Hiivojen luokittelu

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

vppulkkinen
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lempäälä
18 tai yli: Olen

Hiivojen luokittelu

ViestiKirjoittaja vppulkkinen » Pe Maalis 30, 2018 12:10 pm

Hiivojen jaottelu käymistapojen mukaan ale- ja lagerhiivoihin on ilmeinen, mutta mihin muihin tarkempiin jako- / luokittelutapoihin olette törmänneet? Villihiivat ovat oma lajinsa, mutta mitä muita alalajeja on? Pistin merkille, että eri lähteissä luokittelut vaihtelevat jonkin verran.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Hiivojen luokittelu

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Maalis 30, 2018 18:31 pm

Ainakin monet jaottelevat hiivoja niiden käyttötarkoituksen mukaan. Puhdaskäyntinen jenkkihiiva vs. esterinen brittihiiva.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Hiivojen luokittelu

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Huhti 03, 2018 17:06 pm

Vaikkakin oluenvalmistuksen kannalta luokittelu esim. makuprofiilin kautta olisi varmaan hyödyllisintä (ja vaikeinta & subjektiivista) on viime aikoina aika paljon huomiota herättänyt panimohiivojen perinnöllinen luokittelu niiden DNA:n samankaltaisuuden perusteella. Tuolla on melko selkeä esitys aiheesta ja jonkin verran luokittelua myös tiettyjen kemiallisten ominaisuuksien suhteen

http://beer.suregork.com/?p=3919

Pitää kuitenkin huomata että lähisukuisuus hiivojen välillä ei aina tarkoita että ne olisivat välttämättä kovin samanlaiset oluenvalmistuksen suhteen.

Myöskin ihan maantieteellinen jaottelu alkuperän mukaan antaa karkeita suuntaviivoja mitä voi odottaa.

Seuraavaa kannattaa käyttää apuna vertailussa eri firmojen tarjoamien tuotteiden kesken, ne kun ovat usein enemmän ja vähemmän samaa alkuperää.
http://www.mrmalty.com/white-labs.php

Palaa sivulle “Hiivat”