Villihiiva käymisen tunnistaminen lasiastiassa

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Villihiiva käymisen tunnistaminen lasiastiassa

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Tammi 18, 2014 14:17 pm

Hmph. Melkkon peruspöntöt kestää ihan hyvin. Teen nykyään aina näin koska vältän tällä tiskaamista. Kesällä laitan pöytätuulettimen jäähdyttämään pönttöjä. Mullakin on ollut aika paljon ongelmia satsien pilaantumisen kanssa, mutta mielestäni ne ovat vähentyneet viime vuodesta. Uskomukseni mukaan mitä vähemmän ja yksikertaisemmilla välineillä jäähtynyttä vierrettä käsittelee sitä vähemmän kontaminaatiolle jää tilaa. Tämän vuoksi olen myös siirtynyt käyttämään enemmän pulloja silloin kun toivon satsin säilyvän pitkään.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Tammi 20, 2014 10:48 am

Kyllä nyt olen varma että tulen minäkin sijoittamaan noihin metallisiin käymisastioihin.
Muovi on liian herkkä kontaminaatioille ja lasi on liian herkkä.

Huomasin että se käymisastiani, joka ei ollut riskiastia, rupesi käyttämään olutta itse. Meni siis jälleen satsi susille. Mutta tämä ei ollut kyllä sama villihiiva mikä minua on aiemmin kiusannut. Tämä aiheutti hieman homeisen, erittäin silakkaisen hajun vierteestäni. Eli todennäköisesti minun oluitani on vaivannut sekä home että villihiiva, joista nyt villihiiva on saatu lopulta kuriin..

En ole ikinä kunnolla saanut käymisastioitani kuivumaan pesun jälkeen, tilanpuutteen vuoksi. Tästä syystä varmaan muoviin on päässyt pureutumaan jokin inha pöpö. Onko kenelläkään kokemuksia parvekkeella käymisastioiden kuivaamisesta ja siitä seuraavista kontaminaatioista, vai voisiko jopa päästä vähemmällä?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Tammi 20, 2014 11:40 am

Itsellä muovipöntöt käytössä, ikinä en niitä sen kummemmin kuivaa, pullotuksen jälkeen pehmeällä sienellä ja vedellä pyyhin kaikki jäljet pois ja huuhtelen ja annan olla. Jossain vaiheessa ennen panoa heitän hanat ja kannet starsan ämpäriin likoomaan ja kokoan pöntön, starsania sisään sen verran että hanan kohta peittyy. Silloin tällöin heiluttelen pönttöä ja laitan vaikka ylösalaisin. Panoaamuna tai edellisenä päivänä lasken starsania hanasta pari minsaa ja sitten tyhjennän pöntön vierrettä varten.

That's it!
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 20, 2014 12:43 pm

Näitä tulee aina silloin tällöin jollekin.
Muoviastiat alkaa ottamaan rankasti päähän, kun selviää, että niistä luopumalla saa kontaminaation kuntoon.

Eikä siinä lohduta tippaakaan, että Votkaiguaani on pannut viimeisen 30 vuotta samoilla muovipöntöillä pelkkiä villihiivaoluita ja haudannut pari isovanhempaansakin niiden samojen astioiden avulla.

Muovi on hyvä materiaali, kevyt ja edullinen. Mutta kun kerran paska osuu tuulettimeen, niin sitä mielellään varmistaa, ettei enää ikinä ainakaan samasta syystä.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » To Helmi 13, 2014 17:50 pm

Nyt tämä olut on käynyt FG mittauksien perusteella jo puolet alunperin suunnitellusta lopetuspainosta. Myös kovin pitkä käymisaika ihmetyttää, vaikka onkin kyseessä vahva olut, niin nyt se on nyt käynyt hiljalleen hieman yli kuukauden. Vaihdoin kakkos käymisastiaan eilen ja vein astian ulos, yritän cold crashata oluen ja heikentää hiivaa jospa saisin oluen jäämään nykyiseen FG:n.

Mietin että tällainen villihiiva voisi olla kyseessä: http://en.wikipedia.org/wiki/Brettanomyces. Sillä käyminen on erittäin pitkäkestoista ja vanhasta käymisastiasta tuli hienoinen tuttu hapokas tuoksu mikä on aiemmissa varmistuneissa villihiiva oluissani ollut. Tuo hiiva myös tuottaa sitkeitä itiöitä, jotka ovat saattaneet kulkeutua hanassa olleesta hiivapesäkkeestä olueen vaikka jos tuo StarSan liuokseni olisi hieman ollut laimeaa tai menettänyt tehoaan, tai jotain. Jos kyseessä on tuo hiiva, niin se on varmaankin kulkeutunut astiaan syksyisestä omenasiideristäni, kun en niitä pastöroinut.

Kun kyseessä on belgialaistyylinen voimakas olut, ei tuo ole ainakaan makua toistaiseksi haitannut. Mutta mietin että tuleeko kenellekään mieleen ongelmia jos saan hiivan nyt horrokseen cold crashaamalla oluen. Voiko hiiva aloittaa pitkän käyttämisen uudelleen jos lisään sokeria pullotusvaiheessa? Olisiko turvallisinta tuo olut filteröidä, kegittää ja pakkohiilihapottaa?

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » To Helmi 13, 2014 21:23 pm

Hiivan ja varsinkin villihiivan poistaminen cold crashaamalla on mielestäni melkoista arpapeliä. Suodattaminen on ehdottomasti turvallisin tapa.

Itse antaisin sen vain käydä rauhassa loppuun ja pullottaisin normaalilla sokerilisällä.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Helmi 21, 2014 9:06 am

Cold crashaaminen hoiti hiivan kyllä horrokseen. Crashasin vain kolme päivää, toin sen jälkeen oluen sisälle ja nyt ollut viitisen päivää sisällä eikä enää ole mitään elon merkkiä. Nyt viikonloppuna teen niin, että reilut puolet lykkään kegiin ja pakkohiilihapotan ja loput pullotan. Sitten vain seurailen jännityksellä mitä tapahtuu..

Palaa sivulle “Hiivat”