hiivat

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

pave
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ranua
18 tai yli: Olen

hiivat

ViestiKirjoittaja pave » Su Tammi 10, 2010 11:39 am

Mitä mieltä väki on täällä nestehiivoista ja kuivahiivoista? Nestehiiva on laadukkaampaa ja siinä on vaihtoehtoja paljon, mutta se on ongelmallisempaa säilymisen kannalta ja sen tilaaminen on näin talvella ainakin hankalaa, kun ei tiedä pääseekö se jäätymään. Laadukkaat kuivahiivat esim. safale on minusta ihan toimiva, edullinen ja siinä on pitkä säilymisaika. Minä käytän monesti kuivahiivaa, jos ei ihan viimeisen päälle halua tehdä. Siinä joitain minun mielipiteitä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: hiivat

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 10, 2010 13:53 pm

Joo, kyllä itsekin pääsääntöisesti kuivahiivoja käytän. Jos olen jotakin oikein erityistä halunnut olen koittanut herätellä hiivan jostakin hyvän oluen pullosta.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » To Huhti 05, 2018 13:23 pm

Onko kukaan koittanut käyttää satsia kajdella eri hiivalla..siis samaan pönttöön kaksi eri hiivaa?
Rupeaa ottamaan aivoon kun noihin vehniksiin ei vaan tunnu kuivahiivoilla saavan banaania.
Ajatuksena olikin kiskaista sekaan pala pullahiivaa josko niitä banaanisia makuja tulisi :D

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Huhti 05, 2018 14:19 pm

Periaatteessa onnistuu, mutta jos käyntialueet ei mätsää, niin voi tulla ripulia samaan malliin kuin allekirjoittaneella muutama vuos takaperin (koetin paikata lagerhiivaa ale-hiivalla).

Mitä hiivaa olet käyttänyt? Ja onko lämmöt olleet tarpeeksi korkealla? Meinaan että esterituotanto on aika suoraan suhteessa lämpötilaan. Pullahiivakaan ei tuota banaanisuutta jos sitä käyttää lagerlämmöissä (missä se myös toimii). Esmes noilla Wyeastin saksalaisilla vehniksillä lämmöt on hyvä olla 25C huitteissa vähintään. Ite olen käyttänyt sekä pullahiiva että wyestin versiot pannuhuoneen +27C ja molemmat olivat melkoisia banaanipommeja.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » To Huhti 05, 2018 14:36 pm

Oon käyttänyt Buldogin bawariania ja Safbrew wb-06
Käymislämmöt olleet n.23-24° pitää vielä koittaa ens kerralla vaan lämpöisemmässä josko niitä banskuja ilmestyis,kiitoksia :cheers1:

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Huhti 06, 2018 11:41 am

ByB kirjoitti:Oon käyttänyt Buldogin bawariania ja Safbrew wb-06
Käymislämmöt olleet n.23-24° pitää vielä koittaa ens kerralla vaan lämpöisemmässä josko niitä banskuja ilmestyis,kiitoksia :cheers1:

Kandee kokeilla noita wyeastin nestemäisiä vehnishiivoja. Ne on vähän tyyriimpiä, mutta voi helposti pestä ja uusiokäyttää. Ja todella herkullisen banaanisia.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Huhti 06, 2018 11:50 am

ByB kirjoitti:Oon käyttänyt Buldogin bawariania ja Safbrew wb-06

viewtopic.php?f=17&t=1628&start=140#p29819

Tuossa linkki parin vuoden takaseen banskupommiin.

Kuva

Vasen oli mallikappale, eli Fransiskanerin weizen ja oikea meitin.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » La Huhti 07, 2018 7:29 am

Kyllähän tuo on jo lämmintä, joten suosittelen ennemmin kokeilemaan nousevaa lämpöä 17->24 ja hiivan vaihtamista wyeast 3068aan tai 3638 tai näitä vastaaviin white labseihin. Käymisen lopussa ja sen jälkeen kannattaa kokeilla pitää viikko pari tuossa lämpimässä koska esteriprofiili muuttuu yhä. Liian korkea lämpö voi olla myös haitaksi koska muut muodostuvat yhdisteet (korkeammat alkoholit ja muut esterit) voivat estää banaanin maun aistimista. Vehnää tulisi olla suurin osa maltaasta banaanin maksimoimiseksi.

ByB
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja ByB » Su Huhti 08, 2018 23:28 pm

Pidettäiskö käymispöntössä vai muuttuisko maku vielä pullossakin jos pitäisi muutaman viikon lämpimässä?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Huhti 09, 2018 14:25 pm

Varmasti pullossakin, joskin käymispöntössä oleva runsaampi hiiva saattaa tehdä sen tehokkaammin (luulen että hiivan entsyymeillä on tässä tekemistä). Toki olen kuullut sellaistakin että joltain banaani katosi muutamassa viikossa lämpimässä, mutta tuollainen käsitys että se voimistuisi 20+ lämmössä käymisen jälkeen näissä vehnäoluissa näyttäisi olevan yleisemmin tiedossa. Oikea hiivakanta on kuitenkin varmaan se avainjuttu, noilla useimmilla tarkoitukseen markkinoiduilla kuivahiivoilla näyttää tulevan aika epätavallisia vehnäoluita. Ohramaltaasta taas tulee niitä fenolisia/neilikkaisia makuja (niiden esiastetta ferulahappoa jota oikea hiiva jalostaa edelleen) jonka vuoksi se vehnän suuri osuus (65-75% yms) päästää teoriassa banaanin paremmin esiin. Edelleen tuossa jutussa on koottuna näitä eri tekijöitä hyvin.

Palaa sivulle “Hiivat”