Lager pullotus

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

petedad
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kaustinen
18 tai yli: Olen

Lager pullotus

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Touko 02, 2018 12:51 pm

Tein lagerin normi käymisellä +10c;ssä, siirsin olluen lageroitumaan toiseen astiaan +1,5c;hen. Lageroinnin jälkeen lapotin oluen vielä sokereiden päälle ja pullotin. lageroinnin jälkeen ollut oli kirkasta kuin vesi, mutta kuitenkin pullosta tulee hyvinkin sameaa tavaraa ulos? Mitä on tapahtunut, maku on todella puhdas hyvä mutta vain sameus vaivaa!

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Lager pullotus

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Touko 02, 2018 14:09 pm

Käymisreaktio (karbonoituminen) ja sitä myöten hiiva suspensiossa.

Ite olen pullolageroitumisen hoitanut karbonoitumisen jälkeen. Eli karbonoin sen 10-22c (riippuen vähän tilanteesta) ja sitten vasta kaappiin lageroitumaan.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ke Touko 02, 2018 15:32 pm

Mullakin on elämäni ensimmäisen lagerin pullotus kohta edessä. Kuinka nopeasti teillä on muodostunut riittävät hiilihapot pulloihin?

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Touko 02, 2018 16:27 pm

Viikko-pari huoneenlämmössä, eli sama kuin alella.

0 huitteissa saatkin sitten odotella joitain kuukausia. Suosittelen kyllä eka karbonoimaan ja sitten vasta lageroimaan jos meinaa että jotain hyötyä tuosta lageroitumisesta on. Näin ainakin omilla kokemuksilla.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Touko 02, 2018 17:00 pm

Siis diasetyylitauon jälkeen suoraan karbonoitumisokeri joukkoon ja pullotetaan, Tämän jälkeen asteittain lämmöt alas ja 4-6viikon lagerointi? Jos minulla olisi kegivehkket, olisi järjestys käyminen->diasetyylitauko->Lagerointi->Kegitys ja vasta tämänjälkeen hiilarit joukkooon?

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Touko 03, 2018 10:45 am

Eekkäkö diasetylitauko -> kegitys -> hiilarit -> lagerointi.

Sama juttu kuin pullokamalla.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » To Touko 03, 2018 12:54 pm

Minä tein tämän satsin Brülosophyn lager methodilla (http://brulosophy.com/methods/lager-method/), jotta saisin sen nopeeta kammiosta viemistä tilaa. Eli hiivana w-34/70, OG 1,050 ja aikataulu: 13C 6pv, parin päivän aikana nosto 19C:een jossa 5pv, josta hidas laskeutuminen 0,5C lageroitumaan missä ois tarkoitus pitää viikko, pitempäänkin jos ei oo tarpeeksi kirkastunut. Pullotuksen jälkeen kunhan on tullut hyvät hapot niin takas lageroitumaan min. 5 päiväksi.

Tätä koktailia ei voi kyllä puhtaalla omatunnolla perinteiseksi lageriksi kutsua, ennemmin pitäisi sanoa joksikin pikalageriksi tai hybridilageriksi. Diasetyylivaiheessa maistelin näytteitä, puhtaan makuinen oli jo silloin, mutta sameaa. Ajatuksena olisi että enimmät proteiinit sakkautuis pönttöön, jolloin pullolageroituminen ehkä tulis nopeampaa? Sen sijaan hiivan pudottaminen suspensiosta mietityttää, kun omat vähäiset coldcrash-kokeilut ovat hidastaneet hiilareiden muodostumista. Pitää seuraavalla kerralla testata Mattsin järjestystä jos en oo tyytyväinen.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » To Touko 03, 2018 18:18 pm

Matts kirjoitti:Eekkäkö diasetylitauko -> kegitys -> hiilarit -> lagerointi.

Nyt tämä alkaa selvitä. Eli pullokamalla pitänee odottaa 2-3 viikkoa että sokeri varmasti on muuntunut hiilidioksidiksi ja alkoholiksi, ja vasta tämän jälkeen lagerointiin. Kiitos kaikille avusta, taitaa olla kegin hommaaminen edessä jos meinaan lager touhuja jatkaa. No sehän ei ole huono asia ollenkaan.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Touko 04, 2018 10:13 am

petedad kirjoitti:
Matts kirjoitti:Eekkäkö diasetylitauko -> kegitys -> hiilarit -> lagerointi.

Nyt tämä alkaa selvitä. Eli pullokamalla pitänee odottaa 2-3 viikkoa että sokeri varmasti on muuntunut hiilidioksidiksi ja alkoholiksi, ja vasta tämän jälkeen lagerointiin. Kiitos kaikille avusta, taitaa olla kegin hommaaminen edessä jos meinaan lager touhuja jatkaa. No sehän ei ole huono asia ollenkaan.

Tämä on edelleen omia kokemuksia, mutta itellä näissä pidempään kypsytetyissä lopputulema on järjestään ollut parempi pullokamassa vs kegissä. Ehkä niihin tahtoo jäädä enemmän happea tai käymisteitse tapahtuvassa karbonoinnissa on jotain magiaa, mutta pullokama on parantunut aina ajan funtiona ja kegikama heikentynyt.

Anyho ite olen nyt siirtynyt järjestään siihen, että jos matskua on tarkoitus kypsytellä ja säilyttää, niin se tapahtuu pullossa. Tuorematskut sitten kegissä.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Touko 04, 2018 17:30 pm

Jospa hiiva kuluttaa osan hapesta pullokäymisen yhteydessä? Näinollen säilyvyys paranee...

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Touko 04, 2018 17:51 pm

No happihan pitäisi häipyä kokonaan pullokäymisen yhteydessä, hiiva ja hiilari hävittää sen. Näin isot pojat väittää :)

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ti Touko 08, 2018 21:34 pm

Itse tein äsken tummahkon savulagerin Saflager S-189:llä Brülosophyn metodilla näin:

chart.png

Tässä oli pääkäyminen 4 päivää 12C:ssä, jonka jälkeen nosto 20C:hen kunnes ominaispaino oli ollut tasainen 4 päivää, jonka jälkeen viilennys 2C:hen.

Noin 10 päivää lagerointia (ei näy kokonaan kuvassa), pullotus samassa lämpötilassa 25.4., jälkikäymään huoneenlämmössä ja vappuaattona oli ihan valmista juotavaksi (ja herkullista!). Ei mitään samentumisia, pulloissa niin vähän sakkaa että käytännössä ei tarvitse varoa lainkaan, sen kun kaataa tuoppiin ja nauttii.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ti Touko 15, 2018 16:24 pm

Hei tuli sellainen tyhmä ajatus, että voiko tätäkoittaa lageroida toiseen kertaan? Nyt oli hiihapot pulloissa kohdallan, ja maku suorastaan loistava. Ainut mikä tämän erottaa lagerista on sameus. Miten käyn jos lageroin nyt uudelleen?

burp
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja burp » Ti Touko 15, 2018 16:38 pm

Kypsynyt olut säilyy parhaiten kylmässä ja humalan aromit myös, joten lageroi vain. Kirkastuu kun proteiinit ja hiiva laskeutuu.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Touko 20, 2018 10:37 am

Oma toimintamallin lageroluiden kanssa on seuraava.
-pääkäyminen +12 asteessa
-diasetyylitauko jonka jälkeen siirto sekundääriastiaan
-lagerointi, lämpötilaa lasken n 2 asteen stepeillä nollan tuntumaan
Olut saa kypsyä astiassa parista viikosta jopa pariin kuukauteen. Riippuu ihan kegitilanteesta yms.
Kegitys ja pullotus. Pullotettavaan erään lisään sokerivettä. Sokrun määrä 5g/olutlitra.
Kegit ja pullot siirrän viileään kellariin odottamaan käyttöä. Joskus menee kuukausia ennenkuin pulloja avataan. Olut ehtii hyvin kirkastua. On ilo kaataa sellaista lasiin. Makukin ehtii kypsyä kohdilleen.. Näiden varasto-oluiden kanssa on turha hötkyillä. 2viikon varoajalla ei yksinkertaisesti ole kotioloissa mahdollista tuottaa juotavaa lageria. Oma nyrkkisääntöni on. Pintahiivaoluen tekoon varaa kuukausi. Lageria tekoon vähintään 2 kuukautta.

Palaa sivulle “Yleinen”