaako kirkkauteen kun humaloimattomasta uutteesta keitetty satsi kyseessä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Kesä 14, 2015 22:23 pm

Moka mikä moka vaikka olikin onnellinen loppu:
Piti tarjota mini-kegistä mökillä juhannusvieraille IPA:a. Hienosti osasin pakata mukaan Party-starin ja CO2-patruunat, mutta kuinka ollakaan siitä hanasta jäi jostakin syystä se tynnyrin sisään menevä putki kotiin.

Onneksi janoinen mies on kekseliäs. Hetken kiroilun jälkeen otettiin tuumausoluet ja väsättiin mökin varastossa olleista osista tilapäinen putki. Jäykkä muoviletku hieman modattuna. Hanan puoleiseen päähän monta kierrosta teflon-teippiä. Teflon jäi hyvin kiinni hanan kierteisiin. Ruuvarilla tynnyrin muovitulppa alas ja ensi-sihautuksen jälkeen värkki kiinni. Hyvin toimi. :)

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Ke Maalis 02, 2016 23:30 pm

Hei kaikki pösilöt. Jos tuntuu että virheet toistuu niin suosittelen kirjoittamaan ylös kaikkien panovaiheiden tärkeimmät asennot. Itsehän en koskaan virheitä tee, mutta esim. desinfiontia tehdessä on hyvä olla lista kaikesta roinasta mikä pitää olla desinfioituna. Muutenkin tuntuu että näissä hommissa on sen verta paljon pikkuasioita jotka pitäisi muistaa niin checklisti on tarpeen.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 03, 2016 1:25 am

Viimeisin (ilmeisesti käynyt jollekin muullekin): Ostan prismasta ominaispainomittarin, avaan pakkauksen, kallistan vähän putkiloa, jossa mitari on -> mittari säpäleinä lattialla. Nuo on valmistettu jostain ekstrahajoavasta lasiasta, koska putosi hädin tuskin puolen metrin matkan muovimatolle ja meni pirstaleiksi. Onneksi oli toinen, muovinen mittari, jota paiskon kaakeleihin harva se päivä ihan siitä ilosta, että mittari sen kestää.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Maalis 03, 2016 7:10 am

Humalisto kirjoitti:Viimeisin (ilmeisesti käynyt jollekin muullekin): Ostan prismasta ominaispainomittarin, avaan pakkauksen, kallistan vähän putkiloa, jossa mitari on -> mittari säpäleinä lattialla. Nuo on valmistettu jostain ekstrahajoavasta lasiasta, koska putosi hädin tuskin puolen metrin matkan muovimatolle ja meni pirstaleiksi. Onneksi oli toinen, muovinen mittari, jota paiskon kaakeleihin harva se päivä ihan siitä ilosta, että mittari sen kestää.

Mulla hajosi yksi ihan sillä että otin sen putkilosta käteen ja pidin vaakatasossa kahden sormen välissä. Katkesi kahteen osaan. En tiedä oliko supersuperohutta vai valmistusvirhe. Luultavasti molemmat.

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » To Maalis 03, 2016 10:55 am

ossis kirjoitti:Eilisessä kahden oluen sessiossa oli joka kattilan ja saavin hana auki kun aloin niihin nestettä/vierrettä kaatamaan.

Tää tulee melkein joka kerta kokeiltua. Viimeks kuumat huuhteluvedet varpaille =)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 03, 2016 13:37 pm

BrewZealot kirjoitti:
Humalisto kirjoitti:Viimeisin (ilmeisesti käynyt jollekin muullekin): Ostan prismasta ominaispainomittarin, avaan pakkauksen, kallistan vähän putkiloa, jossa mitari on -> mittari säpäleinä lattialla. Nuo on valmistettu jostain ekstrahajoavasta lasiasta, koska putosi hädin tuskin puolen metrin matkan muovimatolle ja meni pirstaleiksi. Onneksi oli toinen, muovinen mittari, jota paiskon kaakeleihin harva se päivä ihan siitä ilosta, että mittari sen kestää.

Mulla hajosi yksi ihan sillä että otin sen putkilosta käteen ja pidin vaakatasossa kahden sormen välissä. Katkesi kahteen osaan. En tiedä oliko supersuperohutta vai valmistusvirhe. Luultavasti molemmat.

Veikkaan, että kyseessä on Juha Sipilän juoni suomalaisen tuotannon lisäämiseksi.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja culblanc » To Maalis 03, 2016 14:17 pm

Helpostihan sitä oikoo mutkia ja sekoittaa vierrettä ominaispainomittarilla tai lämpömittarilla, kun kyseiset vehkeet on siinä usein näppärästi juuri hyppysissä tarjolla, mutta se ei ole järkevää, kun ei se lasi paljoa kestä. Itsellä ei ole vielä vierteeseen hajonnut, uskoakseni siinä kyllä pääsisi itku ja kirous. Oikea työkalu oikeaan työhön...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 03, 2016 15:19 pm

No se perinteinen. Jäähdytellään vierrettä lumihangessa huolellisesti kattilan kantta edes raottamatta...sitten kantta pois otettaessa lurautetaan vierteen sekaan kannen päälle sulanutta linnunpaska- tms. lunta, mitä nyt onkin tullut lähimaastosta kauhottua kattilan kylkiä vasten viilentämään sitä.

Vesilukosta on kanssa imaistu starsanit vierteen sekaan useammankin kerran kun hanasta on laskettu näytettä, mutta siitä tuskin on mitään haittaa. Kop kop.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 03, 2016 16:38 pm

Eikai sitä sammiota/kattilaa ole järkeä lumihankeen laittaa, kun ilma on sangen viileää muutenkin? Eikö lumi toimi tässä lähinnä eristeenä?

Palaa sivulle “Yleinen”