Säilyvyys?

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Kaltsu
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Säilyvyys?

ViestiKirjoittaja Kaltsu » Su Maalis 20, 2011 8:18 am

Jospa pesee (california lager) hiivan ja pistää tapio wirkkalan pulloon siten, että vettä on pullon suulle asti ja pistää jääkaappiin, niin miten pitkään säilyy?

Oma tarve olis joku puolisen vuotta, tämä oluentekoharrastus kun on talvikausipainotteista. Kaipa sen voi sitten puolen vuoden päästä startterilla testata onko ok, mutta kokeneempien tieto aina rauhoittaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Säilyvyys?

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Maalis 20, 2011 11:42 am

Kyllä sen puolen vuoden päästä ainakin henkiin saa ilman muuta, jos hygienia ei missään vaiheessa ole pettänyt.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Maalis 21, 2011 9:43 am

Joo, on se periaatteessa mahdollista säilöä noin pitkään, mutta sitten kyllä pitää olla hygenian kanssa äärimmäisen tarkka. Täytyy myöntää, että itse en hiivaa jääkaapista käytä, jos se on yli viikon vanha (startterista tai hiivakakusta otettu).

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Maalis 21, 2011 15:36 pm

Hiivan saa monistettua vaikka tuon alkuperäisen oluterän pullon pohjalta, jos olut on pullokypsytetty. Tuossa tapauksessa hiiva säilyy vähintään kuukausia, jopa vuosia, vaikka toki vaipuu suspensioon ja osa hiivasoluista tuhoutuukin. Piakkoin selviää lähteekö 185-vuotias hiiva vielä tulille.

Toki VTT:llä on kotikemistiä paremmat mahdollisuudet asian edistämiseen. :wink:

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Maalis 21, 2011 17:43 pm

"säilyminen" voi tietty tarkoittaa montaa asiaa. Kyllähän se lähes varmasti käyntiin lähtee, oma kokemus yli 7kk, mutta onko se enää sama hiiva samoilla ominaisuuksilla on eri asia. Ilmeisesti säilyy paremmin oluen kanssa kuin veden? Ite oon sekoittanu vaan keitettyyn jäähdytettyyn veteen ja pullottanu (hiivan pesun jälkeen).

Seuraavaksi ois tarkoitus testata joulukuussa säilöttyä London Ale III pintahiivaa, joka siis kuorittu vierteen pinnasta.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ma Maalis 21, 2011 20:12 pm

pettu kirjoitti:"säilyminen" voi tietty tarkoittaa montaa asiaa. Kyllähän se lähes varmasti käyntiin lähtee, oma kokemus yli 7kk, mutta onko se enää sama hiiva samoilla ominaisuuksilla on eri asia. Ilmeisesti säilyy paremmin oluen kanssa kuin veden? Ite oon sekoittanu vaan keitettyyn jäähdytettyyn veteen ja pullottanu (hiivan pesun jälkeen).

Seuraavaksi ois tarkoitus testata joulukuussa säilöttyä London Ale III pintahiivaa, joka siis kuorittu vierteen pinnasta.

huh, itse en ole koskaan vielä uskaltanut säilöä kuorittua hiivaa viikkoa pitempään jääkaapissa.

Itse olen vähän friikki ton hiivan suhteen. Mutta pitäisi kyllä yrittää alkaa käyttämään uudelleen hiivaa, kun tässä tulee sauma, että saa muutaman satsin tehtyä peräkkäisinä viikonloppuina.
Kuulemma hiiva on parhaimmillaan 3-4 käyttökerralla vasta... tuota haluaisin kokeilla niin, että teen 3-4 samanlaista olutta peräkkäin ja vertaan onko niissä todella eroa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Maalis 21, 2011 20:39 pm

pettu kirjoitti:"säilyminen" voi tietty tarkoittaa montaa asiaa. Kyllähän se lähes varmasti käyntiin lähtee, oma kokemus yli 7kk, mutta onko se enää sama hiiva samoilla ominaisuuksilla on eri asia.

Hiiva ei käsittääkseni mutatoidu suspensiovaiheessa, vaan aktiivisessa vaiheessaan. Eli mutaatiota ajatellen olennaista pullosta startatessa on alkuperäisen käymisprosessin onnistuneisuus (puhtaus, oikea hiivausaste, laadukas vierre sekä sopiva OG) sekä oikeanlainen startteri, ei niinkään pullossa suspensiossa vietetty aika.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Maalis 21, 2011 22:39 pm

Karvis kirjoitti:huh, itse en ole koskaan vielä uskaltanut säilöä kuorittua hiivaa viikkoa pitempään jääkaapissa.

Miksei voisi? mikä ero säilyvyydessä tulee pinnalta tai pohjalta otettuun hiivaan (suljettu astia). Kuorimisvälineet olen desinfioinut kiehuvalla vedellä ja alkoholilla. Pinnalta ottaessa hiiva on puhtaampaa ja elävämpää, eikä sitä tarvitse pestä. Se myöskin kestää huomattavasti pitempään kierrossa kun se ei stressaannu alkoholin ja paineen vaikutuksessa.

Votkaiguaani kirjoitti:Hiiva ei käsittääkseni mutatoidu suspensiovaiheessa, vaan aktiivisessa vaiheessaan. Eli mutaatiota ajatellen olennaista pullosta startatessa on alkuperäisen käymisprosessin onnistuneisuus (puhtaus, oikea hiivausaste, laadukas vierre sekä sopiva OG) sekä oikeanlainen startteri, ei niinkään pullossa suspensiossa vietetty aika.

Saatatpa olla oikeassa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Maalis 22, 2011 6:30 am

Hmm. mielenkiintoinen tuo 185-vuotias. Ajatellen sen tuoksuja ja sen ajan hiiva tietämystä, tunnutaan unohtaneen, että tuo on lähes varmasti saanut käymisen alkunsa joko spontaanisti tai jostakin "sauvasta" jota panimo mestari on heilauttanut vierteessä. Tuoksun kuvaus antaisi ymmärtää jonkin bakteerinkin vierailleen käymisprosessissa. Lääketiedettä tuo voi kyllä auttaa, panimoista en menisi takuuseen ;)

Jotenkin muistaisin, että suspensiossa hiiva olisi "liuenneena" tai sekoittuneena viereteeseen ja dormanttisena nukkuisi astian pohjalla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 7:46 am

Oli pakko eilen kerrata tämä juttu iltalukemisiksi Chris Whiten kirjasta "Yeast: The Practical guide to beer fermentation".

Selvä viesti siitä on, että kuinka kauan hiiva säilyy riippuu toki monesta tekijästä, esim. hiivalajikkeesta, mistä se on kerätty jne.

Mutta kirja totesi suoraan, että maksimi aika eri tekijöistä riippumatta jonka jälkeen hiivaa ei kannattaisi käyttää on:
2 viikkoa, jos säilytetty 1-2 asteen tasaisessa lämpötilassa

2 viikkoa, miksi? Tässä tullaan siihen, että riippumatta siitä missä ja minkälaisessa liuoksessa hiivaa säilytetään, niin hiivasolut alkavat hiljalleen kuolla. Tämä johtuu siitä, että käymisen loppuvaiheessa hiiva alkaa kerätä itselleen solun sisälle varastoon glukoosireserveja. Näillä reserveillä se selviytyy sitten huonoista ajoista läpi, jolloin ravintoa ei ole saatavilla. Se saa noilla vararavinnoillaan pidetty yllä esim. soluseinämäänsä. Kuitenkin riippuen hiivasolusta ja miten ne on saanu varastoitua ravintoa itselleen hiivasolut alkavat kuolla. Eli siinä jääkaapissa olevassa hiivamössössä koko ajan kuolee soluja ja se kyvykkyys laskee päivää päivältä.
Periaatteessahan ei se kuukausienkaan päästä toki mene nollille sen kyvykkyys (viability). Mutta suositus on, että jos viability menee alle 50 prosenttia niin mössöä ei kannata käyttää, heität vierteeseen hiivamössön, jossa on hyvin suuri osa kuolleita soluja.

Eli kyllä sen vanhankin mössön voi toki herättää jääkaapista ja käyttää. Olut jopa fermentoituu, mutta seurauksena voi olla mukavasti sivumakuja ja ongelmia fermentoitumisessa, koska terveiden hiivasolujen määrä on pieni.

Itse olen tuon pariin otteeseen huomannut, kun mulla on lipsahtanut muutama Wyeast pussi lähelle puolen vuoden rajaa. Niissä olevat hiivathan myös kuolevat ihan samalla tavalla. Ongelmia on varsinkin käymisessä (loppunut ennen aikojaan) ja myös maussa on ollut jotain kummaa, jota en ole saanut paikallistettua.

Nykyäänkin kun käytän nestehiivoja, niin kun rupturoin sen pussin siellä pussin sisällä, niin jos se ei ole 12h paisunut palloksi se Wyeast pussi, niin heitän sen roskiin. En ala pelleileen sen kanssa.
Tai jos jääkaapissa on hiivaa, niin 1 viikko on mulla maksimi.

Tilannehan on se, että hiiva kannattaa käyttää aina -> mahdollisimman tuoreena <- sen parempi fermentaatio on. En käyttäisi leipäänkään vanhaa hiivaa.

Suosittelen kaikkia tutustumaan ton Yeast kirjan Co-authorin Zainasheffin yeast calculaattoriin. Se on minusta hyvä apukeino.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Maalis 22, 2011 8:27 am

Toisin sanoen pulloista ei kannata missään tapauksessa koittaa herättää hiivaa. Mainitaanko sellainen seikka kirjassa suoraan?
Sillä olen törmännyt sellaiseenkin kirjaan jossa ensin puhutaan samaan tapaan hiivan säilymisestä ja "seuraavaksi" on ohje miten herättää kaupallisesta olutpullosta hiiva.
Sotii hiukan tuota kappaletta vastaan ;)

Startterillahan koitetaan saada aikaiseksi otolliset olosuhteet niille eläville soluille. Jotkin hiivaravinteet sisältävät kuolleita hiivasoluja (Wyeast?), joten kai nekin sitten käytetään hyväksi.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 8:49 am

suorama kirjoitti:Toisin sanoen pulloista ei kannata missään tapauksessa koittaa herättää hiivaa. Mainitaanko sellainen seikka kirjassa suoraan?
Sillä olen törmännyt sellaiseenkin kirjaan jossa ensin puhutaan samaan tapaan hiivan säilymisestä ja "seuraavaksi" on ohje miten herättää kaupallisesta olutpullosta hiiva.
Sotii hiukan tuota kappaletta vastaan ;)

Ei se sinänsä sodi. Puhuin tuossa nimenomaan hiivan uudelleenkäyttämisestä storagen jälkeen. Siis, että sulla on nestehiivaa ja sitten teet startterin tai pari ja heität käymisastiaan.

Kyllä kirja selittää myös sen vaikeamman jutun, kuinka herätetään henkiin ja käsitellään mössö, jossa on hyvin heikko vitaliteetti. Siinä pitää vain sitten erotella ne kuolleet solut niistä vielä hengissä olevista. Eli tokihan ikivanhojakin hiivoja voidaan herätellä henkiin, mutta silloin meillä on tarkat laboratoriolosuhteet. Ei kotona ole sellaisia.
Kirjassa tosiaan on yksinkertainen neuvo miten huonokuntoisetkin hiivat (jääkaapissa olleet, pullojen pohjalla) saadaan "kuntoon". Kotioloissa toi joissakin tapauksissa on ok, mutta onko siinä järkeä? Siinä on aina riskinsä ja kaupasta saa hiivaa suhteellisen edullisesti. Jos haluaa käyttää hiivan uudelleen ja sillee parannettua makuprofiilia, niin kyllä se pitää käyttää peräkkäisinä viikonloppuina. Yleisesti tuntuu olevan se 5-6 käyttökertaa maksimi. Tokihan sitä voi pestä ja tehdä kaikkia juttuja... mutta toki jos on aikaa ja kiinnostusta kokeilla noita juttuja niin mikä ettei. Miten ne vaikuttaa makuprofiiliin ja käymiseen. Ei toi Whiten kirja nyt ainoa ole mistä olen näitä lukenut, Palmer ja Wheeler myös kirjoittaa näistä. WHiten kirja on vain ollut tähän mennessä tarkin ja mielenkiintoisin.
Itsellä ei ole aikaa... ja olen myös laiska :) Haluan hyvää olutta nopeasti ja mahdollisimman vähällä vaivalla. Kuitekaan mistään tinkimättä.

Eri asia on, jos haluaa kokeilla jotain hiivaa jota ei muuten saa. Esim. vaikka Fuller'ssin Vintage Alen pohjalta herättälee hiljalleen. Mutta sitäkään en missään tapauksessa lähtisi säilyttämään pitkiä aikoja. Käyttäisin sen mahdollisimman pian.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Maalis 22, 2011 9:11 am

Joo, en minäkään säilyttämistä pitkään suosittele. Mutta usein ne hiivat pullojen pohjalla on "säilytetty" vaikka kuinkapitkään ja voivat olla vaikka minkä vaiheen hiivaa.

Olen parikertaa herättänyt hiivan pullosta ja toisella kertaa "se maksoi" vaivan. Sain mainiota "belgiolutta" aikaiseksi. Mutta jotenkin on helpompaa laiskalle miehelle käyttää lyhyempää tietä ja kuivahiivaa tai sitten yhden kasvatuskerran nestehivaa. Olen toki kasvatellut hiivoja pulloista monestikin mutta käyttänyt olen parikertaa.

Mielenkiintoni herätti tuo mainintasi neljännen polven hiivan ylivoimaisuudesta. Ilmeisesti se tarkoittaa juurikin saman reseptin toistamista ja silloin neljäspolvi?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Maalis 22, 2011 9:13 am

Karvis kirjoitti:Eli kyllä sen vanhankin mössön voi toki herättää jääkaapista ja käyttää. Olut jopa fermentoituu, mutta seurauksena voi olla mukavasti sivumakuja ja ongelmia fermentoitumisessa, koska terveiden hiivasolujen määrä on pieni.

Terveet hiivasolut monistetaan startterissa. Startteri toimii myös indikaattorina laadun suhteen. Jos se tehdään oikein, starttaamisajasta, tuoksusta ja mausta voi tehdä tarvittavat johtopäätökset hiivan elinvoimaisuuden ja laadun suhteen. Eihän sitä tokikaan sellaisenaan pullon pohjalta vierteeseen heitetä.

Karvis kirjoitti:Tilannehan on se, että hiiva kannattaa käyttää aina -> mahdollisimman tuoreena <- sen parempi fermentaatio on. En käyttäisi leipäänkään vanhaa hiivaa.

En tietenkään kiellä etteikö tuore hiiva olisi parempaa. Tässä tulevat vastakkain perfektionismi ja käytännöllisyys. Jos kaiken haluaa tehdä täydellisesti, käytetään mahdollisemman lähellä täydellisiä raaka-aineita. On sitten eri juttu mihin kukin tuon rajan vetää. Olen itse herättänyt hiivaa kymmenistä kuukausia vanhoista pulloista, ja tulokset ovat yleensä olleet hyviä, tai ongelmat ainakin ovat selvinneet helposti startterivaiheessa. Jos hiiva olisikin makuprofiililtaan vaikkapa aavistuksen muuttunut, ei se ainakaan minua saa tuota puuhaa lopettamaan.

Hiivan muuttumistakin pelätään osittain turhaan. Kaikki kannat ovat evoluution saatossa päätyneet nykyiseen muotoonsa. Onko se nyt täydellinen? Eikö se voi muuttua parempaankin suuntaan? Tällaiset kantojen stabilointikysymykset ovat kotipanijalle oleellisia jonkin tietyn oluen identtisessä kloonaamisessa, mutta minua moinen ei kiinnosta. Haluan tehdä parempia, sellaisia, joita kukaan ei vielä ole tehnyt. Siihen voidaan tarvitakin uusia muuntuneita kantoja. Stabiloin hiivan sitten kun se täydellinen kanta on löytynyt. 8) :nauru:

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 9:26 am

Votkaiguaani kirjoitti:Hiivan muuttumistakin pelätään osittain turhaan. Kaikki kannat ovat evoluution saatossa päätyneet nykyiseen muotoonsa. Onko se nyt täydellinen? Eikö se voi muuttua parempaankin suuntaan? Tällaiset kantojen stabilointikysymykset ovat kotipanijalle oleellisia jonkin tietyn oluen identtisessä kloonaamisessa, mutta minua moinen ei kiinnosta. Haluan tehdä parempia, sellaisia, joita kukaan ei vielä ole tehnyt. Siihen voidaan tarvitakin uusia muuntuneita kantoja. Stabiloin hiivan sitten kun se täydellinen kanta on löytynyt. 8) :nauru:

Juu, ei kannata pelätä hiivan muuttumista. Se on ok. Kun esim. itse teen ruisleipää, niin sen hiiva muuttuu jatkuvasti. Teen leivän ja sen jälkeen jätän juuren kuivumaan huoneenlämpöön. Se muuttuu jatkuvasti ilman vaikutuksesta ja ties kuinka monta kärpäsen paskaa sinne on kertynyt vuosien saatossa :)

Uudelleenkäytössä en tarkoittanutkaan muuttumista, vaan nimenomaan vitaliteettia. Esim. kun kaupalliset panimot käyttää hiivaa uudelleen ja uudelleen niin kyllähän se hiljalleen muuttuu, mutta se on koko ajan tuoretta. Täydessä iskussa, se ei seiso monta päivää kylmässä.
Kun kotona käytetään kuukausia vanhaa hiivaa, niin sen herättäminen tai kuntoon saattaminen on hankalaa. On muistettavaa, että vaikka me lähdetäänkin vanhaa hiivaa pistään kuntoon vitalisoimalla se (esim. aluksi erottomalla siitä kuolleet hiivasolut), niin silti niiden elossa olevien hiivojen vitality ei välttämättä ole lähelläkään 100%. Se voi vaihdella suurestikin.
Eli me voimme toki käyttää niitä, mutta se minkälaisen tuloksen ja minkälaisen oluen noista saa loppupeleissä, niin on arpapeliä. Prosessia ei voi toistaa esim. vuosien päästä omia muistiinpanoja seuraamalla.

Toki jos hyväksyy ylläolevat ja sillee, niin ei siinä mitään. Kaikki saavat peuhata panimossaan miten haluavat, mutta itse yritän aina selvittää kuitenkin faktat ja tässä nimenomaan yritin tuoda niitä esille. Sen jälkeen kun asiat on tiedossa, niin kaikkihan voi tehdä miten haluaa :)

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Maalis 22, 2011 9:58 am

Pidempään hivan saa säilymään glyseriiniin säilöttynä pakastimessa. Ei vaikuta olevan ylivoimaisen vaikea operaatio kotona suoritettavaksi.

http://www.schwedhelm.net/brew/yeast_harv_freeze.html
http://www.ipass.net/mpdixon/Homebrew/F ... 0Yeast.htm

Siitä kuinka kauan tuolla metodilla voi säilyttää hiivaa ja kuinka puhdasta ja hyvää se nyt sitten on ei ole artikkeleissa tieteellisiä faktoja esitetty ainoastaan nämä kommentit:
"I've used samples up to 9 months old, and they produced excellent beer. A number of fellow brewers have used samples in excess of a year with no problems at all."

"The yeast revived perfectly after more than a year of frozen storage."
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 10:15 am

Mikko kirjoitti:Siitä kuinka kauan tuolla metodilla voi säilyttää hiivaa ja kuinka puhdasta ja hyvää se nyt sitten on ei ole artikkeleissa tieteellisiä faktoja esitetty ainoastaan nämä kommentit:
"I've used samples up to 9 months old, and they produced excellent beer. A number of fellow brewers have used samples in excess of a year with no problems at all."

"The yeast revived perfectly after more than a year of frozen storage."

Glyseriini oli mulle uusi tuttavuus. Täytyy tutustua. Vaikuttaa ihan validilta, mutta tuossakin otetaan esille heti se, että on oltava "psycho" saniteetin suhteen. Jos hiivaa säilöö pitkään jääkaapissa tai pakastimessa (kuten tuossa artikkelissa), niin sinne ei saa päästä mömmöjä. Toi labroissakin käytettävä kaasupoltin labrapöydän yläpuolella on kyllä kohtuullisen hyvä väline pölyjen avertoimiseen.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Maalis 22, 2011 11:31 am

Karvis kirjoitti:Uudelleenkäytössä en tarkoittanutkaan muuttumista, vaan nimenomaan vitaliteettia. Esim. kun kaupalliset panimot käyttää hiivaa uudelleen ja uudelleen niin kyllähän se hiljalleen muuttuu, mutta se on koko ajan tuoretta. Täydessä iskussa, se ei seiso monta päivää kylmässä.
Kun kotona käytetään kuukausia vanhaa hiivaa, niin sen herättäminen tai kuntoon saattaminen on hankalaa. On muistettavaa, että vaikka me lähdetäänkin vanhaa hiivaa pistään kuntoon vitalisoimalla se (esim. aluksi erottomalla siitä kuolleet hiivasolut), niin silti niiden elossa olevien hiivojen vitality ei välttämättä ole lähelläkään 100%. Se voi vaihdella suurestikin.
Eli me voimme toki käyttää niitä, mutta se minkälaisen tuloksen ja minkälaisen oluen noista saa loppupeleissä, niin on arpapeliä. Prosessia ei voi toistaa esim. vuosien päästä omia muistiinpanoja seuraamalla.

Ymmärsin toki, ja vitaaliuteen viittasinkin aiemmalla perfektionismi-kommentillani. Missä vaiheessa hiivan vitaalius on vielä jatkokasvatukseen riittävää, tämä raja on häilyvä, ei siis fakta, ja vedämme sen näköjään eri paikkaan. On vaikea ennakoida missä vaiheessa janaa tämä alkaa maistumaan lopputuotteessa. Chrisillä on kaupallisiakin intressejä puhua hiivan säilymättömyyden puolesta. Ymmärrän perfektionismisi, mutta itse en heittelisi ihan hyviä Wyesteja roskiin, sen verran pihi olen.

Olen itse edelleen sitä mieltä, että vaikka vanhan hiivan herättely on aluksi arpapeliä, selviää tuotteen laatu viimeistään startteria tutkimalla. Sen vuoksi "arvonta" ei jatku vierteen käymisprosessiin saakka, koska jos startteri ei ole kunnossa, se toki viemäröidään. Olen näinkin joutunut tekemään useasti.

Tuotteen myöhemmän replikoinnin kannalta olet kyllä oikeassa, se muodostuu vaikeaksi.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 11:58 am

suorama kirjoitti:Mielenkiintoni herätti tuo mainintasi neljännen polven hiivan ylivoimaisuudesta. Ilmeisesti se tarkoittaa juurikin saman reseptin toistamista ja silloin neljäspolvi?

Siis saman hiivan käyttämistä uudelleen. Ei pakko olla sama resepti. Hiiva vain otetaan talteen, pistetään odottamaan seuraa satsia, käytetään siihen ja sitten taas otetaan vierteestä, pistetään talteen ja käytetään.
Optimi tuossa kuulemma olisi jossain neljän vaiheilla, milloin tuli "maagista" olutta. Yli kuuden ei kannattaisi mennä vaikka pesisikin.

En tiedä itse tuosta, vaatii vielä paljon kokeiluja. Kun tässä löytyy sopivia saumoja, eli aikaa, niin täytyy kokeilla.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Karvis » Ti Maalis 22, 2011 13:05 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Olen itse edelleen sitä mieltä, että vaikka vanhan hiivan herättely on aluksi arpapeliä, selviää tuotteen laatu viimeistään startteria tutkimalla. Sen vuoksi "arvonta" ei jatku vierteen käymisprosessiin saakka, koska jos startteri ei ole kunnossa, se toki viemäröidään. Olen näinkin joutunut tekemään useasti.

Tuotteen myöhemmän replikoinnin kannalta olet kyllä oikeassa, se muodostuu vaikeaksi.

Miten tutkit onko startteri kunnossa? Katsomalla miten se lähtee pyöriin (kestääkö tunteja vai päiviä) vai muitakin konsteja?

Palaa sivulle “Hiivat”