Valtakunnallinen kotiolutkilpailu 2018

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

brunnsbe
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Valtakunnallinen kotiolutkilpailu 2018

ViestiKirjoittaja brunnsbe » Ti Helmi 20, 2018 9:09 am

Vuodesta 1995 asti vuosittain järjestetty riippumaton kilpailu on Suomen Kotiolutyhdistyksen lakkauttamisen jälkeen toiminut (lähinnä nimellisesti) Perinteisen Oluen Seuran alaisuudessa. Viime vuonna Olutliitto ry otti kilpailusta kopin ja liitto myös tänä vuonna järjestää kyseisen kilpailun. Kilpailu on tarkoitettu kaikille kotiolutta harrastuksenaan paneville.

Päätuomarina toimii minä, eli, André Brunnsberg, kokenut kansainvälinen oluttuomari ja EBCU:n hallituksen jäsen.

lmoittautuminen viimeistään ma 30.4., mielellään aiemminkin, jos tiedät osallistuvasi

Kilpailutoimikunta: kotiolut@olutliitto.fi
Ilmoittautumisen yhteydessä on valittava sarja ja oluttyyppi, jonka mukaisesti näyte pitää arvostella. Reseptin toimittaminen ei ole pakollista.
Kilpailuolutnäytteiden toimituksesta sovitaan kilpailutoimitsijan kanssa.

Näytteiden toimitus viimeistään su 6.5. (ellei toisin sovittu)

Olutta otetaan arvosteltavaksi 0,33-1,0l astioissa (mielellään lasipulloissa) ja niitä tarvitaan kolme jokaisesta olutnäytteestä. Pullojen ei tarvitse olla keskenään samanlaisia. Pulloissa ei saa olla etikettejä.
Jokaiseen pulloon kilpailija merkitsee esim. maalariteipillä ja tussilla ilmoittautumisessa saatu numerokoodi. Numerokoodi koostuu sarjasta ja oluttyylistä sekä näytenumerosta, esim. ”3 / 10A – 123” (tässä esimerkissä olisi kyse sarja 3. Belgialaiset ja vehnäoluet / 10A German Weissbier – näytenumero 123)

Kilpailun tulokset ilmoitetaan palkintotilaisuudessa, joka järjestetään Helsingissä toukokuun loppupuolella, sekä sähköpostitse kullekin kilpailijalle su 3.6. mennessä.

http://olutliitto.fi/valtakunnallinen-k ... ailu-2018/

brunnsbe
Foorumilainen
Foorumilainen

Re: Valtakunnallinen kotiolutkilpailu 2018

ViestiKirjoittaja brunnsbe » Su Heinä 08, 2018 12:36 pm

Tässä tulokset:

Lager:
1. Aleksi Haapavaara (6B Rauchbier)
2. Sampo Järvinen (6A Märzen)
3. Jussi Wallendahr (5D German Pils)

Pale ale:
1. Kalle Ohvo (21B Speciality IPA, NEIPA)
2. Janne Suomi (21B Speciality IPA: Belgian IPA)
3. Jussi Wallendahr (21B Speciality IPA, NEIPA)

Beligit ja vehnät:
1. Kalle Ohvo (25B Saison)
2. Aleksi Haapavaara (26D Belgian Dark Strong Ale)
3. Kalle Ohvo (24A Witbier)

Stout ja porter:
1. Jouni Raninen (20C Imperial Stout)
2. Sami Vesterinen (20C Imperial Stout)
3. Jaana Murtoniemi (20C Imperial Stout)

Vuoden kotipanija 2018:
Kalle Ohvo

Onnittelut kaikille voittajille ja kiitos kaikille osallistujille!

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Su Heinä 08, 2018 19:09 pm

Todella mystinen kilpailu, koska samat naamat voittavat joka sarjan, missään ei kerrota paljonko oli osanottoa tms. Vai oliko nuo kolme osanottaaa per sarja.. Tulokset tulivat taas 1,5kk myöhemmin kuin alunperin kerrottiin. Lisäksi on kuulunut että luvattua palautetta oluista ei olisi aiempina vuosina tullut tai se on ollut todella mitäänsanomatonta. Kuvia tai kuvauksiakaan ei tulosten yhteydessä oluista julkaista. Mutta onhan se silti jonkinlainen kisa joka on olemassa, kaukana kuitenkin maailmalla järjestettävistä kilpailuista ja parantamisen varaa olisi varmaankin kovasti kun olen ymmärtänyt että jonkinlaisia kotipanijoita olisi jo meilläkin varsin mukavasti. Tuollaisenaan tuo ei tue olutkulttuuria mitenkään, enemmänkin syö sitä.

brunnsbe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja brunnsbe » Ma Heinä 09, 2018 16:54 pm

Moi, pääjärjestäjänä ja päätuomarina mun on pakko vastata tähän kritiikkiin. Tässä lisätietoa osallistujamääristä ja itse kilpailusta:
http://olutliitto.fi/valtakunnallinen-k ... -tulokset/
https://olutposti.fi/olutliiton-kotiolu ... ratkennut/

Mukana oli tänä vuonna yli 60 kilpailijaa ja melkein 180 eri olutta. Suurin sarja oli luonnollisesti 2. Pale ale-sarja jossa mukana oli 65 eri olutta (ja suurin osa erililaisia ipoja). Muissa sarjoissa oli melkein 40 eri olutta, lagerissa jonkin verran vähemmän.

Tuloksien saaminen johtui oluitten määrästä, viime vuonna oli muistaakseni mukana vähän yli 110 ja nyt melkein 180. Emme saaneet kaikkia oluita arvioitua yhdessä päivässä ja kesti löytää sopiva toinen päivämäärä jolloin saisimme tarpeeksi monta tuomaria paikalle. Myös sponssisopimukset vei oman aikansa. Kilpailijoille ilmoitettiin toukokuun lopussa että palkintotilaisuus venähtää kuukaudella johtuen mun aikataulusta, samalla myös ilmoitettiin ketkä pääsivät finaaleihin ja kesäkuun alussa kaikille kilpailijoille lähetettiin BJCP-arviot omista oluista.

Tämä koko kisa järjestetään talkoovoimin, otan mielellään vastaan ideoita miten tätä voidaan parantaa. Nyt en voi millään yhtyä sun kommentisi että tämä kilpailu on "kaukana kuitenkin maailmalla järjestettävistä kilpailuista" ja että "Tuollaisenaan tuo ei tue olutkulttuuria mitenkään, enemmänkin syö sitä".

Palaa sivulle “Yleinen”