Wyeast 3068 vs. WLP300

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Wyeast 3068 vs. WLP300

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Touko 20, 2014 11:57 am

Kenelläkään kokemuksia Wyeast 3068 vs. WLP300. Pitäisi hiivat saada ensi viikonlopun hefeweizen panosessioon. Ajattelin josko poikkeaisi matkavarrella Brewcatilla ja nappaisi WLP300 hiivan ja hieman karamellia. Suunnitelmissa oli tehdä Wyeast hiivalla mutta voisihan se vaihtelu virkistää.

Startteria en ehdi tehdä joten hinnankin puolesta tuo WLP kahden putkilon ostaminen kiinnostaisi.

Onko kenelläkään kokemuksia molemmista hiivoista? Käymispönttö tulee olemaan melko lämpimässä, n. 23 astetta. WLP:llehän optimi olisi hieman alempi. Banaaniset esterit ovat kyllä tervetulleita.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: Wyeast 3068 vs. WLP300

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Touko 20, 2014 19:23 pm

Eipä noilla hirveästi eroa pitäis olla, en ole split batchia tehnyt, muut on ja väittävät että eroja ei olisi.
WLP300 käytin ekalla kerralla tuossa 23 asteen huitteilla ja se tuotti niinpaljon rikkiä että sitä oli aistittavissa lopputuotteessakin, banaania taas ei ollut juuri lainkaan. Joten kannattanee kuitenkin harkita alempaa lämpötilaa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Touko 20, 2014 20:47 pm

Mikko kirjoitti:Eipä noilla hirveästi eroa pitäis olla, en ole split batchia tehnyt, muut on ja väittävät että eroja ei olisi.
WLP300 käytin ekalla kerralla tuossa 23 asteen huitteilla ja se tuotti niinpaljon rikkiä että sitä oli aistittavissa lopputuotteessakin, banaania taas ei ollut juuri lainkaan. Joten kannattanee kuitenkin harkita alempaa lämpötilaa.

Hyvä tietää tuo rikkihommeli. Pitääpä tsekata kämpän verkkokomeron lämpötila. Talvella se on ollut 18-19 astetta. Jospa siellä ei vielä ole lämpö noussut.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Heinä 30, 2014 12:09 pm

WLP300 tosiaan tuuttasi itselläkin noin 19 C käymislämmössä. Tässä lämpötilassa ei banaania makuun juuri syntynyt, hieman kuitenkin tuoksussa havaittavissa. Lisää maistajaisissa:
http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=7&t=2320

Palaa sivulle “Hiivat”