Pullosta kaapatut hiivat

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Pullosta kaapatut hiivat

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Tammi 31, 2012 20:25 pm

Olisi mielenkiintoista jos löytyisi jonkinlaista listausta onnistuneista hiivakaappauksista. Eli merkki ja kuinka tuoretta oli olut josta hiiva napattiin - esim parasta ennen päiväys ja mistä hankittu.
Itse en voi retostella kokemuksilla, kun hiivan kaappaus pullosta on vasta haaveena. Esim vehnäoluista weihenstephaner olisi kiinnostava, mutta onko pullossa pääkäymisen hiiva? Olisiko järkeä jos tällaista listausta alkaisi tekemään kokemuksien karttuessa, vai löytyykö kenties jostain jo valmis lista?

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

Re: Pullosta kaapatut hiivat

ViestiKirjoittaja Lexxus » Ke Helmi 01, 2012 9:36 am

Hyvä aihe!

Omat onnistuneet kaappaukset:

Fuller's 1845, alkosta, 2 kk
Fuller's IPA, alkosta, 2 kk
Blanche des Honnelles, Brysselistä, 4 kk
Saison Dupont, Brysselistä, 3 kk
Orval, Brysselistä, 3 kk.

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Ke Helmi 01, 2012 13:17 pm

reima000
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja reima000 » Ti Huhti 10, 2012 17:29 pm

Ajattelin testinä kokeilla koffin porterista jonka iltapalaksi nappasin kauppareissulla. Koffin sivuilla kun sanotaan että se on suodattamaton olut, ja jossain netin syövereissä seikkaillessani muistelen lukeneeni että se on pullokypsytetty olut. Tarkoittaakohan tuo suodattamattomuus, että pullosta mahdollisesti löytyvä hiiva olisi juurikin tätä pääkäymiseen käytettyä hiivaa?

Ei valitettavasti ole nyt kuin sokeria ruuaksi tuolle hiivalle. Luin tuolta http://www.brew365.com/technique_making ... tarter.php että spraymaltaan korvaaminen sokerilla on huono idea, koska hiiva tottuu popsimaan simppeleitä sokereita ja mahdollisesti nyrpistelee sitten nenäänsä mallaspohjaisille monimuotoisimmille sokereille, ja oluen käyminen voi sitten hyytyä kesken kaiken.

Noh koitellaan ja harjoitellaan kuitenkin sokeriliuoksella josko se lähtisi heräilemään ja monistumaan. Meinasin kokeilla parilla desillä ~1035 vahvuista huoneenlämpöistä sokerilitkua huoneenlämpöisen pullonpohjan päälle.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Huhti 10, 2012 20:51 pm

Portteri ei ole pullokäynyt, hiiva separoitu pois. Tarkempaa menetelmää en tiedä, mutta jos hiivasoluja mukana on yhtään, ei varmastikaan riittävästi.

Kerro sitten jos olen väärässä. :winktoo:

reima000
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja reima000 » Ma Huhti 16, 2012 21:35 pm

Et ollu väärässä, ei tuosta mitään tullu.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Lexxus » Ma Elo 13, 2012 14:25 pm

Alkosta saatavasta Riedenburger Weissbieristä saa halutessaan elinvoimaisen vehnäoluthiivan.

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ma Elo 13, 2012 17:02 pm

Itse pullotin juuri vehnäoluen jossa oli La Trappe Witte Trappist oluen hiiva, kävi melko nopeasti 19c lämpötilassa. Mausta ei ainakaan vielä osaa sanoa mitään.
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Lexxus » Su Syys 02, 2012 10:26 am

Onnistuin kasvattamaan hiivaa Young's Bitter -nimisestä oluesta. Wyeast 1768 on ilmeisesti samaa kantaa.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » To Marras 29, 2012 19:41 pm

Jos joku tietää sivut netissä jossa pidettäisiin jotenkin ajankohtaisesti kirjaa näistä kaupallisissa oluissa (herätettävissä) olevista hiivoista, olisin hyvin kiitollinen. Tuo yksi linkki täällä taisi olla "last updated 1998" :D

Itseäni tarkan markan miehenä hieman tympii maksaa kymppi hiivasta jos tekisi mieli panna sillä vain olut tai kaksi. Ja taidan olla muutenkin erilainen nuori kun oikeastaan hiivan herättely omin päin tuntuu viehättävämmältä ajatukselta kuin Wyeastin pussukan hommaaminen.

mazagane
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja mazagane » Pe Touko 24, 2013 10:33 am

Youtubessa on paljon videoita hiivan kaappauksesta. Mutta useinkaan ei kerrota minkä verran hiivaa täytyy monistaa, että sitä riittää esim. 12-15 litran satsiin. Kuinka suureen vierre/hiivamäärään täytyy päästä? Monistunut hiivahan tulee vaihtaa isompaan astiaan ja vierremäärään sitä mukaa kuin se lisääntyy.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » La Touko 25, 2013 20:46 pm

Itse olen tehnyt niin, että olen laittanut spraymallasta 10g desiin vettä, ja sekoittanut sen pullon pohjalla olevaan hiivaan ja vesilukko pulloon. Minusta kätevä tapa, koska ei tartte desinfioida erikseen astiaa, ja vesilukkokin istuu mukavasti. Reilu vuorokausi starttaamisen jälkeen olen siitynyt isompaan astiaan, johon määrät olen kertonut kymmenellä. Tämän olen antanut käydä loppuun, ja pohjalla olevalla hiivalla olen käyttänyt 20 litrankin satseja.
Kaappaus on onnistunut ainakin Lente Blondesta ja Schneiderista.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Su Touko 26, 2013 7:08 am

mazagane kirjoitti:Youtubessa on paljon videoita hiivan kaappauksesta. Mutta useinkaan ei kerrota minkä verran hiivaa täytyy monistaa, että sitä riittää esim. 12-15 litran satsiin. Kuinka suureen vierre/hiivamäärään täytyy päästä? Monistunut hiivahan tulee vaihtaa isompaan astiaan ja vierremäärään sitä mukaa kuin se lisääntyy.

Chris White kirjassaan Yeast sanoo paljon tuosta aiheesta ja myös kotipanijan näkökulmasta, sivulta 132 eteenpäin, mm. viittaavat seuraavaan laskimeen:

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

eli noin litran tarvitsisit 15 litraan. Tuolla laskimella voi leikkiä ja katsoa millaisiin haarukoihin litramäärät asettuu eri oletuksilla.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

mazagane
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja mazagane » Su Touko 26, 2013 13:05 pm

Kiitos paljon vastauksista! Nyt on ainakin jotain, josta lähteä liikkeelle. :) Taitaa olla niin, että tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Kunhan huolehtii hygieniasta ja vaihtaa ainakin kerran hiivaa isompaan astiaan/vierremäärään. Ja ainahan voi lisätä hiivat kkahdesta pullosta, jos haluaa. Silloin saa jo valmiiksi isomman hiivamäärän. Hiivan kaappaus on seuraava projekti, kunhan ekasta täysmäskäyksestä olen lähitulevaisuudessa selvinnyt.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Laukaa

ViestiKirjoittaja Sakke » Ti Elo 20, 2013 21:25 pm

Tervehdys! Uusi foorumilainen tässä huhuilee. Hyvin on tietoa näillä sivuilla, mutta eräs kysymys tuli esille, johon en ole vielä vastausta löytänyt:
Huomasin Stadin Panimon American pale ale-pullossa sedimenttikerroksen pohjalla. Onko raadilla kokemusta tämän hiivan kaappaamisesta?
Jostain ulkomaisesta aviisista olen lukenut, että hiiva saatetaan tappaa pullokypsytysajan jälkeen jonkinlaisessa kuumapesulinjastossa. Toivottavasti Suomessa ei näin toimita.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Elo 20, 2013 21:31 pm

Mitä Stadin Panimon nettisivuja katselin, ja siellä olevaa kuvaa etiketin teksteistä, niin veikkaisin, että ihan elävää hiivaa pullossa on. Mutta varma ei koskaan voi olla.
Parhaiten hommasta pääsee selville, kun testaa, että lähteekö se käyntiin.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Sakke » Ti Elo 20, 2013 21:50 pm

Kiitos pikaisesta vastauksesta! Näin ajattelin tehdä. Tässä vaan hetki menee ennenkuin pääsen viljelyn aloittamaan, koska Prisman kassaneiti pisti pullon pyörimään hihnalle ennenkuin ehdin sanomaan mitään. :)

EDIT: Tosin voisin juoda tuon pois ja hakea huomenna lisää, sillä tuo on aika "suunmyötäinen" tuote. :jee:

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Elo 20, 2013 22:16 pm

StaPa varmaan vastaakin ihan mielellään, jos heiltä kysyy asiasta. Tuo tuskin on mikään liikesalaisuus.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Sakke » Pe Elo 23, 2013 14:58 pm

Taisi lähteä käymään Stapan jenkkiale. Tein pienen startterin (n.150ml, OG 1.025) hiivalle. Olut vain kuohui kaataessa niin kovasti etten saanut pulloa ihan niin tyhjäksi kuin olisin halunnut. Yli puoli desiä sitä jäi pullon pohjalle, johon sitten lisäsin startterin. Lieneekö tuosta haittaa? :eivarma:

Alkosta löytyi myös Sierra Nevadan pale ale, jossa oli kanssa sedimenttikerros pohjalla. Oli vaan vähän sellaista hiutalemaista sedimenttiä, joka laskeutui melkein välittömästi takaisin pohjalle, että alkoi epäillyttää sen hiivan hengissä olo.

CM:stä löytyi kanssa Little Valleyn pale ale, joka soveltunee kanssa hiivan luovuttajaksi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 23, 2013 15:13 pm

Sakke kirjoitti:Oli vaan vähän sellaista hiutalemaista sedimenttiä, joka laskeutui melkein välittömästi takaisin pohjalle, että alkoi epäillyttää sen hiivan hengissä olo.

Tuo kertoo vain fokkulaatiosta, eri hiivat käyttäytyy erilailla. Mä veikkaan, että kuollutta ja elävää hiivaa ei erota toisistaan sen perusteella, miten se käyttäytyy liuoksessa. Jos sitä ei ole tapettu, niin todennäköisesti siinä on elossa sen verran soluja, että siitä saa hiivan kaapattua.

Palaa sivulle “Hiivat”