Hiivapankit.

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Hiivapankit.

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 08, 2013 17:27 pm

Hei,

Ajattelin vain tiedustella onkos muuta täällä pakastaneet hiivaa onnistuneesti? Itselläni on pakkasessa 8 tuubia erilaista hiivaa tehtynä seuraavalla tavalla:

20% glyserolia
20% vettä
60% hiivaa

Nämä ovat "pullotettu" 50ml tuubeihin. Laskeskelin, että noin 30ml:ssa yeast slurrya (todella tiheää) jossa olisi noin 100 miljoonaa hiivasolua, josta noin 20-25% on vielä elossa jäädytyksen jälkeen.

Tuli itselle hyvä fiilis, kun herättin tuossa pari päivää sitten yhden tuubin ja startterilla herättelin sitä ylöspäin -> 200 ml -> 600ml -> 1.6l ja sain tällä tänänpäivänä heräämään yhden 5 gallonan OG 1047 oluen. Lähti käymään viimeisen startterin jälkeen 6 tunnin jälkeen hiivauksesta. Ihan mahtava fiilis, kun tietää, että voi noinkin helposti oluen panon jälkeen pestä hiivan ja pistää pakkaseen.

Tiedän, että monet varmasti pitävät hieman tyhmänä, kun olen kasvatellut ja pakastanut Safeale hiivoa, mutta tahdoin mielummin hiivat omaan pakkaseen, kun tilata joka kerta uuden paketin.

Monia harrastuksia itsellä ollut, mutta täytyy kyllä myöntää, että tämä on siitä parhaimmasta päästä!

Kertokaa ihmeessää, jos teillä on onnistuineita hiivapankkeja pakastimessanne. Olisi kiva kuulla muidenkin onnistumisista!
Viimeksi muokannut Valkosipuli, Ma Huhti 08, 2013 18:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Hiivapankit.

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Huhti 08, 2013 18:08 pm

Silläkin uhalla että vaikutan pilkunnussijalta niin toivon että kyseessä on Glyseroli eikä Glykoli. Glykoli on myrkyllistä älkää sekoittako näitä kahta!

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 08, 2013 18:23 pm

Ah totta. Glyseroli on siis kyseessä. Kiitos huomautuksesta. Muokkaan viestiäni :)

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Huhti 08, 2013 22:27 pm

Olen tuosta pakastamisesta kuullut ja lukenut, mutta en ole itse kokeillut. Miten elinvoimaisuus putoaa pakkasessa jos vertaa jääkaappisäilytykseen? Kun noita White Labsin putkiloita on alkanut kertyä, niin voisihan niihin koittaa ottaa pakkaseen vähän talteen tulevaa varten jotain erikoisempia hiivoja.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ti Huhti 09, 2013 11:03 am

Juhani Palttala kirjoitti:Olen tuosta pakastamisesta kuullut ja lukenut, mutta en ole itse kokeillut. Miten elinvoimaisuus putoaa pakkasessa jos vertaa jääkaappisäilytykseen? Kun noita White Labsin putkiloita on alkanut kertyä, niin voisihan niihin koittaa ottaa pakkaseen vähän talteen tulevaa varten jotain erikoisempia hiivoja.

Itse olen ymmärtänyt, että noin 20-25% hiivasta selviää pakastamisen. Se kuinka pitkään hiiva selviää pakkasesta on pieni mysteeri, mutta olen lukenut 3-5 vuotta vanhoista hiivoista mitkä on pienellä startterilla herätetty pakastamisen jälkeen.

En tiedä miten White labs pakkaa hiivansa, mutta mukana pitää olla glyseriiniä, tai muuten vesi jäätyessään tuhoaa hiivojen soluseinät. Itse tosiaan käytän 50ml tuubiin 20% glyseriiniä ja 20% vettä. Tuolla seoksella näyttäisi selviävän pakastuksen. On se vaan niin hauskaa, kun tietää, että voi omasta pakkasesta ottaa aina tarvittaessaan hiivatuubin ja tehdä startterin :)

Suosittelen ihan oikeasti kokeilemaan. Startteri heräilee sitten vähän hiljaa, joten kannattaa olla kärsivällinen ja tehdä todella pieni (2-3dl) ensimmäinen startteri tuollaiselle 50ml tuubille ja siitä sitten step uppaamaan eteenpäin!

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ti Huhti 09, 2013 17:50 pm

Mistä tuollaisia pieniä pakastuksen kestäviä tuubeja mahtaisi löytää?
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Huhti 09, 2013 18:13 pm

Make kirjoitti:Mistä tuollaisia pieniä pakastuksen kestäviä tuubeja mahtaisi löytää?

Näyttää löytyvän ihan Suomesta, mutta tuskin haluat tilata niitä useita satoja =)
Ehkä ulkomailta saa pienemmissä erissä.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Huhti 09, 2013 18:58 pm

Joppo kirjoitti:
Make kirjoitti:Mistä tuollaisia pieniä pakastuksen kestäviä tuubeja mahtaisi löytää?

Näyttää löytyvän ihan Suomesta, mutta tuskin haluat tilata niitä useita satoja =)

Briteistä 50 kpl pakkaus: http://www.ebay.co.uk/itm/25-x-50ml-Sterile-plastic-centrifuge-test-tube-vial-container-powder-craft-tubes-/110878655703?pt=UK_BOI_Medical_Lab_Equipment_Lab_Supplies_ET&hash=item19d0e204d7
Kiinasta 5 kappaleen erissä: http://www.ebay.co.uk/itm/5pcs-Centrifugal-Tubes-Plastic-Test-Tube-50ml-/261186591399?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ccfef1aa7

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ti Huhti 09, 2013 19:08 pm

Joppo kirjoitti:
Joppo kirjoitti:

Briteistä 50 kpl pakkaus: http://www.ebay.co.uk/itm/25-x-50ml-Sterile-plastic-centrifuge-test-tube-vial-container-powder-craft-tubes-/110878655703?pt=UK_BOI_Medical_Lab_Equipment_Lab_Supplies_ET&hash=item19d0e204d7
Kiinasta 5 kappaleen erissä: http://www.ebay.co.uk/itm/5pcs-Centrifugal-Tubes-Plastic-Test-Tube-50ml-/261186591399?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ccfef1aa7

Noita 50 kpl briteistä ostin. Kestävät autoclaavia ja keittämistä. Itse lähinnä keitän ja Starsanilla sanitoin. Ei ole tullut mitään ongelmia tuubeihin tuolla tavalla :)

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Ti Marras 18, 2014 16:30 pm

Onkohan tuo apteekista ostettu glyseroli steriiliä vai onkohan se syytä keittää?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 18, 2014 16:36 pm

Kyllä se avaamattomassa pullossa varmasti puhdasta on, mutta mikä lienee laatu. Mulla on Yliopiston Apteekista ostettu 85% glyserolia, joka on tarkoitettu kukkien kuivaamiseen, laadusta ei mainintaa.

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Ti Marras 18, 2014 17:49 pm

85% Oriolan glyserolia, yritin googlata tarkempia tietoja mutta turhaan.
Taitaa olla parempi suosiosta kiehauttaa, eihän se vara venettä kaada, joskin aikaa kuluu enempi.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ti Maalis 14, 2017 15:37 pm

Lorautatteko kaiken glyseroli/vesi/hiiva seoksen kun käytätte hiivan, vai miten olette toimineet? Minulla juuri startterin keittäminen edessä ja olisi tarkoitus pakastamaani hiivaa herätellä. Minulla on säilynyt lasipurkissa jossa on hieman jäätymistilaa jätetty ja hiivaa on kakkuna noin desi ja nestettä noin kaksi desiä siinä päällä. Muistaakseni jotain 25% glyserolia.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ti Maalis 14, 2017 16:25 pm

Ei siinä ollutkaan kuin puoli desiä pestyä hiivaa ja desi muuta nestettä, hiiva oli painunut pohjalle, ei tuoksunut kuin hiivalle. Tein litran startterin jonka laitoin noin 9 asteiseen jääkaappiin. Hiiva on vuosi sitten pakastettu czech pilsner. Tulee isompi keitto josta osan aion käyttää tuolla hiivalla, jos se ei ala dölläämään omituiselta. Laitoin kaiken nesteineen.

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Ke Touko 10, 2017 11:39 am

Okei maistoin olutta(pullottaessa) jonka olin tehnyt vuoden vanhalla(pakastetulla) hiivalla. Hiiva oli czech pils wyeastilta. Loistava olut, mitään vikaa ei ollut, verrokkeina toimivat brewferm lager ja w-34/70 hiivat. Hyvin näyttää hiiva säilyvän pakastettunakin. Hyvästä hiivasta voi siis pakastaa halutessaan osan. Toisaalta glyseroli on hintavaa ainakin apteekista ostettuna, joten ei kuitenkaan säästä paljoa, jos ei sitä löydä edullisemmin.

Palaa sivulle “Hiivat”