Mangrove Jack's New World Strong ale

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Uusmaa
18 tai yli: Olen

Mangrove Jack's New World Strong ale

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ma Syys 26, 2016 22:30 pm

Moron, ja noviisi kysyy; Minkälainen "luonne" näillä Mangrove Jack's hiivoilla on? Otsikossa mainitulla hiivalla pantu viimeiset kolme erää,
viimeisenä eilen imperial porteria tai jotain sinne päin. Jokaisella kerralla hiiva on lähtenyt hommiin alle vrk vierteeseen upottamisesta.
Jokaisessa myös pulputus loppunut nopeasti, kun vertaa aikaisemmin käyttämiini Safalen ja Danstarin hiivoihin. Nytkin tuo pulputus alkaa
olla jo melko satunnaista, vaikka käymistä tapahtunut alle vuorokausi. Tismalleen sama kahdella edellisellä kerralla, pulputus on loppu jo
ehkä 48h hiivauksesta.

Kuuluukohan tämä mennä näin nopeasti vaisuksi, vai käyttäytyykö Mangrove Jack's hiivat vain noin? Starttereilla jokainen alkuun,
käymislämpötila noin 21 astetta ja vierre about samanlämpöistä hiivauksen aikaan. Kiitos jos joku osaa jeesata. Tuntuu, ettei
Danstarilla ja Safalella ollut noin kova hoppu palaa loppuun.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Mangrove Jack's New World Strong ale

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 27, 2016 7:45 am

Millaista startteria olet käyttänyt? Kuivahiivaa ei tarvitse startata erikseen, joten jos hiiva on lisääntynyt startterissa, voi käyminen olla hyvinkin nopeaa. Pari kertaa olen MJ:n hiivoja käytänyt, mutta en tiedä kuinka nopeita olivat kun ovat saaneet mökillä käydä rauhassa ilman että kukaan vahtii.

miksu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja miksu » Ti Syys 27, 2016 8:10 am

Käytin edellisessä satsissa MJ:n Burton Unionia. Pulputus alkoi vajaassa vuorokaudessa ja jatkui pari-kolme vuorokautta. Sekoitin hiivan 28-asteiseen veteen puoli tuntia ennen vierteeseen lisäämistä.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Syys 27, 2016 14:22 pm

Eikös nopeaan käymiseen ja starttiin pyritäkin, joten en olisi lainkaan pahoillaan tuollaisesta.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Syys 27, 2016 15:09 pm

Startterina reilu desi 32 asteista vettä, niin kuin nettisivuilla ohjeistettiinkin. Varovainen hämmennys, lepo ja 15 minuutin päästä vierteeseen.
Näin siis jokaisella kerralla.

Olen ymmärtänyt, että tuo startteri on ehkä iisimpi tapa aloittaa käyminen. Hiivan ripottelu + ilmaus sisältää ilmeisesti jotain riskejä, mitä
nyt en muista, kontaminaatioon liittyvää kaiketi?

En tiedä nopean startin ja käynnin positiivisia puolia, mutta jotenkin kuvittelen, että kun käyminen loppuu alle vuorokaudessa, se olisi jäänyt
kesken? Toisaalta, correct me jos oon väärässä. Onko tuolla käymisajalla, joka pulputuksena siis meille näyttäytyy, oikeasti mitään merkitystä?

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Syys 27, 2016 15:55 pm

Luulenpa että käyminen ei ole vielä lakannut. Vain se kaikkein raivokkain alkuvaihe. Eiköhän nuo pöntöt falskaa sen verran että jos käyminen on hidasta niin se paine ehtii karata jostain kannen/vesilukon välistä, Mittaamallahan se selviää.

Itselläkin nuo Mangroven hiivat ovat aloittaneet kovan käymisen jopa kolmessa tunnissa. Viikon kuluttua olen mittaillut ensimmäisen kerran.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Syys 27, 2016 18:23 pm

Saattaa olla, että jostain rakosesta puskee ulos. Mutta nyt tosiaan ihan vaiti jo tuo pönttö.

Ominaispainomittarin hankintaan sitten seuraavaksi. Oma näyttää aina käymisen jälkeen 1.000,
vaikka OG:n tuntuukin näyttävän oikein.

Kenelläkään hyvää vinkkiä kohtuullisen edukkaaseen ominaispainomittariin? Ilmeisesti lasinen
täytyy olla, tuo oma muovinen on isojen poikien mielestä ihan paska. Mitä se saattaa ollakin.

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » Ti Syys 27, 2016 18:44 pm

Itsellä on nuo tarjoustalon hydrometrit kyllä ollu tarpeeksi tarkkoja. Todella kuivaa on kyllä jos oikeasti 1.000, enkä oluen kohdalla usko että on totta. Onko se siis lasinen se mittari?

Edit. Ahaa, siis muovia.. tokmanni yms sieltä haet n. 5eurolla lasisen ja heität roskiin tuon muovihärpättimen.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Syys 27, 2016 19:20 pm

En millään jaksa uskoa, että ykskään olut olisi käynyt nollaan, liekkö oikeasti edes mahdollista.
Eikä missään nimessä ole niin kuivia tuotoksia ollutkaan.

Tälläisellä päässee eteenpäin?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inomittari

Saa heittää sitten sillä muovisella vesilintua, kun sopivasti on sorsastuskausikin.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Syys 28, 2016 7:07 am

SSTBCC kirjoitti:Startterina reilu desi 32 asteista vettä, niin kuin nettisivuilla ohjeistettiinkin. Varovainen hämmennys, lepo ja 15 minuutin päästä vierteeseen.
Näin siis jokaisella kerralla.

Olen ymmärtänyt, että tuo startteri on ehkä iisimpi tapa aloittaa käyminen. Hiivan ripottelu + ilmaus sisältää ilmeisesti jotain riskejä, mitä
nyt en muista, kontaminaatioon liittyvää kaiketi?

Joo toi on ihan ok, termien suhteen vain oli väärinkäsitys. Startteri on laiha vierre, jossa (neste)hiivaa kasvatetaan ennen pitchausta. Kuivahiivan nesteytyksen kohdalla puhutaan yleensä vain nesteytyksestä.

Mitä itse käymiseen tulee, niin tosiaan hanki lasinen ominaispainomittari niin tiedät missä tällä hetkellä mennään. Joskus hiivat käyvät tosi rajusti ekat päivät ja sitten laskevat ne viimeiset ominaispainopisteet tosi hitaasti.

Nopea käymisen aloitus on hyvästä, kontaminaatioriski pienenee kun vierre ei ole niin alttiina pöpöille. Nopea kokonaiskäyminen on sitten vähän oluttyyli- ja makuasia. Joitakin oluita käytetään viileässä hitaasti, kun halutaan puhdas makuprofiili. Tuskin nopeasta käymisestä haittaa on, kunhan antaa oluen kypsyä hyvän aikaa, jotta hiivalla on aikaa siivota mahdolliset käymisen tuottamat sivumaut pois.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ke Syys 28, 2016 9:00 am

OK, oppiipa taas uutta. Eli vain nesteytys jokaisessa aikaisemmassa panossa kyseessä, ainuttakaan startteria en ole tehnyt.
Tämän portterin ajattelin pitää pidemmän aikaa pöntössä kypsymässä. Ehkäpä lappoan välillä primääristä veke ja ilman hiivakuraa kypsymään vielä joksikin aikaa.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » La Loka 08, 2016 14:03 pm

Itse itselleni vastaten, nopea käyminen ei näyttänyt jättävän FG:ta korkeaksi. Kahden viikon primäärissä oleilun jälkeen upouudella prisman vitosen ominaispainomittarilla mitattuna FG 1016, joka oli aika kovastikin brewersfriendin antamaa lukua matalampi. Eli käymisessä ei mitään ongelmaa. Makukin oli jo tässä vaiheessa omaan suuhun ja nieluun sopiva.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Dipadude » Su Marras 20, 2016 13:54 pm

Viime vkl su mäskäsin tossa stoutin jonka og 1069. Laitoin tämän viikon ma käymään tällä MJ New World Strong Alella ja jo lauantaina fg 1010. Pistin pulloon ja annan siellä nyt sitten muhia pari viikkoa.

Olen startannut kaikki MJ hiivat ja käynti ollut todella nopeaa joka kerta.

Näistä on tullut nopeasti omia suosikkejani nopean käymisen vuoksi ja tietenkin vielä hyvät oluet onnistunut tulemaan.

Palaa sivulle “Hiivat”