Oluen valmistamisen koulutus - Mustiala

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Luola
18 tai yli: Olen

Oluen valmistamisen koulutus - Mustiala

ViestiKirjoittaja realii » To Marras 08, 2012 22:21 pm

Morjesta vain kaikille,

Mikäs sen parempi tapa aloittaa täällä foorumilla kirjoittelu pelkän lukemisen sijaan, kuin oluen valmistukseen liittyvästä koulutuksesta kyseleminen/keskusteleminen. En nopeasti täältä löytänyt viestiketjua jossa olisi tästä keskusteltu, joten päätin tehdä ihan uuden aiheen. Toivottavasti meni edes suht oikealle alueelle täällä. :cheers2:

Tässä tosiaan linkkiä koulutukseen, 10047330 Oluen valmistaminen, 4.00 op, 107 h. Vapaasti valittavat opintojaksot

Osaamistavoitteet: Opintojakson jälkeen opiskelija tietää mitkä tekijät ja kuinka vaikuttavat oluen makuun, laatuun ja koostumukseen. Opiskelija osaa vaikuttaa näihin tekijöihin olutta tehdessään niin, että hän saa aikaiseksi sellaisen oluen kuin hän on suunnitellut. Opiskelija osaa suunnitella reseptin oluelle ja tehdä oluen perinteisesti mäskäämällä. Opiskelija tietää millaisia oluttyyppejä ja tyylejä on olemassa ja mitkä ovat perusoluttyyppien ominaisuudet.

Eli tosiaan, onko kukaan täältä foorumilta kyseisessä koulutuksessa joskus aiempina vuosina ollut, ja jos on, niin onko minkätasoinen koulutus?

Paikkana tosiaan Kanta-Hämeen Tammelassa sijaitseva Mustiala, ja tarkemmin sen oma Kuninkaankartanon panimo.

Itse en siis ole ikinä vielä olutta tehnyt käytännössä, teoriatasolla vain pyöritellyt asiaa päässäni. Kerrostaloasunnossa paneminen kuitenkin haasteellisempaa kuin omakotitalossa, vaikkei täälläkään nyt täysi mahdottomuus olisi. Tosin emännys sekä kissat eivät välttämättä liikoja arvostaisi kyseistä asiaa.

Yllämainitsemistani syistä johtuen, sekä lyhyestä välimatkasta kyseiseen koulutuspaikkaan päätin laittaa hakemusta sisään. Nyt vain odotellaan kuun loppua kuin kuuta nousevaa, koska kyseessä on kaltaiselleni noviisille varmasti mielenkiintoinen ja erittäin opettavainen koulutus. Tietysti siis jos nyt ensiksi pääsee kyseiseen opetukseen osalliseksi. :D

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Oluen valmistamisen koulutus - Mustiala

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Marras 09, 2012 9:04 am

Korkeatasoinen koulutus, ja ymmärtääkseni sinne kyllä kaikki halukkaat ovat mukaan päässeet. Ihan perusteista lähdetään, eli jokainen pääsee kyytiin kyllä, mutta toisaalta mennään myös kohtalaisen syvälle teoriaan ja koko ajan seurataan käytännön puuhia panimossa. Tällä kertaa kurssi on näköjään myös edullinen. Teoriakouluttajana on viime vuosina ollut Tuomas Markkula, ja Lassi hoitaa käytännön puolen panimossa.

Mustiala on sympaattinen paikka, ja ainakin siellä majoituttaessa on mukavaa jutustella muiden samanhenkisten kanssa oluiden äärellä pitkin iltaa. Perjantaisin saunaan kannattaa myös mennä mukaan.

EDIT: ei kun kurssimaksu ilmoitetaan myöhemmin... katsoin että 40 EUR. :lol:

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Marras 09, 2012 11:06 am

Eikö toi maksu pahimmillaan "ei enää AMK opiskelijalle" jossain 1000€ hintaluokassa ole ollut. Mielelläänhän tuonne muuten osallistuisi.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Marras 09, 2012 14:31 pm

Mikko kirjoitti:Eikö toi maksu pahimmillaan "ei enää AMK opiskelijalle" jossain 1000€ hintaluokassa ole ollut. Mielelläänhän tuonne muuten osallistuisi.

No en ihan tuollaisista hinnoista ole kuullut. En nyt ala levittämään mitään misinformaatiota, hinta tuntui muodostuvan eri ihmisille eri tavoin, ja välillä sain itsekin väärää tietoa. Se kyllä ilmoitetaan jossain vaiheessa, ja voi ilmeisesti olla mitä vain.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Marras 09, 2012 16:47 pm

Tässä itsekin pohdin ko. kurssille osallistumista, mutta kysynkin kannattaako?
Meinaan vaan, että jos kurssi pitäytyy aivan perusteissa ei se paljon uutta tarjoa, tosin isommat laitteet olisi kiintoisa käydä lävitse. Enemmänkin kiinnostaisi yrityspuolen näkökulma tähän. Lainsäädäntö, luvat, isot laitteet ja tuotannolliset näkökulmat, haen hieman tällaista "panimon arkirytmiä" eri tankituksineenn, kegit, hygienia, panimolaitteet ja eri laitevalmistajien erot, hiivan kierrätys, jne.

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » Pe Marras 09, 2012 18:08 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Korkeatasoinen koulutus, ja ymmärtääkseni sinne kyllä kaikki halukkaat ovat mukaan päässeet. Ihan perusteista lähdetään, eli jokainen pääsee kyytiin kyllä, mutta toisaalta mennään myös kohtalaisen syvälle teoriaan ja koko ajan seurataan käytännön puuhia panimossa. Tällä kertaa kurssi on näköjään myös edullinen. Teoriakouluttajana on viime vuosina ollut Tuomas Markkula, ja Lassi hoitaa käytännön puolen panimossa.

Mustiala on sympaattinen paikka, ja ainakin siellä majoituttaessa on mukavaa jutustella muiden samanhenkisten kanssa oluiden äärellä pitkin iltaa. Perjantaisin saunaan kannattaa myös mennä mukaan.

EDIT: ei kun kurssimaksu ilmoitetaan myöhemmin... katsoin että 40 EUR. :lol:

Votkaiguaani kirjoitti:
Mikko kirjoitti:Eikö toi maksu pahimmillaan "ei enää AMK opiskelijalle" jossain 1000€ hintaluokassa ole ollut. Mielelläänhän tuonne muuten osallistuisi.

No en ihan tuollaisista hinnoista ole kuullut. En nyt ala levittämään mitään misinformaatiota, hinta tuntui muodostuvan eri ihmisille eri tavoin, ja välillä sain itsekin väärää tietoa. Se kyllä ilmoitetaan jossain vaiheessa, ja voi ilmeisesti olla mitä vain.

Hyvä tietää, että kyseessä on korkeatasoinen koulutus. :)

Joo sainkin tuossa aiemmin jo tietoa kouluttajista sekä kurssin sisällöstä ennenkuin kyseinen koulutus oli lisättynä tuonne HAMK:n Avoimen AMK:n tarjotaan. Kyseinen koulutus kun on kiinnostanut jo tämän vuoden alusta asti, niin tullut vähän "pommitettua" Puupposta tämän tiimoilta.

Ainakin HAMK:n sivujen HAMK: Koulutus: Avoin AMK: Opintomaksut kerrotaan seuraavaa:

"Avoimen amk:n opetuksesta perittävä maksu on 10 euroa/opintopiste, esim. 3 op:n laajuiset opinnot maksavat 30 euroa. Muita maksuja ovat mahdolliset opintojaksokohtaiset materiaali-, tarvike- ja ekskursiomaksut. Opintomaksut laskutetaan opintojakson alkaessa."

En kyllä jaksaisi uskoa, että tuo olisi Mikon arveleman 1000e hintaluokassa. Muistaakseni Puupposen Lassi mainitsi joskus elokuussa puhelimessa, että viime vuosina koulutus olisi ollut maksimissaan ~100e hintaluokassa. Tuossa aloitusviestissä linkkaamassani setissä mainittiinkin tuo "Kustannukset opiskelijalle: Ilmoitetaan myöhemmin. Avoimen AMK:n kurssimaksu on 40 €." sekä "Oppimateriaali: Opetusmoniste ja kirjastosta löytyvä alan kirjallisuus. Netti", joten eipä kai nyt mitenkään tuo koulutus voi hirvittävän kallis olla. Eiköhän tähän tule varmuus myöhemmin, kunhan tulee lähempänä koulutusta lisätietoja tuolta. :)

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Marras 09, 2012 19:46 pm

Juu toi on Avoimen AMK:n kurssina varmaan hinnoiltaan eri kun se kurssi mitä ammoisina aikoina on järjestetty.
No ilmoittauduin halukkaaksi osallistujaksi :)
RDWHAHB

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Marras 09, 2012 22:42 pm

Selvittelin hieman asioita ja heitin lopulta hakemuksen sisään. Vielä kun sais töistä nämä vkl vapaiksi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Marras 09, 2012 23:26 pm

realii kirjoitti:En kyllä jaksaisi uskoa, että tuo olisi Mikon arveleman 1000e hintaluokassa. Muistaakseni Puupposen Lassi mainitsi joskus elokuussa puhelimessa, että viime vuosina koulutus olisi ollut maksimissaan ~100e hintaluokassa.

Höpö höpö. Ei todellakaan ole ollut.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » La Marras 10, 2012 8:36 am

Mustiala on osa HAMK:ia nykyään joten saattaa olla että HAMK:n opiskelijalle ja tälläiselle ulkopuoliselle hinta on eri kategoriassa. Kyllähä mulla se käsitys on ollut että edelleenkin hinta olis ainakin useamman satasen jos ei sitä tonnia.

EDIT: hmmhmm. lueskelin noista avoimen AMK:n maksuista niin ei musta monen saturaisen hinnat ole mitenkään laillisesti perusteltuja ei noista maltaista sun muista kuluja niinpaljon tule. no jotkut majoitukset yms Mustialassa voi toki maksaa extraa.
"Avoimessa ammattikorkeakoulussa opiskelu on edullista. Maksu voi olla opintojakso-, lukukausi- tai vuosikohtainen ja se vaihtelee ammattikorkeakouluittain."
HAMK:n lukukausimaksu on 300€ TAI kurssimaksu pelkästään tuosta kurssista se 40€ .
No eiköhän toi hinta selviä, kysytään sitten Jukka Gustafssonilta että "mtä ittua" jos hinta on astronominen suhteessa kurssin opintoviikkoihin :)
RDWHAHB

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » La Marras 10, 2012 9:53 am

Votkaiguaani kirjoitti:
realii kirjoitti:En kyllä jaksaisi uskoa, että tuo olisi Mikon arveleman 1000e hintaluokassa. Muistaakseni Puupposen Lassi mainitsi joskus elokuussa puhelimessa, että viime vuosina koulutus olisi ollut maksimissaan ~100e hintaluokassa.

Höpö höpö. Ei todellakaan ole ollut.

Pahoittelen, en ymmärtänyt nyt kumpaan noista vastasit. Eli siis ei ole ollut 1000e hintaluokassa, vai tuossa 100e hintaluokassa?

Mikko kirjoitti:Mustiala on osa HAMK:ia nykyään joten saattaa olla että HAMK:n opiskelijalle ja tälläiselle ulkopuoliselle hinta on eri kategoriassa. Kyllähä mulla se käsitys on ollut että edelleenkin hinta olis ainakin useamman satasen jos ei sitä tonnia.

EDIT: hmmhmm. lueskelin noista avoimen AMK:n maksuista niin ei musta monen saturaisen hinnat ole mitenkään laillisesti perusteltuja ei noista maltaista sun muista kuluja niinpaljon tule. no jotkut majoitukset yms Mustialassa voi toki maksaa extraa.
"Avoimessa ammattikorkeakoulussa opiskelu on edullista. Maksu voi olla opintojakso-, lukukausi- tai vuosikohtainen ja se vaihtelee ammattikorkeakouluittain."
HAMK:n lukukausimaksu on 300€ TAI kurssimaksu pelkästään tuosta kurssista se 40€ .
No eiköhän toi hinta selviä, kysytään sitten Jukka Gustafssonilta että "mtä ittua" jos hinta on astronominen suhteessa kurssin opintoviikkoihin :)

Juu tottakai hinta on eri HAMK:n opiskelijalle ja ulkopuoliselle, mutta se on juurikin tuo avoimen amk:n maksu, josta ylempänä jo laitoinkin, ja josta itsekin nyt mainitsit. Kurssin hinta tosiaan se 40e, koska 4 opintopistettä laajuus (1 opintopiste = 10e). Lisäksi muita maksuja tosiaan mahdolliset opintojaksokohtaiset materiaali-, tarvike- ja ekskursiomaksut. Saa olla aika kalliita materiaaleja ja tarvikkeita jne. jos tuosta 40e hinnasta summa kohoaa useisiin satoihin euroihin. :o

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Marras 10, 2012 10:31 am

realii kirjoitti:Pahoittelen, en ymmärtänyt nyt kumpaan noista vastasit. Eli siis ei ole ollut 1000e hintaluokassa, vai tuossa 100e hintaluokassa?

Yritän kovasti olla sotkeutumatta tähän hintakeskusteluun, koska en ymmärtänyt siitä mitään. Omalla kohdallani Mikon arvio oli lähempänä, mutta kun tämä on nyt noussut puheenaiheeksi, toivoisin että joku saisi oikean virallisen hinnan tälle vuodelle selville, jottei tarvitsisi lähteä levittelemään perättömiä kauhutarinoita.

Omalla kohdallani pelkäsin aluksi myös, että homma on pelkkää perusteita ja vanhan kertausta. Opin kuitenkin syventäviä asioita esim. mallastuksesta, hiivoistakin. Laitepuoli ja juuri esim. astiointi olikin täysin uutta, samoin ajattelu isommasta perspektiivistä ja tuotteen laadun stabiloimisesta. Markkulan CV:n lukija ymmärtää helposti, että vastaus suurin piirtein jokaiseen askarruttaneeseen kysymykseen löytyy.

Kannattaa myös huomata, että lopputyö on mahdollista panna myös isoilla laitteilla (n. 220 l), jos joku suostuu ostamaan oluen. Panin itse lopputyönä ekan kaupallisen olueni. On aika veikeää katsella baarissa kun pahaa-aavistamattomat asiakkaat käyvät sitä tiskiltä hakemassa. :mrgreen:

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » La Marras 10, 2012 12:24 pm

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Miten muuten majoitus on siellä mahdollista?

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » La Marras 10, 2012 12:55 pm

Pitää selvittää jos voi tulla mukaan kesken kurssin kun 30.11 on lähtö 12 päiväksi jenkkilään (San Fransisco/San Diego/Los Angeles) tutustumaan lähemmin paikalliseen pienpanimo kulttuuriin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Marras 10, 2012 13:09 pm

Majoitus paikan päällä on edullista kahden hengen huoneissa. Hintaa en muista mutta ei ollut paljon.

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » La Marras 10, 2012 16:16 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
realii kirjoitti:Pahoittelen, en ymmärtänyt nyt kumpaan noista vastasit. Eli siis ei ole ollut 1000e hintaluokassa, vai tuossa 100e hintaluokassa?

Yritän kovasti olla sotkeutumatta tähän hintakeskusteluun, koska en ymmärtänyt siitä mitään. Omalla kohdallani Mikon arvio oli lähempänä, mutta kun tämä on nyt noussut puheenaiheeksi, toivoisin että joku saisi oikean virallisen hinnan tälle vuodelle selville, jottei tarvitsisi lähteä levittelemään perättömiä kauhutarinoita.

Yritän selvitellä asiaa Puupposelta ensi viikon aikana, koska hän kuitenkin osaa antaa varmasti vastauksen joka on lähinnä totuutta.

Ja tosiaan mukavaa huomata että asia on täällä herättänyt kiinnostusta sekä keskustelua. Olisi mukava tavata tuolla tämän foorumin ihmisiä. :)

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Marras 12, 2012 15:40 pm

Itseänikin rupesi kiinnostamaan. Täytyy katsoa vähän tuota aikataulua, että sopiiko omaan kalenteriin.

realii
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja realii » Ma Marras 12, 2012 16:25 pm

Puupposelta kyselty maksupolitiikasta. Elikkäs tämä jo ylhäällä muutaman kerran mainittu 40 euroa Avoimen AMK:n 4 opintopisteen laajuisesta koulutuksesta. Sitten muita maksuja on tämä materiaali/tarvikemaksu, joka on suuruudeltaan 40 euroa. Muita maksuja ei tule. Eli koulutuksen hinnaksi muodostuu helpolla yhteenlaskutoimituksella 40 + 40 = 80 euroa.

Ellei Puupponen sitten heittänyt summaa hatusta, ja oikeasti summa olisikin ties mitä. :winktoo:

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Marras 12, 2012 17:05 pm

Olutsieppo kirjoitti:Pitää selvittää jos voi tulla mukaan kesken kurssin kun 30.11 on lähtö 12 päiväksi jenkkilään (San Fransisco/San Diego/Los Angeles) tutustumaan lähemmin paikalliseen pienpanimo kulttuuriin.

Kerro ihmeessä, jos moinen onnistuu. Itsellenikin näyttäisi juuri tuo ensimmäinen viikonloppu olevan vähän vaikea näin lyhyellä varoitusajalla. Kaipa tuo viimeistään vuoden päästä sitten järjestetään uudestaan, mutta olisihan tuo mukava käydä nyt.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Marras 12, 2012 20:10 pm

Jees, nähdään sitten siellä, siis sillä varauksella että mahtuu mukaan (todennäköistä) ja että hinta ei kuitenkaan pompsahda pilviin.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Yleinen”