Keskustelua Pullahiivasta ja hiivojen eroista

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Keskustelua Pullahiivasta ja hiivojen eroista

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 29, 2010 15:19 pm

Pullahiivaa on tullut Sahdin teossa käytettyä. Sopisikohan tuo myös vehnäoluen tekoon?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

Re: Pullahiiva

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Marras 29, 2010 15:34 pm

Sama on käynyt mielessä, makuprofiilissa on jotain samaa, banaania jne. Pullahiiva on kuitenkin pohjahiiva, sahtihan käytetään kylmässä. Mitä mahtaa olla tiedossa jos käyttää pullahiivan ale-lämpötilassa?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 29, 2010 15:44 pm

Eihän Sahtia kylmässä käytetä? Pääkäyminen käsittääkseni lämpimässä ja sitten kylmässä kypsyminen, näin siis itse teen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 29, 2010 15:52 pm

Minä luulin, että leivinhiiva olisi pintahiiva, mutta kyllä Votkaiguaani on oikeassa, pohjahiiva se on. Optimointi eroaa kyllä varmasti kovasti lager-hiivoista; leivinhiivan päätarkoitus on kuitenkin tuottaa kaasua.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 29, 2010 16:08 pm

Olen tuon sahdin kohdalla huomannut että esterit ja viinan maku tulevat lämpimässä käyttämälla enemmän esille kuin kylmässä käyttämällä. Viinan maku tulee luultavammin pitkäketjuisemmista alkoholeista joiden makukynnys on matala.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Marras 29, 2010 16:16 pm

Kiljumies kirjoitti:Eihän Sahtia kylmässä käytetä? Pääkäyminen käsittääkseni lämpimässä ja sitten kylmässä kypsyminen, näin siis itse teen.

Noniin, pari päivää lämpimässä taitaa olla keskiarvo. Sitten kylmään. Käsittääkseni käyminen jatkuu kylmässä normaaliin pohjahiivatyyliin.

Koko Mr. Jacksonin jako pohja- ja pintahiivoihin on kyllä hiukan veteen piirretty viiva. Ymmärtääkseni jako tapahtuu siten, että hiivan toiminta-alueesta valitaan se lämpötilahaarukka, jossa hiiva tuottaa halutunlaisen makuprofiilin. Mihin tuo haarukka sijoittuu, sen mukaan kyseessä on sitten jompi kumpi. Mikä tämä haluttu profiili on, se riippuu tavoitellusta oluttyylistä. Jos luon uuden oluttyylin, jonka makuprofiiliin kuuluu pohjahiivan huoneenlämmössä käydessään tuottama makuprofiili, muuttuuko ko. pohjahiiva pintahiivaksi?

PS. En yritä tässä olla mikään sahtimestari, en ole nimittäin vielä koskaan sahtia tehnyt. :winktoo:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 29, 2010 16:37 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Kiljumies kirjoitti:Eihän Sahtia kylmässä käytetä? Pääkäyminen käsittääkseni lämpimässä ja sitten kylmässä kypsyminen, näin siis itse teen.

Noniin, pari päivää lämpimässä taitaa olla keskiarvo. Sitten kylmään. Käsittääkseni käyminen jatkuu kylmässä normaaliin pohjahiivatyyliin.

Koko Mr. Jacksonin jako pohja- ja pintahiivoihin on kyllä hiukan veteen piirretty viiva. Ymmärtääkseni jako tapahtuu siten, että hiivan toiminta-alueesta valitaan se lämpötilahaarukka, jossa hiiva tuottaa halutunlaisen makuprofiilin. Mihin tuo haarukka sijoittuu, sen mukaan kyseessä on sitten jompi kumpi. Mikä tämä haluttu profiili on, se riippuu tavoitellusta oluttyylistä. Jos luon uuden oluttyylin, jonka makuprofiiliin kuuluu pohjahiivan huoneenlämmössä käydessään tuottama makuprofiili, muuttuuko ko. pohjahiiva pintahiivaksi?

Olisiko sulla jotain referenssiä siitä, että jako olisi Jacksonin tuotos? Ymmärtääkseni nimitys johtuu siitä, että lämminkäytettävät hiivakannat tuppaavat nousemaan käymisen tuottaman hiilidioksidin mukana pinnalle, muodostaen samalla enemmän vaahtoa. Kylmäkäytettävät hiivat eivät tartu samallalailla hiilidioksidiin ja ovat siten herkemmin pohjalle painuvia käymisen aikana ja vaahto on pienempi. Kun käyminen ja täten hiilidioksidintuotanto loppuu, pintahiivatkin painuvat pohjaan.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Marras 29, 2010 18:33 pm

äyni kirjoitti:Olisiko sulla jotain referenssiä siitä, että jako olisi Jacksonin tuotos?

No sanotaan nyt vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Michael_Ja ... tuntija%29

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 29, 2010 18:58 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Olisiko sulla jotain referenssiä siitä, että jako olisi Jacksonin tuotos?

No sanotaan nyt vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Michael_Ja ... tuntija%29

Noh, enpä pitäisi tynkää suomenkielistä Wikipedia-artikkelia kovinkaan kummosena lähteenä; etenkään kun englanninkielinen vastineensa ei tuosta asiasta mainitse mitään. Pahoittelen.

Sen sijaan, jos katsotaan vaikkapa kommenttia blogikirjoitukseen, joka löytyi pikaisella googletuksella:
Wahl & Henius’s book (1902) was a technical work, directed to different branches of the brewing and malting trades. Still, its references to many types of European and American beer are impressive, it’s the first modern-sounding world survey, in English anyway, I know of. On page 701 the authors classify beers by fermentation method: bottom-, top- and spontaneous.

Voidaan huomata, että ilmeisesti ainakin jo vuonna 1902 on puhuttu pohja-, pinta- ja spontaanikäymisistä.

M. Jackson on ilmeisesti keksinyt termin "beer style", ja jakanut oluita huomattavasti useampaan tyyliin kuin on tehty aiemmin, mutta tuohon väitteesi, että hän olisi keksinyt termit pohja- ja pintahiiva, en edelleenkään usko.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Marras 29, 2010 19:03 pm

En minäkään wikipedian artikkelia luotettavana lähteenä pitäisi ellei se olisi TBonen. Täytyy selvittää jahka kerkiän.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 29, 2010 19:09 pm

:ot: Hmm.. eli kaiketi sopii makunsa puolesta vehnäolueeseenkin. :nauru:

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Marras 29, 2010 19:48 pm

Laitetaan nyt sitten vielä yksi eriävä mielipide:

Käsittääkseni pullahiiva kuuluu saccharomyces cereviseae -sukuun, eli on pintahiiva. Kyseisellä hiivalla on kait aika laaja toiminta-alue lämpötilan suhteen, ja tuottanee lämpimässä käydessään hyvin samantyyppisiä aromeja kuin vehnäoluthiivat. Itse voisin ainakin käyttää vehnäolueen, käymisasteesta en tiedä, sahdithan tuppaavat olemaan aika makean puoleisia. Ainahan voi lykätä vaikka lager-hiivan jälkikäymiseen ja 10 asteeseen...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 29, 2010 21:30 pm

pettu kirjoitti:Laitetaan nyt sitten vielä yksi eriävä mielipide:

Käsittääkseni pullahiiva kuuluu saccharomyces cereviseae -sukuun, eli on pintahiiva.

"Tiedon", että pullahiiva olisi pohjahiiva, kaivoin eräästä Hämeen AMK:ssa tehdyn opinnäytetyn sivulta 11

Kotimainen leivinhiiva on pohjahiiva. Se on eräs kanta, joka omaa yksilöl-
lisen toiminta- ja makuprofiilin. Leivinhiivan kaasuntuotto on optimoitu
leivontaprosessia varten, jolloin hiivan fermentaatio on nopeinta 35 as-
teessa (taikinan sisälämpötila). /39/

Tiiä sitten. Pitäiskö laittaa suomen hiivalle sähkipostia.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Marras 30, 2010 14:02 pm

äyni kirjoitti:Ymmärtääkseni nimitys johtuu siitä, että lämminkäytettävät hiivakannat tuppaavat nousemaan käymisen tuottaman hiilidioksidin mukana pinnalle, muodostaen samalla enemmän vaahtoa. Kylmäkäytettävät hiivat eivät tartu samallalailla hiilidioksidiin ja ovat siten herkemmin pohjalle painuvia käymisen aikana ja vaahto on pienempi. Kun käyminen ja täten hiilidioksidintuotanto loppuu, pintahiivatkin painuvat pohjaan.

Olen itse ollut käsityksessä, että juuri lämpötila vaikuttaisi juuri siihen nouseeko hiiva hiilidioksidin mukana pintaan vaiko ei. Onhan lämpimässä käydessään hiivalla aivan toisenlainen vauhti päällä, mikä tietysti vauhdittaa myös hiilidioksidin tuottoa. Eli jos pohjahiivaa käytettäisiin yhtä lämpimässä, sekin nousisi vastaavasti pintaan.

äyni kirjoitti:M. Jackson on ilmeisesti keksinyt termin "beer style", ja jakanut oluita huomattavasti useampaan tyyliin kuin on tehty aiemmin, mutta tuohon väitteesi, että hän olisi keksinyt termit pohja- ja pintahiiva, en edelleenkään usko.

Jep, ei M.J. pohjahiivaa keksinyt, sehän kehitettiin jo v. 1883. Luin tuon The World Guide to Beerin kauan sitten, enkä enää muista sisältöä tarkasti. Nykyaikainen luokittelu sen seurauksena kuitenkin syntyi. Wikipedian artikkelissahan ei väitetä että hän olisi keksinyt nuo termit (enkä niin itsekään väittänyt), vaan luonut nykyaikaisen luokittelun, johon tämä jako liittyy. Artikkelin ko. lauseen sanamuodon voi kokea ehkä harhaanjohtavaksi.

äyni kirjoitti:
pettu kirjoitti:Laitetaan nyt sitten vielä yksi eriävä mielipide:

Käsittääkseni pullahiiva kuuluu saccharomyces cereviseae -sukuun, eli on pintahiiva.

"Tiedon", että pullahiiva olisi pohjahiiva, kaivoin eräästä Hämeen AMK:ssa tehdyn opinnäytetyn sivulta 11

Kotimainen leivinhiiva on pohjahiiva. Se on eräs kanta, joka omaa yksilöl-
lisen toiminta- ja makuprofiilin. Leivinhiivan kaasuntuotto on optimoitu
leivontaprosessia varten, jolloin hiivan fermentaatio on nopeinta 35 as-
teessa (taikinan sisälämpötila). /39/

Tiiä sitten. Pitäiskö laittaa suomen hiivalle sähkipostia.

Oletko Pettu sitä mieltä, että kaikki lagerhiivat olisivat taksonomialtaan automaattisesti S. pastorianus -kantaa? Luulisin, että äynin quotaaman tieteellisen tutkimuksen hiivaspeksit ovat peräisin suoraan Suomen Hiivalta. Sieltä voisi tosiaan saada lisävalaistusta asiaan. Luulenpa, että S. cereviciaeta käytetään ikään kuin yleistarkoituksessa kaikista oluthiivoista puhuttaessa, jopa kaupallisten toimijoiden taholla.

Tässä viestissä on nyt aika paljon mutua, mutta minkäs teet kun lähteistö tuntuu olevan näin ristiriitaista.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 30, 2010 14:37 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Ymmärtääkseni nimitys johtuu siitä, että lämminkäytettävät hiivakannat tuppaavat nousemaan käymisen tuottaman hiilidioksidin mukana pinnalle, muodostaen samalla enemmän vaahtoa. Kylmäkäytettävät hiivat eivät tartu samallalailla hiilidioksidiin ja ovat siten herkemmin pohjalle painuvia käymisen aikana ja vaahto on pienempi. Kun käyminen ja täten hiilidioksidintuotanto loppuu, pintahiivatkin painuvat pohjaan.

Olen itse ollut käsityksessä, että juuri lämpötila vaikuttaisi juuri siihen nouseeko hiiva hiilidioksidin mukana pintaan vaiko ei. Onhan lämpimässä käydessään hiivalla aivan toisenlainen vauhti päällä, mikä tietysti vauhdittaa myös hiilidioksidin tuottoa. Eli jos pohjahiivaa käytettäisiin yhtä lämpimässä, sekin nousisi vastaavasti pintaan.

Kyse on kuitenkin yleisimmin eri lajeista, S.cereviseae ja S.pastorianus. joista S.past. on ilmeisesti hybridilajike. pastorianuksella on muita kovin läheisiä ja kovin samankaltaisia (hybridi)lajeja. Ota näistä nyt sitten tolkku. Ymmärtääkseni kuitenkin taipumus tarttua hiilidioksidiin kiinni on riippuvainen kannasta, ei vain lämpötilasta. Pitäisi jaksaa lukea aiheesta enemmän. Olut "tiedosta" tuntuu valtava osa olevan puhdasta mutua joka ei perustu mihinkään. (en nyt viittaa sinun sanomisiini, vaan siihen mitä löytää kun yrittää etsiä vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin) Keskenään ristiriitaista informaatiota on valtavasti.

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:M. Jackson on ilmeisesti keksinyt termin "beer style", ja jakanut oluita huomattavasti useampaan tyyliin kuin on tehty aiemmin, mutta tuohon väitteesi, että hän olisi keksinyt termit pohja- ja pintahiiva, en edelleenkään usko.

Jep, ei M.J. pohjahiivaa keksinyt, sehän kehitettiin jo v. 1883. Luin tuon The World Guide to Beerin kauan sitten, enkä enää muista sisältöä tarkasti. Nykyaikainen luokittelu sen seurauksena kuitenkin syntyi. Wikipedian artikkelissahan ei väitetä että hän olisi keksinyt nuo termit (enkä niin itsekään väittänyt), vaan luonut nykyaikaisen luokittelun, johon tämä jako liittyy. Artikkelin ko. lauseen sanamuodon voi kokea ehkä harhaanjohtavaksi.

Niin, eipä missään tosiaan väitetäkään, että olisi kehittänyt. ko. termit. Mutta mikäli termit ovat olleet olemassa, niin kyllä todennäköisesti on jaottelua tehty. Englanninkielisestä lähteistöstä olen ymmärtänyt, että Jackson on todellakin "vain" alkanut käyttämään termiä "beer style" ja laajentanut ja tarkentanut eri oluttyyppien ja -tyylien jakoa. Aiempi jaottelu on ollut vähäisempää, Briteissä ehkä tyyliin Bitter, Porter, Stout ja Lager. Saksassa, Belgiassa ja Tsekissä sitten jotain muuta. Itse olen sitä mieltä, että Jacksonmainen tarkka tyylimäärittely on tarpeetonta ja jopa haitallista. Vaikka vaikutus ei liene suuri, voi olla hieman markkinointia hankaloittavaa, jos olutta ei voi spesifioida johonkin kategoriaan. Suomessahan tällä ei ole mitään merkitystä kun olutta ei meillä markkinoida mitenkäään bulkkilageria lukuunottamatta.

Piru, kun tämäkin keskustelu pitäisi oikeastaan jakaa, mutta on niin sekoittunutta, että menee vaikeaksi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Marras 30, 2010 15:43 pm

äyni kirjoitti:Ota näistä nyt sitten tolkku. Ymmärtääkseni kuitenkin taipumus tarttua hiilidioksidiin kiinni on riippuvainen kannasta, ei vain lämpötilasta. Pitäisi jaksaa lukea aiheesta enemmän.

Niin pitäisi, ja ennen sitä vieläpä löytää se luotettava lähde. Pakka tuntuu olevan sekaisin, ja juuri siksi otin asian alun perin esille. Laita reffejä jos löydät tukea käsityksellesi.

äyni kirjoitti:Piru, kun tämäkin keskustelu pitäisi oikeastaan jakaa, mutta on niin sekoittunutta, että menee vaikeaksi.

Älä stressaa. Pullahiivastahan tässä ollaan keskusteltu koko ajan. Pintapulla- ja pohjapullahiivoista. :wink: Jacko liittyy topiciin ollen elinaikanaan tunnetusti kova pullahiivafriikki. :mrgreen:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 30, 2010 15:52 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Piru, kun tämäkin keskustelu pitäisi oikeastaan jakaa, mutta on niin sekoittunutta, että menee vaikeaksi.

Älä stressaa. Pullahiivastahan tässä ollaan keskusteltu koko ajan. Pintapulla- ja pohjapullahiivoista. :wink: Jacko liittyy topiciin ollen elinaikanaan tunnetusti kova pullahiivafriikki. :mrgreen:

Oltetaan tähän nyt vielä kolmas keskustelu sekaan :)
Jako pitäisi minusta tehdä sen takia, että keskustelut on joskus ensivuonnakin helppo löytää. Jos yrittää etisä, että missäs sitä keskusteltin Oluen luokittelun muutoksesta MJ:n taoimesta, niin paha on muistaa, että keskstelu oli nimeltään pullahiiva. Itse törmään tähän ilmiöön jatkuvasti, kun muistan jollain foorumilla keskustelun aiheesta, mutta kun näitten hakutoiminnot on aina mitä sattuu, niin niiden rönsyjen kaivaminen esille on liki mahdotonta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 30, 2010 15:56 pm

Heitetäänpä soppaan kauhallinen vielä täältäkin.

Tässä taannoinhan oli täälläkin (siis foorumi) vallalla ajatusmaailma, että ns. pohjahiiva on vain kuvitelmaa (tai sitten toinen on sukupuuttoon kuollut). Eli ei olisi kuin yksi oluthiiva (suku?) ja sen eri jäsenet sitten tuottavat erilaisia estereitä ja makuja yms. olueen.
Perusteetkin sinällään on olemassa (tai sitten ei). Jokainen hiiva tuntuu käydessään nousevan pinnalle ja painuu pohjaan kun homma on valmis.
Toiset kykenevät toimimaan viileämmässä kuin toiset. Kuitenkin niin, että ne jotka toimivat viileässä toimivat siellä hitaammin ja tuottavat erilaisia sivutuotteita, tai ainakin eri määriä niitä.

Siksi vallalla olikin ajatus, että puhuttaisiin lämpimistä ja viileistä hiivoista.

Omiin kokemuksiin perustuen pullahiiva kykenee toimimaan vielä n.4C asteessa. Saattaa toimia kylmemmässäkin.
Sahdin makeus johtuu osaltaan voimakkaasta kantavierteestä ja osaltaan siitä, että käymistä hillitään viileydellä.
Jos sahdin jättää lämpimään niin käy todella nopeasti kuivaksi ja piloille.

Kaivetaan löytyisikö phpBB3 alustalle parempaa hakutoimintoa =)

Hmm. jos hakee sanoilla Michael Jackson, tulee tämäkin ketju esille vaikka tuossa muodossa sanat ei esiinnykkään... Tai no nyt esiintyy... 8)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 30, 2010 17:28 pm

Pahoittelen seuraavan huonoa toimituksellista laatua. Kirjoittelen faktoja ja faktoideja niihin törmätessäni, en jaksa tehdä erillisia muistiinpanoja josta koostaisin tarkemman artikkelin. Käsiteltäköön kukin asia omassa kappaleessaan kuitenkin.

Sanottakoon vielä, että laajat englanninkielisen wikipedian artikkelit ovat minusta suhteellisen luotettavia lähteitä, siinä missä melkein mikä tahansa yksittäinen lähde. koetan löytää muitakin lähteitä ja jätän ainakin pääasiassa linkittämättä wikipediaan, koska siitä on vaivaa ja ne on kuitenkin helposti löydettävissä

No, ilmeisesti DNA-tutkimus tukee erillisten hiivalajien olemassaoloa. Sekä S.cerv. että S.past. -lajien geenikartta on selvitetty. S.past on wikipedian mukaan todennäköisimmin siis Saccharomyces bayanus ja Saccharomyces cerevisiae -lajien hybridi. Geenitutkimus on sikäli uusi tieteenala, että a) laji on tässä ajassa tuskin ehtinyt kuolla sukupuuttoon b) moinen sukupuuttoonkuoleminen olisi mitä todennäköisemmin kyllä huomattu ja varmistettu.
Eri lajit löytyivät myös tässä tutkimuksessa, ja ilmeisesti muutamassa muussakin, joten pitäisiköhän tämä keskustelu sitten lopettaa tähän :D
Koska hiivakantoja jalostetaan siinä missä koirarotujakin, on selvää, että samankaltaisia ominaisuuksia esiintyy eri hiivalajeillakin, etenkin kun ne ovat aika läheistä sukua.

Pitkällisen etsimisen jälkeen löytyi abstrakti tutkimuksesta, jossa oli tutkittu pinta- ja pohjahiivakantojen flokkuloitumista. Flokkuloitumisen ekanismit S.cerv. ja S.past. lajeilla olivat täysin erilaiset, mutta mikäli vain ymmärsin oikein, niin suoraa korrelaatiota fysikaalis-kemiallisten ominaisuuksien ja flokkuloitumisen alkamisen välillä ei ollut. Tämä tukisi ajatusta, että on typerä puhua pinta- ja pohjahiivoista. Tässä linkki (pdf) kokonaiseen tutkimusraporttiin aiheesta, jossa flokkuloituminen riippuu pitkälti kalsiumin, sokerin ja alkoholin määristä. Jokin hiiva tarvitsi yhtä, toinen toista. En jaksanut koko tutkimusta kahlata läpi, koska koin saaneeni tähän selon ihan vaan kevyesti lukaisemalla abstraktin ja tulokset.
Eli tulen tulokseen, että eroja flokkuloitumisessa on, mutta eri hiivalajit saattavat oluen ominaisuuksista ja käytetystä hiivakannasta riipuen esiintyä kovin samankaltaisina.

Wikipedia mainitsee että:
Brewing yeasts may be classed as "top cropping" (or "top fermenting") and "bottom cropping" (or "bottom-fermenting").[50] This distinction was introduced by the Dane Emil Christian Hansen.

mikäli pidämme tätä luotettavana lähteenä, voimme siis todeta, että tämä jaottelu ei ole MJ:n hengentuotos, vaan pajon aiempaa perua. Tätä en jaksa enempää tutkia, koska pidän tätä aika selvänä juttuna ja toivon, että MJ:n panostuksesta jakoon pinta- ja pohjahiivoihin tarjottaisiin enemmän todistuksia, mikäli eriäviä mielipiteitä vielä esiintyy.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 30, 2010 17:34 pm

suorama kirjoitti:Kaivetaan löytyisikö phpBB3 alustalle parempaa hakutoimintoa =)

Hmm. jos hakee sanoilla Michael Jackson, tulee tämäkin ketju esille vaikka tuossa muodossa sanat ei esiinnykkään... Tai no nyt esiintyy... 8)

Tuoreet ketjut löytyy aina, mutta ymmärtääkseni ongelma on siinä, kuinka softat indeksoivat vanhoja ketjuja. hakuindeksit eivät voi millään kattaa kaikkia viestejä, jolloin kaikilla sanoilla ei voi millään läytyä jokaista ketjua. Olisi kamalan kiva, jos olisi mahdollista sada lisäominaisuus joka pikaisten indeksihakujen epäonnistumisen jälkeen hakisi perusteellisesti koko tietokannan siihen reippaasti aikaa käyttäen. Mutta tämä varmaankin rasittaisi tietokantaa ja kaistaa tarpeettoman paljon.
Pitäisi melkein saada indeksoinnin parametrit optimoitua olutkeskusteluun sopiviksi.

Tai sitten olen ymmärtänyt näiden hakujen toiminnan aivan väärin.

Palaa sivulle “Hiivat”