Kombucha SCOPY:n käyttö bissessä

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Kombucha SCOPY:n käyttö bissessä

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Huhti 10, 2019 13:07 pm

Hola

Elikkäs kesä lähestyy ja grilli/raksajuomia pitää alkaa taas miettimään.

Ittiä kiehtoo tuo matalaprosenttista tahi jopa alkoholittomien, mutta silti tasapainoisten bissejen kehitys. Ja mietityttää hieman tuon kombucha-kultin käyttämä alieni tuolla pöntössä. Miten sen käyttö ihan olut vierteen kanssa. Meinaan että emses berliner weissen teko kesäkuumalle hieman kiinnostelis ja miksei raikkaassa matala% apassakin vois toimia greippisen humaloinnin jatkeena.

Onko kellään kokemuksia moisesta? Hieman asiaa googlettelin ja kokemukset lähinnä kombuchan ja bissen sekotuksesta. Mad fermentationist oli tehnyt flanders readia tuolla, mutta muuten vähän ohkasta on tieto asiasta.

Ehkä split batchia vois harkita.

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

Re: Kombucha SCOPY:n käyttö bissessä

ViestiKirjoittaja Lärry » Su Huhti 14, 2019 19:29 pm

Ei kai siinä muuta kuin kokeilemaan. Itse aloittaisin ihan Kombuchan valmistamisesta, ja sitten siirtyisin oluen puolelle.

ölppänä
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja ölppänä » Su Huhti 21, 2019 12:32 pm

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Huhti 23, 2019 9:04 am

Lärry kirjoitti:Ei kai siinä muuta kuin kokeilemaan. Itse aloittaisin ihan Kombuchan valmistamisesta, ja sitten siirtyisin oluen puolelle.

Mjoo, vaimolla on Kombucha tulilla. Ite mietin vaan että miten tuota lärsäkettä sais hyödynnettyä.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ti Huhti 23, 2019 10:23 am

Eiköhän siitä just joku berliner weisse / muu matalaprosenttinen hapanolut synny. Saattaa vaatia pitkähkön ajan pöntössä ennen ku FG tasoittuu. Tuoretuotteena siman tai sahdin tapaan vois olla helpoin lähestyä niin saa tavaran pulloon ennen ku se muuttuu etikaksi. Kerro miten meni jos kokeilet!

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Huhti 23, 2019 12:38 pm

Mjoo, menee varmaan parin-kolmen viikon päähän pano kun tähtää lopputuotetta kesäkuun puoliväliin hanaan.

Pääkäymisestä vastannee ihan normi vehäoluthiiva, eli ajattelin erottaa pääkäymisen jälkeen sekundääriin osan satsista johon sitten scoby pääsee napsuttelemaan alkoholia vähemmäksi ja hapattamaan tuotosta.

Palaa sivulle “Hiivat”