Villihiiva käymisen tunnistaminen lasiastiassa

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Villihiiva käymisen tunnistaminen lasiastiassa

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Tammi 17, 2014 9:27 am

Hei,

Koska tämä on ensimmäinen viestini, ajattelin hieman esitellä itseäni aluksi (eli jos ei kiinnosta, niin hyppää suoraan kysymykseeni seuraavaan kappaleeseen :) )
Olen nyt vuoden ajan tehnyt kotona itse oluita. Olen tehnyt ensimmäisen erän jälkeen pelkästään maltaista, ja kasvattanut tarvikevarantoani siihen suuntaan todettuani sen loistavaksi tavaksi tehdä huippu oluita. Tässä nykyinen prosessini ja välineeni vehnäoluen teon yhteydessä esitettynä: https://www.youtube.com/watch?v=Ed8l1xqCTgw
Sillä erolla, että nykyään minulla on mallasmyllyssäni pora kiinni, ja laitan mäskäysastiaan veden ensin jotta saan tarkemman lämpötilalukeman. Viimeisen kahden oluen aikana olen onnistunut nostamaan panimon tehokkuuttani maagiseen 75% ja hieman ylikin. Käytän siis nykyään myös BeerSmith 2 ohjelmaa apuna, ostin sen itselleni joululahjaksi, siihen asti olin käyttänyt vain Exceliä ja omia laskukaavojani vaihtelevalla menetyksellä.

Mutta nyt kysymykseeni:
Minulla kävi kurjan nurja villihiiva kontaminaatio yhteen kolmesta käymisastiastani, (ko. astia näkyy myös videolla.) Eli villihiiva pureutui hanaan niin tiukkaan että piti loputa heittää hana helmuttiin. Mutta olin ennen kontaminaation vakavuuden huomaamista ehtinyt ajaa lasiseen käymisastiaan kontaminoituneen hanan läpi Star Sun desinfiointi aineen. Olin vielä kiehuvalla vedellä huudellut desinfiointiaineen pois, se kun jättää kuplia (vaikka kuplat eivät ole haitallisia, tämän tiedän nykyään.) Eli minulla oli käsissäni pari päivää desinfiointi liuoksessa maannut, kiehuvalla vedellä kirkkaaksi huuhdeltu käymisastia, johon valutin suoraan jäähdyttimestä vahvan Belge Blond Ale-tyylisen olueni. Olin myös starteri astian desinfioinut, mutta suoraa lasi astiaan ja sen puhtaudesta olen 100% varma.

Nyt minua kuitenkin pelottaa että olueni on kontaminoitunut. Olen ollut välillä haistavinani hieman villihiivaan viittaavia hajuja vesilukosta. Nyt kun olen kärsinyt niin monen erinomaisen olutreseptin muuntautumisen samanlaiseksi villihiiva olueksi, että hohto on jo poissa siitä, niin haluaisin tietää onko kenelläkään niksejä spotata käyvän vierteen/oluen ulkonäöstä villihiiva kontaminaatiota? Tai jotenkin muuten varmistua mikä olut siellä on tulossa? Vai pitääkö vain istua ja odottaa?

Kyseinen Villihiiva on erittäin elinvoimainen ja kestävä, mm. muutti taannoisen Party like it's 79, amber olueni pelkän muutaman minuutin kosketuksen (muka desinfioudun) käymisastian kanssa pullotusvaiheessa todellisiksi vesuviuksiksi.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Villihiiva käymisen tunnistaminen lasiastiassa

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Tammi 17, 2014 11:27 am

Morjens. Tuntuu oudolta koko villihiivahomma varsinkin tuollaisen sanitoinnin lopuksi kun on vaikeaa saada satsi pilalle vaikka vetäisi oikopolkuja putsauksen suhteen. Ja että noin sinnikäs.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Tammi 17, 2014 11:33 am

Vesilukon hajun peruusteella on vaikea päätellä...
Aikanaan kaikki selvii kun pääset maistelemään onko kontaminaatio vai ei. Oman käsityksen mukaan hiivat pitäisi kuolla jos niitä keitetyllä huuhtelee vaikka mikä Super hiiva olisi.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Tammi 17, 2014 11:51 am

mitenkäs toi counterflow chilleri, eikös se vierre kierrä siellä sisällä? posautitko sen läpi myrkyt ennen käyttöä?

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Tammi 17, 2014 14:29 pm

Juu, ensin kuumennan kupariputken mahdollisimman kuumaksi ja sitten posautan aina vastavirtajäähdyttimen läpi ensin kiehuvaa vierrettä riittävästi ennen kuin alan jäähdyttämään sitä.

Se hana jossa kontaminaatio oli, minä ensin harjasin sen kunnolla joka puolelta puhtaaksi astianpesuaineiden avulla (täysin valkoiseksi sitä ei enää harjattua edes saanut), liotin päivän chemipron Caustici liuoksessa, ja harjasin lisää. Sen jälkeen vielä keitin sitä vartin verran. Tämänkin kaiken jälkeen hana haisi aivan selvästi vielä ko. villihiivalle jolloin tein selection heittää hana menemään, vaikka siinä ei millään tavalla enää sitä hiivaa pitäisi olla. Tuntui kuin se olisi syönyt tiensä itse muoviin. Tästä syystä olen huolissani satsistani. En ole ikinä noin elinvoimaisesta hiivasta kuullut, mutta se on pilannut minulta yhteensä 50l olutta, enkä minä heitä helpolla olutta hukkaan. Mutta kun minulta rupesi räjähtämään pulloja, niin en jaksanut enää siivousta.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Tammi 17, 2014 15:00 pm

TeenItsejaSäästän kirjoitti:Juu, ensin kuumennan kupariputken mahdollisimman kuumaksi ja sitten posautan aina vastavirtajäähdyttimen läpi ensin kiehuvaa vierrettä riittävästi ennen kuin alan jäähdyttämään sitä.

Se hana jossa kontaminaatio oli, minä ensin harjasin sen kunnolla joka puolelta puhtaaksi astianpesuaineiden avulla (täysin valkoiseksi sitä ei enää harjattua edes saanut), liotin päivän chemipron Caustici liuoksessa, ja harjasin lisää. Sen jälkeen vielä keitin sitä vartin verran. Tämänkin kaiken jälkeen hana haisi aivan selvästi vielä ko. villihiivalle jolloin tein selection heittää hana menemään, vaikka siinä ei millään tavalla enää sitä hiivaa pitäisi olla. Tuntui kuin se olisi syönyt tiensä itse muoviin. Tästä syystä olen huolissani satsistani. En ole ikinä noin elinvoimaisesta hiivasta kuullut, mutta se on pilannut minulta yhteensä 50l olutta, enkä minä heitä helpolla olutta hukkaan. Mutta kun minulta rupesi räjähtämään pulloja, niin en jaksanut enää siivousta.

aika mystistä:)

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Tammi 17, 2014 15:06 pm

Jep,

Minulta melkein meni usko koko touhuun Joulun alla kun ajattelin että kiehuvalla vedellä desinfioidut pulloni eivät olleet riittävän puhtaita. Että sinänsä olen onnellinen että löysin sen pikkuruisen hiivapesäkkeen hanan sisältä, paikasta jota en ollut huomannut tarkistaa, vaikka olinkin hanaa kiehuttanut ja desinfioinut erilaisissa aineissa. Se selitti paljon, mutta hetken päästä testaan uuden hanan ja 2 viikon desinfioinnin jälkeen uudella oluella kyseistä käymisastiaa ja katson joutaako sekin kokonaan hemmettiin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Tammi 17, 2014 15:14 pm

Oletko käyttänyt hiivastartteria? Onko se ollut hyvää?

Yksi konsti on tehdä yksi uuteolut kuivahiivalla ja katsoa kontaminoituuko sekin. Noloahan se on, mutta näin saa tehokkaasti rajattua ongelmaa kun vetää kaikki mäskäykseen, keittoon, jäähdytykseen, startteriin ja raaka-aineisiin liittyvät mutkat suoraksi. ;-)

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Tammi 17, 2014 15:21 pm

Käytätkö pulloharjaa? Itsellä oli joskus ongelma pullojen pohjaan kertyneen olutkiven, vai miksi sitä nyt sanotaankaan, kanssa. Taisi olla jotain maitohappoa pesimässä siellä, oluet meni pikku hilijaa pilalle pulloissa. Steriloin pullot silloin höyryllä, ei auttanut, mutta kun aloin harjaamaan pullojen pohjat ongelma poistui.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Tammi 17, 2014 15:34 pm

Juu,

On pulloharja jota käytän vaikeisiin tapauksiin. Ja rajasin ongelman pois yksittäisistä pullo kontaminaatioista sillä, että avasin poisheittovaiheessa kaikki pullot, ja kaikki kuohuivat, toiset kattoon asti ja toiset vain muutaman sentin korkeuteen.

Minulla on nyt yksi stout tulossa, jonka starteria en ole vielä lyönyt sekaan. Ajattelin antaa olla vielä päivän tai pari erillään, jotta pääsen katsomaan että lähteekö olut käymisastiassaan villihiiva käymään vai ei.

Löysin tällaisen uutisen:
http://www.ibtimes.com/yeast-breaks-dow ... rch-376872

Olisikohan pitänyt säästää hana ja laittaa johonkin yliopiston labraan tutkittavaksi, tiedä vaikka löytyisi ratkaisu ihan kovan muovinkin hajottamista varten. Se hiiva meinaan oli kunnolla syvällä siinä pirun hanassa.. :D

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Tammi 17, 2014 15:42 pm

TeenItsejaSäästän kirjoitti:Olisikohan pitänyt säästää hana ja laittaa johonkin yliopiston labraan tutkittavaksi, tiedä vaikka löytyisi ratkaisu ihan kovan muovinkin hajottamista varten. Se hiiva meinaan oli kunnolla syvällä siinä pirun hanassa.. :D

Eli nyt sun pitää oikein toivoa, että seuraavakin satsi kontaminoituu, että pääset historiaan jätevuorten hävittäjänä :mrgreen:

Ei vaan voimia, pirulliselta kuulostaa. Itse en ole joutunut kaatamaan kuin yhden pullotetun oluen pois ja kyllähän se niitä ikävimpiä muistoja on heti sen jälkeen kun mun Iso-Jopo pöllittiin!

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Pe Tammi 17, 2014 15:55 pm

Hah.. :D

No joo..
Jos se perkule pilaa tuon Belgian Golden Aleni, niin sitten kyllä pistän kaikki käymisastiat vaihtoon, yhden laitan pieniksi palasiksi ja aloitan lasipurkissa testin, josko se tuhoisi muoviakin..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 17, 2014 20:59 pm

Minusta tuntuu epätodennäköiseltä, että kyse olisi hiivasta. Villihiivoja on näillä seuduin hyvin vähän liikkeellä vapaasti edes kesäisin, ja semmoiset on harvoin mitenkään tehokkaita, tai rajuja. Sitkeitä ne voivat toki olla. Hiivoja ymmärtääkseni löytyy enemmin hedelmien pinnalta yms. paikoista.
Ilmassa on aerosoleina monin verran enemmän kaikkea muuta mahdollista kontaminanttia, homeita ja bakteereita lähinnä. Itse kallistuisin veikkaamaan hometta, mikäli se on aivan selkeästi "syöpynyt" muoviin sisälle. Meillä oli kerran jokin muoviastia, jossa kasvoi ihan kunnolla tummaa rihmastoa muovin sisässä. Jotkut homeet syövyttää jälkiä lasiinkin, joten ei ole mitään ihmeellistä tuo.

Itse kamppailin aikoinani kanssa jonkun ikävän kontaminaation kanssa ja lopulta totesin, että fiksuinta on heittää aivan kaikki muoviset astiat hevonkuuseen ja hankkia uusia. Siihen loppui pilaantuneet oluet, eikä niissä pöntöissä edes ollut kamalan suuria rahoja kiinni. Niissä, mitä niiden muovisten tilalle tuli on ainakin kymmenkertaisesti enemmän ;D

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Tammi 17, 2014 21:37 pm

Outo juttu, itse huuhtelen vaan kaiken vedellä ja rätillä / sienellä silmämääräisesti kaiken näkyvän pois ja sitten starsania perään kaikkeen mikä kiehumisen jälkeen koskee vierteeseen/olueen.

Samaa mieltä äynin kanssa, ja eikös ne villihiivat elä vaan jossain brysselissä vanhojen talojen vinteillä...ei sen puoleen, hyvin lähti hiivaleivälle juuri kuplimaan ihan jauholla ja vedellä...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Tammi 17, 2014 21:47 pm

DeGarre kirjoitti:.ei sen puoleen, hyvin lähti hiivaleivälle juuri kuplimaan ihan jauholla ja vedellä...

Mutta jos olisit laittanut sekaan hiivaa, ei nuo maitohappobakteerit ja villit hiivat olisi päässeet edes käyntiin, kun hiiva olisi syönyt kaiken ravinnon.
Ymmärtääkseni näitä löytyy sieltä jauhojen seasta, voin tosin olla väärässäkin.

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » La Tammi 18, 2014 10:59 am

äyni kirjoitti:Itse kamppailin aikoinani kanssa jonkun ikävän kontaminaation kanssa ja lopulta totesin, että fiksuinta on heittää aivan kaikki muoviset astiat hevonkuuseen ja hankkia uusia. Siihen loppui pilaantuneet oluet, eikä niissä pöntöissä edes ollut kamalan suuria rahoja kiinni. Niissä, mitä niiden muovisten tilalle tuli on ainakin kymmenkertaisesti enemmän ;D

Minkälaisia astioita oikein hankit? Jos vaikka itsellenikin tulee moinen eteen.

Tuo home ei ole ollenkaan mahdoton ajatus, että olisi ollut osaltaan muokkaamassa lopputuotteen makua ja olleen nimenomaan se ruskea värjäymä muovissa. Mutta käymisen uudelleen alkaminen pulloissa ja pullojen saattaminen hiilidioksidin paineen avulla räjähdykseen asti kyllä viittaa että mukana on ollut myös hiiva joka pystyi hyödyntämään pidempiä sokeriketjuja kuin alkuperäiset nestemäiset hiivani. Alkuperäisten hiivojeni aikaansaama käyminen oli kyllä pullotusvaiheessa varmasti ohi. Ja myös kaikkien oluideni kk:n jälkeen pullottamisessa ilmenevä yhtenevä maku kertoi myös että villihiivaa oli joutunut sekaan.

Villihiiva on todennäköisesti pureutunut hanaan kun syksyllä tein omenasiideriä kaikissa astioissani. Hanaa en tuon jälkeen ollut sitten varmaan/näköjään saanut puhdistettua kaikista sopukoistaan. Olin vielä syksyllä melko huoleton villihiivan kanssa, sillä en ollut kärsinyt siitä aiemmin. Nyt olen saanut kyllä ryhtiä desinfiointiin oikein olan takaa..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Tammi 18, 2014 11:09 am

Mulla on mäskäimenä 33l rosterikattila ja käymisastioina cornykegejä.

Eipä se hiivakaan ole pois suljettu, vallankin kun sille on selkeä alkulähde.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Tammi 18, 2014 13:11 pm

Näin talviaikaan helppo testata jäähdyttimen merkitystä tekemällä NoChill satsi. Kiehuva vierre suoraan desinfioituun ja/tai uuteen käymisastiaan kansi kiinni ja ulos jäähtymään.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Tammi 18, 2014 13:12 pm

Hanat kannattaa sijoittaa kuumalle puolelle järjestelmässä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Tammi 18, 2014 13:54 pm

Kiljumies kirjoitti:Näin talviaikaan helppo testata jäähdyttimen merkitystä tekemällä NoChill satsi. Kiehuva vierre suoraan desinfioituun ja/tai uuteen käymisastiaan kansi kiinni ja ulos jäähtymään.

Haluaisin tehdä noin mutta viime talvena kokeilin speidelin muovisen käymistonkan kanssa ja ei tykännyt lämpötilanvaihtelusta, tuli iso lommu kylkeen ja pehmeni. Koveni kun jäähtyi ja sain melkein painettua lommun pois myöhemmin mutta en ihan.

Palaa sivulle “Hiivat”