Hapettuneen oluen tuunaus?

Yleistä keskustelua oluen panemisesta. Ei tarvitse liittyä mihinkään tekniikkaan varsinaisesti.

Valvojat: suorama, Elmo

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Hapettuneen oluen tuunaus?

ViestiKirjoittaja Darep » To Loka 12, 2017 10:53 am

Kävipä niin että lageri pääsi lageroituessa hapettumaan erittäin pahasti. Pieni erä (7 litraa) pienellä headspacella ja näköjään siitä tuli tämmöstä:

Kuva

^ 55% pilsner, 45% pale ale. Oli aiemmin kirkkaankeltaista, raikasta ja hyvää, mutta muuttui jääkaapissa lageroituessaan tuommoiseksi tummaksi ja hemmetin makeaksi. Toinen kerta kun näin käynyt, aiemmin kävi sama pienellä erällä amber alea jonka cold crashasin. Täytyy tuunata prosessia tuon osalta :D

Mutta mitähän tuolle keksis? Kaverilta tuli ehotus että maitohappoa sekaan ja sour lager? Onko muita mahdollisuuksia tasapainottaa pahasti hapettunut olut? Harmi heittää alkoholijuomaa pois jos sitä voisi jotenkin tuunata paremmaksi ;)

Darep
Aloittelija
Aloittelija

Re: Hapettuneen oluen tuunaus?

ViestiKirjoittaja Darep » To Loka 19, 2017 12:13 pm

Sain jenkkifoorumilla paljon ehotuksia (https://www.reddit.com/r/Homebrewing/co ... ized_beer/) mutta päätin mennä ihan vaan kuivahumaloinnilla. Heitin pönttöön yhteensä 10g/l Citraa, Chinook ja Hallertaueria ja hyvin peittää! Olut myös jostain syystä vähän vaalentunut :) Kai tää on ny sit semmonen India Pale Lager eli runsaasti kuivahumaloitu laakeri.

Darep
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Darep » La Marras 04, 2017 11:49 am

Nyt on kans happoja ja voin kertoa, että kuivahumalointi toimii hyvin hapettuneen oluen pelastamiseen :) Suutuntuma on kyllä vähän outo, mutta voi johtua runsaasta kuivahumalan määrästä. Maku on lievästi katkero ja pelkkää humalaa, bodyä ei juurikaan. Ja väri tosiaan vaaleni kans oudosti.

Kuva ennen ja jälkeen:

22656208_10155646043358070_1227632746_n.jpg

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ma Marras 20, 2017 12:10 pm

Miten pääsi hapettumaan? Oliko kuinka pitkään lageroitumassa ja kenties muovipöntössä? Omalla kohdalla pullotus juuri alkamassa ja pidin lageroitumassa 18 päivää, partsille rakennetussa "lageroitumisluolassa"(pahvista paperi rutuista rakennetulla ja kankailla päällystetyssä tilassa) . Ajattelin että kun on 20 litraa nestettä ja 10 litraa hiilidioksidia(tilaa) muovipötössä, niin ei varmaan pääse kovin pahasti imemään oluen pintaan asti ilmaa vesilukon kautta. Fg ei myöskään ollut ihan tavoitteessa, kun laitoin pesään. Säät ainakin suosivat kokeilua, oli tasaisesti noin 4 astetta.

Miten muuten karbonit, jos kerran olut ei poistunut pöntöstä ollenkaan?

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ma Marras 20, 2017 16:30 pm

Hyvin onnistui. Maistoin pullotuksen yhteydessä ja oli crispein lager mitä olen tehnyt. Hyvin maltillisilla katkeroilla ja bohemian pilsnermaltaalla sekä s189 hiivalla. Aiemmin olen lageroinut kaverin luona ja tämä oli ensimmäinen kokemus parveke lageroinnista.

Palaa sivulle “Yleinen”