Bad elf winter ale

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

nighty
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Salo
18 tai yli: Olen

Bad elf winter ale

ViestiKirjoittaja nighty » Ma Tammi 19, 2015 23:06 pm

Onnistuin kaappaamaan ko olusesta hiivan ja kahden desin ns startterissa kävi hyvin ja samoten litrasessa sen jälkeen (og 1,030 molemmissa), maistamalla todettu ale hiivaksi. Siitä suoraan käymis pöntttöön 25litraseen satsiin ja käyminen alko noin 12 tunnin päästä kävi hyvin noin 36h ja stoppas arvoon 1,030. siinä ollut nyt noin 4 päivää ilman mainittavaa muutosta ja erikoinen ilmava vaahto (kanamunan kokoisia) päällä mitä ei ole muissa hiivoissa ole esiintynyt. kellään kokemusta ko hiivasta? mikä mahdollisesti mättää jos mikään?

nappaan kuvan huomenissa josko joku sen perusteella osaisi jotain sanoa.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

Re: Bad elf winter ale

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Tammi 19, 2015 23:53 pm

Tämmöinen? http://s152.photobucket.com/user/nigerf ... 0.jpg.html tai http://hookedonhops.com/wp-content/uplo ... .24.52.jpg
Se on ihan kontaminoitunut, joku lactobacillus. Muuttuu maku aika happamaksi.

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » Ti Tammi 20, 2015 7:06 am

ei ollenkaan tollanen kun kuvassa vaan paksu kymmenen sentin ilmava vaahto ennemminkin

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 20, 2015 9:46 am

Normaalia käymistä, väittäisin.

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » Ke Tammi 21, 2015 12:10 pm

Kuva
tämmönen näky 6 päivän jälkeen. kuplat hieman pienentyny.
alkaahan tuo tosiaan normaalilta näyttämään mutta ihmeen hidas on hiiva kun ominais paino edelleen 1.028 melko tasasessa 19 asteessa käymässä ja vaalea ipa kuitenkin kyseessä

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Tammi 21, 2015 12:25 pm

Aivan normaalin näköinen, mutta ominaispainoissa on nyt jotain häikkää.
Tuon näköisen käymisen pitäisi kyllä edetä vallan mallikkaasti. Kuitenkin sanot ominaispainon olleen 1½ vrk käytyään 1,030 ja neljässä vuorokaudessa olisi käynyt vain 0,002 astetta.

Kuplat ovat hiilidioksidia ja hiilidioksidia muodostuu käymisessä. Muodostuneen hiilidioksidin määrä on suoraan verrannollinen käyneen sokerin määrään. Hiilidioksidia muodostuu koko ajan, koska kuplia on. Ei kuplat säily neljää vuorokautta millään noin muhkeina. Missähän nyt on vika. Onko hiivalautta poikkeuksellisen sitkeää ja kykenee pitämään hiilidioksidin vangittuna vai onko mittarissa tai mittaustekniikassa vika?
Sanohan, minkälainen ominaispainomittari sulla on?

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » Ke Tammi 21, 2015 12:37 pm

tuo tosiaan on ihmeen siirappista tuo kupla lautta ja en ihmettelisi vaikka pitäisi hiilidioksidia sisällään.

mittauksessa tuskin on vikaa kun sama tulos tulee lasisella ominaispaino mittarilla ja refractometrillä(korjauksen jälkeen tietysti).
mitä mittaus tekniikkaan tulee niin otan vierrettä pöntöstä ja ominaispainomittari sinne ja siitä sitten pipetillä refractometriin.
jos mittaisin vaan yhdellä välineellä epäilisin mitta välinettä itsekin mutta pakko uskoa kun on kahdella varmistanut.

käytetyt maltaat tosiaan oli (jos muistan oikein, en pääse nyt tarkistamaan) 4kg pale ale, 200g vehnä ja 300g crystal 200.
mäskäys 30min 50 astetta, 30min 64 astetta, 30 min 68 astetta ja ulosmäskäys 10min 76 astetta. vettä hieman muokatta kovemmaksi ja fosfori hapolla mäskin PHta laskettu. josko näillä nyt jotain merkitysta tässä asiassa on

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Tammi 21, 2015 14:43 pm

Saccharomycesilta tuo näyttää. Kuinka paljon OG oli?

Luulen ettei mitään mitä viikko-pari sekundäärissä ei parantaisi.

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » Ke Tammi 21, 2015 15:23 pm

OG oli 1,053.

ihme ja kumma tosiaan tulin himaan ja mittasin tuon äsken refractometrillä. näytti nyt Bx 7,2 eli 1,013 mun calibrointi asetuksilla ja beersmithin muunnos työkalulla. sentin vahva vaahto enään päällä ja maku ok.
tuuppanpa tuon nyt sekundääriin kuivahumalien kanssa ja seuraan tilannetta. Hiiva en kyllä taida uskaltaa enään pestä.

jos tuo nyt Saccharomysesiä sattu olemaan niin eihän se toisaalta ihme olisi jos se ensimmäistä kertaa tapahtuisi näinkin aikasin kun 1200litraa on näillä vehkeillä mäskätty.

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » Ke Tammi 21, 2015 15:48 pm

Kuva

Tämän näköinen tosiaan tänään, sekundääriin siirtämisen yhteydessä nappasin kuvan

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Tammi 21, 2015 22:19 pm

nighty kirjoitti:jos tuo nyt Saccharomysesiä sattu olemaan niin eihän se toisaalta ihme olisi jos se ensimmäistä kertaa tapahtuisi näinkin aikasin kun 1200litraa on näillä vehkeillä mäskätty.

Ai että ensimmäistä kertaa sulla on hiiva oluessa?
Saccharomyces-sukuun kuuluu yleisimmät oluenpanossa käytettävät hiivat. Josko siellä on myös hiivoja, joita ei yleensä panohommissa käytetä.

Kaikki siis hyvin. Mikä lienee aiempien lukemien taustalla?
No, jos sinne mittaputkiloon ja refraktometriin on päässyt kovin paljon hiivaa edellisillä kerroilla, niin se vääristää mittatuloksia. Ja muita vaihtoehtoja.

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » To Tammi 22, 2015 0:01 am

:) ja varmaan huomannu että latina ei o mun vahvuuteni ja meni taas luki häiriön piikkiin tuo.
onhan se mahdollista että siellä liikaa olisi ollut hiivaa joukossa mutta kolmena päivänä? en jaksaisi uskoa.
arvotukseks taitaa jäädä noi lukemat ja sekin että miksei tuo vaahto koskaan hävinny tosta pinnalta.

olis kiva löytää kaupoista tota winter alea uudestaan ja napata hiiva uuteen kokeiluun että käyttäytyykö samoin. nyt menin sen varmuuden vuoksi dumppaamaan ruusujen ravinnoks.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » To Tammi 22, 2015 6:22 am

Täällä on hiivalautan / vaahdon häviäminen pinnalta kestänyt vaihtelevasti parista päivästä pariin viikkoon. Pullottaessa on useimmiten enimmät mömmöt oleet pois oluen pinnalta.

On kyllä niin toisistaan poikkeavia ja epämääräisen näköisiä lauttoja ja vaahtoja, että jos en foorumilta olis lukenut, niin olis moni olutsatsi lentänyt viemäriin :nauru:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 22, 2015 11:58 am

Itellä kun nykyään hanalliset astiat ja läpinäkymättömät pöntöt, ei tule edes nähtyä millaisia lauttoja noissa kelluu =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » To Tammi 22, 2015 12:29 pm

parastahan tässä on että näistä aina oppii. monia hiivoja on tullu kokeiltua ja monta on kokeilematta. tää käyttäyty kieltämättä erinlailla kun mikään aikasemmin käyttämäni. mutta tiedänpä mitä odottaa seuraavan kerran, tai sitten en.

täytyy sitten aikanaan vielä muistaa pistää pieni raportti tähän ketjuun kun tätä maistelen. nyt tämä saa rauhassa istua humalien kanssa viikon kakkos pöntössä mistä vielä muutamaks viikoks kegiin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 22, 2015 13:45 pm

Se miksi vaahto / hiiva ei häviä pinnalta voi yksinkertaisesti johtua siitä, että törmäsit nyt ensimmäisen kerran oikeaan pintahiivaan.
Minullakin oli virheellinen käsitys hiivoista pitkään, mutta nyt tiedän mitä kuvaukset tarkoittaa.
Pohjahiiva laskeutuu käymisen päätyttä pohjalle ja pintahiiva nousee pinnalle =).

Useimmat tämän päivän hiivat ovat kuulemma "hybridejä". Eli toimivat kuin pintahiiva mutta ne on jalostettu laskeutumaan pohjalle mm. teollisuuden tarpeiden ja käytäntöjen vuoksi.

edit:
Ja jalostus tapahtuu juurikin niin, että otataan vain pohjalle laskeutunutta hiivaa joukkoon. eli kun tarpeeksi monta panoa takana, hiiva "oppii" lahelutumaan pohjalle.

Tuosta olisi voinut ottaa talteen sitä pinnalle päätynyttä, jolloin olisit saanut talteen sitä hiivaa joka nousee pinnalle ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

nighty
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja nighty » To Tammi 22, 2015 15:12 pm

kuulostaa järkevältä. Nyt vaan jäi hieman harmittamaan että nakkasin tuon hiivan menemään. Jännä sinänsä että en huomannut tuota ilmiötä kun starttereita kasvattelin.
Ehkä kuitenkin kerään talteen tuosta sekundääristä vielä sitä hiivaa koska siihenkin on pinnalle noussut ohut vaahto ja kokeilen uudelleen sitä pieneen viiden litran erään pesun ja kasvatuksen jälkeen.
Toki onhan tässä muutama muukin kasvatettu hiiva vielä kokeilematta.

Palaa sivulle “Hiivat”