Olut kuohuu yli pullosta

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

miguels
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusimaa
18 tai yli: Olen

Re: Olut kuohuu yli pullosta

ViestiKirjoittaja miguels » La Elo 25, 2018 10:16 am

Sitten sitä on vaiketa ottaa kiinni kun suihkuaa keittiön kattoon asti. Näin kävi mm. Rekolan Tervahauta oluen kanssa. Maku oli hyvä, mitä nyt parin sentin liru jäi pullon pohjalle :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » La Elo 25, 2018 13:12 pm

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin tuommoiset geysirit ei johdu fusariumista, mutta voin toki olla ymmärtänyt väärin.
Olen ajatellut tämän olevan sellaista rauhallista kuohumista, mitä toisinaan oluissa esiintyy.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Elo 25, 2018 21:20 pm

Omissa oluissani on pitkään piinannut tämä loputon kuohuminen. Vieläkään en ole syytä löytänyt.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Elo 26, 2018 23:37 pm

Kuten tuossa jo sanoin, niin minä näkisin yleisimpänä syynä liialliselle kuohumiselle kotipanimoissa erheen pullokäymisessä. Pullotus liian aikaisin, liikaa sokeria pulloon, jne. Nämä ne yleisimmät syyt lienee.

Mutta siinä vaiheessa, kun liikakuohunta on systemaattista on syy kyllä yleensä jossain muualla. No, on siellä vielä se mahdollisuus, että jostain syystä joillain on tuntunut järjestelmällisesti käyminen stoppaamaan liian aikaisin, mutta en sitten siitä niin tiedä, kuinka oikea havainto tuokaan on minulla ollut. Tai sitten käyttämässäsi karbonointilaskuissa on lähtökohtaisesti jotain vikaa. No, en kyllä veikkaisi tätäkään.
Kontaminaatio on yksi tekijä, joka ei poistu välttämättä kovinkaan helpolla, ja voisi kuvitella löytyvän sellaisenkin kontaminaation, joka ei suuresti vaikuta oluen makuun. Mutta ehkä tämäkin on vähän tarpeettoman kaukaa haettu.

Yksi oikeasti huomioon otettava tekijä on veden kivennäispitoisuus. Ja tämä sillä tasolla, että mitä suurempi kivennäispitoisuus vedessä, sitä enemmän siitä jää kuivuessa jäämiä pullon kylkiin, jotka sitten toimii tiivistymisytiminä kun pullo avataan ja olueeseen muodostuu enemmän vapaata hiilidioksidia aikayksikköä kohden kuin pitäisi.
Toinen seikka on prosessissa olueeseen muodostuvat / jäävät proteiinit, jotka saattavat tehdä oluesta kuohuvamman kuin jokin toinen, vaikka hiilidioksidin määrä on sinänsä sama. Pintajännitys, nuo tiivistymisytimet ym. ominaisuudet vaihtelee ja siksikin toiset oluet kuohuu enemmän kuin toiset. Prosessin hienosäädöllä voi tähän vaikuttaa, ja mahdollisesti sillä, missä vaiheessa siivoaa ruvan pois oluesta.
Sitten tietty voi olla, että näiden kahden seikan yhteisvaikutus johtaa kuohuntaan, tai joidenkin muiden tekijöiden.

Fusariumin voisi varmaan laskea mukaan epäillyihin, mikäli ongelma koskee saman mallassäkin / -erän tuotoksia. Muuten alkaa minusta menemään aika erikoiseksi.

Yhtään tietämättä, mitä olet jo tehnyt ja kokeillut, lista mahdollisista keinoista, jonkinlaisessa järkevyysjärjestyksessä:
-Tarkista karbonointilaskut parilla muullakin laskurilla, kuin mitä olet tottunut käyttämään
-Täytä jokunen testipullo, jotka on varmasti puhdasseinäisiä. Siis nauti pari olutta pullotuspäivänä juuri ennen pullotusta, huuhtele ja pullota ilman, että pullo ehtii kuivua välissä. Vaihtoehtoisesti voi kokeilla puhdistaa pulloja kalkkijäämistä ym. sitruunahappo- tai etikkakylvyllä*, mutta näkisin tuon "uusien" pullojen käytön varmempana.
-Tee olut jostain muusta maltaasta.
-Koeta vaikuttaa prosessiin niin, että proteiinien määrä vähenisi.
-Kokeile sekundaariastiaa käymisprosessissa. (Saattaa helpottaa käyttämään oluen loppuun)
-Vaihda muoviset välineet uusiin ja tehopuhdista metalliset jollain sellaisella, mikä varmasti tappaa pöpöt. Vahvat emäkset ja hapot on monesti kivoja, kuten myös suuret lämpötilat.

*Tässä on myös paikka nähdä, onko ajatuksessa kalkkijäämistä mitään perää. Happo ja metalli muodostaa yhdessä vetykaasua, joka näkyy. Täytä pullo etikalla ja katso, muodostuuko pullon seinämille kuplia. Puhtaaseen pulloon ei pitäisi muodostua, koska ei ole mitään, mitä happo syövyttäisi. Etikka on siksi sitruunahappoa kätevämpää tässä, kun se on jo valmiiksi seissyt, eikä siitä itsestään irtoa kaasuja. Jos haluat käyttää sitruunahappoa, tee liuos etukäteen ja anna sen tasautua ennen kokeiluja. Väkevämpi liuos tuottaa kuplia nopeammin ja näkyvämmin.

No joo. Mainittakoot nyt vielä sekin, että meikäläinen näitä juttuja laukoo ulkomuistista jostain kaukaa, kun en minä ole tätä touhua tehnyt juurikaan n. kolmeen vuoteen. Ei tuossa liene kovin suuria virheitä kuitenkaan.

Palaa sivulle “Yleinen”