Saison & hiivat

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: turku
18 tai yli: Olen

Saison & hiivat

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » To Touko 02, 2013 19:28 pm

Hei

Mietin tuossa jos tekis Saison suuntaisen oluen kesäksi, mutta mikä hiivaksi?

Wyeast 3724
vai
Wyeast 3711

Toi 3724 tuntuu olevan hieman hankala kaveri ja jättää FG:n suht korkealle, kun taas 3711 veisi sen tarpeeksi alas.
Eli
1.) Voinko laittaa molemmat hiivat yhtäaikaa ja missä lämpötiloissa käyminen silloin kannattaa suorittaa?
2.) käytänkö 3724 loppuun 32C lämmössä ja lisään 3711 käyttämään vierre loppuun 24-25C?
3.)minkälaisen ajan varaan primääri käymiseen ja kypsytykseen näillä hiivoilla?
4.) onko muita varteen otettavia vaihtoehtoja hiivoiksi?

:cheers1:

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

Re: Saison & hiivat

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Touko 03, 2013 19:40 pm

Eipä ole itselläni ollut ongelmia 3724:n kanssa. Tarpeeksi yksinkertaisia sokereita ja korkea käymislämpötila (+28-32) käytti oluen melko kuivaksi. Muistaakseni 1.009 oli pullottaessa. Annoin ko. erän olla vajaan neljä viikkoa samassa pöntössä. Eräkokona 11l.
Whitelabsilla on myös jokunen Saison hiiva, joista itselläni ei ole kokemusta, mutta ainakin DeGarre on niitä käytellyt.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Touko 04, 2013 9:13 am

Joo, WLP565 > Belle Saison Lalleman kuivahiiva = WLP566, kaikilla kolmella tulee ihan belgimakuista saisonia.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » La Touko 04, 2013 9:32 am

4.) Alkosta saa Dupontin hiivakantaa, jolla käytin oman saisonini. Kävi loppuun reilussa viikossa ilman ongelmia (käymisaste 93 %, FG 1.004). Oluen maku klassisen Dupontmainen. Ostaessani hiivan sain vielä kaupan päälle 2,5 dl erinomaista luomuolutta.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Touko 04, 2013 14:23 pm

No tottakai tosipanija omat hiivansa kasvattaa pullonjämistä. Muuten, tuo wlp565 on dupontin joku kanta, antaa aivan Moinette-maisen super-saison säväyksen. Mutta ei tietenkään vedä vertoja itse rakkaudella kasvatetusta.

Viimeaikoina kun pullotin erän niin huuhtelin kurkkupurkkiin hiivat tulevaa käyttöä varten, nyt en muista onko tuo belle saison, WB06 vai s04. Portteri se ei ole kun on niin vaalea olutkerros pinnalla. :eivarma:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » La Touko 04, 2013 21:59 pm

4.) Alkosta saa Dupontin hiivakantaa, jolla käytin oman saisonini. Kävi loppuun reilussa viikossa ilman ongelmia (käymisaste 93 %, FG 1.004). Oluen maku klassisen Dupontmainen. Ostaessani hiivan sain vielä kaupan päälle 2,5 dl erinomaista luomuolutta.

:cheers1:
Täytyy poiketa alkossa kun arki tulee hakemassa pari pulloa

Eipä ole itselläni ollut ongelmia 3724:n kanssa. Tarpeeksi yksinkertaisia sokereita ja korkea käymislämpötila (+28-32) käytti oluen melko kuivaksi. Muistaakseni 1.009 oli pullottaessa. Annoin ko. erän olla vajaan neljä viikkoa samassa pöntössä. Eräkokona 11l.
Whitelabsilla on myös jokunen Saison hiiva, joista itselläni ei ole kokemusta, mutta ainakin DeGarre on niitä käytellyt.

No toi +32C ei tuota ongelmia, saunan ylin laude on aina noissa lämpö lukemissa. Vaikka kuinka yritän saada sitä tilaa viileämmäksi...
Suurempi ongelma on ollut saada kämpän lämpötilat riittävän alas normi hiivoille pyörivät tälläkin hetkellä +25C..
Täytyy tututstua noihin White labs:n hiivoihin hieman tarkemmin..

Kiitos kaikille vinkeistä

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja marlehtin » Su Syys 06, 2015 13:30 pm

Nyt on saison käymässä WLP565 (Belgian Saison I). Viikko sitten laitoin 14L OG 1.050 ja edelleen käy tasaisesti. Lämmöt kämpässä 23C. Eli hiukan hidasta on hiiva, enkä saa nostettua lämpöjä mitenkään järkevästi. Muutenkin mitä olen lukenut, niin on aika oikukasta kantaa. Saattaa pysähtyä primäärin jälkeen ja alkaa taas parinkin viikon hiljaiselon jälkeen uudestaan. Tarkoitus pitää 4-5vko primäärissä, jonka jälkeen pullotus.

Lähti kyllä tasaisesti startterilla n. 3h hiivauksesta. Katsotaan minkä makuista tulee, mutta odotukset ovat korkealla.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » Ma Loka 12, 2015 16:38 pm

Odotusten vastaisesti WLP565 suoriutui oikein ilman mitään ongelmia ja viiveitä saisonista. Kävi tasaisesti 3 viikkoa pulputtaen, jonka jälkeen annoin olla vielä viikon rauhassa. 4 viikon merkillä pullotus ja FG 1.002. Kävi siis todella kuivaksi ja antoi belgimausteisen mukavan puraisun. 5/5

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ma Loka 12, 2015 16:50 pm

WLP566 eli Saison II tuli käytettyä edelliseen satsiin. Valkkasin sen hivenen hedelmäsiemmän lopputuloksen vuoksi. Hyvin toimi ja kävikin aika tasaisesti sen vähän päälle 3 viikkoa, mutta lomareissun vuoksi taisin pullottaa ihan aavistuksen liian aikaisin. Hyvältä kuitenkin maistui neljän viikon pullokäyttämisen jälkeen.

matia-s
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nousiainen

ViestiKirjoittaja matia-s » Ma Elo 29, 2016 12:24 pm

Tein äskettäin ekaa kertaa saisonia Wyeastin 3724 hiivalla. Olut oli primäärissä tasan 20 vuorokautta ja lämpötilat 26-32c. Käyminen tuntui olevan tasaista ja arviolta viimeinen reilu viikko vesilukosta tuli enää hyvin satunnaisia kuplia. Ominaispainomittari hajosi tuossa kesken kaiken ja käymisen seuranta jäi vähälle. Ostin uuden mittarin ja tyhjät käymispöntöt loppui kesken. FG näytti 1009 ja totesin että "hiphei, eikun pulloon", vielä kun Brewersfriendin arvio oli FG 1014.

Pullotin ja jälkikäymissokerilla tavoitteeksi noin 2.8-3 vols. Sitten heräsikin pieni epäilys, olisiko se käynyt ajan kanssa vieläkin kuivemmaksi. Juon mieluusti saisonin isoilla hiilihapoilla mutta perskule kestääkö pullot? Pulloina perinteisiä kierrätettyjä olutpulloja kruunukorkeilla ja muutamat patenttikorkeilla. Nyt pari vuorokautta pullotuksen jälkeen koitin höllätä patenttikorkkeja ja kyllä sieltä jo jonkinmoinen pihaus pääsi.

Wyeastin sivuilla kerrotaan 3724 attenuaatioksi 76-80% ja mitä olen lueskellut, niin tuo hiiva yksinään aivan rutikuivaksi yleensä taiddakkaan käyttää?

Edit. Raotin kaikkien pullojen korkkeja ja päästin ylimääräiset paineet pois, ja sitä painetta tuntui olevan (useista pulloista kuohuikin vaahtoa melkoisesti). Varmuuden vuoksi pullot vielä kannelliseen muovilaatikkoon. Toivottavasti ei ollut hiiva vielä ihan kaikkia sokereita kuitenkaan syönyt.

marlehtin
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja marlehtin » La Marras 12, 2016 7:27 am

3 vols on jo muutenkin kotioluessa aika paljon, eikä ehkä pysy pullossa, vaikka hiiva ei oluen sokereita olisi syönytkään yhtään enempää. Pullon pitäisi kyllä kestää 3 vols, mutta lasiin kaataminen voi olla hankalaa, kun ensin tulee ulos 2 tuoppia vaahtoa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Marras 12, 2016 8:58 am

marlehtin kirjoitti:3 vols on jo muutenkin kotioluessa aika paljon, eikä ehkä pysy pullossa, vaikka hiiva ei oluen sokereita olisi syönytkään yhtään enempää. Pullon pitäisi kyllä kestää 3 vols, mutta lasiin kaataminen voi olla hankalaa, kun ensin tulee ulos 2 tuoppia vaahtoa.

Olen myös kuullut näin käyneen joskus. Vaahdon kanssa on joskus jollain kautta rantain ollut ongelmia.

Mutta joo, 2 vols on ollut aika passeli, joskus vähän vähempikin riittäisi. Kolmella tulee jo tosi helposti ulos pelkkänä vaahtona.

Palaa sivulle “Hiivat”