Omien oluiden etiketit

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Tenu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

Re: Omien oluiden etiketit

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Joulu 19, 2014 14:45 pm

hehe, aika hienosti tehty tuo fullersklooni. (: Oli muuten noi viinietiketit myös hienoja, ja tyylikkäitä nuo numeroidut oluet. Ja onpas muuten jotenkin laadukkaan oloista paperia. Miten teet etiketit? (millä suunnittelet, missä/miten painat/painatat, miten kiinnität?) Itsellä se on tässä vaiheessa vielä vaan maidolla kiinni joku läpyskä ettei ihan kiljupulloja ole. Paras etiketti tähän asti itsellä oli sellainen jossa olin krapula-aamuna ottanut itsestäni selfien sängyssä ja muokkasin sen kuumottavan kuvan kalapuikkoviiksineen niin, että näytän hiivasolulta haha, sitten karpomaisella fontilla "Hiivalla on asiaa". Tuli aika järkyttävä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Joulu 19, 2014 14:59 pm

Tenu kirjoitti:hehe, aika hienosti tehty tuo fullersklooni. (: Oli muuten noi viinietiketit myös hienoja, ja tyylikkäitä nuo numeroidut oluet. Ja onpas muuten jotenkin laadukkaan oloista paperia. Miten teet etiketit? (millä suunnittelet, missä/miten painat/painatat, miten kiinnität?) Itsellä se on tässä vaiheessa vielä vaan maidolla kiinni joku läpyskä ettei ihan kiljupulloja ole. Paras etiketti tähän asti itsellä oli sellainen jossa olin krapula-aamuna ottanut itsestäni selfien sängyssä ja muokkasin sen kuumottavan kuvan kalapuikkoviiksineen niin, että näytän hiivasolulta haha, sitten karpomaisella fontilla "Hiivalla on asiaa". Tuli aika järkyttävä.

Kiitos. Kuvankäsittelyohjelmalla noita tulee tehtyä, Paint shop prolla ja photoshopilla. Sitten asettelen Wordiin sopiviin kokoihin ja printtailen lasertulostimella. Käytän aavistuksen peruspaperia paksumpaa, hieman kiiltävää paperia (muistaakseni 90g premium) ja leikkaan paperileikkurilla niin saa siistit leikkaukset (ei tarvi saksilla söheltää).
Liimaus maidolla, se on toimivin kun lähtee hyvin irti.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Joulu 19, 2014 23:21 pm

Okei, tattis kun kerroit. Itselläni ei ole tällä hetkellä tulostinta niin olen yön pimeinä tunteina työpaikan kiintiöitä tyhjennellyt :mrgreen:
Kiinnostaa kyllä varsinkin se, minkälaisille paperilaaduille olisi hyvä tulostaa. Ja toki kuvia on vähän vammaista välillä tehdä omalla värikalibroimattomalla näytöllä ja sitten saa siihen vielä mahdollisesti huonon tulostelaadun joka viimeistään pilaa kaiken. Mutta toisaalta, ei tässä nyt mitään palkintoja olla vielä yrittämässä voittaa, kunhan tosiaan on jotain kuorta päällä, koska aina se mukavammin alas niin menee =)

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Joulu 21, 2014 15:06 pm

Jäi joululahjojen hommaaminen vähän viimetippaan, joten ajattelin antaa perheelle laatikollisen olutta. En ehtinyt suunnitella ja piirtää etikettejä, joten päätin kokeilla pullojen vahaamista ja tuollaisia ohuita vanerilappuja etiketteinä. Yllättävän hyvin onnistui tuo vahaaminen. Vahassa käytin mehiläisvahaa, kuumaliimaa ja vahaliituja.

Kuva

Kuva

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Su Joulu 21, 2014 15:29 pm

Cool, aika rustiikkia. Hetkinen, miten tarkalleen ottaen teit vahaamisen? Aukeeko noi korkit vielä helposti?

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Joulu 21, 2014 15:38 pm

Sulatin ainekset peltitölkissä liedelä ja dippasin pullot vahaan korkki edellä (onneksi kaikissa oli hiiva pohjalla aika tiukassa), pyörittelin hiukan ja annoin jäähtyä. Kokeilin avata yhden ja se ainakin aukesi aika helposti, vaikka vaha onkin aika kovaa. Vaha sinänsä ei tartu pulloon, joten se on helppo leikata veitsellä pois jälkikäteen, jos pullot haluaa käyttää uudelleen.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Joulu 21, 2014 22:58 pm

Siisti idea, täytyy koettaa joskus. Vaikka tuohon barley wine -erään joka on vielä käymässä. Lahjaksi annettaviin viinipulloihin olen laittanut vahasinetin kylkeen tuomaan pientä koristeellisuutta.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Pe Joulu 26, 2014 12:53 pm

Joo, kiitos paljon ohjeista, täytyy kyllä jossain vaiheessa kokeilla (:

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » To Tammi 08, 2015 15:12 pm

Hei,
olisiko kenelläkään valmiina tehtynä pohjaa (etiketin koko yms valmiiksi asetettuna) etiketin tekoon.
Olisin tekemässä Gimpillä etikettiä ja mietin, että mitkähän mahtaisivat olla ko. koot jne, jotta etiketistä tulee sopiva ja hyvännäköinen?

Jos voit lähettää tiedoston valmiina, se olisi mahtavaa!

ps. Tarkoitus olisi siis tehdä polttariolut ja yhtenä tehtävänä tehdä etiketti. Helpottaisi toimintaa, jos olisi valmis pohja, johon suunnitella :)

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Tammi 08, 2015 16:55 pm

Mulla on joku Powerpointilla aseteltu etikettipohja normimallisille 0.33l pulloille, joka saattaisi vielä jostain löytyäkin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Tammi 08, 2015 19:56 pm

Ekoja etikettejä tehdessä nappasin netistä jonkun tunnetun olutmerkin etiketin pohjaksi, sai sopivaksi tiedetyt mittasuhteet pohjaksi. Varsinainen tulostuskoko kannattaa sitten määritellä käytettävien pullojen mukaan. Kuvan pikselikoollahan ei ole sinällään merkitystä, vain tulostuskoolla. Kunhan pikselimäärä on riittävän iso. Nykyisin mulla taitaa olla joku muutaman tuhat pikseliä suuntaansa. Tulostuskorkeus taisi olla noin seitsemän senttiä? Voin muistaa väärinkin. Se on ollut sellainen yleiskoko, että istuu 0,33 pulloon hyvin mutta ehkä inan pieni isoille pulloille.

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » To Tammi 08, 2015 21:09 pm

Mulla on kanssa kimpillä tehtyjä etikettejä muistaakseni ja paint.netillä ja vastaavilla. Pikselikokona oon tainnut käyttää 1000x1000, mutta sehän on painolaadulle oikeastaan aivan liian korkea pikselitiheys, varsinkin olutpullon etiketin kokoisissa tapauksissa. Ja sitten olen tulostanut A4-kokoiselle paprulle muistaakseni 4 kpl etikettejä tasaisin välein ja se on ollut lähes täydellinen koko olutpulloihin, ehkä vähän snadimpi voisi olla muttei paljon. Jos olen halunnut pieniä etikettejä, olen tulostanut 6 tai 8 kpl / paperi. Saatan muistaa väärin näitä asioita!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Tammi 08, 2015 21:34 pm

Käytössä olevasta pullostahan ne mitat on helppo mittailla. Ja vaikka tyhjällä paperilla mallailla, että minkä kokonen on sopiva.
Ja kunhan vain on pikkelssejä tarpeeksi, niin niillä ei tosiaan ole mitään merkitystä, vaan tulostuskoko määritetään erikseen. Ja jos teettää etiketit, kannattaa kyllä pienentää kuva järjelliseen kokoon, niin on tulostelu helpompaa.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » To Huhti 23, 2015 12:57 pm

Pari etikettia omasta tuotannosta:
Kuva
Kuva

Tenu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Tenu » Ti Touko 05, 2015 18:01 pm

haha tosta jälkimmäisestä tuli ihan snadisti mieleen tom of finland, hienoja (:

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ma Touko 11, 2015 11:39 am

Tenu kirjoitti:haha tosta jälkimmäisestä tuli ihan snadisti mieleen tom of finland, hienoja (:

No perhana! :shock: :)
En kyl sellaista assosiaatiota tähän hakenut =) :D

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Heinä 31, 2015 11:08 am

Hefeweizen/IPA hybridi on nyt pulloissa ja tässä ois etiketti :cheers2:
Kuva

riha
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja riha » Su Elo 02, 2015 16:15 pm

En yleensä väsää etikettejä omiin puteleihin, mutta kun annoin pari isoa pulloa lahjaksi, niin pitihän niihin kyltit tekaista.
Liitteet
etiketit.JPG

luovahulluus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja luovahulluus » Ke Elo 12, 2015 11:27 am

Nämä etiketit jo postasin omiin muistiinpanoihini, mutta laitanpa ne vielä tänne muiden etikettien kaveriksi. Pari ekaa noista on nyt printattu ja valmiina liimattavaksi pulloihin. Jälkimmäiset setit pitää vielä korjata, kunhan pullotuspäivä selviää.
Kuva

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ke Elo 19, 2015 18:09 pm

Hienoja etikettejä paljon. Artun vahatut korkit kyllä erityisen hienot vaikka vaha ei taida kruunukorkin kanssa säilyvyyttä parantaa! :nauru:

Itsekin innostuin toisen olueni kanssa vääntämään etiketin - hauskaa hommaahan tämä! Tällainen tuli:
Liitteet
Summerweiss no1_3_Page_3.jpg

Palaa sivulle “Yleinen”