Cold crashing

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Cold crashing

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Loka 27, 2014 18:40 pm

Ymmärtääkseni cold crashing tarkoittaa, että olut viedään kylmään päiväksi ennen pullotusta, jolloin hiiva, kuivahumala ja muu sedimentti painuu tiiviisti pohjalle

Onko tästä kokemuksia? Miten on toteuttettu, miten on toiminut?

Kiinnostaisi kokeilla, on viime satseissa jäänyt jonkin verran olutta pohjalle kun sakka on ollut huonosti folkkautuvaa. Netistä luin että 12 tuntia neljässä asteessa toimii hyvin. Voiko tällainen vaikuttaa karbonointiin, jos hiiva painuu tiiviisti pohjaan?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Cold crashing

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Loka 28, 2014 8:16 am

Korkeintaan hieman hidastaa hiilihappojen muodostumista, sama homma kuin lageroinnissa eli todella hartaasti saa crashailla ettei hiivat riittäisi.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » To Joulu 04, 2014 12:11 pm

Jos tahdot todella kirkasta olutta, niin suosittelisin cold crashingin lisäksi lisäämään olueen liivatetta.

Tässä ohje: http://www.bertusbrewery.com/2012/06/ho ... latin.html Itse olen käyttänyt dansukkerin maustamatonta liivatejauhoa. Tuolla saa oikeasti yhtä kirkasta olutta, kun kaupoissa.

Hiivaa on tosiaan tuollakaan tavalla mahdotonta saada kokonaan pois. Aina löytyy hiivaa karbonointiin.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Marras 15, 2016 15:17 pm

Cold crashaamista voisin kokeilla ekaa kertaa, nyt kun ulkona on lämmöt tuolla 0 hujakoissa. Tuo tekemäni dipa jää varmasti tosi sameaksi, niin voisin yrittää sitä hieman kirkastaa. Gelatiinia en aio käyttää.

Eli kannattaako olut sitten pullottaa "jääkylmänä", vai nostaa takaisin huoneenlämpöön ennen pullotusta? Muhjuthan ovat jo painuneet astian pohjalle, joten tuolla saisi paremmat hiilihapot (huoneenlämpöisenä). Dipaa en halua kypsytellä/karbonoida pullossa kovinkaan pitkään, se kun on täyttä humalien hekumaa, niin pitää juoda tuoreena. Hieman mietityttää mitenkä hyvin jaksaa hapot nousta, kun olut on kuitenkin kohtalaisen vahvaa (9 %).

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Marras 15, 2016 18:53 pm

Pari-kolme päivää nollan hujakoilla, niin pitäisi kirkastua kyllä ihan kivasti jo. Itse olen pullottanut jääkylmänä ja sitten
pullot kolmeksi viikoksi huoneenlämpöön karbonoitumaan. Toki jo viikossakin jonkin verran happoja muodostuu.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Marras 15, 2016 20:25 pm

Kylmänä pullottaessa ainakin olut kuohuu vähemmän. Mene ja tiedä josko hapettuminenkin olisi vähäisempää.

Mulla on parissa erässä 8+% DIPAa hapot kehittyneet ihan ok ilman kummempia kommervenkkejä, reilussa viikossa coldcrashauksenkin jälkeen. Tosin karbonoituminen tapahtuu mulla kylppärin lattialämmityksen päällä, olisiko 23C ambientissa; voi vaikuttaa asiaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Marras 15, 2016 22:29 pm

Tänään meni kuivahumalat sisään ja olut olikin yllättävän kirkasta. Makukin on aivan timanttia. Voi olla että Irish mossin runsaampi annostus kirkasti olutta enemmän. Hiivana US05.
Pitikö karbonointisokeria laittaa enemmän jos pullottaa kylmänä? Pullot karbonoituu n. 18 asteisessa tilassa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Marras 16, 2016 7:22 am

Ei. Sama määrä. Karbonointi voi olla aavistuksen hitaampaa, mutta sama määrä sokeria tuottaa saman määrän happoja. Jos olut on käynyt vielä kylmässä, niin silloin siihen on sitoutunut enemmän hiilaria ja vaatisi siis vähemmän sokeria kuin lämpöisessä.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Marras 17, 2016 13:44 pm

Mahtaako cold crashing onnistua primäärissä, jos veisi pihalle ja pullottaisi siellä samalla? En millään tykkää tuosta astiasta toiseen liikuttelusta, kun pelkään kontaminaatiota ja aina on yhdessä astiassa onnistunut. Pitäisikö astia suojata valolta, jos sen vie pihalle?

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » To Marras 17, 2016 16:27 pm

Tottakai primäärissä onnistuu, en kuitenkaan pullotamista ulkona suosittelisi, pöpöjä ei näin kylmällä pahemmin
ole, mutta näpit jäätyy...
Sen verran kannattaa astiasta toiseen liikutella, että lappoaa primääristä pullotusastiaan ja sekoittelee
sokerit/tms sekaan. Yleisesti ottaen olutta kannattaa suojata auringonvalolta, aiheuttanee virhemakuja.
Altistusajasta en kyllä osaa sanoa.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Pe Marras 18, 2016 21:11 pm

Näin talviaikaan toimii. Vuorokausi 0-5 asteen tuntumassa suojattuna valolta ja sitten mahdollisimman nopeasti pullotus. Valoakin vähemmän niin aina vaan parempi. Kesällä jääkaapissa jos mahtuu. Ja vähemmän sokereita kun olut on kylmempää.

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Marras 18, 2016 23:19 pm

Kyllä voi kauemminkin cold crashata, eikä tarvi mahdollisimman nopeasti pullottaa. Sanoisin ennemminkin
näissä hommissa, että mieluummin hidastelee kuin hosuu, antaa oluen valmistua rauhassa.
Hetkellinen oluen kylmentäminen ei vaikuta karbonointisokerin määrään, käymislämpötilan
mukaan sokeroidaan. Itse teen vain pintahiivaoluita, mutta väittäisin, että ainoastaan
lagerin sokeroinnin määrää kannattaa vähentää, joka on KOKO käymisaikansa ollut kylmässä tilassa esim 10C. Tällöin siihen on sitoutuneena happoja jo luonnostaan.
Diasetyylitauko sitten taitaa haihduttaa sitoutuneet hapot eli huoneenlämmön mukaan
sokerin määrä. Viisaammat korjatkoon jos puhun höpöjä.

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » La Marras 19, 2016 17:57 pm

EeroK kirjoitti:Kyllä voi kauemminkin cold crashata, eikä tarvi mahdollisimman nopeasti pullottaa. Sanoisin ennemminkin
näissä hommissa, että mieluummin hidastelee kuin hosuu, antaa oluen valmistua rauhassa.
Hetkellinen oluen kylmentäminen ei vaikuta karbonointisokerin määrään, käymislämpötilan
mukaan sokeroidaan. Itse teen vain pintahiivaoluita, mutta väittäisin, että ainoastaan
lagerin sokeroinnin määrää kannattaa vähentää, joka on KOKO käymisaikansa ollut kylmässä tilassa esim 10C. Tällöin siihen on sitoutuneena happoja jo luonnostaan.
Diasetyylitauko sitten taitaa haihduttaa sitoutuneet hapot eli huoneenlämmön mukaan
sokerin määrä. Viisaammat korjatkoon jos puhun höpöjä.

Oot tainnut ymmärtää väärin. En ole mitään hosumisesta puhunut. Kaikki tarpeelliset valmistelut ennen kuin ottaa sisälle lämpiämään ja sitten vaan pullotus nopiasti pois alta. Ei sitä tarvi nyt lämmittää ja aikailla. Menee vaan hukkaan hyödyt ja saastumisriskikin pienempi kun ei aikaile.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Marras 19, 2016 18:16 pm

Asia selvä. Ymmärsin,että cold crashing ei mielestäsi saisi ylittää vuorokautta...
Itse crashaan vähintään kaksi vuorokautta, yleensä viikon verran 0C asteessa. Tällöin
virallinen termi on oikeastaan cold conditioning. Kylmäkypsytys suomeksi?

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » La Marras 19, 2016 19:09 pm

EeroK kirjoitti:Asia selvä. Ymmärsin,että cold crashing ei mielestäsi saisi ylittää vuorokautta...
Itse crashaan vähintään kaksi vuorokautta, yleensä viikon verran 0C asteessa. Tällöin
virallinen termi on oikeastaan cold conditioning. Kylmäkypsytys suomeksi?

Jokainen tekee kuin tykkää. Itelläkin vasta kokeilussa niin toi vuorokaus ollu ihan hyvä näin aluks. Miksei pidempääkin vois pitää. Muuttuu vaan hitaammaks eliöiden toiminnat. Meneekö sitten vaan horrokseen ja lopettaa kokonaan aktiviteetin noissa lämmöissä niin ei oikeastaan hyödytä pitää pidempää ellei sitten ole jotain ainesosia mistä irtoaa sinne makua, tiedä sitten tai jos vaan haluaa että kaikki mahdollinen hiiva laskeutuisi pohjalle mahdollisimman tehokkaasti.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Marras 19, 2016 19:19 pm

Juu, aika tehokas jäähdytys saapi olla että omakin satsi (55-60litraa) jäähtyy vuorokaudessa nollaan jos ollaan alkujaan kahdenkympin tuntumassa.
Toki jos ei olla kuin 9 astetta pudottamassa, niin sellainen se kuitenkin mennee kohtuudella.
Kuitenkin itsekin pidän viileässä sen viikon, eli kaippa se sitten on sitä kypsyttelyä ennemminkin =).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » La Marras 19, 2016 19:50 pm

suorama kirjoitti:Juu, aika tehokas jäähdytys saapi olla että omakin satsi (55-60litraa) jäähtyy vuorokaudessa nollaan jos ollaan alkujaan kahdenkympin tuntumassa.
Toki jos ei olla kuin 9 astetta pudottamassa, niin sellainen se kuitenkin mennee kohtuudella.
Kuitenkin itsekin pidän viileässä sen viikon, eli kaippa se sitten on sitä kypsyttelyä ennemminkin =).

Ei kukaan puhunu mitään litroista :oops: Aina vaan ajatellaan että kaikilla saman kokoinen satsi tulossa. Niin miksikäs ei varman päälle jos kerran jaksaa odotella :) Kuitenkin tyytyväinen ollu tohon vuorokauteen ja noin 26,5L nestettä. Loput töhnät kuitenkin menee pohjalle kun pullossa 2+ viikkoa. Mielellään 3-4 viikkoa.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Marras 19, 2016 20:26 pm

Sanoisin, että ainakin hyvin fokkuloituva hiiva tiivistyy mukavasti pohjalle jo +10C asteessa, cold conditionin idea on ennemminkin saada proteiinit
ja muut ylimääräiset yhdisteet tiivistymään pohjalle ja siten pois lopputuotteesta häiritsemästä. Varsinkin pullotettaessa tämä kannattaa.Omien kokemuksien mukaan olutta voi hyvinkin pitää noin nolla-asteessa 6 viikkoa ja siltikin pulloon saa tarpeeksi hiivaa happojen muodostamiseen.
Ja oikein kirkasta olutta suodattamatta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Marras 19, 2016 20:52 pm

EeroK. Omat kokemukset puhuu aivan samaa asiaa.
Vaikeaa on hiivaa pois oluesta siis saada ilman pastörointia.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hipsis » La Marras 19, 2016 21:16 pm

EeroK kirjoitti:Sanoisin, että ainakin hyvin fokkuloituva hiiva tiivistyy mukavasti pohjalle jo +10C asteessa, cold conditionin idea on ennemminkin saada proteiinit
ja muut ylimääräiset yhdisteet tiivistymään pohjalle ja siten pois lopputuotteesta häiritsemästä. Varsinkin pullotettaessa tämä kannattaa.Omien kokemuksien mukaan olutta voi hyvinkin pitää noin nolla-asteessa 6 viikkoa ja siltikin pulloon saa tarpeeksi hiivaa happojen muodostamiseen.
Ja oikein kirkasta olutta suodattamatta.

Juu, tuonkin takia hyvä pitää. Tuli tässä huomattua miten hennosti 72 asteen mäskäys toi proteineja olueeseen. 80 asteessa mäskäys aiheutti kunnon "veripaakkuja".

suorama kirjoitti:EeroK. Omat kokemukset puhuu aivan samaa asiaa.
Vaikeaa on hiivaa pois oluesta siis saada ilman pastörointia.

Miksi pitää viikko lähellä nollaa jos näin?

Palaa sivulle “Yleinen”