Kuivahiivan määrä

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Cerveceria
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kuivahiivan määrä

ViestiKirjoittaja Cerveceria » Ke Tammi 18, 2017 14:11 pm

Itselläni on useammassa satsissa ollut virhemakuna/hajuna pistävä etanoli, vaikka alkoholiprosentit ovat sangen maltillisia. Alan kirjallisuus antaisi selittäväksi tekijäksi ylihiivauksen, joka minun ~13l erissä ei kuulosta kaukaa haetulta, kun olen saattanut dumpata koko 23:lle litralle tarkoitetun pussin vierteeseen.
Mietinkin tässä että onko tuolle virhemaulle muuta selitystä, ja jos ei, niin kuinka voin laskea tarvittavan hiivan määrän? Yleensähän valmistajat sanovat hiivan riittävän esim noin 10 litraan, mutta jos tällaista tietoa ei ole saatavilla, löytyykö tälle jotai laskukaavaa?

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Kuivahiivan määrä

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ke Tammi 18, 2017 20:46 pm

Voin melkein varmaksi sanoa, että syy ei ole ylihiivaus. Oon tehny moninkertaisilla ylihiivauksilla (edellisen hiivakakun päälle) ilman minkäänlaisia virhemakuja. Syy voisi olla vaikka liian korkea käymislämpötila.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Tammi 18, 2017 23:00 pm

Valmistajan 23 litralle tarkoitettu 11g pussi ei ole likikään ylihiivausta. Monien mukaan se on jopa alihiivausta. Ylihiivaus lienee kotiolut-mittakaavassa onneksi melko vaikeasti saavutettava meriitti. :)
Millaiset käymislämmöt sinulla on? Millaiset oluet, mikä og, mikä fg? Kauanko kypsynyt ennen maistoa?

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » To Tammi 19, 2017 8:37 am

Cerveceria
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Cerveceria » Ti Tammi 24, 2017 9:53 am

Joo, noi virhemaut ovat tarkemmin mietittynä olleet ongelmana lähinnä hefeweizeneissa ja witbiereissä. Og ~1.050 eli hivenen keskikaljaa vahvempaa tullut. Käyminen tapahtunut huoneenlämmössä, jonka pitäisi olla ok kun kerran vehnähiivoja käyttänyt. Vehnäoluissa tuo kypsyttely on ongelmallinen kun maku alkaa heikkenemään sangen nopeaan tahtiin joten on tullut juotua pois pienistä maun kummallisuuksista huolimatta :nauru:
Kiitos tuosta laskurista, pitää nyt tarkemmin mittailla huoneen lämpötiloja, jos siitä löytyisi vastaus :cheers1:

Palaa sivulle “Hiivat”