Nestehiivan uudelleenkäyttö

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Nestehiivan uudelleenkäyttö

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Syys 04, 2014 9:17 am

Nostetaan vähän tätä. Olen alkanut itsekin kasvattamaan hiivoja tarkoituksena pistää säilöön myöhempää käyttöä varten. Ostin lasisia tölkkejä tätä varten mutta noiden kannet ei pitäneet vettä kun olivat umpiotölkkejä.

Missä te säilötte hiivoja jos käyttö osuu vaikka vasta muutaman kuukauden päähän. 0,33 l lasipullot olisi ihan kohtalaisia mutta kooltaan vähän turhan isoja jos useampaa kantaa kerrallaan säilöö ja korkituskin tuo ylimääräistä vaivaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 04, 2014 13:36 pm

Minä puhdistan ja desinfioin WLP:n putkilon, missä hiiva on tullut ostettuakin ja kauhon hiivaliejua tuubin täyteen ja väännän korkin kiinni.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Loka 08, 2014 14:11 pm

pesto/jalapeno/sambal olek -purnukat on kans jees kuhan keittää/desinfioi muuten huolella purkit ja kannet.

Aura
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Aura » To Helmi 12, 2015 16:34 pm

DSC_0039.JPG
Tervehdys!

Nyt olisi hyvät ja selkeät neuvot tarpeen. Elämäni ensimmäinen Lager olut on juuri nyt siirtynyt secondääripönttöön viileille jatkoille. Alunperin ajatus oli tehdä kylmästi toinen satsi vanhojen hiivojen päälle, mutta tulevat omat menot sotkivat tämän suunitelman.
Ajattelin nyt siis ottaa hiivan talteen ja jakaa sen kolmeen purkkiin myöhempää käyttöä varten. Edellisiä ketjun ohjeita noudattaen olen päässyt siihen vaiheeseen, että lasipurkki on ollut nyt +2 asteessa kuutisen tuntia ja kolme kerrosta erottuu jo selvästi. Jotenkin vaan on vielä epäselvää, että mikä sitä hiivaa oikein on? Kuvassa näkyy selvästi keskellä vaaleampi kerros jonka nyt oletan sitä hiivaa olevan. Alempi sakkaa ja ylempi laskeutuvaa hiivaa.
Joten tästä ajattelin jatkaa huomenna tai ylihuomenna niin, että kaadan päälikerroksen pois ja koitan saada vaalean välikerroksen toiseen 2L purkkiin, johon lisään n1,5L keitettyä ja jäähdytettyä vettä.
Sitten sekoitan liemen sekaisin ja annostelen kolmeen 0,5L purkkia aivan täyteen, kannet kiinni ja kylmään.
Oletettavasti jokaisen purkin pohjalle tulee valkoinen kerros (toivottavasti hiivaa), ja päälle kirkas vesikerros.
Kun käytön aika tulee (1-4 kuukauden päästä), niin otan purkit lämpimään, kaadan veden varovasti pois ja kippaan päälle jonkinasteisen DME tms. startteriliuoksen jonka sekoitan sitten vierteeseen, jos kaikki vaikuttaa olevan vielä kunnossa siinä vaiheessa. Mikä voisi mennä suunitelmassa pieleen? Olisiko kenelläkään parannusehdotuksia? Olenko aivan metsässä?
Tämän ensimmäisen Lager kokeiluni tein siis uutteesta ja hiivana oli Wyeast 2001 Urquell Lager nestehiiva.
Mahtaako tuollainen 1/3 osainen hiivastartteriliuos riittää n. 20 litraan keskiolut vahvuiseen lager olueeseen?

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ma Joulu 11, 2017 22:50 pm

Olen puljannut hiivaa astiasta toiseen saadakseni sakkaa ja kuollutta hiivaa pois mutta silti tuntuu että sitä sinne väkisinkin jää. Onko se kuinka vaarallista hiivan hyvinvoinnille?
Make stout great again!

VonHatte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja VonHatte » Ke Joulu 13, 2017 14:40 pm

Itselläni ei ole yhtään kokemusta nestehiivoista, mutta eräs juutube sankari kehui tapaa jossa hiiva otetaan talteen jo startterista. Ei tarvi pestä ja läträtä.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Joulu 13, 2017 15:44 pm

Minäkin otan yleensä hieman ylimitoitetusta startterista koeputkiin talteen hiivaa. Niitä voi sitten startteroida uudestaan pidemmänkin ajan päästä.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Joulu 13, 2017 16:28 pm

Eihän tuota suoraan pitchata sinne vierteen joukkoon ja startteri on välttämätön, joten kunhan hiiva on kerran tai kahdesti pesty niin homma bueno.

Ite oon sitten startteria tehdessä kaatanut suurimman osan nesteestä veke (hiiva on tuolloin jokatapauksessa tiiviisti pohjalla) ja jättänyt about 2x hiivakakun paksuuden jäljelle. Sitten sheikannut mössön liikkeelle ja hujauttanut startteriin. Jämät voi huudella keitetylllä vedellä. Kannattaa tosin muistaa desinfioida se purkin suu ettei ulkopuolelta pääse pöpöjä kasvamaan startteriin. Esmes sytkäri toimii tuossa. Homma on toiminu ainakin toistaseksi jees (koputtaa puuta) ja nolla kontaminaatiota startteria tehdessä.

Ite olen tosin tullut siihen tulokseen, että kuivahiivat ovat jees kaikkeen muuhun paitsi vehnikseen. Siksi meitillä on jääkaapissa odottamassa kevättä taas pesty vehnishiiva (wyestin bavarian wheat).

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Joulu 13, 2017 20:53 pm

Hyviä vastauksia mutta se tärkein kyssäri meni siis joltain ohi. Kun hiivaa on puljattu astiasta toiseen hiivan pesun yhteydessä ja esim laitettu pesty hiiva patenttikorkkipulloon johon lisätty keitettyä ja viilennettyä vettä piripintaan odottamaan jääkaappiin käyttöönottoa. Sitten kun se pesty hiiva otetaan kuukauden päästä käyttöön startteria varten niin huomataan että siellä on hiivan lisäksi jonkin verran sakkaa mukana mitä ei olla kokonaan saatu pois hiivan pesun yhteydessä. Onko tämä sakka haitallista esim pöpövaaran takia? Voin kyllä lähettää kuvan siitä pestystä hiivapullosta jos ette ymmärrä mun houreilua :D
Make stout great again!

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Joulu 13, 2017 23:44 pm

Kyllä se tietysti monella tapaa on parempi tallettaa hiiva startterista jossa se on todennäköisesti vielä puhtaampaa ja paremmin voivaa kuin käymisen jälkeisestä kakusta jossa sitä on stressattu alkoholilla ja se on jakaantunut / mutatoitunut enemmän. Toisaalta käymisessä eloon jääminen valikoi sieltä soluja jotka ehkä kestävät paremmin jatkossa. Tuottavatko ne kuitenkaan parempaa olutta ei ole niin varma. Pidempään säilytykseen hiiva kannattaa pakastaa glyseroli liuoksessa ja mahdollisimman kylmässä ja puhtautta epäiltäessä voi lähteä pesäkkeistä maljalta. Toki se että siellä purkissa on jotain tuntematonta hötöä ei tarkoita välttämättä että hiivaa ei voisi käyttää panemiseen jossa se absoluuttinen puhtaus on useinkin vähän niin ja näin. Riippuu varmasti ihan mitä se muu materiaali sattuu olemaan ja kuinka paljon sitä on.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Joulu 14, 2017 13:47 pm

Wyeastin Michael Dawson (esiinty aiemmin noissa Brewing TV:n judansseissa) suositteli joskus blogissaan, että hiivaa ei kannata kotioluissa kierrättää yli neljännen generaation. Suositus olis ottaa enemmän talteen ekasta satsista ja käyttää sitä. Vähentää työn määrääkin suuresti.

Oman vehnishiivan pesin ja otin talteen ekasta käymisestä jokunen vuos sitten. Nyt säilytän noita jääkaapin kylmimmässä osassa, mutta en usko että noi kovin häävisti enää montaa vuotta futaa. Mutta toisaalta 6 kiekkaa samasta hiivasta on jo aika hyvä tulos. Viimeksi jo tein eka pienemmän startterin varoiksi jonka sitten vaihdoin tokana päivänä isompaan startteriin ennen varsinaista pitchausta.

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » To Joulu 14, 2017 14:57 pm

Itsellä myös nyt ensimmäinen kokeilu menossa tuosta, että tekee yli-ison startterin, josta riittää se 100 mrd solua talteen heti kättelyssä. Saa nähdä miten onnistuu. Tähän on olemassa kätevä laskuri: http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php, jolla voi startterin koon määritellä. Sinänsä tämä on kiinnostavaa kun vältytään töhnältä hiivan seassa, mitä aina jossain määrin tapahtuu jos harvestoidaan käymispöntön pohjalta.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Joulu 22, 2017 3:14 am

Mä sanosin että peseminen on turhaa, altistaa riskeille, ja se kerätyssä hiivassa mukana oleva humalamuhju/proteiinisakka ei haittaa mitään.

Harmillisesti oon reissussa ni en voi laittaa kuvaa, mutta mulla on kotona jääkaapissa vihanneslokero täynnä 0,33l Novelle-muovipulloja joissa suoraan käymisastiasta kerättyjä eri hiivoja :D Jätän vähän olutta pohjalle, kerään kauhalla & ratilla pulloon, pullo jääkaappiin, kaadan olutta pois kun hiiva laskeutunut pohjalle, ja pitchaan sit ~4h pöydällä lämmenneenä suoraan putelista uuteen batchiin. Ei olla huomattu oluissa laatueroja vs. kuivahiiva vs. tuore nestehiiva. Käyminen tuntuu vaan olevan nopeampaa ja rajumpaa kun käytän näitä itse keräämiä hiivoja.

Tässä kans erittäin mielenkiintoinen haastattelu hiivan uudelleenkäytöstä ja etenkin pointti että kotikäytössä voi käyttää samaa melkein loputtomasti: https://www.youtube.com/watch?v=3KRTsWF4iAc

Alla screenshot Brewer's Friendistä jossa pidän inventaarioo. "Each"-merkinnällä on kuivapussihiivoja. Prosentti-merkintä on keskiarvo attenuaatiosta kys. kannalla. Olen tosiaan kerännyt kaksi eri US-05:sta ja tuo toinen attenuoituu todella huonosti :D Tota uudempaa kantaa en oo käyttäny ku vasta yhdesti.

P.S. Keräsin hiivan aluksi lasipurkkiin mutta alko pelottaa paineet (joita aina syntyy), ja erään jenkkipanimon tyyppi kans sanoi että muovi on turvallisempi, antaa periksi jos olut sattuu vielä jatkamaan käymistä.

Screenshot 2017-12-22 11.46.15.png

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Pe Joulu 29, 2017 13:40 pm

Tein WLP023:sta kaksi 1 litran starteria. Toisen aion käyttää heti ja toisen säilön eli dekantoin, laitan desinfioituun 0.5l olutpulloon, keitettyä/jäähdytettyä vettä päälle päälle, korkitus ja jääkaappiin. Aikeeni oli käyttää tämä seuraavaan oluterään, mutta fiksu vaimoni keksi vieläkin paremman idean. Miksikäs en tekisi tuosta säilötystä puolikkaasta ensi kerralla taas kahta starteria, joista toisen käytään ja toisen säilön? Välttyisin primäärissä käytetyn hiivan "pesemiseltä" tai sitten ylimääräiseltä ruvalta (jos jättää pesemättä).

Kuvitelmani on, että tekemällä aina 2 starteria ja säilömällä toisen voin käyttää hiivan siististi uudestaan ja uudestaan...

Vai voinko?

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Joulu 29, 2017 14:04 pm

dr.hopo kirjoitti:Vai voinko?

Voit tehdä myös yhden isomman startterin, josta hiivausvaiheessa kaadat isomman osan vierteeseen ja
loput otat talteen seuraavaa startteria varten.
Ei tarvitse tehdä kahta erillistä.

Tuota säilöttyä 0,5 pullollista ei olisi muutenkaan kannattanut käyttää sellaisenaan, vaan startterin
kautta sekin. Ilmeisesti jotkut hiivaavat suoraan jääkaappipurkista, kunhan hiivamujua on tarpeeksi.
Itse tekisin startterin, että lähtee reippaasti käyminen alulle sitten.
Viimeksi muokannut EeroK, Pe Joulu 29, 2017 14:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Pe Joulu 29, 2017 14:10 pm

Piti tehdä 2 kun ei ole sopivaa astiaa. Tai positiivisen kautta, oli saatavilla 1.5l vissypulloja :).

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

WLP023 ja happamuus

ViestiKirjoittaja dr.hopo » La Joulu 30, 2017 13:13 pm

Kokeilin ensimmäistä kertaa WLP023:a. Luvattu vihreän omenan ym. aromi oli voimakkaasti esillä. Sen lisäksi hiivassa oli selvästi happamuutta. Kyseessä ei ole aiheuttamani kontaminaatio, happamuus oli selvä jo starteria tehdessäni. Kaadoin hiivan pussista steriloituun astiaan ja hapan tuoksu oli selvä jo siinä vaiheessa sekä myös tyhjennetyssä hiivapussissa. Päiväystä oli maalis-huhtikuulle asti. Joku muukin on havainnut jotain samankaltaista:

https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... nt.172365/

Tein hiivasta kaksi liran starteria. Syystä että Plan B eli S-04 oli kaupasta loppu ja koska happamuus oli selvästi hiivassa itsessään, käytin hiivan. Starterin tuoksu oli todella hedelmäinen, lähinnä mieleen tuli siideri. Happamuus siellä taustalla. Puoli vrk myöhemmin pullotin toisen puolen hiivasta (oli 1 vrk jääkaapissa odottamassa hiivan laskeutumista). Tuoksu oli happamampi kuin puoli vrk aiemmin ja myös maku selvästi hapan.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia WLP023:ta?

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » To Touko 10, 2018 16:10 pm

Darep kirjoitti:P.S. Keräsin hiivan aluksi lasipurkkiin mutta alko pelottaa paineet (joita aina syntyy), ja erään jenkkipanimon tyyppi kans sanoi että muovi on turvallisempi, antaa periksi jos olut sattuu vielä jatkamaan käymistä.

Mulla räjähti jääkaapissa lasinen 500ml Erlenmeyer-pullo jossa oli pari kuukautta aikaisemmin kerättyä vehnäoluthiivaa. Pullon suulla oli kartionmuotoinen silikonikorkki joka oli ilmeisesti junttautunut/jämähtänyt pullon suulle niin tiukasti että ei päästänyt paineita ennen kuin koko pullo räjähti. Onneksi ei tullut silmille, korkki pullonkaulan kanssa tuli läpi yläpuolella olevasta hyllystä... Kyseinen pullo oli jääkaapin ovessa joten se sai päivittäistä agitaatiota. Nyt en enää pidä hiivoja ovessa...

Itse olen hiivannut oluet ilman startteria jos kerättyä hiivaa on 250 ml (paksua liejua) tai enemmän ja jos se on enintään 2-3 kk vanhaa. Ei lähde käymään ihan yhtä nopeasti kuin startterissa kasvatetulla mutta eläviä soluja on varmasti enemmän kuin riittävästi joten en ole pitänyt startterien keittelyä tarpeellisena.

Palaa sivulle “Hiivat”