Säilyvyys?

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Säilyvyys?

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Maalis 22, 2011 13:57 pm

Karvis kirjoitti:Miten tutkit onko startteri kunnossa? Katsomalla miten se lähtee pyöriin (kestääkö tunteja vai päiviä) vai muitakin konsteja?

Juu, käyttäytymisestä ja nopeudesta voi päätellä paljon, mutta kaikkein tärkein konsti on haju/makuaisti. Itse käytän aina samanlaista vierrettä startteriin, ja olen oppinut sen maun sen verran hyvin, että pystyn luullakseni aika hyvin bongaamaan hiivan mahdolliset ei-toivotut ominaisuudet siinä vaiheessa.

Pullosta startatessa ei kyllä tunneissa ennätä tapahtua mitään silmin havaittavaa. Vuorokauden päästä on viisaampi, kaksikin vuorokautta on joskus kestänyt ja lopputulos on silti ollut hyvä.

Olen myös starttaillut brettoja ja muita pöpöviljelmiä, niitä on tullut sitten odoteltua kauemminkin. Seuraavana vuorossa on Duchesse De Bourgogne, pullo tuossa odottelee. En vain ole vielä päättänyt mihin sitä käyttäisin, ehkä johonkin sekundäärivaiheeseen. En tarkkaan ottaen edes tiedä mitä kaikkea se sisältää.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 14:29 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Juu, käyttäytymisestä ja nopeudesta voi päätellä paljon, mutta kaikkein tärkein konsti on haju/makuaisti. Itse käytän aina samanlaista vierrettä startteriin, ja olen oppinut sen maun sen verran hyvin, että pystyn luullakseni aika hyvin bongaamaan hiivan mahdolliset ei-toivotut ominaisuudet siinä vaiheessa.

Pullosta startatessa ei kyllä tunneissa ennätä tapahtua mitään silmin havaittavaa. Vuorokauden päästä on viisaampi, kaksikin vuorokautta on joskus kestänyt ja lopputulos on silti ollut hyvä.

Olen myös starttaillut brettoja ja muita pöpöviljelmiä, niitä on tullut sitten odoteltua kauemminkin. Seuraavana vuorossa on Duchesse De Bourgogne, pullo tuossa odottelee. En vain ole vielä päättänyt mihin sitä käyttäisin, ehkä johonkin sekundäärivaiheeseen. En tarkkaan ottaen edes tiedä mitä kaikkea se sisältää.

Ok, kyllä itsellä jos hiiva on tuoretta niin parissa tunnissa pitäisi alkaa tapahtuun. Itse en maistellut ole startteria, haistelen kyllä että siinä on oikea hiivan haju. Mä tunnistan, että käyminen on alkanut siitä, että ravistan pulloa usein. Kun käyminen on alkanut, niin hiilidioksia vapautuu heti -> jos ei niin sitä ei tule. Itsellä kaikki startteri on aussityyliin 1.5L muovipullossa, sitä on helppo ravistaa vähän väliä ja puristaa hiilidoksidit helposti pois.

Mutta, joo. Sulla kuuluu enemmän tyyliin erikoisemmat oluet. Itse kun teen perinteisiä aleja lähes pelkästään, niin niissä on tottunut siihen, että jos hiiva ei käynnisty pian, niin ei se kunnossa ole. Tiettyjen hiivojen käyttäytymisen oppii pian.

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jlavi » Ma Maalis 28, 2011 17:48 pm

Minulla oli ollut jääkaapissa hiivaa suljetuissa koeputkissa viistolla kasvualustalla (vierrettä ja agar-agaria) jonkun 9 kuukautta. Yritin nyt herättää hiivaa henkiin koeputkista. Ohjeet on peräisin n+1 nettilähteestä.

Ensiksi istutin yhden koepullon suoraan 100ml elvenmayeriin. Hylkäsin sen, kun pinnalla ei ollut mitään eloa. Mahdollisesti oli kuitenkin ihan elossa, mutta sitä ei vain voinut nähdä niin pienillä määrillä.

Toisella herätysyrittämällä tein petrimaljaan kasvualustan (vierrettä, agar-agaria. keittoajan lopussa ripaus hiivaravinnettä) ja istutin siihen toisesta koeputkesta loopilla siksakkia ristiin ja rastiin. Kahden päivän päästä en nähnyt vielä mitään petrimaljassa ja varauduin jo ostamaan uuden hiivat. Kolme päivää istuttamisesta huomasin yläpuolelta katsottuna tummia möykkyjä ja alapuolelta katsottuna siellä oli paljon pieniä valkoisia pisteitä eli pieniä hiivasaarekkeita ja ne kaikki näyttävät samoilta ilman homepesäkkeitä tms.

Nyt pitäisi rustata parempi rokotussilmukka kuin aiemmat viritelmät. Yritän rautakaupasta ostetulla 0.5mm pianolangalla. Aiempi silmukka oli paksummasta langasta ja meni nokeen, kun hehkutin kynttilällä.

Nokeentumisen estämiseksi ostin Kaasuvalosta labrapolttimen (Labogaz 470), hinta butaanisäiliön kanssa 48.50.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ke Maalis 30, 2011 16:27 pm

jlavi kirjoitti:Minulla oli ollut jääkaapissa hiivaa suljetuissa koeputkissa viistolla kasvualustalla (vierrettä ja agar-agaria) jonkun 9 kuukautta. Yritin nyt herättää hiivaa henkiin koeputkista. Ohjeet on peräisin n+1 nettilähteestä.

Ensiksi istutin yhden koepullon suoraan 100ml elvenmayeriin. Hylkäsin sen, kun pinnalla ei ollut mitään eloa. Mahdollisesti oli kuitenkin ihan elossa, mutta sitä ei vain voinut nähdä niin pienillä määrillä.

Toisella herätysyrittämällä tein petrimaljaan kasvualustan (vierrettä, agar-agaria. keittoajan lopussa ripaus hiivaravinnettä) ja istutin siihen toisesta koeputkesta loopilla siksakkia ristiin ja rastiin. Kahden päivän päästä en nähnyt vielä mitään petrimaljassa ja varauduin jo ostamaan uuden hiivat. Kolme päivää istuttamisesta huomasin yläpuolelta katsottuna tummia möykkyjä ja alapuolelta katsottuna siellä oli paljon pieniä valkoisia pisteitä eli pieniä hiivasaarekkeita ja ne kaikki näyttävät samoilta ilman homepesäkkeitä tms.

Nyt pitäisi rustata parempi rokotussilmukka kuin aiemmat viritelmät. Yritän rautakaupasta ostetulla 0.5mm pianolangalla. Aiempi silmukka oli paksummasta langasta ja meni nokeen, kun hehkutin kynttilällä.

Nokeentumisen estämiseksi ostin Kaasuvalosta labrapolttimen (Labogaz 470), hinta butaanisäiliön kanssa 48.50.

No nih. jlavihan on jo alkava labra kotona. itse en ole vielä lähtenyt, muotta tuollainen systeemi olis näppärä kyllä joskus.

Periaatteessahan jos meillä olis suomessa iso kotiolut yhteisö, niin me voitais jenkkityyliin perustaa kotiolutyhteisölle oma hiivapankki. Varsinkin jos olis joku labra-asiat osaava. Se olisi kyllä ideaalinen systeemi, useita hiivakantoja aina saatavilla edulliseen hintaan.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » To Joulu 06, 2012 22:43 pm

Kysytäänpä nestehiivan säilytyksestä. Käytin Wyeastin California Lager -pussista puolet ja laitoin loput desinfioituun purkkiin, kannen päälle ja jääkaappiin. Kannattaisiko hiivan päälle heittää perään vettä? Tai olutta? Edellä säilyvyydeksi aprikoitiin noin viikko, jos hiiva oli otettu käymisastiasta. Kuinka kauan tällainen tuore hiiva voisi kestää, jossa on ravinteet mukana?

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Pe Joulu 07, 2012 9:50 am

Tuollaisiin kysymyksiin tuskin voi antaa varmasti kutinsa pitävää vastausta, ainoastaan yleispäteviä ohjenuoria.

Useimmiten tunnutaan neuvottavan ettei hiiva oikein säilyisi kuin viikon tai pari, mutta se on luultavasti juuri tällainen nyrkkisääntö siltä varalta ettei aloittelijat ottaisi hernesoppakauhalla hiivaa talteen ja säilyttelisi paria vuotta. Itse painelen menemään sillä periaatteella että kunhan ei ole tapahtunut kontaminaatiota ja hiiva herää startterissa kunnolla, se on edelleen ehtaa tavaraa.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Pe Joulu 07, 2012 20:44 pm

No näin itsekin asiat tulkitsin. Kysymys oli ehkä turhan monipolveileva, joten tiivistetään: Miten saan puoliksi käytetyn nestehiivapussin sisällön säilymään kauiten?

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Pe Joulu 07, 2012 20:56 pm

Ja lisätään vielä säilyvyysasiaa. Käyttämäni Wyeast-hiivan valm.päivämäärä oli Jun 28 2012. Sisäpussin murskauksen jälkeen pussi turposi hieman, mutta mitään palloa siitä ei tullut noin 4h odottelun aikana. Nakkasin hiivasta noin puolet 10 litran vierteeseen. Nyt noin 24h jälkeen käyminen ei ole lähtenyt millään tavalla käyntiin, ei mitään merkkejä edes vierteen pinnalla. Kauankohan tässä kannattaa vielä odottaa ennen kuin heittää luottokuivahiivat perään?

Tämä oli ensimmäinen kokeiluni nestehiivoilla, ja luin vasta jälkikäteen, että kunnossa olevan hiivan kanssa pussin tulisi turvota palloksi. Sain pussin omiin kouriini luotettavalta kotimaiselta netiikaupalta 23.10., jonka jälkeen pussia oli säilytetty jääkaapissa lähellä höyrystinta, eli lämpötila on ollut kohtuu lähellä optimia. Vielä ei innostus nestehiivoihin oikein päässyt nousemaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Joulu 07, 2012 22:44 pm

Nestehiivalle pitäisi oikeastaan aina tehdä startteri, vallankin täällä syrjässä. Jopa silloin kun kyse on pakkauksesta jonka luvataan riittävän ilman startteria. Kokonaisessakaan Wyeastin Activator-pussissa ei ole noin monen kuukauden jälkeen aivan kamalaa määrää hiivasoluja, joten käymisen käynnistyminen saattaa ottaa aikansa ja käyminen saattaa kaikkineen sujua hitaasti.
MrMaltyn hiivalaskuri laskee 10% hiivasoluista olevan hengissä tuon ikäisessä pussissa.

Todennäköisesti homma toimii kyllä loppuun asti, josko ehkä normaalia hitaammin. Itse heittäisin pönttöön loputkin siitä hiivapussista. Ja jos sitä samaa hiivaa haluaa säästää toista satsia varten, niin ottaa sitten sieltä pöntön pohjalta ja käyttää uudelleen. Helpommillaan homma menee niin, että tekee uuden satsin siten, että sen voi laskea hiivan päälle käymään heti kun on saanut edellisen pullotettua.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » La Joulu 08, 2012 0:02 am

No johan. Eli valmistajan puolen vuoden varastoajalle ei hirveästi ole katetta, jos laskuriin on luottamista. Kuvittelin, että puolen vuoden jälkeenkin hiiva olisi noin 50% kunnossa ja hoitaisi hommansa kohtuullisesti.

Heitin nyt loputkin hiivasta pönttöön. Toivottavasti saan työn alla olleet steam beerit aikaiseksi, ettei tarvitse tyytyä aleen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Joulu 08, 2012 9:32 am

Semmoinen hiivan monistustapa on jäänyt mielestäni täällä käsittelemättä, että onhan jokaisen oman pullon pohjalla sitä samaa hiivaa, jonka voi herätää samaan tapaa kuin kaupallisistakin pulloista.
Usein omissa pulloissa on elinvoimaisempaa hivaa ja sitä monesti on myös enemmän.
Joten 8 litran satsista saa 24 hiiva satsia startterin kanssa (jos siis 0,33l pulloja).
Mielestäni noissa omissa pulloissa hiiva säilyy vähintäänkin yhtä hyvin kuin kaupallisissa. Eli lienee yksi hyvä tapa säilyttää hiivaa tulevaisuuteen =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Joulu 08, 2012 10:33 am

Ratto kirjoitti:No johan. Eli valmistajan puolen vuoden varastoajalle ei hirveästi ole katetta, jos laskuriin on luottamista. Kuvittelin, että puolen vuoden jälkeenkin hiiva olisi noin 50% kunnossa ja hoitaisi hommansa kohtuullisesti.

Näin se valitettavasti on. Puolen vuoden säilytysaika on lähinnä sitä, että sen ajan puitteissa homman saa tehtyä ohjeiden mukaan, mutta ei sen puitteissa saavuteta tasaista ja yhtäläistä hiivausastetta.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Joulu 09, 2012 14:01 pm

Olisi tosiaan pitänyt hieman paremmin tutustua nestehiivojen ominaisuuksiin ennen käyttöä. Nyt noin 2,5 pvän jälkeen ensimmäisestä hiivauksesta oluen pinnalle on muodostunut kunnollinen vaahto, joten eiköhän tämä tastä. Käymislämpötilana 18C. Jostain syystä ilmalukko ei kuitenkaan pulputa.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Tammi 03, 2013 12:21 pm

Laitoin eilen illalla litran startterin omien oluiden pohjista, oluet keitetty syyskuussa. Käytin kolmen pullon pohjat kaikki eri satseista joissa sama thames walley hiiva. Hiiva heräsi voimakkaasti käyminen alkoi jo eilen illalla ja tänä aamuna sen huomasi selvästi. Ainakin vahvin tai sopeutuvaisin osa hiivasta voi siis hyvin. Luulisi hiivan olevan kuten muutkin eliöt eli sitkein aines selviytyy ja taistelee oman olemassa olonsa puolesta. Aikomuksena on mäskätä pale-ale ja kokeilla ensi kertaa tuota omasta pullosta herättelyä. Tietenkin hiivaus aste pitää varmistaa riittäväksi, ettei tule sivumakuna omenaa. Kohta sekin selviää miten tuo onnistuu tuleeko muutoksia makuihin. Ehkä hankin varalle kuivahiivapussin/nestehiivan jos ei käynnisty sitten kunnolla. Onko kokemuksia tuosta eri hiivojen sekoittamisesta, olettaisin vahvemman kannan valtaavan tehokkaammin elinympäristönsä. Jotain tyytymättömyyttä on varmaankin odotettavissa, teen tarkoituksella vaalean oluen jotta mahdolliset virheet erottuvat selvemmin. Kokemusta ja raitista ilmaa sano kalamies.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Tammi 03, 2013 13:28 pm

suorama kirjoitti:Semmoinen hiivan monistustapa on jäänyt mielestäni täällä käsittelemättä, että onhan jokaisen oman pullon pohjalla sitä samaa hiivaa, jonka voi herätää samaan tapaa kuin kaupallisistakin pulloista.
Usein omissa pulloissa on elinvoimaisempaa hivaa ja sitä monesti on myös enemmän.
Joten 8 litran satsista saa 24 hiiva satsia startterin kanssa (jos siis 0,33l pulloja).
Mielestäni noissa omissa pulloissa hiiva säilyy vähintäänkin yhtä hyvin kuin kaupallisissa. Eli lienee yksi hyvä tapa säilyttää hiivaa tulevaisuuteen =)

itse miettinyt samaa... Startterin tekemällä voisi yksi pullo riittää 20litraan uutta olutta....

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Tammi 03, 2013 21:02 pm

Itse kierrättänyt hiivaa suoraan käymispöntöstä. Lähinnä Wyeast Pils on ollu käytössä. Itsellä oluen laatu lähtee laskuun 3. käytön maissa, voi toki johtua muistakin syistä. Niin moni asia voi mennä pieleen. Ensimmäisenä oireena on ollut vaahtokukan heikkeminen ja kuivemmaksi käyvät oluet. Mulla on kegit eli itse kaasun määrä oluessa pitäs olla aika sama joka kerta.

Lopetin hiivassa säästämisen, on se kuitenkin niin pieni kustannus tässä hommassa ja vitutus on taas suuri, jos sen takia menee päivän työ ja parin kuukauden venaus hukkaan. Nykyinen systeemi mulla on se, että teen ison startterin uudesta hiivasta ja siitä kaksi 20L satsia. Näistä kierrätän vielä hiivan kerran ja sitten hiiva pääsee valkosipulipenkin lannoitteeksi. Ainakin Pilsnereissä alkaa sivumaut tulla heti esiin, jos vähänkin on hiiva heikossa hapessa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Tammi 03, 2013 22:31 pm

Vesku kirjoitti:Itse kierrättänyt hiivaa suoraan käymispöntöstä. Lähinnä Wyeast Pils on ollu käytössä. Itsellä oluen laatu lähtee laskuun 3. käytön maissa, voi toki johtua muistakin syistä. Niin moni asia voi mennä pieleen. Ensimmäisenä oireena on ollut vaahtokukan heikkeminen ja kuivemmaksi käyvät oluet. Mulla on kegit eli itse kaasun määrä oluessa pitäs olla aika sama joka kerta.

Lopetin hiivassa säästämisen, on se kuitenkin niin pieni kustannus tässä hommassa ja vitutus on taas suuri, jos sen takia menee päivän työ ja parin kuukauden venaus hukkaan. Nykyinen systeemi mulla on se, että teen ison startterin uudesta hiivasta ja siitä kaksi 20L satsia. Näistä kierrätän vielä hiivan kerran ja sitten hiiva pääsee valkosipulipenkin lannoitteeksi. Ainakin Pilsnereissä alkaa sivumaut tulla heti esiin, jos vähänkin on hiiva heikossa hapessa.
Itse kanssa kierrättänyt pöntöstä mutta siinnä on omat ongelmansa ja vaivansa. Olut pullosta sen hiivan laadun maistaisi heti mutta eipä ole paljoon pulloteltu enään kun on nuo corneluiskegit myös... Mutta ideana tosi hyvä

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Pe Tammi 04, 2013 23:06 pm

Vesku kirjoitti:Itse kierrättänyt hiivaa suoraan käymispöntöstä. Lähinnä Wyeast Pils on ollu käytössä. Itsellä oluen laatu lähtee laskuun 3. käytön maissa, voi toki johtua muistakin syistä. Niin moni asia voi mennä pieleen. Ensimmäisenä oireena on ollut vaahtokukan heikkeminen ja kuivemmaksi käyvät oluet.

Itse kierrätän hiivaa todella paljon, arvioisin että varmaankin kymmenen 25l satsia tulee tehtyä yhdestä pussukasta, joskus enemmänkin. Yleensä pamautan käymään jokaisen mahdollisen oluttyylin mikä hiivalle sopii ja sen päälle vielä muutaman mahdottomankin. Nyt käytössä olevalla British Ale II:lla taitaa käyttökerrat mennä kevyesti toiselle kymmenelle kun jokainen perus-ale täytyy tietenkin tehdä. Tämä siis ihan primitiivisellä "uusi vierre hiivasakkojen päälle vanhaan pönttöön"-metodilla. Laadussa ei ole näkynyt minkäänlaista heikkenemistä, joskin minä olen aika anaalinen desinfioinnin ja puhtauden suhteen joka tuossa hommassa on kai aika tärkeää.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » La Tammi 05, 2013 2:28 am

Itse teen lähes ainoastaan lagereita, oikeestaan olen tainnut panomiehenä käyttää 90% Pils ja Urquell hiivoja. Sivumakuja alkaa mulla tuleen tosi herkästi, jos ei ole hiiva täydessä terässä. Hyvällä uudella hiivalla tulee täysin virheetöntä Pilsneriä hanasta 4 viikon käytön ja parin-kolmen viikon kegissä olon jälkeen ja siitä sitten vaan paranee. Väsähtäneellä hiivalla voi tuurilla olla hyvää 2 kuukauden kegissä olemisen jälkeen, mutta yleensä on jo tossa vaiheessa se viimenen tuoppi menossa ... "tästähän tuli ihan hyvää, harmi että tuli jo koko satsi juotua sivumakujen kanssa". Näin meillä. Itse en käytä koko pohjalla olevaa sakkakasaa, vaan otan siitä reilun litran verran uuteen satsiin.

Ainakin oma kokemus on, että jos lager ei lähe heti nätisti käymään (reilusti kuplia pinnalla seuraava päivänä), niin maussa on takuuvarmasti sanomista. Omat Pilsnerit yleensä pelkästä Pilsner maltaasta ja melko lievästi makuhumalia eli kaikki virheet huomaa heti. Harrastus on edennyt siihen vaiheeseen, että oluen juontikin on vain virheiden etsimistä, välillä vituttaa kun on mennyt hyvä humalahakuinen dokaaminen tämmöseksi diivailuksi.

Yleensä en tee diacetyl-taukoa, ei tarvetta mun panimossa, mutta jos on tämmönen huonosti starttaava erä, niin niissä olen huomannut, että diacetyl-tauko auttaa hiivaa syömään sivumakuja veks. Tämä noin 50. Pilsnerin kokemuksella ja ilman mitään järkeviä muistiinpanoja eli aika mutu-pohjalta....

Ale-hiivat taitaa olla vähän enemmän anteeksi antavia, ainakin tämmönen kielenpäätuntuma on omien kokeilujen jälkeen tullut?

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » La Tammi 05, 2013 9:36 am

Lagereiden kanssa saattaa kannattaa tehdä pieni startteri siitä entisen hiivasakasta vaikka käyttäisikin kaiken, mikä tuli itselläni tavaksi kun pullotan erän yhtenä ja panen seuraavan toisena päivänä. Sinälläänhän olet kyllä oikeassa ettei se hiiva enää täydessä terässä ole heti valmis toimintaan jos on pitkään istunut nollan tuntumassa uinuen. Tuolla startteritavallani lagerit lähtee kuitenkin yleensä pulputtamaan noin 12h kuluttua hiivauksesta 6-7C lämpötilassa.

Sehän näissä forumhommissa vähän on ettei osaa niin luottaa toisten kokemuksiin kun ei ole miehen oluita koskaan maistanut ;)

Palaa sivulle “Hiivat”