Katkerohumalointi - lajike-eroja?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

EarlyWorm
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nurmijärvi
18 tai yli: Olen

Katkerohumalointi - lajike-eroja?

ViestiKirjoittaja EarlyWorm » Ma Helmi 14, 2011 13:27 pm

Onko katkero aina samanlaista katkeroa, vai onko siinäkin lajikekohtaisia eroja?
Usein näkee katkerohumalointiin käytettävän eri lajiketta, mutta johtuuko tämä korkeasta alfahappopitoisuudesta (-> vähempi riittää), vai onko muita syitä?

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

Re: Katkerohumalointi - lajike-eroja?

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Helmi 14, 2011 14:12 pm

Sanotaan että joissain korkean aa% omaavissa voi olla "harsh" maku eli raaka,kova, karkea. Tasaantuu ikääntyessään kun olut kypsyy. IPA ja Bitter tyyppisissä sitätaas tavoitellaan. Syy korkeisiin pitoisuuksiin on ekonoomisuus. Tarvitaan vähemmän ja kasvatus tuottaa enenmän. Kasvit ovat usein hybridilajikkeita. Mietoja tarvitaan enenmän katkerointiin ja tulee siis kalliimmaksi. Kaikkia lajikkeita voi käyttää katkerointiin.

Eli voimakkaalla aa% haetaan katkerointia ja miedoilla haetaan sekaan pehmeyttä ( esim ) ?
Jos sais Terran reissullansa

EarlyWorm
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja EarlyWorm » Ma Helmi 14, 2011 14:25 pm

Hmm.. en ole varma ymmärsinkö..
Ajatellaan että panisin kaksi satsia joissa flavori/aromi-humalat olisivat samat, mutta katkerohumalointiin (60 minuuttia) käyttäisin eri lajikkeita. Eriävät alfahappopitoisuudet kompensoisin määrässä. Olisiko lopputuloksissa makueroa?

Eli voisi kai muotoilla näinkin: Jääkö 60 minuutin keitosta olueen mitään muuta "makua" kuin se katkeruus? Onko siis lopputuloksen maun kannalta merkitystä, mitä lajiketta siinä kohtaa käytän?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 14, 2011 14:40 pm

Enniin tarkkaan tiiä, mutta luulen, että jonkinlaista makueroa on, mutta huomattavasti vähemmin kuin flavori/aromihumaloinnissa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Helmi 14, 2011 15:10 pm

Illalla lasissa katkero humala, aamulla kainalossa hutkero kamala.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Helmi 14, 2011 16:29 pm

No,
Ite olen ymmärtänyt, että katkerossa on eroa. Eli monissa lajikkeissa on sitrusta mukana mutta erilaisena. Toisessa greippi ja toisella lime ja kolmannella sitruuna. Pieniä eroja mutta ehkä havaittavia. Sitten on ne humalat joiden katkero on lähellä havupuun pihkaa. Useimmiten se tosiaan menee niin, että mitä korkeampi alfahappo, sen karkeampi katkero mutta sellaiset lajikkeet (kuten Magnum ja Horizon muistaakseni) jotka ovat puhtaasti kerkero humalia eivätkä omaa isommin muita ominaisuuksia, kuitenkin pärjäävät hyvinkin makutesteissä. Toisaalta kun kaytetään sellaisia humalia katkeroimiseen joista yleensä otetaan aromia, tulee humalaa reilummin muutenkin joukkoon ja humalan muut maut pehmentävät katkeroa.
Ei faktaa, vahvaa mutua.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Helmi 14, 2011 22:32 pm

Kyllä mielestäni on iso ero. Paljon alhaisen alfa % humalaa + vähän korkean ja lopputulos on pehmeää. Kuin taas toisinpäin. Bitter sana ei tule turhaan. Toki on kovin kaikki vielä hakusessa.
Jos sais Terran reissullansa

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Helmi 15, 2011 12:32 pm

No onhan se selvä että jos laitat 20g 14%AA humalaa tai 80g 3,5% humalaa niin makuero syntyy ihan jo määrän takia. Ja jää noista katkerohumaloinneistakin aina makua, viimeksi käytin amarilloa katkerohumalana ja kyllä sen maistaa siitä hyvinkin selkeästi, sellaisena terävänä sitrusmaisuutena (mitä pidän hyvänä makuna). ainoa lisäys 60min kohdalla.

Useimmin katkeroksi käytetään korkean AA:n humalaa, juurikin säästösyistä ja toisaalta suurin osa "aromihumalan" hyvistä ominaisuuksista lentää kyllä taivaan tuuliin pitkässä keitossa.

EarlyWorm
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja EarlyWorm » Ti Helmi 15, 2011 15:07 pm

Oolrait, kiitoksia vastauksista. Noita humalien makuvaikutuksia ei varmaan ihan äkkiä opi ymmärtämään kokeilunkaan kautta. Jos vertaa vaikka ruoanlaittoon - siinä voi heti maistaa että miten mauste X vaikuttaa, mutta tässä odotat aina sen kuukauden...

Palaa sivulle “Humalat”