Hiivan kasvatus pullokypsytetystä oluesta (Startteri)

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

epe
Oppilas
Oppilas

Re: Hiivan kasvatus pullokypsytetystä oluesta (Startteri)

ViestiKirjoittaja epe » Pe Maalis 06, 2009 19:06 pm

Hiivan kasvatus Ridgewayn High and Mightystä onnistui hyvin. Parasta ennen oli 8.3.10 tai 3.8.10. Ridgewayn Oxfordshire Bluessa ja varmaan Myös IPAssa on samaa hiivaa pullon pohjalla.

Ensin tein 4 dl:n startterin n. 1030 vierrettä. Tapaan tehdä startterini niin, että kaadan kiehuvan vierteen desinfioituun lasipurkkiin ja annan jäähtyä kansi kiinni. Ennen kuin kaadan hiivasakan pullonpohjalta purkkiin ilmastan vierteen ravistelemalla purkkia kunnolla. Annan käydä kansi löysällä.

Tein toiseen startteriin, johon lisäsin käyvän ykkösstartterin, reilun litran 1030 vierrettä maltaista, koska uutetta ei ollut. Humaloin vierteen huvikseni hyppysellä Targettia sitä keitellessäni. Keitin vain 20 minuuttia. Annoin kakkosstartterin käydä loppuun ja huomasin Ridgewayn hiivan sedimentoituvan voimakkaasti. Panin startteripullon hanakylmään vesihauteeseen ja olut kirkastui parissa tunnissa lähes täysin. Erotin suurimman osan kirkkaasta vierteestä toiseen astiaan maistamista varten ja sekoittelin hiivasakan, jota oli n. 1 cm käyttämäni 2 litran kotikaljapullon pohjalla loppu olueen. Hiivamaidosta kolmasosan kaadoin desinfioituun olutpulloon, jonka täytin piripintaan vedellä ja panin jääkaappiin odottamaan vastaista käyttöä, jota ennen pitää tehdä taas 1-2 litran startteri. Pääosan kaakosstartterista, jonka annoin ensin lämmetä vierteen lämpöön kadoin Pale Ale virteeseeni 15 l, 1048, joka näytti käymisen merkkejä muutaman tunnin kuluttua.

Maistoin humaloitua starteriolutta, joka osoittautui uskomattoman maukkaaksi. En odottanutkaan kasvatusoluen maistuvan kuin korkeintaan kontaminoitumattomalta, jonka halusin selvittää. Pullotin startterioluen jälkikäymissokerin kanssa, koska se oli jo tässä vaiheessa parempaa kuin osa samoista raaka-aineista tosissaan tehdyistä oluista.
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 23, 2014 10:37 am

Harjoittelen hiivan kasvatusta pullosta. Ensimmäinen koe oli omasta kotioluesta US-05, ihan vain harjoittelumielessä. Toiset kaksi ovat Pyynikin Pikku Portteri ja Fuller'sin 1845. 1845 on nyt toista vuorokautta ensimmäisessä laimeassa vierteessä, mutta elonmerkkejä ei näy. Portterin hiiva taas on jo ihan hyvin alkanut kasvaa. Vaikuttaa kivalta harrastukselta tämä hiivojen kasvatus... :love:

Aiheeseen liittyen kaksi kysymystä:

Kuinka paljon hiivalietettä tarvitaan per litra olutta? Litran ikea-pullon pohjalla on nyt ehkä puoli senttiä töhnää, josta aivan pintakerros ehkä aavistuksen vaaleampaa.

Ja tietääkö joku mitä hiivakantaa Pyynikin portterissa on? Vierteen maku ja tuoksu on melko mausteinen, aivan erityylinen kuin us-05 tai s-04.

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » To Loka 23, 2014 17:36 pm

Normaalivahvuista olutta varten tarvitset hiivaa noin 10 ml, jos vierrettä on yksi litra.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » To Loka 23, 2014 20:20 pm

En saanut 1845 pullon hiivaa millään starttaamaan. Kyseinen oluthan on pitkään kypsytetty ja päälle vielä kaupassa olo aika. Voi olla elävät hiivasolut vähissä. Eli ei ihme ettei startannut... Jos et saa hiivaa starttaamaan, niin samaa hiivaa löytyy Fullersin IPA pullosta. Itse sain ensi yrittämällä ipa pullon hiivan tulille. Tällä hetkellä siillä hiivattu esb viritelmä kypsymässä. Saas nähdä kuinka käy...

Yeasthill

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Loka 24, 2014 0:13 am

Lexxus kirjoitti:Normaalivahvuista olutta varten tarvitset hiivaa noin 10 ml, jos vierrettä on yksi litra.

Kasvaako tarve muuten lineaarisesti vai tippuuko tarvittava hiivamäärä per litra isommissa satseissa?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Loka 24, 2014 0:15 am

Yeasthill kirjoitti:En saanut 1845 pullon hiivaa millään starttaamaan. Kyseinen oluthan on pitkään kypsytetty ja päälle vielä kaupassa olo aika. Voi olla elävät hiivasolut vähissä. Eli ei ihme ettei startannut... Jos et saa hiivaa starttaamaan, niin samaa hiivaa löytyy Fullersin IPA pullosta. Itse sain ensi yrittämällä ipa pullon hiivan tulille. Tällä hetkellä siillä hiivattu esb viritelmä kypsymässä. Saas nähdä kuinka käy...

Yeasthill

Kiitos tiedosta, täytynee hakea IPA jos ei starttaa. Ylipäätään sitä hiivaa näytti olevan todella vähän pullossa, ei mitään sakkaa mitä kotioluissa tai vaikka Pyynikin portterissa, vaan ainoastaan pieni "utu". Tiedätkä mikä hiivakanta Fullersilla on, vai onko edes yleisesti tarjolla?

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Pe Loka 24, 2014 9:29 am

Hiivan tarve kasvaa lineaarisesti vierteen vahvuudesta ja määrästä riippuen. Hyvänä lähtökohtana voi pitää miljoona hiivasolua per millilitra vierrettä per plato-aste. Eli litra 1.040 vahvuista vierretta vaatisi sen 10 ml hiivaa, jos oletetaan, että millilitra hiivasakkaa sisältää miljardi hiivasolua. Näihin löytyy jostain laskimiakin.

Fuller'sin hiiva on panimon omaa hiivakantaa. Kaupallisesta saatavilla ainakin White labsin 002 ja Wyeastin 1968. Muita alkosta saatavia brittihiivoja on Young's Bitter, Green's IPA, Ridgeway IPA, Little Valley Python IPA. Maitokaupasta ainakin Little Valleyn oluet.

Pulloissa on hiivaa tosiaan hyvin pieni määrä ja sen elinvoimaisuudesta ei ole takeita, joten kannattaa aloittaa hiivan kasvatus hyvin pienellä vierremäärällä (pari senttilitraa) ja kasvattaa vähitellen vierremärää, kunnes hiivaa on tarvittava määrä.
Viimeksi muokannut Lexxus, Pe Loka 24, 2014 13:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Loka 24, 2014 11:26 am

Kannattaa myöskin tarkistaa että jos pullossa on hiivaa että se on primäärihiivaa, ei jotain jälkikäymiseen pullossa tarkoitettua toista hiivaa mikä tosin voi toimia mutta ei anna sitä primäärihiivan karaktääriä ja voi olla liian kuiva tms. Suomessa ei saatavilla Adnamsin 5 litran minikegejä mutta esim niistä voi kaapata hyvän duaalikannan. Alkossa ainakin Fullersin oluet ovat hyllyllä lämpimien lamppujen alla joten kaivelisin siltä takarivistä tai pyytäisin jos voisivat tuoda varastosta takahuoneesta.

Itse odottelen vielä osia omaan diy stirplate projektiin...
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Loka 25, 2014 14:56 pm

Lexxus kirjoitti:Normaalivahvuista olutta varten tarvitset hiivaa noin 10 ml, jos vierrettä on yksi litra.

Tarkoitetaanko hiivalla sitä astian pohjalle painuvaa sakkaa? Eli 10 litran satsiin keskiolutta tarvitsen 1dl hiivasakkaa?
Tuntuu muodostuvan kovin hivaasti tuo sakka pullojen pohjille ja alkaa tuntua epätoivoiselta, että saisin ikinä vaikkapa olutpulloa puolilleen 15 litran satsia varten.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Loka 25, 2014 16:48 pm

Kun kasvattelin saisonpullosta hiivaa niin 1.5 litran startteri stirplatella tuotti vajaan desin verran hiivasakkaa. Nettilaskureiden mukaan tuolla olisi käyttänyt ehkä 10-15l olutta ominaispainosta riippuen. Keväämmällä teen tuosta startterin kautta vielä isomman, otan osan talteen ja käytän lopuilla oluen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » La Loka 25, 2014 20:53 pm

Lexxus kirjoitti:jos oletetaan, että millilitra hiivasakkaa sisältää miljardi hiivasolua.

Mikä on aika löysää sakkaa. Jos hiivan antaa laskeutua kunnolla ja dekantoi ylimääräisen nesteen pois, niin hiivasoluja on enemmän / ml.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Maalis 31, 2015 23:04 pm

Onko tietoa mitä hiivaa Young's käyttää?
Young's Bitter näyttäisi olevan bottle conditioned. Miellyttävän raikas olut, luultavasti aika neutraali hiivakanta?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 02, 2015 11:01 am

BrewZealot kirjoitti:Onko tietoa mitä hiivaa Young's käyttää?

Saccharomyces cerevisiae. :D
Young's ei käytä muiden hiivoja, vaan muut käyttävät Young'sin. Wyeast 1768 (English Special Bitter) on heiltä napattu.

Palaa sivulle “Hiivat”