Säilyvyys?

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Re: Säilyvyys?

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » La Tammi 05, 2013 22:06 pm

Tänään tuli sitten keitettyä blond ale, kilo pilsner mallasta ja neljä kiloa english lager mallasta. Tunti sitten lisäsin hyvälle tuoksuvan startterin käymis-astiaan. Vesilukko alkoi pulputtamaan kymmenen minuuttia sitten, eli alle tunnissa ja pinnalla on jo hieman vaahtoa, hyvältä näyttää. Aiemmin olen aina tehnyt neljä settiä putkeen saman hiiva kakun päälle pullotus ja keitto samana päivänä. Käytän isoa 50l lasi pulloa käymis astiana enkä ole halunnut pestä hiivaa eri kertojen välillä koska, pienestä suu-aukosta hiivan poistaminen ei onnistu hetkessä, eikä pulloa tarvitse steriloida settien välillä. Ainoat virhe maut joita olen saanut oluihini on roikkuva käyminen ja liikaa estereitä korkean lämmön takia.

Roikkuva käyminen tuli ensin kun ahneuksissa laitoin paljon enemmän mallasta kun mitä startteri lupasi käyttää. Oluessa oli omenainen haju joka kuitenkin pitkän kypsytyksen jälkeen hieman laimeni, maku oli silti ok.

Liikaa estereitä tuli kun käytin irish ale hiivaa sen käymis lämpöjen ylä rajoilla, hieman belgialais tyyppisiä makuja.

Uskoisin että hiivaa on tarpeeksi käyttämään tuon 1056 OG 20 litran tämän kertaisen blond ale satsin. Lämpökin on siedettävä 21 astetta saisi olla mielummin hieman alle 20.

Lisätään nyt vielä että humalat oli target 10,5 aa 18g ja fuggles 4,8 aa 2 kertaa 10g.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Su Tammi 06, 2013 6:51 am

Horst Vessel kirjoitti:Sehän näissä forumhommissa vähän on ettei osaa niin luottaa toisten kokemuksiin kun ei ole miehen oluita koskaan maistanut ;)

Jep, siksi just kiinnostaa kaikki kommentit siitä miten on kanssaihmiset saaneet satsinsa pilalle.

Omat kaljat on parhaillaankin olleet aika keskinkertaisia eli maistamattakin voit olla uskomatta =)

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ti Helmi 26, 2013 12:35 pm

Päivitys vielä Blond ale kokeiluun, olut kävi 8 päivää käymis-astiassa(n.20 astetta) ja pullossa 10 päivää, jonka jälkeen ollut jääkaapissa 8 asteessa neljä viikkoa. FG oli 1014 eli normi profiili thames valley ale hiivalle, Olut voimakkaan hedelmäinen keskiasteisesti katkeroinen maltaisen makea, hieman vehnäolut tyyppinen vaikka ei vehnää sisälläkkään. Mielestäni hiivan profiili ei muuttunut ainakaan selkeästi thames valley on aiemminkin antanut esterisen hedelmäisiä oluita. No ainakin onnistunut lopputulos, uusi kokemus ja resepti.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rach » Pe Heinä 03, 2015 0:50 am

Jees. Pitkästä aikaa panohommia olisi tarkoitus harrastaa huomenna. Löysin jääkaapista vanhan Wyeastin Yorkshire-hiivan, jonka päiväys oli melkein parin vuoden takaa. Vieläköhän tuolla tekee jotain? Poksautin pari päivää sitten ja pussissa on kyllä jotain elämää, vaikka se ei juuri turvonnutkaan. Tein tänään 1,5 litran startterin ja kippasin hiivan sekaan. Haju vaikuttaisi olevan aika normaali, ehkä vähän happamahko...

Onkohan mitään järkeä moista käyttää vai onko odotettavissa pelkkää paskaa? Jääkaapista löytyi myös US-05, jolla on päiväystä vuoden loppuun. Se varmasti toimii ainakin.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Heinä 03, 2015 7:31 am

Jos on kiire niin unohtaisin vanhan hiivan, jos ei, niin tee miniolut jolla asia selviää.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Elo 31, 2015 19:08 pm

Tuossa aiemmin ollut puheita hiivan keräämisestä uusiokäyttöön käymisastian pinnalta, olisikohan jotain kikkakolmosta, jolla sais kätevästi käymispullosta hiivat? Suuaukko 48mm.
Jollakin pitkävartisella väkerretyllä minikauhalla ronkkimalla vaan?

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ti Syys 01, 2015 1:01 am

Aika hankala toi suuaukon koko. Esimmäinen mikä tulee mieleen on teräksinen kastike kauha löytyy keittiötarvike liikkeistä. Muistaakseni 1/4 DL kooltaan ja mahtuu kevyesti aukosta sisään.

Parhaan tuloksen saat jos käyttäsit ns. normi käymisastiaa ja siitä saa kannen pois huomattavasti helpompi kerätä hiivoja.

Onnea kokeiluun

ps.
kastikekauha tuon mallista tarkoitan

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ti Syys 01, 2015 13:29 pm

EDIT, en huomannut että kyse oli oluen pinnalla olevan krausenin keräämisestä, alla oleva teksti ei siis luonnollisesti päde.

Itse käytän muovisia käymisastioita, ja käytännössä aina otan hiivan talteen jo startterista. Muutaman kerran olen kerännyt hiivaa myös käymisastian pohjalta, ja silloin seuraava tapa on toiminut hyvin;

Keitä litra vettä ja jäähdytä se huoneenlämpöön. Kaada vesi käymisastiaan hiivan päälle ja heiluttele astiaa niin että vesi ja hiiva sekoittuvat tasaisesti. Anna astian seistä 10-20min ja kaada varovaisesti lieju toiseen desinfioituun astiaan, jättäen paksuimmat mömmöt pohjalta kaatamatta. Anna liejun seistä toisessa astiassa taas 10-20min ja kaada päällimmäinen ohuempi tavara siihen asiaan (astioihin) jossa aiot hiivaa säilyttää. Pohjalle jäävä paksu lieju on pääasiassa kuollutta hiivaa, humalaa ja rupaa.

Itse käytän hiivan säilömiseen 500ml laboratoriokäyttöön tarkoitettuja lasipurkkeja (samoja joita brewcat myy, omani sain muualta).

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Syys 01, 2015 18:36 pm

Kiitoksia vastauksista ja hiivan pesuohjeesta.
Ja lisäkysymyksenä, onko krausenissa ja pohjalta pestyssä hiivassa joitain eroja?
Tuota krausenia ajattelin kerätä sen takia, kun en ollut perillä hiivan pesuhommasta...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 01, 2015 19:10 pm

On niissä eroa.
Jos keräät hiivaa pinnalta, suosit kannassa olevia heikommin fokkuloituvia yksilöitä.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Syys 01, 2015 21:32 pm

Ok, hyvä tietää. Taidanpa kerätä talteen erikseen pinnalta ja pohjalta ja
tehdä samasta vierteestä kaksi eri olutta koemielessä

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ke Syys 02, 2015 10:15 am

Kokeena toi on tietenkin mielenkiintoinen mutta hiivan mutaatio vaatii useamman sukuppolven tullakseen riitävän yleiseksi että se on silminnähden havaittavissa eli eron tulet huomaan vasta tuolla 5-12+ sukupolven luona.

Palaa sivulle “Hiivat”