Humalan keittäminen erillään?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Re: Humalan keittäminen erillään?

ViestiKirjoittaja kopolo » Pe Marras 12, 2010 2:12 am

En ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta suunnitelma on valmis ja toivottavasti kerkeää toteuttaa viikon-kahen sisään.
Raportoidaan sitten :cheers1:

Suupanimotyylissä pitäs vähän enemmän olla kalustoa. Tehdä ensiksi 12% olutta joka laimennetaan astiointi vaiheessa hapettomalla vedellä keskikeppanaksi ja samalla lisätään tuo "humalointi", tosin noissa keskareissa harvoin on mitään humalan juhlia.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Marras 12, 2010 8:24 am

Siksi humaloinnin osuus kustannuksista onkin heillä 0,2%...

Mutta humaloinnin voi silti tehdä suurpanimo tyyliin vaikka muuten ei välineistö antaisikaan myöten ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja kopolo » La Marras 20, 2010 1:03 am

No nyt on tämä kokeiltu ja pulputtaa jo iloisesti.

Ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, suodatuksen kanssa oli yllättäviä ongelmia jonka takia koko homma venyi aika pitkäksi ja myöskään lidlin kattillan tilavuus oli liian pieni 12.5 kilolle mallasta (luultavasti, kun en punninnut pilsnermallas säkin loppua jossa piti olla 10kg. Vaikutti että tuli enemmän) joutui tekemään mäskäyksen 40l saavissa.
Humalateetä oli 8 litraa joka lisättiin keiton jälkeen sekoitusastiaan. Lopulta saatiin kokonaismääräksi n. 37 litraa OG1.064 vierrettä käymään asti.

Tässä vaiheessa ei voi sanoa prosessin huonoudesta tai hyvyydestä mitään kummempaa teknisesti toimii, humalointi ainakin maistui vierteessä ihan kivasti.

Palaa sivulle “Humalat”