Nestehiivan uudelleenkäyttö

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

hanness
Foorumilainen
Foorumilainen

Nestehiivan uudelleenkäyttö

ViestiKirjoittaja hanness » Su Kesä 29, 2008 18:32 pm

Kun olut on käynyt loppuun niin hiivahan laskeutuu astian pohjalle ja sinne tulee jos jonkinmoista muutakin töhnää, millä tavalla olette ottaneet hiivan talteen seuraavaa käyttöä varten että sinne jää pelkästään hiiva jäljelle?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Nestehiivan uudelleenkäyttö

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Heinä 01, 2008 23:01 pm

En ole ottanut talteen vielä. Kaivan ohjeet esille Järmälän kirjasta. Kerron kun löydän, ellei joku muu kerkiä ensin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Heinä 07, 2008 10:54 am

Löysin ja luinkin tekstin jo. Tässä pääpiirteittäin.
Lyhyitä aikoja (muutamia päiviä) hiivaa voi säilyttää sellaisenaankin, suoraan käymisastian pohjalta otettuna, suljetussa olutpullossa jääkaapissa. Ei suositeltavaa.

Hiiva tulee pestä:
1. Desinfioi kaksi tai kolme sopivaa astiaa.
2. Täytä astiat kiehuvalla vedellä, sulje kannet ja anna veden jäähtyä huoneenlämpöön.
3. Desinfioi käymisastian suu esim. alkoholilla.
4. Kaada yhdestä astiasta jäähtynyt vesi käymisastiaan ja sekoita hölskyttäen hiiva pohjalta veteen.
5. Kaada liuos lasiastiaan. Sulje kansi.
6. Odota 30 - 60min niin, että karkein materiaali painuu astian pohjalle.
7. Dekantoi hiiva toiseen astiaan, älä kaada pohjalle painunutta sakkaa mukaan.
8. Sekoita hiivalietettä. Jos sakkaa painuu edelleen pohjalle, niin dakantoi vielä kerran. Kun karkeaa sakkaa ei tule, anna astian seistä yön yli jääkaapissa, jotta hiiva painuu pohjalle.
9. Seuraavana päivänä kaada kirkas vesi pois. Pidä hiivakerros tallessa. Kaada hiivan päälle litra keitettyä, jäähdytettyä vettä. Sekoita ja anna taas laskeutua pohjalle (iltaan).
10. Kaada kirkas vesi pois ja lisää taas keitettyä ja jäähdytettyä vettä, sekoita.
11. Steriloi kolme olutpulloa huolellisesti ja kaada pesty hiivaliuos pulloihin. Täytä aivan täyteen ja sulje desinfioiduilla korkeilla.
12. Säilytä 1-6 asteessa.

epe
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja epe » Ma Marras 10, 2008 19:22 pm

Olen kasvattanut nestehiivaa suuremmalla aloitusvierremäärällä. Wyeastin propagnator paketissa neuvotaan käyttämään litraan 100 grammaa kuivamallasuutetta viiden gallonan vierre-erään lisättäväksi. Olen tehnyt aina tuplamäärän ja säilönyt lopun steriloidussa olutpullossa jääkaaapissa.

Pesin hiivasakkaa ihan kylmästi kraanavedellä ja laitoin olutpulloihin jääkaappiin. Pesty hiiva on toiminut ihan yhtä hyvin kuin alkuperäinenkin. Pestyä hiivaa on 1/3 litran olutpulloissa pohjalla puolisen desiä ja pullot piripinnassa kraanavettä. Kokemukseni mukaan puolidesiä hiivalietettä käyttää mukavasti 20 litran erän keskivahvaa ilmastettua vierrettä.

Kun nestehiivaa kasvattaa enemmän ja vielä pesee hiivasakkaa saa rahoilleen vastinetta aika moneen erään.
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Marras 09, 2009 22:18 pm

sattui sopiva ketju muutamalle kysymykselle kun olen ensimmäistä kertaa käyttämässä nestehiivaa:

1. sekoitin 200g spraymallasta 2litraan vettä, keitin ja jäähdytin ja lisäsin sinne propagator-paketin (joka oli "rikottu" n.3 tuntia aiemmin). pitäisikö näkyä jotain elonmerkkejä? parin tunnin jälkeen ei ollut vielä mitään näkyvää.

2. jos hiiva nyt lähtee toimimaan, voin siis säästää siitä puolet seuraavaan satsiin, eli puolikas riittää 20 litraan normivierrettä? miten se käytännössä tapahtuu? onko vaaraa että se kasvaa pullossa liikaa ja räjähtää?

3. kauanko hiiva säilyy pullotuksen jälkeen?

huomenna olisi tarkoitus osittaismäskäillä ja vähän jännittää tuleeko tuosta mitään, vai täytyykä tyytyä coopersin hiivaan..

seuraavana päivänä, edelleenkään ei mitään toimintaa, mittasin startterin ominaispainon, oli 1.030, eli tarkoittaako tämä sitä että hiiva ei toimi eikä mitään ole tehtävissä?

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Huhti 19, 2010 7:23 am

Kuinka pannaan kirja ( Palmer ) neuvoo ottamaan hiivaa käymisvaiheessa pinnalta. Ongelmana EI-toivottujen "vieraiden" päästäminen käymisatiaan / otettuun osaan operaation aikana.
Jos sais Terran reissullansa

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Huhti 26, 2010 16:01 pm

mitenkä kun otin n. 6pv käyneestä satsista pinnalta sitä vaahtoa (sellaista tiivistä limamaista), niin onko se nyt sitten puhdasta hiivaa? ja mitä sille pitää tehdä? sekoitanko veteen ja laitan pulloon?

Desinfioin metallisen reikäkauhan keittämällä sitä ja kuorin hiivan astianvaihdon yhteydessä. otin hiivaa myös pohjalta pesemistä varten. hiivana wyeastin american ale.

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tuusula, Köln
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » Ma Huhti 26, 2010 23:28 pm

Vasta 1800 -luvulla panimomstarit oppivat tieteellisesti ymmärtämään mitä hiiva on ja kuinka se toimii... Sitä ennen käytettiin joko spontaania käymismenetelmää jossa (villi-) hiiva napattiin vierteeseen ilmasta ja annettiin käydä... Yleensä panimomestarit laskivat uudet vierteet käymisastiaan jonka pohjalla oli edellisen käymissatsin hiivalietteet... Olen käyttänyt tätä samaa mentelmää, eli yksinkertaisesti ajoittanut vierteenkeitot siten, että olen saanut ne valmiiksi samaan aikaan kun on pitänyt siirtää edellinen satsi ykkösastiasta kakkosastiaan. Ykkösastian pohjalla on aina ollut rutkasti hiivalietettä... On aina lähtenyt käymään välittömästi ja käynyt hyvin ja säästänyt ihan hirveästi aikaa ja rahaa kun ei ole joka kerta täytynyt ostaa uuttaa hiivaa... Joskus olen saattanut kerätä hyvän määrään hiivaa talteen ja pannut sen desinfioituun vesilukolliseen astiaan ja säilönyt tovin jääkaapissa ja ottanut sitten taas käyttöön... yksikään satsi ei ole mennyt pilalle.

Opettele siis ajoittamaan olutsatsisi siten, että voit suoraan käyttää jo käytettyä ja erittäin elinvoimaista hiivaa suoraan edellisen satsin astiassa. Tämä menetelmä on toiminut jo satoja jos ei jopa tuhansia vuosia ja toimii edelleenkin... Korostettakoot, että kannattaa olla ekstravarovainen ja jopa ampua yli hygienaistandardejen kanssa, koska elinkaarensa aikana ko. hiivakanta tulee moneen otteeseen kontaminaatioalttiiksi... Yksi hiivaostos toimii tällä tapaa ongelmitta n. 5 kertaa... jos otat siinä välissä varovaisesti lietettä talteen ja säilöt sen jääkaapissa hygieenisin olosuhtein, niin voit jatkaa sitä miltei loputtomiin... Juuri tällä tavalla ovat mm, Wyeastin lukuisat erinomaiset hiivakannat syntyneet!

Tähän liittyy muuten kaikenlaista pientä kikkailua. Jos esim. olet juuri tehnyt korkean OG:n omaavan oluen ko. hiivalla, niin se on aika "stressantunutta"... Ts. tee kyseisen hiivan päälle kevyempi ja matalamman OG:n omaava olut ja anna hiivan "levätä". Sen jälkeen voi taas tehdä tukevamman satsin samaisen hiivan päälle jne...

Tärkeintä tässä mentelmässä on se, että pidät oikean "panosykluksen" yllä ja elät yhdessä hiivasi kanssa ;)
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Huhti 27, 2010 9:58 am

Minkälaisia ongelmia tuon noin 5 kerran jälkeen on odotettavissa?

resophonic
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tuusula, Köln
Viesti:

ViestiKirjoittaja resophonic » Ti Huhti 27, 2010 13:54 pm

Kiljumies kirjoitti:Minkälaisia ongelmia tuon noin 5 kerran jälkeen on odotettavissa?
Ei ymmärtääkseni minkäälaisia ongelmia,kontaminaatioriski vain kasvaa joka kerran jälkeen... Muistan jostain lukeneeni/kuulleeni, että viides kerta olisi se kerta jonka jälkeen kannattaa pistää poikki, eli siksi olen ottanut tuollaisen käytännön. Pitääpä jokukerta ihan koemielessä kokeilla kuinka pitkään yhden hiivakannan saa pidettyä elossa.

Meillä hiiva siirtyy tämän viidennen jälkeen leivontaan... Nousee muuten taikina aikamoista vauhtia ja siitä tulee käsittämättömän ilmavaa kun käyttää tuoretta hiivalietettä leivonnassa.
Panen, siis olen...
www.ukulele.fi

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 27, 2010 14:47 pm

resophonic kirjoitti:Meillä hiiva siirtyy tämän viidennen jälkeen leivontaan... Nousee muuten taikina aikamoista vauhtia ja siitä tulee käsittämättömän ilmavaa kun käyttää tuoretta hiivalietettä leivonnassa.

Mä kokeilin tuota pari kertaa. Eka oli ihan ok, mutta jälkimmäisestä leivästä tuli aivan järkyttävän karvasta. Täysin syömäkelvotonta kamaa.
Mutta leivän rakenne ei kummallakaan kerralla minusta ollut niin hyvä kuin leivinhiivalla.Leivästä tuli aikamoista höttöä ja kuoresta ohut ja pehmeä.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Huhti 28, 2010 7:19 am

Onko tuttu kenellekkään kirja ? Aika vaihtelevalla hinnalla 50-200€.. ( 650 sivuu, -noin )

Brewing Yeast and Fermentation Book, Chris Boulton, David Quain

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Huhti 28, 2010 23:35 pm

Off topic: Ei muutakun tuotokset jontkaan ( jos leipomus pilalla ) ja onkimaan lähettyville. Suomen ennätys lahnuska 11kg vesijärvi, lahti.

rbrtkbl
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja rbrtkbl » Su Touko 02, 2010 11:24 am

Minulla on kyseinen kirja pdf muodossa, jos joku haluaa sitä "selailla"

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Touko 26, 2010 15:10 pm

Kiitos Resophonic kirjoituksesta. Mulla wayeastin kaks ALE pussii kieltäyty turpoomasta ( ei samalla kertaa ) tai lähtemästä käyntiin 24h/ pussi aikana. Vierre oli jo odottamassa, ja varsin tanakka sellaisnen. Laitoin edellisen viikon käyneen uuteen pienempään pönttöön ja täräytin uuden vierteen sakkojen päälle. Vähän mietin pitäiskö putsaa kökkäreet seinämistä.. No käyminen alko joitain tunteja myöhemmin yöllä ja aamulla huttua tulikin jo reippaasti lattialle asti ( vaahtoa ) onneks oli jätesäkki valosuojana komerossa. 12L tyhjätila ei riittäny pöntössä vaahtoamiselle. Hiivana UltraBrun Belgi ALE:sta otettu josta eka satsi tuoksui mielettömän hyvälle.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Tammi 17, 2012 18:53 pm

suorama kirjoitti:Löysin ja luinkin tekstin jo. Tässä pääpiirteittäin.
Lyhyitä aikoja (muutamia päiviä) hiivaa voi säilyttää sellaisenaankin, suoraan käymisastian pohjalta otettuna, suljetussa olutpullossa jääkaapissa. Ei suositeltavaa.

Hiiva tulee pestä:
1. Desinfioi kaksi tai kolme sopivaa astiaa.
2. Täytä astiat kiehuvalla vedellä, sulje kannet ja anna veden jäähtyä huoneenlämpöön.
3. Desinfioi käymisastian suu esim. alkoholilla.
4. Kaada yhdestä astiasta jäähtynyt vesi käymisastiaan ja sekoita hölskyttäen hiiva pohjalta veteen.
5. Kaada liuos lasiastiaan. Sulje kansi.
6. Odota 30 - 60min niin, että karkein materiaali painuu astian pohjalle.
7. Dekantoi hiiva toiseen astiaan, älä kaada pohjalle painunutta sakkaa mukaan.
8. Sekoita hiivalietettä. Jos sakkaa painuu edelleen pohjalle, niin dakantoi vielä kerran. Kun karkeaa sakkaa ei tule, anna astian seistä yön yli jääkaapissa, jotta hiiva painuu pohjalle.
9. Seuraavana päivänä kaada kirkas vesi pois. Pidä hiivakerros tallessa. Kaada hiivan päälle litra keitettyä, jäähdytettyä vettä. Sekoita ja anna taas laskeutua pohjalle (iltaan).
10. Kaada kirkas vesi pois ja lisää taas keitettyä ja jäähdytettyä vettä, sekoita.
11. Steriloi kolme olutpulloa huolellisesti ja kaada pesty hiivaliuos pulloihin. Täytä aivan täyteen ja sulje desinfioiduilla korkeilla.
12. Säilytä 1-6 asteessa.

Kuinka pitkään hiiva säilyy jääkaassa, niin että se vielä toimii? Ja millainen startteri tuolla tapaa säilötylle hiivalle olisi syytä tehdä?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Tammi 17, 2012 21:53 pm

Juuri nyt ei varmaa tietoa mutta uskoisin säilyvyyden olevan ihan samaa luokkaa kuin millä tahansa hiivalla, eli sen puolisen vuotta?

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Maalis 26, 2012 18:00 pm

Startteri vahvuus OG1040 noin.

Vanhetessa tummuu ja hidastuu käymään lähtö. Varaa ainakin 2-3 päivää startterin käynnistyä.

att
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja att » Pe Huhti 06, 2012 9:27 am

Mites toi dekantointi nyt suoritetaan?

Otin käymispöntön pohjalta satsin veteen sekotettuna astiaan, annoin olla tunnin ja oli selkeä kiva kirkas neste päällä ja "sakkaa" pohjalla. Tuli vaan valittua astia mistä ei nää läpi niin en tiedä kerrostuko kahteen vai kolmeen kerrokseen (joissain ohjeissa puhuttiin kolmesta kerroksesta). Jonkun lontoonkielisen ohjeen mukaan tein ja valitsin talteen kirkkaan nesteen pinnalta, mutta ei näyttäisi yön yli tulleen oikeastaan mitään astian pohjalle.. Menikö homma nyt kuitenkin reisille?

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Huhti 12, 2012 11:50 am

att kirjoitti:Mites toi dekantointi nyt suoritetaan?

Otin käymispöntön pohjalta satsin veteen sekotettuna astiaan, annoin olla tunnin ja oli selkeä kiva kirkas neste päällä ja "sakkaa" pohjalla. Tuli vaan valittua astia mistä ei nää läpi niin en tiedä kerrostuko kahteen vai kolmeen kerrokseen (joissain ohjeissa puhuttiin kolmesta kerroksesta). Jonkun lontoonkielisen ohjeen mukaan tein ja valitsin talteen kirkkaan nesteen pinnalta, mutta ei näyttäisi yön yli tulleen oikeastaan mitään astian pohjalle.. Menikö homma nyt kuitenkin reisille?

Jossain ohjeessa puhuttiin, että (en muista missä ajassa) muodostuu kolme kerrosta, joista alin on lähinnä kaikenlaista sakkaa (humalaa, kuollutta hiivaa, ym), keskimmäinen on hiivaa ja ylin hiivaa, joka jostain syystä laskeutuu hitaammin. Siinä ohjeessa kehotettiin ottamaan keskimmäinen osa. Itse olen tehnyt Järmälän ohjeiden pohjalta, kuitenkin niin, että olen käyttänyt kraanavettä ja antanut kertaalleen pestyn hiivan (eli sen josta on nopeimmin laskeutuva sakka on ensin jätetty pois) laskeutua jääkaapissa useitakin päiviä, jolloin saa talteen huomattavasti enemmän ja tiiviimpää hiivaa. Westmallen tripel-pullon pohjalta telteen otetulla hiivalla tein varsin onnistuneen belgioluen, mutta siitä edelleen lepsuja puhtaussääntöjä noudattaen talteen otettu hiiva oli päässyt saastumaan ja heitin sen pois. Eli jonkinlaista pohtautta kannattaa kyllä vaalia.

Eli ehkä kannattaa odottaa vielä ja katsoa, alkaako jotain kertyä astian pohjalle. Riippuu aika paljon hiivastakin.

Palaa sivulle “Hiivat”