Enemmän, nopeammin, teollisemmin

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Enemmän, nopeammin, teollisemmin

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Heinä 11, 2013 10:26 am

Iski mielihalu saada primäärikäyminen mahdollisimman nopeasti sellaiseen vaiheeseen että voi siirtää kiljun pulloihin kypsymään. Miten tämä olisi helpointa toteuttaa kotioloissa?

Ainakin korkea hiivausaste ja vierteen kunnollinen hapetus auttaa asiaan.

Voisiko käymispönttöön askarrella pumppukierron ja olisiko käyvän vierteen pyörityksestä paljon apua?
Onko vinkkejä hyvistä hiivalajeista "loppusiivoukseen"? Ajatuksena olisi että nopeimman käymisen jälkeen lisäisi pönttöön toista hiivaa joka pureskelisi jämät äkkiä. Vai onko kahden hiivan käyttö turhaa räpellystä ja parempi käyttää yhtä rivakkaa hiivaa? Onko näistä hyviä vinkkejä? San Diego Super tuntui olevan kohtuu nopea.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

Re: Enemmän, nopeammin, teollisemmin

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Heinä 16, 2013 15:17 pm

Käymispöntöstä voisi ehkä pumpata olutta suoraan letkun avulla vatsaan? Makuaistimus jää tyystin väliin eivätkä makuvirheet haittaa ollenkaan.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » Ti Heinä 16, 2013 16:14 pm

Turbohiivaa!

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 17, 2013 23:09 pm

turbohiivalla ei tule hyväksyttävän makuista. testattu on.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Krausen » To Heinä 18, 2013 12:13 pm

Kieltämättä turbohiiva voi olla hieman huono vaihtoehto oluen tekoon. Viinien suhteenhan tuo on lyömätön kuningas.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Elo 09, 2013 18:12 pm

hmm... Nyt tais natsata. WLP029 olen pyöritellyt neljässä satsissa. Viimeisimmän satsin kohdalla tein siten että kaadoin jäähtyneen vierteen käymisastiasta edellisen satsin pöntönpohjalla olevan paksun hiivakakun päälle niin että kuohui oikein huolella. Tein satsin sunnuntaina ja hiivauksen maanantaiaamuna. Parhaillaan maistelen tuotosta, joka on mielestäni jo juomakuntoisen rajalla. Aikaa kului siis noin 96 tuntia. Kyllä tämän näköjään alle viikkoon pusertaa helposti, siis jos on kiire ja kelläpä ei olisi.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Maalis 28, 2014 17:11 pm

Tällä kertaa testissä on että miten primäärivaiheen jälkeen lisätty kuivahiiva vaikuttaa lopputulokseen. Primäärivaihe kahdessa pöntössä S-33 alkuun hiivattu stout. Tämän jälkeen lisäsin molempiin puolipussia S-04, ei näkyvää muutosta käytännössä pysahtyneeseen käymiseen. Nyt parin päivän päästä lisäsin toiseen kaksi pussia Finlandian hiivaa ja yhden pussin Muntonsin hiivaa. Näillä lähti nopeammin käymään. Ilmeisesti hiivan lisääminen pitäisi tehdä startterin avulla...

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » La Maalis 29, 2014 0:04 am

Laitoin bitterin käymään WLP007:llä keskiviikkona ehkä klo 23:30, tynnyröin startterina käytetyn pienen BeerMix-oluen sen päältä pari tuntia aiemmin. Aamulla oli jo aika hyvin vaahtoa ja tänään n. klo 17 vaahto oli jo laskeutunut. Olut maistui jotakuinkin loppuun käyneeltä, mutta ei kylläkään valmiilta. Ominaispaino jäi mittaamatta. Pääkäyminen kesti siis selvästi alle 40 tuntia, päätellen siitä, että vaahto ja muu muhju oli jo laskeutunut, kun silloin 40 tunnin kohdalla katsoin. Lämpötila 20 C.

Palaa sivulle “Hiivat”