Brettaa

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Brettaa

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Touko 18, 2012 14:03 pm

Nyt meni pulloihin. 1010 näytti mittari käyneelle vierteelle. Sokeria laitoin 40g jonka pitäis tuottaa n. 3 volssia. Maussa oli liuotinmaisuutta ja happamuutta. Haju oli ehkä hieman niinkuin vanha virtsa. Eka varsinainen maistiainen varmaan joskus tuossa heinäkuun tienoilla ja siitä sitten parin kuukauden välein.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Touko 18, 2012 14:25 pm

Lupaavalta kuulostaa. Tuskin tuo hyväksi muuttuu vielä heinäkuuksi, mutta siten sitä juuri oppii, muutoksia havainnoiden.

Paljon panit kyllä primingiä, FG saattaa päätyä vielä vaikka kuinka alas. Itse pullotin Cuvée des Grandsin täysin ilman primingiä muistaakseni aika samoissa lukemissa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Touko 18, 2012 14:48 pm

No perskuta, ajattelin että pelaan varman päälle ja jätän tonne piirun verran alle kolmeen kun ohjeellinen kai tämmöiselle olisi 3.0-4.5. Kerkesi olemaan primäärissä kuitenkin puolitoista kuukautta joten varmaan ei ole odotettavissa pommeja vielä heinäkuussa? Jos karbonointi silloin on liian kova niin päästän pulloista paineet 0°C:ssa joka palauttanee karbonoinnin 2-3 väliin.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Touko 21, 2012 9:38 am

Saako Suomessa muuten mistään jotain täysbrettaolutta? Kotiolutkin toki käy. Tekisi mieleni vähän maistaa, että onko sellaisen panemisessa mitään mieltä.

Maistoin muuten menneellä viikolla ensimmäistä kertaa elämässäni lambicia ilman marjoja, Cantillonin Gueuzea. Oli aika omanlaisensa olut kyllä. Vähän samaa meininkiä, kuin taannoissessa pilalle menneessä omenasiiderissä (joka on kyllä edelleen pulloissa kypsymässä juomakuntoon). Jollain omituisella tavalla kuitenkin hyvää.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Touko 21, 2012 9:48 am

Juhani Palttala kirjoitti:Tekisi mieleni vähän maistaa, että onko sellaisen panemisessa mitään mieltä.

Hämmentävä lause, sisältää itsessään jo vastauksen. Ilmeisesti retorinen kysymys...

Tota meikäläisen satsia on varmaan joskus vajaan vuoden päästä mahdollista saada, ei tosin ole täysbrettaolutta vaan -kiljua.
Mikä omenasiiderissä meni pilalle?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Touko 21, 2012 22:43 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Saako Suomessa muuten mistään jotain täysbrettaolutta?

Tervetuloa maistamaan! Tosin nyt istuskelen Augusta Braun biergartenissa Augsburgissa joten ihan heti ei kannata tulla.

Eri bretta straineilla syntyy aika erilaisia oluita, eli ei kannata kaikkia brettatekeleitä niputtaa yhteen, kuten ei kaikkia saccharomycestekeleitäkään.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Touko 22, 2012 12:13 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Juhani Palttala kirjoitti:Saako Suomessa muuten mistään jotain täysbrettaolutta?

Tervetuloa maistamaan! Tosin nyt istuskelen Augusta Braun biergartenissa Augsburgissa joten ihan heti ei kannata tulla.

Eri bretta straineilla syntyy aika erilaisia oluita, eli ei kannata kaikkia brettatekeleitä niputtaa yhteen, kuten ei kaikkia saccharomycestekeleitäkään.

Voisin tulla maistamaan.

Joo, brettojahan ei kai ole kovin tarkasti tutkittu, esim. Wyeast ja White Labs taitavat kumpikin myydä kolmea brettanomyces-lajia, mutta sehän on kai sama, kuin jos myisi yhtä saccharomyces saccharomyces cerevisiaeta.

Siiderin tuli ainakin etyyliasetaattia ja varmaan etikkaakin hiukan. Saa nähdä paraneeko yhtään ajan myötä. Mielestäni kolmen kuukauden jälkeen oli jo parempaa, kuin pullottaessa, mutta pahaa edelleen. Samoja aineita on kai ihan tarkoituksella lambiceissa, mutta sopivammassa suhteessa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Touko 22, 2012 15:55 pm

Oma siideri muuttui juotavaksi vasta reilun vuoden kuluttua kun lisäsin siihen liitua, sitä ennen oli liian hapan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Kesä 24, 2012 14:34 pm

Avasin nyt ensimmäisen maistiaispullon. K.o. pullo oli jo pullotettaessa vajaa ja ajattelinkin että avaan sen ensimmäisenä. Avaisin pullon huoneenlämpöisenä testatakseni karbonointia. Tällähetkellä se oli aika passeli, kilju vaahtosi kivasti mutta pysyi hyvin pullossa ja lasin sai täytettyä ilman taukoja. Tuoksua dominoi liuotinmaisuus ja vanha omena. Maku on mukavan omenainen joskin hieman ummehtunut. En ainakaan tämän maistin perusteella menetä uskoani tähän kiljuun. Jännä nähdä kuinka tässä käy.

suregork
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Ke Heinä 11, 2012 10:47 am

Luettuani The Mad Fermentationist:n uusin blogiviesti, tuli mieli kokeilla tehdä täysbretta IPA White Labs:n uudella 'WLP644 Brettanomyces bruxellensis Trois'-hiivalla (kaapattu Drie Fonteinen oluista):

This Belgian strain, used traditionally for 100% Brettanomyces fermentations, produces a slightly tart beer with delicate characteristics of mango and pineapple. Can also be used to produce effervescence when bottle-conditioning.
Optimal Temp: 70-85F
Flocculation: Low
Attenuation: 85%+
Alcohol Tolerance: Medium-High

Onko joku vielä ehtinyt käyttää tätä? Homebrewtalk:lla on hyvä ketju menossa, ja näyttäisi siltä että tämä Brett B kanta tosiaan tuottaa paljon trooppisen hedelmäisiä aromeita:

But as a primary strain it is amazing. It puts off some huge tropical fruit flavors early on and over time will move toward more funk (I think of it as over ripe fruit). The initial flavors I relate to the hawaiian drink POG (passion, orange, guava).

Tarkoitus olisi tehdä noin 10 litran satsi, humaloida Citralla, Galaxylla ja ehkä Nelson Sauvin:lla (jotta humaloiden aromit ja maut sopisivat hyvin hiivan aromien kanssa). IBUja noin 60, OG noin 1.060, korkea mäskäyslämpötila jotta ei käy liian kuivaksi, ja noin 10-15% kaurahiutaleita mukaan (saadakseen parempi runko). Käyminen tapahtuisi varmaan huoneenlämmössä, ja ainakin viikko ennen panopäivää tekisin 1.5 litran startteri (josta otan kolmasosa talteen) jotta hiiva ehtii kasvaa kunnolla. Miltä kuulostaa?
:super:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 11, 2012 11:08 am

Tein ekana kokeiluna miedosti humaloidun vaalean vierteen jotta saisin selvän kuvan bretan ominaisuuksista. Jokainen tavallaan. :cheers1:

suregork
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Ke Heinä 11, 2012 11:19 am

Kiljumies kirjoitti:Tein ekana kokeiluna miedosti humaloidun vaalean vierteen jotta saisin selvän kuvan bretan ominaisuuksista. Jokainen tavallaan. :cheers1:

Totta. Luulen että teen samasta mäskistä myös noin 5 litran brettablondin (~1.040-1.045?, 20-25 ibua, saazia), jossa hiiva saa loistaa keskipisteenä :)

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Elo 14, 2012 17:23 pm

24.6.1012
Kiljumies kirjoitti:Avasin nyt ensimmäisen maistiaispullon. K.o. pullo oli jo pullotettaessa vajaa ja ajattelinkin että avaan sen ensimmäisenä. Avaisin pullon huoneenlämpöisenä testatakseni karbonointia. Tällähetkellä se oli aika passeli, kilju vaahtosi kivasti mutta pysyi hyvin pullossa ja lasin sai täytettyä ilman taukoja. Tuoksua dominoi liuotinmaisuus ja vanha omena. Maku on mukavan omenainen joskin hieman ummehtunut. En ainakaan tämän maistin perusteella menetä uskoani tähän kiljuun. Jännä nähdä kuinka tässä käy.

Nyt ensimmäinen jääkaappikylmä täysi testipullo auki. Vaahtoa mielestäni passelisti, ei ole ylikarbonoitunut. Mielestäni liuotinmaisuus on vähentynyt, samoin ummehtuneisuus. Ei tämä ehkä vieläkään varsinaisesti hyvää ole ja epäilempä että moni pitäisi tätä suorastaan pahana. On kyllä käsittämätöntä miten mallaspohjasta voi tulla näin hedelmän makuista. Pitäisi varmaan laittaa uusi kokeilu menemään koska nämä on näin aikaavieviä prosesseja. Mitenköhän toimisi brettasiideri?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Elo 14, 2012 19:36 pm

Sidukka on käynyt mielessä, mutta en ole siihen ryhtynyt, kun en omaa omenapuita enkä pidä muutenkaan siideriä ihan oluen veroisena juomana. Olen itse tehnyt single yeast all-brettejä nyt kolmesta eri strainista, erinäiset variaatiot päälle. Avainsana on juuri tuo ennakointi, uutta batchia kun saa odotella taas vuoden.

Minulla on nyt syksyllä alkamassa solera-projekti, jonka uskon hiukan nopeuttavan oluiden ikääntymistä.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Elo 14, 2012 23:12 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Sidukka on käynyt mielessä, mutta en ole siihen ryhtynyt, kun en omaa omenapuita enkä pidä muutenkaan siideriä ihan oluen veroisena juomana. Olen itse tehnyt single yeast all-brettejä nyt kolmesta eri strainista, erinäiset variaatiot päälle. Avainsana on juuri tuo ennakointi, uutta batchia kun saa odotella taas vuoden.

Minulla on nyt syksyllä alkamassa solera-projekti, jonka uskon hiukan nopeuttavan oluiden ikääntymistä.

Soleraprojektit on itsellänikin ollut mielessä. Varmaan jotain tammilastuja ja lambic-pullojen jämiä pohjalle. Käymisastioiksi mietin vähän Prismassa myytäviä 10 litran lähdevesipulloja. Ovat PET-muovia, joten ei pitäisi kai liikaa happea mennä läpi, eikä irrota makujakaan. Hintakin melko edullinen ja mukana saa osan olueen menevästä vedestä.

Ajattelintko itse korvata tyhjennykset vierteellä vai oluella? Entä meinaatko aina tehdä täydennykset samalla reseptillä?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Elo 14, 2012 23:42 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Ajattelintko itse korvata tyhjennykset vierteellä vai oluella? Entä meinaatko aina tehdä täydennykset samalla reseptillä?

No tämä suunnittelu on vielä vaiheessa, mutta ilman muuta eri tavaraa käytän ja haen monimuotoisia tuotteita. Luultavasti tulen aluksi lisäämään oluita, joiden mukana saan sopivat hiivakannat astiaan. Sitten ehkä jossain vaiheessa siirryn lisäämään vain erilaisia vierteitä. Mutta suunnitelma voi vielä muuttua. Ajattelin ainakin aluksi pyrkiä hallitsemaan pöpökantoja ja välttää esim. köössipullojen kippaamista sinne. Niille on omat projektinsa.

Näin saadaan toivoakseni lopulta oikein kunnon "talon maku" Fantomen tyyliin.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Elo 15, 2012 10:13 am

Tuo 10 litraa voi kyllä olla vähän turhan pieni määrä, jos nyt miettii sitä, että haluaa oluen olevan keskimäärin vaikkapa 2-vuotiasta, niin ei kovin suurta osuutta saa vuodessa tuosta pullottaa. Jos laittaisikin kaksi noita 10-litraisia ja laittaisi vanhemmasta aina osan pulloon, sitten nuoremmasta siihen vanhempaan täydennystä ja sitten uuttaa olutta tai vierrettä siihen nuorempaan. Se kai olisi muutenkin ns. oikean tapa, mutta tärkeämpämpänä se, että sitten olisi 20 litraa koko ajan vanhenemassa ja periaatteessa voisi vaikka sekoitellakin noita kahta. Sitten jos homma lähtee käsistä, niin lisää vain noita 10 litran pöniköitä jonon jatkoksi...

Tuleekohan hiivan autolyysistä ongelma solera-menetelmässä? Ja pitäisiköhän olla huoneenlämpöä kylmemmässä, kun noinkin pitkään säilötään?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Elo 15, 2012 12:53 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Tuleekohan hiivan autolyysistä ongelma solera-menetelmässä? Ja pitäisiköhän olla huoneenlämpöä kylmemmässä, kun noinkin pitkään säilötään?

Autolyysin maku kuuluu olennaisena osana tämän tyylilajin vintage-oluisiin, kuten esim. lambiceihin. Autolyysi on varmaankin väistämätöntä.

Autenttisessa solera-menetelmässä tosiaan käytetään montaa astiaa, joissa tavaraa siirretään järjestyksessä aina uudemmasta vanhempaan. Tämä soveltuu yhden stabiilin tuotteen valmistukseen hyvin, mutta se ei ole minulla tavoitteena. Siksi teen yhdellä pöntöllä. Näitä oluita tuskin tulen kahta vuotta säilömään, sopiva pullotussykli voisi olla max. puolisen vuotta. Pulloissahan olut saa vielä kypsyä sitten sitten niin kauan kunnes se on hyvää.

Huoneenlämmössä ajattelin käyttää, koska minulla ei ole vaihtoehtoja. Kovin paljon yli 25 ei saisi mennä, koska acetobakteerit innostuvat helposti tekemään liikaa happoa. Bakteerikantoja kun tuonne ajan mittaan vääjäämättä pesii.

Juhani Palttala kirjoitti:Sitten jos homma lähtee käsistä...

Tarkoittanet "kun". :winktoo:

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Elo 15, 2012 13:46 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Juhani Palttala kirjoitti:...

Juhani Palttala kirjoitti:Sitten jos homma lähtee käsistä...

Tarkoittanet "kun". :winktoo:

Suunnitelmista päätellen lähti jo jokin aika sitten...
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Elo 15, 2012 18:18 pm

Onko solera suunnitelmanne paineellisia vai paineettomia? Siis pullotaisitteko sokerin kanssa? Rupesin itse miettimään että tuohon hommaan voisi sopia 50l kegi, tällöin ei tarvitsisi puljata monen pöntön kanssa ja jos pöntöstä nappais kerralla aina vaan esim. korillisen kun tekee uutta vierrettä. Tällöin pöntön pitäisi olla kuitenkin paineeton ja karbonointi olisi helpoin toteuttaa pulloihin sokerilla, toinen vaihtoehto ei kuulosta houkuttelevalta eli siis että aina paineistaisi ja sitten laskisi paineen pois uuden vierteen lisäyksen yhteydessä. Tietty jos väliin laittaa pullotusta varten pienemmän kegin jossa pakkokaasuttaa mutta se tekisi lisää tiskiä :)

Palaa sivulle “Hiivat”