Lagerhiivan käymislämpötiloista

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Lagerhiivan käymislämpötiloista

ViestiKirjoittaja Matts » To Touko 02, 2013 10:09 am

Hola

Eli pistin tuossa viime pe-la yönä tulille ekan lagerin. Hiivana oli Wyeastin Bavarian lager jonka käymislämpötilan alarajana on mainittu tuo +8. Tarkemmat speksit setistä löytyy tuolta: viewtopic.php?p=16225#p16225

Eli tyrkkäsin sen ulkovarastoon jossa on muutama aste ulkolämpötilaa lämpimämpää. Se oli itekseen reissun takia tiistaihin asti ja mittasin sillon sen ominaispainon. Ja se ei ollu muuttunu mikskään. Eli hiiva ei ollut lähteny käymään. Oon ravistellu tuota, mutta oletan että lämpötila on vielä liian matala. Ideoita mitä tekisin? Käytän sitä sisällä huoneenlämmössä päivän ja vien takas? Odotan että vloppuna lämpötila nousee about kybään? Mieluusti kyllä antaisin sen käydä ulkolämpöjen mukaan. Oon myös ravistellu sitä about 12h välein sitten reissusta palamisen. Kauanko tuon uskaltaa olla möllöttää noin?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Lagerhiivan käymislämpötiloista

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Touko 02, 2013 17:32 pm

Laita eristettä ympärille ja vaikka pari kuumakallea kylkeen niin nousee hetkellisesti lämpötila ja pysyykin vähän korkeammalla jahka käyminen alkaa.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Touko 06, 2013 18:03 pm

Helevetti. Törppö oli jo yön sisälläkin eikä tuo ominaispaino tuosta 1.040:sta oo tippunu.

Jos huomenna ei oo tapahtunu mitään muutosta niin taida heittää sekaan Safale S-04:sen sekaan.

Missä vaiheessa happaneminen alkaa olla oikea uhka?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Touko 07, 2013 11:18 am

Käymiseen suositellaan yleensä tasaisia lämpötiloja, tai korkeintaan varovasti nousevia. Lageriin kannattaa varata korkea hiivausaste, eli nestehiivojen kanssa kannattaa aina käyttää startteria. Tällöin hiivan kunto tulee varmistettua. Tuskin se vielä happamaksi menee, mutta stressaantuneen hiivan käymisaromeja on mukana, veikkaan.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Touko 07, 2013 12:35 pm

Tjoo, haaveena ollu luomulämmöillä tehty lager ei kyllä menny nyt niinku strömssöössä. Pahinta tässä jos olis ollu enemmän aikaa, niin olisin voinu kiikuttaa tuon vanhempien maakellariin :/. Siellä olis ollu se tasanen +12.

Jotenkin perseilykakun kruunaa sitten se, että en ehtiny eilen mäskätä startteria tuolle hiivalle. Tuo ei siis oo tuore puketti vaan otin varoiksi syssyllä talteen tuota hiivaa käymisastiasta backup-mielessä. Siispä oikasin ja tein sen litraan 1.035 vahvusta vaahterasiirappi-vesisotkua. Saas nähä, fruktoosi ei vissiin oikeen oo hyvää starttailumatskua.

Palaa sivulle “Hiivat”