Olut kuohuu yli pullosta

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Olut kuohuu yli pullosta

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Loka 26, 2012 19:27 pm

Elikkä tämmönen ongelma on alkanut ilmaantumaan erät kotioluteräni kohdalla: kun pullon avaa, lähes samantien pullon sisälty kuohuu vaahtona ulos, tai sitten lasiin kaadettaessa vaahtoa syntyy aivan järjettömästi (en saanut 0,33 pullollista kaadettua varovaisella kaadolla 0,6l vetoiseen tuoppiin). Viikon pullossa olleena olut oli oikein kirkasta. Pikkuhiljaa se kuitenkin on ollut sameampaa ja sameampaa lasiin kaadon jälkeen, itse pullossa se siis on aivan kirkasta. Eli missähän mättää? Jokin pöpö päässyt tekemään tuhojaa? :eivarma:

Maussa ei sinällään mitään erikoista, toki hiiva tässä tapauksessa tuo oman epämiellyttävän makunsa. Hiivana S-04.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Olut kuohuu yli pullosta

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Loka 26, 2012 19:31 pm

Liian paljon jälkikäymissokeria, joka saa kuohumisen aikaan ja kuohuminen nostaa hiivat pohjalta.
Toinen vaihtoehto on kontaminaatio, mutta se varmaan maistuisi.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Loka 26, 2012 19:36 pm

Okei, jos en ihan väärin muista niin 8g/l pitäs olla sokeria. Nyt sain lasiin asti kaadettua, vaahtoa tulee lisää sen sijaan, että se laskis. Raotin kokeeksi yhestä pullosta vähän korkkia ja jätin jääkaappiin, tuli heti vaahtoa pintaan ja hiivat lähti liikkeelle. Jos sitä tunnin päästä sitä vaikka kokeilis ihmetellä.

Nyt sain tosiaan lasiin ilman hiivoja, oikein mukavan maltaista ja sopivasti humalaa. Hiilihappoa kyllä tuntuu kuohumisesta huolimatta aika reilusti. Noh, virheistäpä tässä on tähänkin asti opittu.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Loka 26, 2012 20:07 pm

Minkähänlainen on ollut ominaispaino pullotettaessa.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Loka 26, 2012 20:09 pm

1.019 ilmeisesti. Tässä tosin syynä se, ettei suostunut tuon enempää käymään, koska mäskäyslämpötilat oli liian korkialla. Siis kaks viikkoa oli pöntössä, välillä ravistelin, ei tippunu sen alemmas.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Loka 26, 2012 20:41 pm

Pulloon lisätty sokeri ilmeisesti on hieman herätellyt hiivaa, joka on käyttänyt muitakin sokereita vielä sieltä oluesta sitten.
Tilannetta voi koettaa parantaa sillä, että päästää pullosta varovasti painetta pois pikkuisen hölläämällä pullonavaajalla (sellaisella joka ei paina klommuja korkkiin). Paineenpäästön jälkeen korkituskoneella kiristää korkin kunnolla kiinni.
Aika vaivalloista, eikä kerta välttämättä riitä edes.

Jos oluen saa niin kylmäksi, että se pysyy pullossa kun korkin avaa, niin sitten vaihtoehtona on pullojen jäähdytys, korkki pois ja uusi samantein tilalle. Riski oluen kontaminaatiosta on suurempi, mutta jos ei ihan kamalan töhkäistä teillä ole, niin pitäisi riskin olla aika pieni.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Marras 02, 2012 14:17 pm

Tiistaina tuli paineita päästeltyä pulloista, ja kyllähän siinä se viitisen tuntia vierähti, kun antoi aina vaahdon laskia ja uudestaan paineita pois. Yhtä näistä nyt maistelen, ja liikaa taisi paineita lähtiä ku on aika tommosta väljähtäneen oloista. Noh, laitoin uuden pullon kylmään, katsotaan mitä se sanoo...

Ihme, etteivät räjähtäneet mokomat, aivan järkyttävästi nuissa painetta kyllä oli.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Marras 02, 2012 15:56 pm

Minulle on käynyt noin silloin kun en ole käyttänyt sekundääriastiaa. Lappoaminen ja parin viikon seisotus sekundäärissä auttaa saavuttamaan lopullisen käymisasteen. Täällä tosin porukka on hyvin sekundäärivihamielistä. :psst:

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Pe Marras 02, 2012 16:28 pm

Ei mulla mitään sekundääriä vastaan ole, en vaan nykyään ole käyttänyt. Tässä tapauksessa myös arvelin liian korkean FG:n johtuneen omista hölmöilyistä mäskäysvaiheessa. Korkkailin äsken toisen pullon, alkoi hyppiä ulos pullosta, mutta sain kuitenkin suht nätisti kaadettua lasiin ilman mitään järkyttävää vaahtoa. Eiköhän nämä juotua tule, jokaisella pullolla on vain nyt oma yllätysmomenttinsa... :nauru:

luovahulluus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja luovahulluus » Pe Marras 16, 2012 20:36 pm

Voisihan sitä mittailla mikä tällä hetkellä on se FG. Jos se on alle ennen pullotusta mitatun 1.019, niin asia varmistuu.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ssami » Su Marras 18, 2012 18:19 pm

luovahulluus kirjoitti:Voisihan sitä mittailla mikä tällä hetkellä on se FG. Jos se on alle ennen pullotusta mitatun 1.019, niin asia varmistuu.

Senpä tein, 1.014 oli aikalailla. Sinällään outoa, että lähti vielä pullossa käymään, noh eipä tuota montaa putelia enää oo jäljelläkään :mrgreen:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Marras 18, 2012 22:37 pm

Omalla kohdalla toimi hyvin seuraavanlainen systeemi:
Pullojen jäähdytys niin kylmäksi kuin uskaltaa. Esim. 0°C tai -0.5°C.
Korkkien raottelu kunnes ei enää kuohu, tämän jälkeen korkkia voi pitää hetken kokonaan pois ja sitten uusi korkki.
0°C oluessa/kiljussa on ilmanpaineessa 1,7volssia joka on mielestäni ihan ok karbonointiaste. Eli kun jäähdyttää tarpeeksi ei varsinaisesti ole väljähtämisen pelkoa.

Ipaami
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ipaami » To Touko 19, 2016 23:13 pm

Vastaavanlaista ongelmaa täällä havaittavissa.
Tuli tehtyä tuossa imperial stout, josta mitattiin 1.09 OG ja 1.007 FG. Jälkikäymissokeria lisättiin n. 40 g 12l satsiin ja kaikki olikin ok ensimmäiset 2-4 vko.
Sen jälkeen pullot alkoivat vaahtoamaan yli niin että pulloihin jäi enää 1/3 pohjalle. 2kk pullotuksesta pari pulloa räjähti. Maku ollut hyvä joten ei ilmeisesti ole pilaantunut. En keksi selitystä mikä olisi vikana. Sekundääriin ei tullut siirrettyä käymisen aikana.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Touko 19, 2016 23:21 pm

Ipaami kirjoitti:Vastaavanlaista ongelmaa täällä havaittavissa.
Tuli tehtyä tuossa imperial stout, josta mitattiin 1.09 OG ja 1.007 FG. Jälkikäymissokeria lisättiin n. 40 g 12l satsiin ja kaikki olikin ok ensimmäiset 2-4 vko.
Sen jälkeen pullot alkoivat vaahtoamaan yli niin että pulloihin jäi enää 1/3 pohjalle. 2kk pullotuksesta pari pulloa räjähti. Maku ollut hyvä joten ei ilmeisesti ole pilaantunut. En keksi selitystä mikä olisi vikana. Sekundääriin ei tullut siirrettyä käymisen aikana.

Tuo viittaisi kyllä jonkin sorttiseen aavistuksen hitaamin toimivaan infektioon, eli ns. Gusher bugiin. Itsellä vähän saman suuntaista käynyt yhden epäonnisen portterin kanssa johon tuli ihan hemmetisti liikaa paahdettuja maltaita ja lopputuloksessa oli aika hiilimäinen maku, joten piti kypsyttää jos se siitä tasoittuisi. Männäviikolla vuosi pullotuspäivästä yksi jäljelläolevista pulloista räjähti ja lopuista mitä aloin tiskialtaassa raottelemaan muutamaa lukuunottmatta ampui 90% sisällöstä ulos kun korkkia hieman raotti ja patenttikorkillisissa sellainen paine, että korkki kiinnikkeineen ampui kattoon asti kun avasi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Touko 20, 2016 9:21 am

^Noissa jäykemmissä kamppeissa niitä nahkeammin käyviä jäämissokeireita on sen verran että väittäisin hiivan pystyvän myös ajan kuluessa syövän niistä osan. Eli sen final gravityn kanssa kandee olla varovainen. Siihen vielä kun lisää Wyeastin hiivadudeksen väitteen, että helppojen sokerien lisäys voi stimuloida hiivaa syömään nahkeampiakin, niin tuo karbonointisokerikin saattaa tiputtaa sitä final gravityä vielä lisää.

Esmes ite jätin ekan portterin täysin flätiksi (se oli primäärissä 2kk) ja 2kk päästä pullot aukesi vaimealla suhahduksella. Vuoden kuluttua suhahdus oli jo suhahduksen oloinen ja volssit jossain 1,5 huitteissa. Viime- ja toissavuoden satseihin laitoin sitten sokeria 1g/l ja karbonointi oli ihan normitasoa.

Seppo
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Eurajoki

ViestiKirjoittaja Seppo » Pe Elo 17, 2018 20:48 pm

Sen kuohunnan aiheutta Fusariumhome. Kulkeutuu ohran mukana. https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ympar ... y-suomessa

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » Ke Elo 22, 2018 17:30 pm

Tämä ei ilmeisesti siis vaadi olueen valmistusprosessin läpi elossa kulkeutuvaa hometta, vaan kuohunnan aiheuttavat proteiinit muodostuvat jo kasvukauden aikana. Mahtaakohan olla mitään keinoa maksimoida tuon proteiinin poistumista prosessissa jos sitä tulee mallaserän mukana?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 23, 2018 14:43 pm

Tuo fusariumhome aiheuttaa ongelmia myös suurpanimomittakaavassa, ja kun miettii kuinka suuri ongelma tuo on minkään kaupallisen panimon tuotteen mittakaavassa, niin voitaneen olettaa, että ei se ole suuri ongelma kotipanimossakaan. Pienet kaupalliset panimot ei prosesseiltaan juuri kotipanimosta eroa, ja niissäkin ylikuohunta on aika harvinaista, niin ei tuo fusarium ole ehkä se, mihin kannattaisi kiinnittää huomiota. Eikä se ymmärtääkseni aiheuta ollenkaan sellaista voimakasta ylikuohuntaa, vaan sitä pientä ja hiljaista, mitä kaupallisissa oluissa joskus on.

Uskaltaisin väittää, että suurin osa kotioluen liiallisesta kuohumisesta johtuu aivan jostain muusta, todennäköisimmin eri syistä aiottua voimakkaammasta pullokäymisestä tai sitten harvemmin kontaminaatiosta.

kissaluolabrewery
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja kissaluolabrewery » To Elo 23, 2018 20:04 pm

Kyllä, tietysti näin. Erona tuossa homeessa on vain se ettei sitä pysty ilmeisesti mitenkään ehkäisemään, vaan se tulee jos on tullakseen koska ylikuohumis-ominaisuus tulee käytetyn maltaan mukana.

Veikkaisin että jopa yleisin syy kotipanimoilla on hiivan herääminen pullotussokerista syömään myös maltaiden sokereita, muuten vaan hitaasti pitkään jatkuva käyminen tai sellaisten tyylien kohdalla joissa se on tyypillistä (vahvat tummat) tähän varautumattomuus pullotussokerin annostelussa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Elo 25, 2018 8:20 am

Ei sitä tosiaan taida pystyä ehkäisemään. Ja jos siihen jokin menetelmä tuolla kaupallisella puolella kehitellään, niin se saattaa olla pienpanijan ulottumattomissa.
Vaan, mikäli olen ymmärtänyt oikein, mistä on kyse, ongelma ei ole mitenkään vakava. Kohdatessani sellaisen olutpullon, joka tahtoo tulla pullosta pois, olen ratkaissut tilanteen hörppäämällä kulauksen tai kaatamalla lasiin. Harvoin se sen jälkeen enää niin paljoa kuohuu, että olisi ongelma.

Palaa sivulle “Yleinen”