Saccharomyces boulardii

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Saccharomyces boulardii

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Elo 21, 2017 14:04 pm

http://www.iltalehti.fi/terveys/2017082 ... 2_tr.shtml

Kokemuksia? Genomiltaan boulardii on ilmeisesti samanlainen kuin S. cerevisiaekin, joidenkin tutkijoiden mielestä kyseessä on peräti Saccharomyces cerevisiae var. boulardii. Itse en ollut hoksannut että alkoholia syntyisi mutta syntyypä hyvinkin. Syntyy ilmeisesti myös maitohappoa. Hiiva on anaerobinen ja käyttää pitempiketjuisia sokereita, joten luulisin että käymisaste muodostuu korkeaksi. Kai tuo on testattava ainakin startterin verran.

Kauppanimikkeinä apteekeissa on ainakin Precosa, Boulardii 300, Puhdas+ sekä Vitabalans Boulardii.

Sitten artikkelin se lause joka kertoo oluttietämyksen tasosta: "Australiassa oli tehty maitohappobakteereista hapanolutta". :?

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Saccharomyces boulardii

ViestiKirjoittaja Darep » Ti Elo 22, 2017 9:12 am

Joo, mä tein hefeweizenin boulardiilla. Aattelin et siinä ois eniten sitä hiivaa seassa kun juo. 60-40 pilsner-vehnä, ~14 ibu hallertau mittelfruh, ja avasin 10 precosa-tablettia lämpöseen veteen (koska se oli kuivahiivaa) joka sitten vierteeseen. 71% attenuaatio ja ~5.1% olutta.

Ei tullu kauheen banaaninen, ja se on se mistä vehnäoluessa tykkään. Joku pieni levolac-mainen maku oluessa on kans. Mutta kyllä tuota juoda pysty :D Joku 5 pulloa varmaan vielä kaapin perällä kypsymässä. Käytin 23°C et ois varmaa hyvä testailla eri lämpötiloja, voi olla herkkä lämmölle.

Mietin että ehkä dunkelweizenissä toimis paremmin mutta en oo jaksanu testailla enempää, ollu nyt pale ale -himoja :P

lehtinel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Loviisa

ViestiKirjoittaja lehtinel » Ke Elo 23, 2017 12:35 pm

Precosasta tehny yhden startterin jota en saanu käytettyä, jäi vierre tekemättä. Yhdestä pussista kasvattelin ja hyvin läks elämään. Aika neutraali maku / tuoksu oli startterissa joten en lähteny intoilemaan sen käyttämisen kanssa. :super:

kyosho
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: porvoo

ViestiKirjoittaja kyosho » Pe Syys 01, 2017 8:30 am

tänään lähden tekemään 10 litran satsin boulardii Alea ja samalla ajattelin kokeila vesikefiirillä tehtyä olutta :D

Palaa sivulle “Hiivat”