Oluthiivan muut käyttötarkoitukset

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

veekasi
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Raisio
18 tai yli: Olen

Oluthiivan muut käyttötarkoitukset

ViestiKirjoittaja veekasi » To Syys 24, 2015 19:42 pm

Miten käytätte esim. uutepakkauksista yli jääneet hiivat?
Leivän kohottamiseen luulisi ainakin käyvän.
Koirien ravintolisänä käytetään oluthiivaa b-vitamiinien takia, mutta onko siihen tarkoitukseen tehty hiiva käsitelty jotenkin?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Oluthiivan muut käyttötarkoitukset

ViestiKirjoittaja Naali » To Syys 24, 2015 21:22 pm

Ravintolisinä olevat on kait jollakin tapaa tapettu. Mutta kotioloissa noita on tullut kokeiltua hiivaravinteena lagertouhuissa sun muissa missä tarvitaan paljon elossa olevia soluja. Lisää vaan vierteeseen 10min ennen keiton loppua. Jollain jenkkifoorumilla ainakin useampikin väitti, että sama efekti kuin Cellvitillä tms. Tiedä sitten pitääkö paikkansa tai onko tuosta todellisuudessa mitään hyötyä, mutta meneepähän jonnekin...
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Oluthiivan muut käyttötarkoitukset

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Marras 11, 2015 22:21 pm

Aina silloin tällöin otan käymisastian pohjalta hiivaa ja teen siitä leivän. Monilla hiivoilla käyminen ei ole niin räjähtävää kuin pullahiivalla, joten hieman latuskoiksi tuppaavat leivät jäämään.

Ravintolisäkäytössä kannattanee hiiva kyllä tappaa jollain, saattaa muuten hieman turvottaa... Englantia puhuvissa maissa syödään aamiaisella paahtoleivän päällä Vegemitea/Marmitea, joka on juurikin panimohiivaa julmetulla määrällä suolaa. Tuotetta kannattaa lähestyä tietyllä varovaisuudella.

Palaa sivulle “Hiivat”