Hiivan pakastaminen

Erilaisten hiivojen käyttäminen ja säilöminen sekä monistaminen.

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Hiivan pakastaminen

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Kesä 05, 2011 17:37 pm

Voiko käymispöntön pohjasakkaa pakastaa ja käyttää uudelleen?

Oman kokemuksen mukaan ei ainakaan suoraan. Olen kokeillut myös kuoria pinnalta hiivaa ja pakastaa sitä mutta eipä tunnu tuokaan starttaavan. Hiivat heitin suoraan pakaste palana huoneenlämpöisen vierteen sekaan joka voi tietysti olla jonkin asteinen shokki hiivasoluille. Kokeilussa käytin US-05 hiivaa pohjasakasta otettuna ja Munich Wheat hiivaa päältä kuorittuna. US-05 heitin pönttöön eilen ja kun ei aamuun mennessä ollut mitään tapahtunut nakkasin ton vehnähiivankin sekaan. Jälkimmäisestä hiivauksesta on 6h eikä mitään ihmeellisempiä elonmerkkejä vieläkään näy. Vierteen päällä on pieniä vaahtosaaria joten toivoa vielä on.

Jatkossa täytynee herätellä hiivaa ajoissa ja katsoa onnistuuko siten.

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Hiivan pakastaminen

ViestiKirjoittaja raestlyn » Su Kesä 05, 2011 20:37 pm

Jääkiteet rikkovat hiivan soluseinämät ja tappavat sen. Kannattaa käyttää jotain antifreeze-nestettä, kuten glyserolia (EI GLYKOLIA), estämään vesimolekyylien kristallisoituminen.Lisää aiheesta.

Toinen (ja ehkä vaikeampi) vaihtoehto on kuivata tai muuten poistaa vesi pohjasakasta.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Kesä 05, 2011 22:40 pm

Pullahiivapaketissa muistaakseni lukee että hiivaa voi myös pakastaa. Ilmeisesti niissä paloissa on niin vähän vettä että iso osa soluista säilyy hengissä. Ajattelin että jos toimis tolleen yksinkertaisesti niin olisi hyvä tapa säilöä noita hiivaymppejä. Kuivaaminen on jo paljon hankalampaa samaten myös kemikaalien sotkeminen. Varmaan kyllä onnistuisi toi kuivaaminen melko helposti johonkin kahvisuodattimeen kun laittas ensin valustumaan ja sitten silikageelilla kuivaus.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Pe Elo 17, 2018 19:27 pm

Melko wanha threadi mutta kysytään. Mulla on pakastimessa glyserolin kanssa taiteen sääntöjen mukaan noin puoli vuotta sitten pakastettua käymispöntön pohjalta otettua hiivaa, kolme putkiloa joissa jokaisessa 25 ml paksuhkoa hiivakakkua + saman verran vesi-glyseroliseosta.

Jos tavoitteena on n. 10 litran eräkoko, tarviikohan tuolla hiivamäärällä rakentaa varsinaista startteria (jos kippaan suoraan vierteeseen parikin putkea, eli yhteensä puoli desiä hiivatahnaa)? Tai jos pitää, niin riittääköhän joku 2-3 dl spraymaltaasta tehty startteri?
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Elo 17, 2018 22:51 pm

Kyllä ehdottomasti tekisin ainakin startterin (itse kasvattaisin maljalla vielä ennen sitäkin). Tuo jäädytys-sulatus on iso shokki hiivalle jossa kuolee aina merkittävä osuus soluja ja elävätkin voivat olla aika stressissä heti ensi alkuun, joten ei paras strategia. Toki se varmasti lopulta lähtee käymään jos elävää hiivaa on tarpeeksi, mutta tulos voi olla laadultaan vaihtelevampi ja vaikeammin toistettavissa, kontaminaatioriskit ja sivumakujen esiintyvyys suuremmat.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Elo 18, 2018 9:27 am

Ok, varmempi noin. Itseasiassa pyöräytin MrMaltyn laskuria joka kertoi että (arvauksena) 50% viabilityllä olevaa hiivatahnaa pitäisi olla 100 ml tuohon eräkokoon, ja mulla ei siis ole yhteensäkään kuin 75 ml jonka elinkelpoisuus on kysymysmerkki. MrMaltyn laskuri taitaa olla vähän pessimistinen, mutta selviää siitä ainakin se että tuo määrä tuorettakaan hiivamujua ei olisi tolkuton ylihiivaus, saati sitten pakastettua.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Elo 27, 2018 11:04 am

Kuinkahan nopeasti pakastetusta hiivasta tehdyn startterin pitäisi alkaa käymään varsinaisessa käymispöntössä?

Rakentelin perusohjeiden mukaan litran startterin tuolle vajaalle desille pakastettua hiivamuhjua, annoin sen käydä pari päivää välillä heilutellen. Olin tyhmä enkä ottanut ominaispainonäytettä jotta olisin voinut varmistaa että startteri oikeasti kävi, mutta kaikki käymisen merkit siinä kyllä oli. Eli tuoksu vastasi käyvää olutta, plus silmämääräisesti startteri muuttui paksummaksi ja hiivamuhjun määrä lisääntyi kunnes lähti flokkaamaan pohjalle vaikka sitä heiluttelikin.

Pidin startteria vuorokauden jääkaapissa, kippasin pois hiivakerroksen päältä ylimääräisen nesteen, annoin hiivan lämmetä hiljalleen huoneenlämmössä ja kaadoin sen OG1063 vierteen sekaan eilen illasta. Oletin että käyminen starttaa samantien, niinkuin se lähti pöntön pohjalta kerätyllä ja jääkaapissa säilytetyllä hiivatahnalla jossain aikaisemmassa erässä, mutta n. 18 tunnin kohdalla ainakaan ei ole tapahtunut mitään. Hosunko turhaan?

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Elo 27, 2018 16:56 pm

Kyllä se voi vielä hyvin lähteä liikkeelle, jos 48h ei näy krausenia niin sitten voi olla huonompi juttu. Kyllä tuo pakastaminen voi vaikuttaa asiaan, kuten sanottua niin siitä on vaikea sanoa paljonko siinä on eläviä soluja, joka tapauksessa paljon vähemmän kuin tuossa jääkaapista otetussa, suht tuoreessa kakussa. Jos kasvua oli startterissa niin sitten eläviä soluja oli varmasti jonkin verran ja ennemmin tai myöhemmin ainakin jotain tapahtunee... Juuri tuon takia se on aina varmempi mitä alempaa lähtee pakaastetun kasvatuksessa liikkeelle. Maljalla pääsee 100% eroon mahdollisista pakastuksen yhteydessä mukaan päässeistä kontaminaatioista. Mitä pienemmästä ylös kasvatuksesta taas aloittaa sitä paremmin varmistuu siitä että kaikki solut ovat eläviä ja hyvinvoivia jos ne ovat juuri jakautuneet kasvatuksessa. Tuosta suorasta startterista ei ihan varmasti tiedä kuinka toipuneita elävätkään solut ovat ja massan joukossa on merkittävästi kuolleita jotka menevät olueeseen. Jos soluja oli paljon ylimäärin niin ne haukkaavat energiat startterivierteestä hetkessä eivätkä ehkä ehdi toipua jolloin lagia voi tulla tavallista enemmän. Toisaalta voi olla kaikki on ihan ok, joskus tuo vain menee toiselle vuorokaudelle että käyminen alkaa. Jos kahteen vuorokauteen ei tule krausenia niin kannattanee lisätä tuoreempaa hiivaa.

Jatkoa ajatellen, paras elinvoimaisuus todennäköisesti saadaan pakastamalla startterista. Jos pakastin on normaali itsesulattava malli niin hiiva kannattaa eristää jotenkin ettei lämpö nousee liikaa sulatussyklin aikana.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Elo 27, 2018 18:03 pm

Itsekin ajattelin että ainakin 36h katsellaan rauhassa ennen hötkyilyä, ehkä pidempäänkin. Vermont Ale yeast on kai joskus hieman hitaasti lähtevä hiiva muutenkin, ja pitäähän (terveenkin) startterin hiivan ensin kasvaa ennenkuin varsinainen käyminen alkaa. Omat muistiinpanot suoraan myyntipakkauksesta hiivatusta vierteestä toteavat vain että kävi 24h kohdalla ja 36h paikkeilla oli maksimikrausen.

Pakastaminen oli vähän ex tempore -juttu, siksi hiiva kerättiin käymispöntön pohjalta eikä startterista. Tarvitsen muutenkin harvoin starttereita koska teen niin pieniä eriä että niihin nestehiivatkin nipinnapin riittävät sellaisenaan, mutta tämä on vähän erikoisempi hiiva jonka ajattelin kopata talteen kakkoserää varten.

Kävin heiluttelemassa hiivan kunnolla suspensioon, tarkkaillaan tilannetta...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ke Elo 29, 2018 7:41 am

Lähtihän se. En tiedä vaikuttiko heiluttelu, vai se että 36h kohdalla avasin conicalin pohjaventtiilin sen varalta että joudun keräämään kuolleet hiivat pois ja laittamaan tuoretta sekaan, ja hiivankeräysastiasta tullut ilmakupla pölläytti hiivat kunnolla suspensioon.

Kuitenkin, mulla oli jo valmiina steriloitu kuivahiivan nesteytysvesi, kun 45 h kohdalla huomasin että pönttöä heilutellessa vierteestä nousee pientä kuplaa ja nesteen reunoilla oli ihan pieni vaahtorengas. Siitä se sitten kehittyi, nyt aamusta krausenit pukkasivat ulos vesilukosta (enemmän pienen ilmatilan syytä kuin krausenin määrän).

Ei 45 tuntia mahdottoman pitkä aika ole, mutta olisi toki kiva tietää johtuuko se siitä että tuli alihiivattua rankasti, vai hiivan ominaisuuksista. Edellisellä kerralla 36h kohdalla oli maksimikrausen, joten siihen verrattuna viivettä oli. Jostain luettuna, ilmeisesti täysin loppuun käyneillä starttereilla kuten tässä lagiaika saattaa olla pidempi, kun hiiva herättelee itseään. Onneksi tyylilaji on NEIPA, eli jos alihiivaus tuottaa jotain esteriä se toivottavasti sulautuu humalatykitykseen.

Sellainen sivuhuomio, kun Fastfermentin hiivankeräyslasin läpi sen hyvin näkee: täysin kuollutta hiivaa pöntössä ei ihan kauheasti ollut, koska lasin pohjalla ei loppupeleissä pysynyt kuin pieni osa hiivatahnasta. Ts. conicalin pohjalla kuolleen näköisenä pari päivää istunut startterin ehkä parin desin hiivamassa aktivoitui lopulta lähes kokonaan ja käymisen pyörteet nostivat sen suspensioon. Eihän se sano että koko suspensiossa oleva massa on elävää solukkoa, mutta täysin kuollutta CO2-kuplia tuottamatonta osaa siitä ei ole kuin ~puoli desiä lasin pohjalla. Tuo määrä on osin saattanut tulla mukana jo edellisen käymiserän peruilta vaikka hiiva oli huuhdeltu, osa varmaan pakkasessa kuollutta massaa.

edit: anna mun kaikki kestää. ensin hidastellaan, nyt krausen on puskenut ylivuotoletkun kautta aamusta asti ulos pöntöstä ja käyminen on sen verran vilkasta että rättijäähdytyksellä saa pöntön kyljen nipinnapin pysymään alle 21 asteessa (mittapiste eristeen alla).

vppulkkinen
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Lempäälä

ViestiKirjoittaja vppulkkinen » Ma Syys 24, 2018 10:47 am

Moi. Rupesin tuossa hiivan pakastushommiin ja rupesin miettimään, että minkä takia glyserolin lisäksi pakastusputkiloihin laitetaan myös hieman vettä? Jos se vesi on haitallista hiivasolujen rakenteelle niin minkä takia hiivaa ei pakasteta vain glyserolin kanssa? Osaatteko auttaa?

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Syys 24, 2018 11:08 am

Vesi ei ole haitallista vaan välttämätöntä soluille ja liuoksissa solun sisällä ja ulkona pitää olla myös sopivia pitoisuuksia vesiliukoisia yhdisteitä joita solu tarvitsee. 100%Glyseroli ei ole hyvä ympäristö soluille mutta ne kestävät glyserolia tiettyyn rajaan tuon jäädytyksen ajan. Glyserolia on tarkoitus lisätä sen verran että se muuttaa liuoksen ominaisuuksia niin että solun kalvorakenteita vahingoittavia jääkiteitä ei muodostuisi. Glyseroli menee myös solujen sisälle ja 100% glyseroli kuivattaisi solut vedestä. Monet eliöt tuottavat glyserolin kaltaisia yhdisteitä soluihin pakkasen varalle ja pitoisuudet ovat silloin maltillisia jotta solun vedestä riippuvat toiminnot eivät vaarannu. Eli kannattaa tehdä se juuri niin kuin ohjeet sanovat.

Palaa sivulle “Hiivat”