Pullosta kaapatut hiivat

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Parola
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Pullosta kaapatut hiivat

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Pe Elo 23, 2013 19:29 pm

Vielä ei ole tullut törmättyä pullossa olleeseen hiivaan joka olisi kuollutta, otoksessa mukana myös pari vuotta vanha Chimay. Lagerhiivoja tosin jonkin verran käytetään myös ale-oluiden pullotukseen, eli aina ei ole se kanta pullon pohjalla mitä luulisi. Sen huomaa aika helposti startteria nuuhkaisemalla ainakin jos on yhtä jylhä klyyvari kuin minulla (tuoksahtaa useimmiten rikkidioksidi eli käytännössä mätä kananmuna jos käyttää lagerhiivaa huoneenlämmössä).

Itseäni kiinnostaisi jos joku osaisi arvailla mikä hiiva tuo Little Valleyn käyttämä on. Itse herätin sen LV:n Hebden's Wheatista, ja ainakaan mikään saksalainen vehnähiiva se ei voi mielestäni olla, lopputulokset eivät olleet juurikaan sinnepäin (no olutkin on "brittiläinen vehnä", joten...) Itse kun ei ole tullut vielä kahlattua lähellekään kaikkia noita kaupallisia kantoja läpi niin sivistys ei itsellä riitä tunnistamaan.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Su Syys 29, 2013 15:20 pm

Little Valley taitaa käyttää kaikissa oluissaan samaa hiivakantaa. Hiivakanta on Brewlabin ja alkuperältään brittiläinen.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Laukaa

ViestiKirjoittaja Sakke » Su Syys 29, 2013 19:19 pm

Minä onnistuin pilaamaan Stapan pullosta kaappaamani hiivan. Dekantoin oluen hiivan päältä kahteen pulloon ja pistin vähän jälkikäymissokeria mukaan. Parin viikon jälkeen maisteltiin anopin kanssa ja maku oli ilkeän metallinen ja pistävä. Voi olla ettei anopille enää mun keitokset maistu tämän jälkeen... :mrgreen: Voi toki olla, että kontamitoitui vasta viime vaiheessa, mutta en uskalla ottaa riskiä ja panna tuolla hiivalla yhtään isompaa satsia. Parempi onni ensi kerralla ja täytyy yrittää olla vielä huolellisempi puhtauden kanssa. :roll:

culblanc
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja culblanc » Ti Loka 01, 2013 10:01 am

Minä olen useasti tehnyt startterin Ridgeway IPAn pullonpohjista, se on toiminut aina. Luostarityyppisiin olen käyttänyt La Chouffen hiivaa.

Palaa sivulle “Hiivat”