Brettaa

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Brettaa

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Elo 15, 2012 18:47 pm

Kiljumies kirjoitti:Onko solera suunnitelmanne paineellisia vai paineettomia?

Paineeton. Ja tällaiset oluet poikkeuksetta pullokypsyviä. :sgeek:

Eikä tietysti 50 l kegi mahtuisikaan meille mihinkään.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Elo 15, 2012 21:20 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Eikä tietysti 50 l kegi mahtuisikaan meille mihinkään.

Ei ne meilläkään mihinkään mahdu, ne nyt vaan jotenkin ilmestyi... :nauru:

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Huhti 18, 2013 16:11 pm

Tämä ketju sopinee nimensä puolesta tälle kysymykselle, eli mitä vinkkejä maltaista ja humalista kokeneemmilla on heittää brettakokeiluja varten?

Ostelin läjän erilaisia White Labsin brettakantoja ja tarkoitus on tehdä 10 litran pulloissa kokeiluja. Kannattaako lähteä ihan pilsnermaltaalla pelkästään, jotta itse bretta on esillä parhaiten vai onko onnistuessaankin turhan tylsä? Entäs katkeruus ja humala-aromit? Mitä humalaa, missä vaiheessa ja miten paljon?

En vielä oikein tiedä, olenko tekemässä pelkästään bretalla vai laitanko jotain neutraalia tai belgityylistä oluthiivaa pääkäymiseen.

Ideoita näihin kaikkiin?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 18, 2013 22:17 pm

omat kokemukset rajoittuvat tuohon ketjussa aiemmin mainittuun, joka alkaa ehkä olemaan juomakelpoista. Eilen meni yksi pullo ja nyt on alkanut harmittaa että tuli tehtyä niin vähän. Hyvin tuossa ainakin tuo clasu tulee esiin. Seuraava bretta kokeilu on varmaan pilsner ja paahdettu sokeri pohjalla. Hyvät neuvot olis tarpeen täälläkin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 18, 2013 23:26 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Kannattaako lähteä ihan pilsnermaltaalla pelkästään, jotta itse bretta on esillä parhaiten vai onko onnistuessaankin turhan tylsä? Entäs katkeruus ja humala-aromit? Mitä humalaa, missä vaiheessa ja miten paljon?

Mitä vastaisit jos joku kysyisi samaa Saccharomycista? Eri brettahaarat poikkeavat toisistaan todella paljon, ja niillä voi tehdä tuhottomasti erilaisia juomia, aivan kuten Sacchallakin. Yksiselitteistä vastausta on mahdoton antaa. Myös kummankin eri valmistajan samannimisissä kannoissa on huimia eroja.

Pikaisesti laskien olen käyttänyt erinäisiä brettoja ehkä reilussa 15 batchissa, joista seitsemän on ollut puhtaasti all-brett ilman muita pöpöjä. Osa on onnistuneita, osa vähemmän, mutta mukana on muutama helmi. Omaan makuun eri brettat toimivat parhaiten toisistaan poikkeavissa ympäristöissä.

Tekemällä ja kokeilemalla oppii. Ehkäpä kannattaisi lähteä käyttämään samaa simppeliä vierrettä eri hiivoilla ja vertailla lopputuotoksia keskenään. Humaloinnin suosittelen pitämään aluksi minimissä, koska sen naittaminen brettojen kanssa on haastavaa.

Vierteen ilmastuksella on suuri rooli. Happi vaikuttaa brettaan saaden sen muodostamaan käydessään enemmän happoa. Jos et kaipaa happamuutta, jätä vierteen ilmastus väliin ja käytä riittävän isoa startteria. Ja varaa aikaa. Hyvän brettaoluen panemiseen menee brettasta ja oluttyypistä riippuen kahdesta kuukaudesta kolmeen vuoteen, ja siitä ylöspäin.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Huhti 19, 2013 15:17 pm

Omassa satsissa tuo humala tuntuu hieman tylsän puhtaalta katkerolta. Mitenköhän kuivahumalointi esimerkiksi vuoden kuluttua toimisi?

Vois kyllä kokeilla ihan ilmastamatonta vierrettä ensi kerralla kun tekee bretta satsin. Nyt teen kyllä reilumman.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Kesä 18, 2013 10:35 am

Noniin, minäkin tein nyt sitten ensimmäisen bretta kokeiluni.
Elikkä, jo kauan sitten tulin laittaneeksi Boon Oude Geuze Mariage Parfait pullon pohjalle vierrettä ja olen sen antanut käydä itsekseen, varmaakin vuoden kaksi.
Nyt tuo liemi oli aivan kirkasta ja tuoksu oli huumaavan hyvä. Suunnilleen samanlainen kuin WLP645 Brettanomyces claussenii tuubista, mutta kymmeniä kertoja voimakkaampi.
Makukin oli uskomattoman hyvä.

No, tuosta kaadoin suurimmat "kirkkaat" pois ja sakan kegiin, johon olin laskenut tuota tummaa olutta. Sekaan laitoin myös "kourallisen" sokeria.

Vierrettä oli kaikkiaan pikkasen reilu 25 litraa joten kegin jälkeen jäi vielä 17 pullollista (0,375) olutta. Tuohon loppuun sekoittelin sitten tuon WLP645 Brettanomyces claussenii tuubillisen. Ja pullottelin sokerin kanssa.

Onkohan tuolla enää mitään mahkuja tuottaa omaa makuaan jo käyneeseen, suht voimakkaaseen vierteeseen >8%. No, ainakin nuo nyt saavat olla rauhassa vähintäänkin vuoden...

Mitens muuten tuollaisten säilytys. Kannataako antaa olla lämpöisessä kokoajan vai toimiiko tuollaiset bakteerit viileämmässäkin?

Niin, semmoinen juttu vielä. Kun en jaksanut ruveta hiilidioksidi pulloa irroitelemaan hanasta, paineistin tynnyrin typellä. Toivottavasti bretta ei tykkää typestä huonoa...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Kesä 18, 2013 22:38 pm

suorama kirjoitti:Onkohan tuolla enää mitään mahkuja tuottaa omaa makuaan jo käyneeseen, suht voimakkaaseen vierteeseen >8%.

Riippuu kuinka paljon oluessa on "käymiskelvottomia" sokereita. Bretta yksinään tai sacchan kanssa käyttää kuivaksi, mutta bretta + lacto/pedio käyttää todella lähes kaiken.

suorama kirjoitti:Mitens muuten tuollaisten säilytys. Kannataako antaa olla lämpöisessä kokoajan vai toimiiko tuollaiset bakteerit viileämmässäkin?

Riippuu mitä bakteereja mukana on. Liian lämmintä ympäristöä kannattaa ainakin välttää. Mutuna veikkaisin, että paras olisi viileähkö tasainen lämpötila. Minä en yleensä edes kylmäkonditioi brettaoluitani enää, etenkään näitä pitkään säilytettäviä.

suorama kirjoitti:Niin, semmoinen juttu vielä. Kun en jaksanut ruveta hiilidioksidi pulloa irroitelemaan hanasta, paineistin tynnyrin typellä. Toivottavasti bretta ei tykkää typestä huonoa...

Tuskin sen enempää kuin muutkaan hiivat. Bretta todennäköisesti olisi kyllä muutenkin syönyt hapen kegistä.

Maistiaisia odotellessa... :wink:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Kesä 18, 2013 23:16 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Maistiaisia odotellessa... :wink:

Ja näitähän tulee, sitten joskus.

Kiitoksia rohkaisun sanoista.

Jäämmä odottelemaan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Pe Joulu 12, 2014 18:29 pm

Näyttää siltä, että WLP644 Brettanomyces bruxellensis trois ei olekaan brettaa, vaan hiiva kuuluu Saccharomyces cerevisiae lajiin (tai WLP644:ssä on monta hiivalajia).

https://www.facebook.com/pages/Omega-Ye ... 3676874915
http://www.reddit.com/r/Homebrewing/com ... _no_brett/

Tein myös omat analyysit hiivasta ITS-PCR:llä ja tulin samaan lopputulokseen:
http://beer.suregork.com/?p=3598

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Joulu 12, 2014 19:23 pm

suregork kirjoitti:Näyttää siltä, että WLP644 Brettanomyces bruxellensis trois ei olekaan brettaa, vaan hiiva kuuluu Saccharomyces cerevisiae lajiin...

Olen itse seurannut samaa näytelmää. En ole kovin yllättynyt. Tätä taustaa vasten on hauskaa lukea esim. arviotani oluestasi:
viewtopic.php?f=7&t=1691
Loppuliuku on kuitenkin perhana sentään ollut brettainen. Voi olla, että se mainittu brettaisuus on ollut pakko väkisin sieltä jostain yrittää löytää. :?

Blogijuttu:
http://www.whitelabs.com/blog/wlp644-background
The complete sequencing of brewers yeast strains in this magnitude has never been done before, and we expect it will change the way many yeast strains, this​ one​ included,​​ ​are currently categorized and understood.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Joulu 14, 2014 12:25 pm

Aiheesta lueskeltuani ajattelin laittaa brettakokeilun tulille. Tällä hetkellä minulla on vapaana kaksi 12l muovista käymisastiaa ja yksi n. 10l lasipullo.
Voiko brettaolutta käyttää kuukausitolkulla (6-12kk) muoviastiassa, vai onko muovin läpi tunkeva happi ongelma?

Tarkoitus olisi tehdä n. 20l litran satsi vaaleaa (pilsner-vehnä) miedosti humaloitua vierrettä ja jakaa se kahteen käymisastiaan. Toiseen brettaa alusta asti, ja toiseen esim wlp500 primäärihiiva ja brettaa sekundääriin. Tai sitten molempiin brettaa ja toiseen lisäksi muita pöpöjä/marjoja tms.

Saako Alkosta tällä hetkellä mitään oluita joiden pohjia kannattaa kumota käymisastiaan hapanoluen toivossa?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 14, 2014 13:54 pm

Arttu kirjoitti:Aiheesta lueskeltuani ajattelin laittaa brettakokeilun tulille. Tällä hetkellä minulla on vapaana kaksi 12l muovista käymisastiaa ja yksi n. 10l lasipullo.
Voiko brettaolutta käyttää kuukausitolkulla (6-12kk) muoviastiassa, vai onko muovin läpi tunkeva happi ongelma?

Tarkoitus olisi tehdä n. 20l litran satsi vaaleaa (pilsner-vehnä) miedosti humaloitua vierrettä ja jakaa se kahteen käymisastiaan. Toiseen brettaa alusta asti, ja toiseen esim wlp500 primäärihiiva ja brettaa sekundääriin. Tai sitten molempiin brettaa ja toiseen lisäksi muita pöpöjä/marjoja tms.

Saako Alkosta tällä hetkellä mitään oluita joiden pohjia kannattaa kumota käymisastiaan hapanoluen toivossa?

Jos teet all-brett -oluen, ei sinun tarvitse pitää sitä muovitönkässä noin kauan vaan voit aivan hyvin pullottaa sen aiemminkin. Kypsyminen jatkuu sitten pulloissa. Muoviastiassa säilyttelyyn sisältyy aina riskejä. Jos kuitenkin säilytät, pidä huoli että astia on täynnä ja että lämpötila ei nouse korkeaksi. Puoli vuotta pitäisi kyllä mennä kivuttomasti.

Ei tule äkkiseltään mieleen yhtään monopolissa tällä hetkellä myytävää hapanolutta. Tai Liefmanin cuvee-brut taitaa olla nyt jouluna taas valikoimissa, mutta en tiedä sen soveltuvuudesta. Tämä ei tarkoita etteikö niitä silti saisi.

Nuo lambic-projektit ovat sitten huomattavasti haastavampia kuin simppelimmät hapanoluet tai all-brett -oluet.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Joulu 14, 2014 15:16 pm

Taidan käyttää nyt puolikkaan satsin 100% bretalla, ja toisen puolikkaan sekundäärissä. Säästän pöpöillä kikkailut myöhemmäksi. Voiko brettaoluen hiivakakun käyttää uudelleen pullottamisen jälkeen, kuten normihiivan kanssa?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 14, 2014 16:29 pm

Arttu kirjoitti:Voiko brettaoluen hiivakakun käyttää uudelleen pullottamisen jälkeen, kuten normihiivan kanssa?

Totta kai. Bretat saa hyvin myös startattua pullosta.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ma Joulu 15, 2014 15:13 pm

Mielenkiintoista seurata, miten tarina jatkuu. Itselläni ei ole kokemusta kyseisen hiivan käytöstä, mutta monet tuntuvat olevan vakuuttuneita, että hiiva käyttäytyy brettahiivojen tapaan. Tosiaan, joko kyse on sekoituksesta tai kanta on muuten vain poikkeuksellinen metabolisilta ominaisuuksiltaan.

Kiva lukea, mitä White Labsin genomitutkimuksista julkaistaan aikanaan.

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ti Joulu 16, 2014 9:04 am

Näköjään joku innokas on asiaa jo selvitellytkin. Samat havainnot kuin suregorkilla yllä: http://suigenerisbrewing.blogspot.ca/2014/12/brett-trois-riddle-wrapped-in-mystery.html

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Pe Joulu 19, 2014 11:13 am

Laitoin tuubin bretta c:tä puolen litran startteriin (stir plate). Ajatus on kaataa siitä puolet jonkun tällä hetkellä käymässä olevan satsin kanssa sekundääriin, ja lopusta kasvatella startteri täysbrettaoluelle (olen ymmärtänyt, että täysbrettaolut tarvitsee ison startterin, joka on hidas kasvattaa). Tällä hetkellä käymispöntöissä on brittibitteri (1.042, WLP023), Tripel (1.091, Chimay -hiiva), ja 2x belgi pale ale (1.053, toisessa Chimay ja toisessa t-58). Luulen, että toinen pale aleista saa uhrautua kokeilulle, mutta toisaalta 9+ ABV bretta tripel kuulostaa hienolta aarteelta, jota voisi maistella vuoden parin päästä. Ehkä pullotan muutaman kuoharipullollisen tripeliä suoraan bretan kanssa.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Ma Maalis 23, 2015 13:12 pm

Aiempaan viestiin viitaten, laitoin lopulta bretan (clausenii) Tripelin kanssa sekundääriin, jossa se on muhinut kohta neljä kuukautta (8 litraa lasipullossa, 8 litraa muovisangossa). Kannattaisiko kohta alkaa miettimään pullottamista, vai antaa olla suosiolla vielä pari kuukautta?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Maalis 23, 2015 23:00 pm

Arttu kirjoitti:Aiempaan viestiin viitaten, laitoin lopulta bretan (clausenii) Tripelin kanssa sekundääriin, jossa se on muhinut kohta neljä kuukautta (8 litraa lasipullossa, 8 litraa muovisangossa). Kannattaisiko kohta alkaa miettimään pullottamista, vai antaa olla suosiolla vielä pari kuukautta?

Ihan hyvin voit jo pullottaa. Olut kypsyy hyvin pulloissakin.

Palaa sivulle “Hiivat”