Oluen valmistamisen koulutus - Mustiala

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Mixa
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Sipoo
18 tai yli: Olen

Re: Oluen valmistamisen koulutus - Mustiala

ViestiKirjoittaja Mixa » To Helmi 14, 2013 13:47 pm

Kävin ko. kurssin joku 5 vuotta sitten ja suosittelen lämpimästi. Kurssi on tosin jo lähtenyt teillä käyntiin mutta suosittelen ensi vuodeksi niille, jotka ei mukaan mahtuneet. Samat heput sitä näköjään vielä vetävät (huippu tyyppejä!). Tuli ihan mieli käydä kurssi uudestaan kun näin noita kuvia sieltä. Olis varmaan syytäkin kun harrastelu kurssin jälkeen ollut laiskan puoleista.

patinoitunu runomies
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja patinoitunu runomies » Ti Helmi 19, 2013 23:03 pm

Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta!
Toivottavasti ensi vuonna itsellänikin osuisi nuo päivämäärät sillä viisiin kohdalleen, että pääsisin mukaan.
Ja kertokaahan poijaat ihmeessä sitten kurssin jälkeen että miltä maistui tuotokset..?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Helmi 21, 2013 20:49 pm

Näyttääkö pääseekö osallistujia panimoille töihin, perustavatko panimoalan yrityksiä vai oliko kurssi vain osallistujien omaksi iloksi ja harrastukseksi, eli ns. haista paska-kurssi veronmaksajien subventoimana ?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 21, 2013 21:02 pm

DeGarre kirjoitti:Näyttääkö pääseekö osallistujia panimoille töihin, perustavatko panimoalan yrityksiä vai oliko kurssi vain osallistujien omaksi iloksi ja harrastukseksi, eli ns. haista paska-kurssi veronmaksajien subventoimana ?

Kurssin osallistujista puolet on HAMK:n oppilaita joille kurssi on pakollinen/valinnainen.

Lopuista osallistujista 2 työskentelee jo panimossa, yks on suomen suurin oluen ostaja, yks on ainakin ennen ollut panimossa töissä. Itse laitan pienpanimon pystyyn (joopajoo :roll:) ja ainakin muutamalla kurssilaisella on samanlaiset aatokset. Vaikea siis arvioida tämän nimenomaisen kurssin haista paska faktoria tai yhteiskunnallista merkittävyyttä vielä tässävaiheessa. Tuon samaisen Mustialan kurssin jossain laajuudessaan on kuitenkin käynyt suurinpiirtein jokainen suomen pienpanija että varmaan siitä kokonaisuudessaan on ollut hyötyäkin eikä pelkkää hupia.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Helmi 22, 2013 8:56 am

Ok, hyvä tietää, provoilin iltapuhteiksi. Sehän on hyvä että kurssilaiset hakeutuvat alalle tai alaa lähelle, tai ovat jo.

(Kyllä itseänikin kutkuttaa pienpanimo, en ole niin innostunut pullo-oluesta mutta Suomessa ei taida aivan keg/cask ja mikä se uusi keg-keksintö olikaan -linjalla pärjätä - ei ole sellaista pubimaista jakeluketjua jonne voisi oluita tarjota kegissä, esim kylien keskiolutbaarit. Korjatkaa jos olen väärässä. Osakastyöntekijänä uudessa pienpanimossa tulisin vaatimaan olutvalikoimaan keskiolutvahvuisen brittibitterin - siitä vaatimuksesta en tule luopumaan :confus: )
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Luola

ViestiKirjoittaja realii » Pe Huhti 19, 2013 13:14 pm

Viikon päästä lauantaina tosiaan päätöspäivä tälle kurssille, eli päivä jolloin päästään maistelemaan niitä omia oluita. Mielenkiinnolla odotellaan. :)

Onkos kellään kurssilaisella tietoa, missä kyseinen tilaisuus järjestetään? Piipussa varmaankin vaiko? Ei ole ainakaan mitään sähköpostia aiheesta tullut.

EDIT: Sieltä tuli postia. Lauantai 27.04 Klo 15.00 Piipulla.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Huhti 24, 2013 22:31 pm

Joo näin teki. Pitää varmaan paikalle raahautua kaiken kiireen keskeltä..

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 28, 2013 13:54 pm

Dodii se oli siinä. Kivaa oli, kiitoksia kaikille osallistuneille. Lopputyöt onnistui kaikilta 12. ryhmältä ihan ok, pari olutta mukana oli jossa oli ongelmaa esim alhaisen käymisasteen takia mutta siihenhän ei ryhmät enää pystyneet mitenkään vaikuttamaan.
Kotiolut.comilaiset toki kaikki taidettiin saada vitoset lopputyöoluista :). Virallista diplomia ja "panomestari" messinkiplakaattia odotellessa :P

Kiitokset myös Nokian Panimon suuntaan kurssin aikana järkätystä ohjelmasta ja tarjoiluista. Taidanpa hakea pari tölkkiä Keisari 66:ta :)
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » Su Huhti 28, 2013 17:43 pm

Hyvä kurssi oli, sekä eilinen päätöstilaisuus kaikinpuolin erittäin mukava. Tottakai kotiolut.com -ryhmän Ruis-Saison (CideErik, Mikko, realii) oli kaikkein maukas. :jee: Johnny Rion tuotos myöskin erittäin hyvä. :winktoo:

Saa nähdä mitä tästä koulutuksesta loppupeleissä jäi/jää käteen. :twisted:

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Su Huhti 28, 2013 18:19 pm

Suuret kiitokset kaikille mukana olleille, todella mainio kurssi ja mahtava henki koko porukalla. Jännästi oli oman olueni kohdalla viimeiset "pisarat" aivan erilaisia kuin hanasta valutettu (kuulin tosin, että pubin puolella oli tapahtunut sama ilmiö vikan kegin kohdalla). No.. imho kaikki oluet olivat varsin juomakelpoisia muutama oikeinkin mainio ja joissakin vielä reseptissä hieman viilausta, mutta hyviä suorituksia kaikki. :drunk:
Toivottavasti törmäillään jatkossa, huomenna suunta kohti Malmgårdia kysymyksellä "onko tässä mitään järkeä". :cheers1:

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Su Huhti 28, 2013 20:58 pm

Johnny Rio kirjoitti:... huomenna suunta kohti Malmgårdia kysymyksellä "onko tässä mitään järkeä". :cheers1:

Kysymällähän niitä vastauksia saa, haaveilemalla ei hommat yleensä etene. :wink:

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » Ma Huhti 29, 2013 14:43 pm

Hivenen suurta kuvaa Ruis-Saisonista, toivottavasti ei haittaa. :)

Nippelitietoa:
KV 13.8
NE 1.7
Alc 6.3%

Kuva

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ti Huhti 30, 2013 6:45 am

Olutsieppo kirjoitti:
Johnny Rio kirjoitti:... huomenna suunta kohti Malmgårdia kysymyksellä "onko tässä mitään järkeä". :cheers1:

Kysymällähän niitä vastauksia saa, haaveilemalla ei hommat yleensä etene. :wink:

Näinpä. Kyllä niitä vastauksiakin irtosi, joskin perinteisesti kysymyksiä nousi esiin entistä enemmän. Pähkinää purtavaksi.

CideErik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja CideErik » To Heinä 18, 2013 22:40 pm

Vuoden 2012/13 oluenvalmistusurssin ´Kotiolut.com -ryhmä´ (Mikko, realii, cideErik) pyörähti kuun alussa Mustialassa Kuninkaankartanon panimolla pyhimmän äärellä. Kurssin lopputyönä valmistettu herkullinen ruissaison oli sen verran maistuvaa, että panimon Lassi oli innokas ottamaan oluen ainakin tämän kesän tapahtumiin myyntiin. Lassi oli keitellyt yhden satsin (>200l) meidän reseptillä juhannuksen jälkeen Helsingin SOPP:ia silmällä pitäen. Meidän 250l keitto on tarkoitus laittaa myyntiin Helsingin syysstoberissa. Seuraavassa yhteenvetoa keskusteluista Lassin kanssa ruissaisonin valmistuksen lomassa sekä yleisiä juttuja menneestä kurssista:

-Hämeen ammattikorkeakoulun ´oluen valmistaminen´-kurssi tullaan järjestämään myös tulevana lukuvuonna 2013/14. Lassi toivoi, että kurssista innostuneet ottaisivat häneen yhteyttä sähköpostilla. (siten hän osaa varautua HAMK:n opiskelijoiden kurssille ilmoittautumisiin. viime vuonna osa HAMK:n opiskelijoista ei mahtunut kurssille, kuten ei myöskään ns. avointa väylää käyttäneet mm. kotiolut.com -aktiivit). kurssin koko oli viime vuonna 30 hlöä.
- Viime talvena kurssin teoriaosuus jakautui kolmelle viikonlopulle marras- , joulu- ja tammikuussa. Yksi pe-ilta - su, kaksi la-su. Seitsemän päivää. Tulevan kurssin tavoite on, että teoriat olisi käytynä tämän vuoden puolella. Siten heti tammikuussa pääsisi tekemään panimolla kurssin päättötyöoluita.
- Oluen valmistaminen -kurssi on HAMK:ssa vapaasti valittava opintojakso, laajuudeltaan 4 op. Hintaa kurssille tuli HAMK:n ulkopuolisille henkilöille 10€ per opintopiste = 40€. Kurssin pitopaikassa Mustialassa oli mahdollisuus yöpyä kurssiviikonloppuina. Yöpymishinnat oli 20-30€ per yö per hlö 2hh. Hyvät huoneet, yhteiset suihkut käytävissä, keittiö ja televisio-oleskeluhuone. Kaksi kilometriä Mustialan keskustaan, missä ruokakauppa ja kebab-pizzeria.
Iso sauna lämpesi jokaisena viikonloppuna.
- Kurssin sisältö lähtee hyvin perusasioista ja etenee rauhallisesti kronologisessa järjestyksessä. Luennoilla oli paljon keskustelua ja kysymyksiä ilmassa. Opettaja Tuomaksen tieto-taito-kokemus on aika lailla viimeisen päälle näissä hommissa. Paljon hyviä kysymyksiä, paljon vielä parempia vastauksia.
- Kurssilla suoritetaan lopputyöoluen valmistus, johon jokainen ryhmä suunnittelee omanlaisensa reseptin ja kirjoittaa pienen kirjallisuuskatsauksen valitsemaansa oluttyyliin. Lopputyöt valmistetaan 40litran laitteilla ja viimeisenä kurssiviikonloppuna kaikki pääsevät maistamaan jokaisen ryhmän tuotoksia.
- Viime talvena ainakin Johnny Rio ja yksi toinen kurssilainen tekivät lopputyöoluen panimon isoilla (>200l) laitteilla, koska he olivat saaneet sovituksi, että heidän lopputyöolut menee myyntiin´kantakuppiloihinsa´.
- Viime talven kurssilla hyvät tuurit sen suhteen, että Nokian Panimon kaksikko oli paikalla opiskelijoina. Päästiin maistelemaan ja arvioimaan heidän tuotteitaan teoriatuntien jälkeen Ison Piipun ravintolassa.
- Teoriatuntien opettajana toimi Malmgårdin panimon Tuomas. BRAVO! Paikan isäntänä ja lopputyöoluiden valmistuksen ohjaajana toimi Kuninkaankartanon Panimon Lassi. BRAVO! Parempaa duoa saa Suomesta hakea ihan rauhassa.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Heinä 19, 2013 20:08 pm

Ehditte jo käydä? Hyvä, hyvä. Lassi tästä puhuikin Lahdessa, että aikoo laittaa reseptin takataskuun. Taidan tämän kunniaksi korkata...RuiSaison II:sta (kyllä, viilasin reseptiä)

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » Pe Heinä 19, 2013 21:43 pm

Jooh mulla oli puhetta aiheesta Lassin kanssa jo ennen Turun SOPP:ia, ja silloin sitten lyötiin päivät lukkoon jolloin käytiin panemassa. Hyvin se olut taitaapi onnistua. Siitähän Mikko tekikin toisaalle oman aiheensa. :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Heinä 20, 2013 3:49 am

CideErik kirjoitti:...Lassi toivoi, että kurssista innostuneet ottaisivat häneen yhteyttä sähköpostilla...

Tarkoittaisiko tämä mitä ajankohtaa? Eli joko nyt saa ruveta Lassia häiritsemään vai odotammeko ns. virallista haku aikaa, vain onko se jo?
Viime kerrallekin laitoin viestiä mutta en tiedä menikö se perille koska minkäänlaista vastausta en saanut.

Olen nimittäin erittäin kiinnostunut kurssin käymisestä ja haluaisin sinne mukaan. Siksi viestittämisen ajankohta kiinnostaa paljon. :oops:

Edit:
Löysin vanhoista sähköposteistani jo vuodelta 2009 tiedustelua kotiolutkursseista. A. Tirkkonen oli kääntänyt postini Lassille mutta silloinkaan ei tulosta :?
Kenties liian myöhään niinkuin aina sen jälkeenkin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » La Heinä 20, 2013 8:57 am

Ihan minä ajankohtana tahansa voi laittaa kyselyä aiheesta. Lassi tosiaan sanoi, että mitä enemmän kyselyitä asiasta tulee sitä varmemmin kurssi järjestetään. Tässä nyt vähän yhteystietoja, joista saa lisätietoja:
Lassi Puupponen, olutmies (lassi.puupponen@hamk.fi) / (03) 646 5544
Eija Oikarinen, opintosihteeri (eija.oikarinen@hamk.fi) / (03) 646 5522

Tuo Eija Oikarinen kyllä erittäin tietämätön asioista. Hänen kanssaan oli paljon ongelmia, kun ei tiennyt mitään kurssista, saati milloin alkaa jne. :x
Suosittelen, että melkein soittaa tuohon Lassin numeroon, ja pyytää lisätietoja sieltä. Hän kyllä neuvoo mielellään. :) Sähköposteihin tosin vastailee vähän laiskasti.

Virallinen hakuaika ei ole vielä, ja viime kurssillahan se oli kanssa erittäin lähellä kurssin alkamista. Kurssikin tuli täyteen ennätysnopeasti.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Elo 16, 2013 19:04 pm

Hmm. milloinkahan tuonne alkaa se virallinen haku.

Tietääkö kukaan mistä sen helpoiten seuraa?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » Pe Elo 16, 2013 21:13 pm

Tuolta, HAMK: Koulutus: Avoin AMK ja kohdasta Luonnonvara- ja ympäristöala (Mustiala)

Voi olla tosiaan aika myöhään syksyä kun sinne mitään ilmestyy. :eivarma:

Palaa sivulle “Yleinen”