Käymisongelma Safeale s-04?

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Käymisongelma Safeale s-04?

ViestiKirjoittaja Skepe » Su Marras 10, 2013 13:58 pm

Moi,

Nyt tarvittaisiin viisaampien neuvoja. Teimme kolme viikkoa sitten kaksi erää täysmäskättyä alea. Oluet pysyivät koko kolme viikkoa primääriastioissa 17-18c lämmöissä. Eri reseptit kummassakin ja eri hiivat (s-04/s-05) Eilen piti pullottaa tuotteet ja ensimmäisen käymisastian tuotos oli kaikin puolin ok (s-05 hiivalla) kirkasta ja hyvä maku jo tässä vaiheessa, ominaispaino tippunut 1,056-->1,010.

S-04 hiivalla tehdyn erän tuotos oli taas hyvin sameata. Alkukäyminen 24h jälkeen oli ollut kuitenkin reipasta, ja pöntön "unohdettu" käymään kolmeksi viikoksi tämän perusteella. Maku tuntui olevan kuitenkin OK. Haju hiivainen. Siinä iltamyöhään kiireellä tehtiin enemmän kuin ajateltiin ja lapottiin olut pullotusastiaan, lisättiin veteen sulatettua spraymallasta pönttöön (n.160g/18litraan olutta), jotta olisi sokereita kaasujen muodostukseen. Tässä kohtaa tuli vielä mieleen että ominaispaino jäänyt mittaamatta. Käyminen oli tioputtanut ominaispainoa 1,054-->1,030 (tässä siis mukana se 160g spraymallasta). Joten päätin ettei sitä laiteta pulloon vielä tässä vaiheessa vaan pullotusastialle kansi päälle ja mukaan kotikämpän keittiöön jossa lämmöt n.21c. Oma oletukseni oli että voisi olla ollut turhan matala lämpötila. Nyt 16h jälkeen pönttö vaikuttaa täysin mykältä ja panija on hämillään mitä pitäisi tehdä jotta makoisan tuotoksen saisi käymään loppuun ja pullotuskuntoon? S-04 oli nyt ensimmäistä kertaa ajossa, joten ei mitään kokemusta miten se käyttäytyy ja millainen lopputuloksen kuuluisi olla..

Mitä kannattaisi yrittää tai tehdä?
-Lisää hiivaa?
-Voiko uusi 21-22c lämpötila korjata tai pahentaa tilannetta?
-Kuitenkin pulloon tässä ominaispainossa?

Lisäksi onko tuo sameus normaalia s-04:llä vai mitä mahtaa indikoida?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Käymisongelma Safeale s-04?

ViestiKirjoittaja DeGarre » Su Marras 10, 2013 14:33 pm

Mikään tuossa ei s04:n osalta ei ole normaalia, omien kokemuksien mukaan käyttäytyy käytännössä kuten Nottingham tai US05 mutta jää 2 pojoa korkeammalle (esim 1.010 vs 1.012).

Mittaa vielä kerran ja pistä valokuva näytteestä jos voit. Oliko vehnää paljon reseptissä?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Skepe » Su Marras 10, 2013 18:06 pm

Moro,

Kyllä se ominaispaino on toisenkin mittauksen jälkeeen siinä 1028-1030.

Reseptiin vähän joutui maltaita muuttamaan, mutta siis hyvin marginaalista eroa tummuusasteissa ym. ei mitään omasta mielestä reseptiä merkittävästi muuttavaa. Ketjun otsikko toki paljastaa että hiivana käytin s-04 tämän kanssa.
Red Chair NWPA clone
Recipe Type: All Grain
Yeast: WLP005
Yeast Starter: Yes
Batch Size (Gallons): 5
Original Gravity: 1.060
Final Gravity: 1.012
Boiling Time (Minutes): 60
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 21 days @ 62*F
Tasting Notes: Mouthfeel, bitterness, and color spot on. My verison had a little more hop aroma.

10lbs 2 row
1lb Munich
1lb Pilsner
1lb Crystal 60L
0.5lb Carapils
0.5lb Carastan

Mash @ 152*F

1.5oz Centennial (9.1%AA) @ 60
1.5oz Centennial (9.1%AA) @ 15
2oz Cascade @ 0

OG 1.060
FG 1.012

Kuva
Kuva

Tuollaista tummanpuhuvan sameaa ja maistuu aikas karvaalle ja katkeralle... muuten ei mitään pois sylkemiseen johtavaa pahaa makua ole, tai makua aivan selvästä pilaantumisesta, en tällaisena joisi, mutta en vielä poiskaan raaskisi heittää.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » Su Marras 10, 2013 19:28 pm

Käyvän oluen sameus viittaisi siihen, että hiiva on vielä suspensiossa ja aktiivinen. Lisäksi s-04 flokkuloituu käsittääkseni aika tehokkaasti eli tipahtaa astian pohjalle kun käyminen on valmis. Sanoit astian olevan mykkä, onko se varmasti tiivis?

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Skepe » Su Marras 10, 2013 19:38 pm

Iltapalaa tehdessä olen nyt todistettavasti kuullut yhden pulpahduksen vesilukosta, mutta ei näytä (ainakaan vielä) juurikaan aktivisuutta, jännä nähdä mikä on tilanne huomenna.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Marras 10, 2013 22:03 pm

Mitä jos uuden hiivan laittaisi. Ei ainakaan haittaa olisi. S-04 pitäisi jaksaa pulputtaa ainakin vielä 16 asteessakin että tuskin siitä on
kiinne. Voiko ominaispainomittari olla sökö?

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Skepe » Su Marras 10, 2013 22:22 pm

En usko et on sökö, kun kerran toisen erän kanssa ja alkupainoissa oltiin aivan oletusten mukaisissa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Marras 11, 2013 1:36 am

Voisiko olla, että hiiva oli jotenkin viallinen? Omakin kokemukseni S-04:stä on, että se käy nopeasti ja laskeutuu sen jälkeen vauhdilla pohjaan. Jos ei olut ole myöskään hapanta, ei syynä voine olla mikään pöpökään, joka happamuudella olisi saanut hiivan nukahtamaan. Onko mahdollista, että laitoitte hiivan liian kuumaan vierteeseen tai kenties nesteytitte liian kuumassa? Tai nesteytitte vahingossa desinfiointiaineliuoksessa? Oliko hiivassa päiväys kohdillaan?

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Skepe » Ma Marras 11, 2013 7:56 am

Tuo liian kuuma viere kuulostaa sellaiselta, mitä en itse tullut ajatelleeksi ja ei löydy dokumentaatiota. Muistelisin että, siinä 25-27c välissä tuli mentiin käymispöntöön ja hiivat perään. Kuitenkin 24h jälkeen molemmat kävi iloisesti. Starsanin litkut desifiointiin, niillä kaikki kolme aikaisempaa erää onnistuneet ok. päiväyksestä ei tietoa, mutta ei ainakaan omassa kaapissa ole vanhentunut. Tuo lämpö hiivaa lisätessä voisi siis omaan korvaan olla hyvin epäilyttävä asia, ehkäpä siinä mentiiin turhan hätiköiden hiivaukseen.

Jatkokysymys, koska pöntössä ei ole merkittävää eloa (pulpahtaa about kerran varttiin), mutta maku ei ollut eilen mikään oksenusrefleksiä laukaiseva, niin olisiko tuhoon tuomittu yritys herätellä tuota eloon vielä pussillisella hiivaa (kaapissa olis pussi US-05). Onko kokemuksia miten käy jos heittä näin pitkän ajan jälkeen hiivat? ja ei kai tuossa mitään menetä, jos lisäis tuon US-05 pussin sinne, kun tuota s-04 en ennen loppuviikoa varmaan saa. Melko vahva fiilis että menen uudella hiivauksella illalla ja katson mihin satsi kehittyy jos edes herää. Ei varmaan tarvetta lisätä keitettyä spray mallasta/vierettä enää tässä vaiheessa ja kun ollaan 1,030 painossa?

Kiitokset hyvistä pohdinnoista asian ympärillä.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Marras 11, 2013 15:25 pm

Uusi hiiva kokeiluun, sillä se selviää. Itse teen välillä "kittihiivat pois kaapin perukoilta" keitoksia, viimeisin on ennätys kun hiivasin suoraan kolmella hiivalla eikä varmasti ongelmia hiivausasteen kanssa 8)

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Skepe » Ti Marras 12, 2013 10:37 am

Jes. Pöntöön meni pussi US-05:tä ja suht hyvää käymistä näytti aamusta olevan. Tarvii laittaa updatee viikon kahden päästä miten tälle kävi.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » To Marras 28, 2013 21:55 pm

Melkeempä veikkaisin, että karvan verran liian lämpimään vierteeseen lykkäsit hiivan silloin aluksi... Lähes kaikki hiiva kuoli, mutta jonkun verran jäi henkiin... Vierren noin +20 asteeseen ja eiköhän se siitä tokene.

Skepe
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Skepe » Ti Helmi 25, 2014 22:32 pm

Lupailin heittää jotain päivitystä tästä. Olut ei missään vaiheessa muuttunut enää kirkkaaksi, mutta pullotin ja laitoin varastoon. Nyt kun tuota erää on maistellut, niin maku tuntuu olevan ok. Ei missään nimessä parhaita keitoksia, mitä on tullut lyhyen panemishistorian aikana tehtyä. Kuitenkaan mitään pilaantumisen makua ei tässä ole eikä pakkikaan mene sekaisin kun muutaman pullon testiksi join. Otetaan neuvoista oppia ja keväällä uutta keitosta kehiin ja hiivaus matalampaan lämpöön.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Maalis 07, 2014 14:40 pm

Kaappaan pikkasen tän triidin kun aiheena on sama hiiva.
Mulla oli siis robusti portteri, joka kävi tällä hiivalla. FG:ksi olin arvioinut brewersfriendin avulla 1.018. Pullotuksen yhteydessä mittasin kuitenkin 1.006. Nyt mietinkin että voiko tuo tosiaan käyttää noin kuivaksi vai mittasinko monta kertaa väärin? Maku oli kuitenkin erinomainen, joten kontaminaatiota en vielä syyttäisi.

Mittasin joka kerta 20-asteista vierrettä, mittausastia oli tilava 200 ml koeputki. Mittasin myös 50/50 veteen lantrattuna, jolloin lukemaksi tuli tuloksia tukeva 1.003-1.004. Käytetty resepti on täällä: http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=17& ... =20#p21288
Mäskäyslämpötilaa en ole jostain syystä reseptiin laittanut, veikkaan sen olleen 65-66 astetta mutta tarkastan vielä papereista.

Käyminen eteni normaalisti, lämpötila alussa 18 astetta ja neljän viikon aikana nousi hitaasti 19 asteeseen. Pullotus tapahtui nelisen viikkoa panopäivästä. Onko normaalia tällainen käymisaste? :mrgreen:

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Maalis 07, 2014 15:04 pm

Eipä kai toi täysin mahdoton käymisaste ole. Mulla on S-04 vetässy täysmallasoluen 1.080->1.013, eli 84% attenuaatio. Ennätys on T-58:lla tehty sokeriton quadrupel, 89%.
Ite tykkään kuivemmista oluista, joten tarkotuksella pidän mäskäyslämmöt alhaalla.
Viimeksi muokannut Joppo, Pe Maalis 07, 2014 15:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Maalis 07, 2014 15:08 pm

Mäskäyslämpötilalla on erittäin suuri merkitys. Miten mittaat mäskin lämmöt? Miten mäskäät?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Maalis 07, 2014 15:24 pm

Pussimäskäys 15 litran kattilassa uunissa. 0-100 asteen skaalalla oleva lämpömittari on koko ajan vierteen seassa. Lämpötilanvaihtelut mittarin mukaan +-1 aste: Tsekkaan lämpötilan kerran-pari mäskäyksen aikana samalla kun sekoitan mäskin.
Strike waterin lämpötilan lasken laskurilla ja alkulämpötilat osuu aina noin asteen tarkkuudella kohdilleen.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Maalis 07, 2014 15:27 pm

OK, kyllähän tuolla pitäisi pysyä lämmöt OK, onko mittari kalibroitu?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Maalis 07, 2014 15:39 pm

En ole sen kummemmin testaillut tai kalibroinut kun tuo on ihan normi nestepilarimittari. Kaikki aiemmat satsit on kyllä käynyt pisteen tarkkuudella arvioituihin ominaispainoihin.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Maalis 07, 2014 15:58 pm

OK, eli Pekko asialla. Se nyt vaan sitten halusi käydä kuivemmaksi :) Mitä itse noita nestepilarimittareita testaillut, niin yleensä ne heittää ääripäissä...

Palaa sivulle “Hiivat”