Cold crashing

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Cold crashing

ViestiKirjoittaja suorama » To Marras 24, 2016 6:36 am

Juu, ei kai kukaan ollut ajatellutkaan yrittää karbonoida ale oluttansa 0°C lämmössä. Mutta pullotus voi hyvinkin tapahtua tuossa lämmössä ja "parhaimmillaa" nesteeseen on sitoutuneena enemmän hiilidioksidia kuin jos pullotettaisiin siinä 20°C lämmössä.
Jos tuo Beersmithin näyttämä ja ajatukseni osuisivat samalle ladonseinälle, niin kun pullottaa oluensa nolla asteisena niin sitoutunutta hiilidioksidia on 1vols enemmän käytössä (jos sitä hiilidioksidia on jostain saatu sitoutumaan lisää).
Toisin sanoen jos käyttää karbonointi sokeria niin, että 20°C lämmössä saataisiin 2,5vols karbonointi aikaan, olisi nolla asteisen pullotuksen jälkeen 3,5vols käytössä. Olettaen, että pullotuksessa ei sitoutunutta hiilidioksidia häviä, tai sitä häviää molemmissa pullotuksissa yhtä paljon. Lämpimämmässä toki häviää käsittääkseni enemmän ja nopeammin.
Ulkoisella CO2 lähteellä tavallaan kannattaa karbonoida tarjoilulämmössä (tai jos on kiire, kylmemmässä), sillä sitä nopeammin hiilidioksidi imeytyy mitä viileämpää olut on (ja sitä pienempänä kaasukuplana molekyylien välissä). Ja toisaalta sitä pienemmällä paineella karbonoinnin voi tehdä, joten kegiin ei jää "tavatonta" ylipainetta karbonoinnin jäljiltä. Toki ylipaineen voi päästää pois jos haluaa.

Beersmithin kertomana jos haluaa vaikka sen 2,5vols 20litraan olutta niin:
0°C -> 0,6bar tai 31,8g sokeria kegiin, pullojen kanssa 63,6g sokeria tai 97,82g kuivamallasta.
6°C -> 0,9bar tai 44,89g sokeria kegiin, pullojen kanssa 89,79g sokeria tai 138,09g kuivamallasta.
12°C -> 1,3bar tai 55,5g sokeria kegiin, pullojen kanssa 111g sokeria tai 170,71g kuivamallasta.
20°C -> 1,9bar tai 65,77g sokeria kegiin, pullojen kanssa 131,54g sokeria tai 202,31g kuivamallasta.

Käsittääkseni nämä tarkoittavat juurikin lämpötilaa missä ollaan kun karbonointi tapahtuu. Eli kun olut on karbonoitaessa tietyn lämpöistä on siihen tietty määrä sitoutunut hiilidioksidia ajatuksella.

Edit:
Mietin tuossa päivällä töitä tehdessän, että sama määrä sokeria tuottaa aina saman määrän hiilidioksidia toki, mutta kaikissa lämpötiloissa ei samalla hiilidioksidimäärällä synny samaa painetta. Ja kun nesteeseenkin imeytyy eri määrä ns. luonnostaan hiilidioksidia eri lämpötiloissa, niin siksi karbonointisokerin määrä vaihtelee, aivan samalla tavalla kuin pullosta annettava paine.
Toisin sanoen karbonointisokerin määrä kannattaa aina laskea sen mukaan, mikä on tarjoilulämpötila, aivan kuin pullosta annettava painekin.
Sillä ei ole merkitystä niinkään missä lämpötilassa pullottaa tai karbonoinnin saa aikaan. Vaan sillä missä lämpötilassa olut on silloin kun se nautitaan.
Eli kuten tuossa yllä nyt on, jos halutaan 12°C olueen 2,5 vols hiilidioksidia pitää paineen olla 1,3bar. Sama paine pitäisi siis saada sokerilla aikaan jotta olut tuossa lämpötilassa sisältä sen 2,5 vols. Jos taas sama määrä, eli 2,5 vols halutaankin 20°C olueen, niin painetta pitää lisätä jotta hiilidioksiidia saadaan pakotettua sama määrä "sisään". Mutta jos karbonoi oluen 2,5 vols lukemaan 12°C lämmössä, se ei ole enää 2,5 vols tuossa 20°C lämmössä vaan 1,9 vols. Koska 1,3bar paineella ei tuon enempää imeydy. Toisaalta jos olut on karbonoitu 12°C lammössä samaiseen 2,5vols lukemaan ja olut jäähdytetään 6°C lämpöön 1,3bar paine antaa jo 3vols. Eli olueen imeytyy enemmän.
Jotta tämä ei olisi niin yksinkertaista, niin toki hommassa suljetussa pullossa käy niin, että kun sinne on laitettu tietty sokerimäärä ja se sokeri on hiilidioksidinsa hiivan kanssa luovuttanut, paine pullossa ei pysy samana. Tämä siksi, että olut sitoo enemmän tai vähemmän hiilidioksidia itseensä ja samalla myös kutistuu tai laajenee itsekin.
Mutta siksi sokerin määrä ei kovin lineaarisesti muutukaan...
Kun muuttelen Beersmithissä arvoja voin todeta, että jos karbonoin oluen ajatellen 12°C tarjoilu lämpötilaa 2,5vols asti, niin jäähdyttäessäni oluen 6°C tajoilulämpötilaan saan 2,8vols oluen ja paine putoaa 1,2bar tasolle. Tai jos oluen aukaisee 20°C lämpöisenä niin saa 2,2vols olutta ja pullossa on 1,6bar paine.

Jos siis haluan oluen jossa on vaikkapa se 2,5vols hiilidioksidia kun olut tarjoillaan, käytän paineena tai sokerimääränä sitä mikä on kyseiselle tarjoilulämpötilalle.

Olen muistaakseni tämän jo joskus itselleni selvittänytkin kun kegien kanssa aloin touhuamaan. Siksi kaapissani on 10°C lämpötila ja n.1bar paine kun haluan suunnilleen 2vols hiilidioksidia olueeseeni kun lasken sitä hanasta.
Jos haluan lageriin jostain syystä enemmän hiilidioksidia niin voin laskea kaapin lämpötilaa vaikka 7°C tuntumaan tai nostaa painetta vaikka 1,2bar tuntumaan. Mutta tuo 10°C ja 0,8bar toimii kivasti ja samalla annostelupaine on hyvällä tasolla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Marras 24, 2016 9:05 am

Oma parin päivän crashaustesti (liian lämpimässä, 3-5 -astetta ulkona) on ohi ja en nyt tiedä ainakaan tässä vaiheessa oliko tuolla mitään vaikutusta. US05-hiiva oli pikemminkin muuttunut hiutalemaiseksi puuroksi astian pohjalle, en tiedä vaikuttiko Irish Moss tuohon jollain lailla. Kuivahumalamuhjua kellui vierteen päällä vielä jonkin verran.
Karbosokeria laitoin perussetin mukaan, eli 5 g/litra. Kyseessä siis n. 9% DIPA.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » To Marras 24, 2016 21:17 pm

Kirkkaista käymispulloista vaikutusta voi tarkkailla erittäin kätevästi. Pitää kylmässä niin kauan, että haluttu
kirkkaus on saavutettu ja kuivahumalat painuneet kaikki pohjalle. Toki tämä vaatii sopivat laitteet tai nolla-asteisen kellarin tms...

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » To Marras 24, 2016 21:50 pm

miguels kirjoitti:Oma parin päivän crashaustesti (liian lämpimässä, 3-5 -astetta ulkona) on ohi ja en nyt tiedä ainakaan tässä vaiheessa oliko tuolla mitään vaikutusta. US05-hiiva oli pikemminkin muuttunut hiutalemaiseksi puuroksi astian pohjalle, en tiedä vaikuttiko Irish Moss tuohon jollain lailla. Kuivahumalamuhjua kellui vierteen päällä vielä jonkin verran.
Karbosokeria laitoin perussetin mukaan, eli 5 g/litra. Kyseessä siis n. 9% DIPA.

Kirkkaista käymispulloista vaikutusta voi tarkkailla erittäin kätevästi. Pitää kylmässä niin kauan (jos siis mahdollista), että haluttu
kirkkaus on saavutettu ja kuivahumalat painuneet kaikki pohjalle. Toki tämä vaatii sopivat laitteet tai nolla-asteisen kellarin tms...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 25, 2016 0:06 am

Jos oikein olen ymmärtänyt coldcrash ajatuksen, niin on tarkoitus nopealla lämpötilan laskulla tipauttaa mahdolliset isommat partikkelit nopsaan käymisastian pohjalle. Ja näin saada läpinäkyvämpää olutta aikaiseksi. Gelatiini voimistaa efektiä.
Cold conditioining taas aiheuttaa sen, että olut läpinäkyvöitetään kyseisessä lämpötilassa siten, että olut ei olisi sameaa enään kyseisessä lämpötilassa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Pe Marras 25, 2016 18:32 pm

suorama kirjoitti:Jos oikein olen ymmärtänyt coldcrash ajatuksen, niin on tarkoitus nopealla lämpötilan laskulla tipauttaa mahdolliset isommat partikkelit nopsaan käymisastian pohjalle. Ja näin saada läpinäkyvämpää olutta aikaiseksi. Gelatiini voimistaa efektiä.
Cold conditioining taas aiheuttaa sen, että olut läpinäkyvöitetään kyseisessä lämpötilassa siten, että olut ei olisi sameaa enään kyseisessä lämpötilassa.

Niin joo. Itellä perinmäinen ajatus saada suurimmat hiivat, proteinit, tanniinit ja humalat tiukasti pohjaan että kun lapoaa tai valuttaa hanalla pois niin jää pohjalle nuo. Brewdog panimo taas käyttää ihan cold condition termiä ja pitää sen 7 vuorokautta lähellä nollaa.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Joulu 04, 2016 20:58 pm

Nyt on oluet juotu ja täytyy sanoa, että liian vähän happoja tuli 15 g dekstroosi / 5l tynnyri. Tämän kokemuksen perusteella lyön normaalit primaussokerit seuraavaan erään vaikka kuinka cold crashaisin. Tuo lämpötilan huomiointi toiminee silloin, jos oikeasti käytetään alhaisessa lämpötilassa, mutta jos ensin käytetään normaalisti ~20C ja sitten vasta jäähdytetään en oikeasti usko, että neste imee ilmasta niin merkittäviä määriä hiilidioksidia, että primaussokeria oikeasti kannattaisi vähentää. Laitoin tästä satsista pari litraa myös pulloon. Täytyy tutkia niiden hapottumista myöhemmin kun korkkaan. Sivumennen sanoen nuo kuohuviinipullot ovat kyllä hemmetin mukavia siitä, että ne kestää melkeinpä mitä vain painetta.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Joulu 14, 2016 22:11 pm

Hitaammin nousee hapot crashaamisen jälkeen niinkuin täällä sanottiinkin. Nyt kolmen viikon pullokäymisen jälkeen sihahtaa hyvin ja vaahtoa/happoa on hyvin. Kirkkaudessa en huomaa eroa aikaisempiin dipoihini. Sameata on ja pysyy :D

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » To Joulu 15, 2016 21:53 pm

Omien kokeilujen perusteella mikä vaan olut kirkastuu, kun vaan tarpeeksi monta viikkoa pitää nollan asteen tienoilla, (cold conditioning ehkä ennemminkin) mutta joihinkin tyyleihin sameus sopii mielestäni mainiosti, esim. IPA. Kuten kuvassa herkullinen nektari...

New-England-IPA_f-558x800.jpeg
New-England-IPA_f-558x800.jpeg (19.6 KiB) Katsottu 12577 kertaa

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Pe Joulu 16, 2016 19:27 pm

Haittaako jos cold crashissa käydään välillä hieman pakkasen puolella? Laitoin 10 l satsin "isoon jääkaappiin". Päivisin ollaan nollan tienoilla, mutta nyt yöllä saattaa laskea neljään pakkasasteeseen. Alkoholia tuossa pitäisi olla n 7 %
"Ihan hyvää"

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Joulu 18, 2016 23:16 pm

Saattaa olla että astian reunoilta vetää hileeseen. Muuten kyllä mennään siinä rajoilla, että alkaa jäätymään. 10% viinan jäätymispiste on -4°C. Kokeilemalla selviää :mrgreen:

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Joulu 19, 2016 7:02 am

Sen verran saataa olla että pakkasella käynnistä ongelmaa että jälkikarbonointiin tarvittava hiiva kuolee. nim. kokemusta omaava

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ma Joulu 19, 2016 14:43 pm

petedad kirjoitti:Sen verran saataa olla että pakkasella käynnistä ongelmaa että jälkikarbonointiin tarvittava hiiva kuolee. nim. kokemusta omaava

Tosiaan yksi yö lämpötila kävi siinä 3-4 pakkasateen tienoilla, mutta pääosin oli 0 +/-1 astetta. Olut oli ainakin todella kirkasta ja hyvänmakuista pullottaessa, saas nähdä tuleeko sitten hiilihappoja. Ainakin kannattaa varmaan antaa enemmän aikaa.

Mutta ei kai hiivan pitäisi kuolla pakkasesta? Eiks jotkut jopa säilytä hiivaa pakkasessa?
"Ihan hyvää"

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Joulu 19, 2016 19:24 pm

Kuivahiiva varmaan pakkasessakin pärjää horroksessa, mutta veteen sekoittuneena taitaapi jääkiteet rikkoa hiivan
solurakenteet ja henki pois.

Ei ainakaan isompi pönttö ihan herkästi liikaa jäädy, pitäisi löytyä tervettä hiivaa karbonointiin...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Joulu 20, 2016 7:30 am

Aika kauan saa pitää kylmässä pikku pakkasilla, että isompi satsi jäätyy. Parikin litraa ottaa aikansa. Teoriassa hiiva voisi painua pohjaan ja pohja jäätyä herkemmin, jos se on esim. kylmää maata tai betonia vasten. Mutta en usko että sekään aiheuttaisi kuin hitaamman karbonatisoitumisen, aina sen verran hiivaa luulisi selviävän, jos ei umpijäähän vedä.

-20 voi olla vähän jo radikaali, mutta pari astetta ei ole niin paha jos ei viikkotolkulla pidä.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Joulu 21, 2016 9:41 am

Yksi siiderisatsi jäi karbonoitumatta kun pidin viikon -4c. Pullotusvaiheessa oli käymispömtön reunat selvää jäätä, jonka annoin ennen sulatusta sulaa huoneenlämmössä.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ti Tammi 17, 2017 17:25 pm

Kurpitsaoluessani on nyt 4 viikon jälkikäymisen jälkeen normaali karbonointi. Käväisi tosiaan 4C pakkasasteessa yhtenä yönä, mutta sitä kesti luultavasti vaan muutaman tunnin. Alkoholia oli arviolta n 7,5 %. Mutta ehkä rajatapauksia varten kannattaisi kuitenkin pitää jääkaapissa ylimääräinen hiivapussi, josta voi ihan vaan varmuuden vuoksi hieman lisätä pullotusastiaan juuri ennen pullotusta. Voiko jäätyminen tehdä jotain muuta haitallista oluelle?

Muuten kyllä cold crash liivatteen kera teki oluelle ihmeitä. Koskaan ennen en ole noin kirkasta olutta pullottanut!
"Ihan hyvää"

Palaa sivulle “Yleinen”