Wyeast lambic blend

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Wyeast lambic blend

ViestiKirjoittaja Rach » La Maalis 22, 2014 13:21 pm

Tulipa tuollainen hankittua. Eli jonkin sortin pseudo-lambic olisi ideana tehdä jossain vaiheessa. Reseptiehdotuksia? Ajattelin about 50/50 vehnämaltaalla ja pilsenerillä, humalaksi Styrian goldings. Kuinka pitkään ja missä lämmöissä pitäis käyttää? Pullonpohjia vissiin kannattaa heittää sekaan? Pitääkö käymisastia pyhittää lambiceille tuon jälkeen? Paljon kysymyksiä...

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Wyeast lambic blend

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Maalis 22, 2014 13:58 pm

Itse laittaisin 70 pilsner / 30 vehnä. Styrian goldings sopii tosin hyvin kuten EKG, Hallertau jne, ihan pelkkä hento bitteröinti riittää, aromilisäyksiä ei tarvi, jotain 12 ibua.

Tän kaverin resepteistähän voi jonkun keskiarvo-lambicin intrapoloida:
http://www.themadfermentationist.com/p/ ... -beer.html

1055°

Helppojahan noi on siinä mielessä että hiiva ja aika tekee lähes kaiken työn.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Maalis 22, 2014 17:48 pm

Älä käytä vehnämallasta vaan mallastamatonta vehnää, 70/30 on hyvä suhde. Humalan pitäisi mielellään olla vanhennettua, mutta styrian käy kyllä hyvin. Vierteen keittoajat ovat tolkuttoman pitkiä (Frank Boon ei liikesalaisuuksiin vedoten suostunut kertomaan kuinka kauan he keittävät). Tuolla blendillä ei ihan lambiciin pääse, joten suosittelisin sinkoamaan joitain queuzepullon pohjia mukaan, jos samanlaista monipuolisuutta hakee. Pidä käymisastia täynnä jottei sinne pääse happea. Käytä ja säilytä mielellään tasaisessa alle 20 asteen lämpötilassa.

Oma lambic lensi aikanaan viemäriin reilun kahden vuoden ikäisenä. Meni yhtäkkiä liimaksi, vaikka oli ollut erittäin lupaavaa pari kuukautta aiemmin. Minulla ei ole sopivaa säilytyslämpötilaa, ja menin onneton laskemaan hanasta maistiaisia jolloin happea pääsi liikaa tynnyriin. Minulla on kyllä tallella pullotettuja blendejä ajalta, jolloin tuo vielä oli kunnossa, joten pitäisikin maistella onko niistä mihinkään.

Hankalaa on, mutta onnea matkaan.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rach » La Maalis 22, 2014 22:36 pm

Kiitos pikaisista vastauksista! Homebrewtalk ym. on varmasti pullollaan aihetta, mutta jospa nyt tänne suomenkieliselle foorumillekin saatais jotain dataa. Eli kuinka pitkään tuota siis olisi idea pitää käymisastiassa? Entä mikä ero on mallastamattomalla vehnällä ja mallastetulla? Onko mitään tsäänssejä saada about juomiskuntoista lambicia jo tulevaksi kesäksi vai onko nämä aina jotain 2-3 vuoden projekteja? :D

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Maalis 23, 2014 11:25 am

Kaikki riippuu siitä millaista tuotetta aiot saada aikaiseksi. Jonge lambikkia saisi periaatteessa jo vuodessa, mutta jos taas sekoittelet geuzeja, ei kolme vuotta taida riittää kun pullokypsyminenkin vie vuosia. Kesäksi ei kannata haaveilla. Jos haluat jotain raikasta souria jo kesäksi, kokeile vaikka käyttää lacto & B. lambicus comboa.

Mallastamaton vehnä jättää vierteeseen näille mukaville pöpöille hyvin ravinnoksi soveltuvia tärkkelysketjuja, joita saccharomyces ei pysty pilkkomaan. Oikeaoppinen mäskäystapa olisi ns. turbid mash, joka muistuttaa dekoktiomäskäystä.

Täällä on aiempaa juttua lambiceista:
viewtopic.php?f=5&t=1183

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Kesä 13, 2016 22:50 pm

Кäykö tuo hiivapöpöseos missään vaiheessa voimalla vai voiko käymisastian surutta laittaa melkein täyteen?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Kesä 15, 2016 10:10 am

Muistaakseni ei kuohu kauheasti edes alkuvaiheessa.

Palaa sivulle “Hiivat”