Gozdawa Bavarian Wheat 11

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Gozdawa Bavarian Wheat 11

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Kesä 17, 2015 8:15 am

Tuli mieleen että ei ole varmaan kovin moni ehtinyt tätä vielä sen kummemin käyttää niin laitanpa vähän omia kokemuksia.

Tässä on jotain perustietoja netistä naarattuan, Naali voinee korjata jos on pahoja asiavirheitä.
Käymislämpötila: 20-32, optimi 20-26
Käymisaste: Matala
Flokkulaatio: Matala

Tein hyvin perinteisen vehnän, jonka käytin tällä. Alkoholia 5.5%, ibuja alle 20 ja väri vaalea.
Hiiva lisättiin vierteeseen joskus myöhään illalla ja aikaisin aamulla oli jo krausen muodostunut päälle.
Olut kävi tasaisesti jytkyttäen ja vesilukko hiljeni noin viidessä päivässä.
Melko tasan kolme viikkoa käymisen alkamisesta pullotin vehnän, hiilihapotus talteen otetulla vierteellä. Viikon päästä testipullo auki, hapot olivat muodostuneet mutta vaahto ei kestänyt. Melko valmiin makuista.

Nyt olut on parhaassa juomakunnossa. Heti ensimmäisenä täytyy sanoa että tämä on ensimmäinen kuivaoluthiiva, joka ei laskeudu pullonpohjalle kokkareiseksi ja liimaudu kiinni. Tämä pysyy ilmavana ja hienorakeisena ja on
helppo kaataa halutessaan oluen sekaan, jolloin saadaan hieno tasainen sameus. Banaania ei ole ollenkaan mutta käytin tämän viilessä noin 20 asteessa ja hiivausaste oli riittoisa. Tuoksussa ja maussa on hienoista
happamutta minkä yhdistän muihinkin kuiviin vehnäoluthiivoihin mutta se saattaa olla hieman miedompaa.

Kokonaisuutena tämä on paras kuivista vehnäoluthiivoista mitä olen kokeillut. Pitää vielä testata satsi vähän lämpöisemmässä käyttäen ja ehkä hieman matalammalla hiivausasteella, josko tällä saisi sitä banaaniakin mukaan.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

Re: Gozdawa Bavarian Wheat 11

ViestiKirjoittaja Lexxus » To Kesä 18, 2015 14:30 pm

Olen tehnyt tällä hiivalla yhden vehnäoluen. 50/50 pale ale/vehnä, 5,5 %, ibut <15. Käyminen 23 °C, ohi kolmessa vuorokaudessa, näennäinen käymisaste 83 %, pullotin kuuden vuorokauden jälkeen. Tuoreena hyvää, tuoksussa ja maussa hieman jopa sitä banaania. Myöhemmin banaani hävisi ja happamuus korostui liikaa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Loka 16, 2015 14:40 pm

Pientä päivitystä tähän. Syyskuuhun mennessä tällä käytetty vehnäolut oli muuttunut kristallinkirkkaaksi.
Makuun oli tullut enemmän katkeroa ja WB-06 -tyylistä happamuuttakin oli. Ratto taisi epäillä ennen parempaa tietoa että lasissa oli golden alea tms. En välttämättä heti valitsisi tätä uudestaan vaikka mitään varsinaista vikaakaan hiivassa ei ole. Ei vain tee ihan minun makuni mukaista olutta :D

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » La Helmi 06, 2016 21:36 pm

Nyt lasissa ekaa kertaa testissä tällä hiivalla tehty Hefeweizen. Tuoreeltaan kokeilussa, sillä oli 10vrk primäärissä ja nyt 5vrk pullokypsyttelyn jälkeen maistelussa. Käyminen 22-23C ja lopputuloksessa ei banaania lainkaan. Maku erittäin raikas ja hiukan makeahko. Tämä jos jokin sopii kyllä kesäksi, pitää ensi kerrallaa yrittää nostaa lämpöjä 24-25C tienoille niin paketin mukaan pitäisi silloin saada banaania tai sitten kokeilen Mangrove Jack's Craft Series - Bavarian Wheat M20.

Hiivan infot:
http://www.gozdawa.org/fi/fi-drozdze-bw11

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Heinä 04, 2016 18:09 pm

Mazku kirjoitti: Tämä jos jokin sopii kyllä kesäksi, pitää ensi kerrallaa yrittää nostaa lämpöjä 24-25C tienoille niin paketin mukaan pitäisi silloin saada banaania tai sitten kokeilen Mangrove Jack's Craft Series - Bavarian Wheat M20.

off topiciksi vähän menee, mutta tein itse kuukausi takaperin juurikin Mangrove Jacks Bavarian wheat M20;llä perusvehnää. +25c tasainen käymislämpötila ja parasta vehnää tuli. Bannania maussa ja juuri sopiva makuprofiili. Jos olen oikein ymmärtänyt juurikin korka käymislämpöila muodostaa banaanin makuun.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ti Heinä 05, 2016 7:26 am

petedad kirjoitti:off topiciksi vähän menee, mutta tein itse kuukausi takaperin juurikin Mangrove Jacks Bavarian wheat M20;llä perusvehnää. +25c tasainen käymislämpötila ja parasta vehnää tuli. Bannania maussa ja juuri sopiva makuprofiili. Jos olen oikein ymmärtänyt juurikin korka käymislämpöila muodostaa banaanin makuun.

Itsekin nyt tehny muutamat vehnät M20:llä 21-22°C tienoilla kellarin häkkivarastossa (kesät ja talvet sama 21,5°C lattiatasossa) ja hyvää on tullut, banaani jäänyt vähille. Voisi nyt kesällä asunnon lämmöillä koittaa saada banaania irti, mutta pitäisi ensin mitata tuolla min/max mittarilla asunnon lämpötilat, koska olen huomannut että 5°C lämpötilan vaihtelut ovat aiheuttaneet pahoja sivumakuja.

Palaa sivulle “Hiivat”