Humalan keittäminen erillään?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Humalan keittäminen erillään?

ViestiKirjoittaja kopolo » Ma Loka 25, 2010 18:26 pm

Minkälaisia mielipiteitä herättää?
Pelkästä vierteen laimennuksesta olikin jo juttua http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f=1&t=671 jossa tätä vähän sivuttiin.

Olisi tarkoitus tehdä omille välineistöille "liian iso" erä olutta kerralla, mäskäämällä vahvaa vierrettä og1.130 (onkohan edes mahollista) jota olis keiton jälkeen 25l joka laimennettaisiin 20:llä litralla vettä 1.072 lukemiin.
Koska olen antanut itseni ymmärtää, että humalasta ei saa niin paljoa irti korkean ominaispainon omaavassa vierteessä joten meinasin humalat keittää pelkästään tässä laimennusvedessä.
Mitenköhän tuon sitten saa laskettua, tai ees suunnan arvioitua paljonko tulee IBUja? jos vaikka lykkää 100g Targettia jota keittää vedessä 60min.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Humalan keittäminen erillään?

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Loka 26, 2010 11:43 am

Aika tuskaa tulee, ensinnäkin 75% hyötysuhteella tarvitset lähes 15kg mallasta saadaksesi 25L 1.130 vierrettä. Koska mallasta tulee noin hirveästi tarvitset kohtuu ison mäskäysastian pelkän maltaan takia. Oma kokemus on että noin 5kg mallasta vie tilaa noin 10-12L märkänä, lisäksi siihen vesipatja niin 25-30L mäskäysastia on minimi vaatimus. Tällöinkin voi miettiä kannattaako mielumminkin huuhdella patja kunnolla, koska tuosta 25L ei jää oikein mitään huuhteluun. Keittämisen voi hoitaa maksimi määrällä mitä oma laitteisto sallii, mutta vierre kannattaa vakiinnuttaa ominaispainoon ennen keittämistä ei sen jälkeen. Se että keität humalan puhtaassa vedessä ja sitten yhdistät vierteeseen ei kuulosta järkevältä, enemminkin keittää sitä laimennettua vierrettä tietyn määrän jonka lisää koko vierteen sekaan.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Loka 26, 2010 17:58 pm

Sellainen pointti kannattaa ehkä ottaa huomioon, että vierrehän "pitää" joka tapauksessa keittää...

Ja toiseksi kuinka paljon yleensä voi saada hyötysuhteeksi jos hakee 1.130 vierrettä?

Tekisin itse ehkä jotenkin niin, että ottaisin siivilöitäessä alkuvaiheessa syntyvän vahvemman vierteen erikseen ja keittäisin, keiton aikana mäskäisin uudelleen maltaat ja tähän laimeampaan vierteeseen sitten humalointi. Varmaan kyllä humaloisin jonkun verran myös vahvempaakin vierrettä.

Olettaen tosiaan että mäskäyskapasiteettia löytyy...

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kopolo » Su Loka 31, 2010 18:35 pm

Mäskäyskapasiteettia on se 27 litraa, kuten keittokapasiteettiakin kun samassa astiassa molemmat vaiheet (sekä 10 litran kattila).

Ideana on tehdä tuo humalatee ennakkoon ja jäähdyttää/jäädyttää jolla myös saisi vierteen jäähdytettyä hiivaus lämpöön (jäähdyttimen jäljiltä vierre on n. 35C.). Sekä sen keittämisen pakollisuuden takia pitäisi tuollainen 40 litran "suurerä" toteuttaa kahdessa vaiheessa näillä välineillä.

Se että keität humalan puhtaassa vedessä ja sitten yhdistät vierteeseen ei kuulosta järkevältä, enemminkin keittää sitä laimennettua vierrettä tietyn määrän jonka lisää koko vierteen sekaan.

En minä itekkään varma ole tästä suunnitelmasta, mutta meinasin kokeilla jos ei ole parempaa syytä jättää väliin kuin "ei kuulosta järkevältä" :) eli jos on tiedossa syy miksi ei toimi niin kuulisin mielelläni, ennen kuin otan itse selvää :lol:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 31, 2010 19:01 pm

Kokeile ilman muuta. Onhan sitä olemassa humala extractiakin, eli tiivistettä. Sitä kai suuret panimot käyttää aika pitkälle. En osaa sanoa miten humalan AA:t isometrisoituvat ilman sokereita, mutta jos sokeria on paljon, ilmeisesti huonommin. Sitäkään en tiedä miten tuo kaupallinen humalauute valmistetaan. Mutta puhdasta katkeroa sen pitäisi olla. Olen tässä lukenut viime aikoina lähes pelkästään suurpanimoiden tavasta tehdä erilaisia asioita ja energian säästämiseksi tehdään mitä erilaisempia "temppuja". Mm. keitetään vierrettä joko alipaineessa, jotta se kiehuisi alemmassa lämmössä mutta pidempään. Toiset taas kiehuttavat ylipaineessa korkeammassa lämpötilassa mutta lyhempään. Mutta yhteistä "kaikille" on, että vierrettä ei humaloida kuin vasta käyttämisen jälkeen! Eli tehdään "pirun" vahvaa vierrettä jota ei humaloida, se käytetään "pirun" vahvaksi "olueksi" joka laimennetaan suunniteltuun alkoholipitoisuuteen ja humaloidaan tiivisteillä. Mitä tällä sitten saavutetaan?
1. Keittämiseen ei tarvita niin paljon energiaa, ei siis tarvitse keittää niin kauaa kuin humalat vaativat vaan vain proteiinien kuaguloitumisen verran, sitten suodatetaan.
2. Valmista olutta saadaan huomattavasti enemmän kuin suoraan oikeaan alkoholipitoisuuteen tekemällä.
3. Alkoholipitoisuus on "varmasti" oikea, samoin IBUt yms. koska ne lisätään valmiiseen tuotteeseen.
4. Koska olutta laimennetaan voimakkaasti, satsit keskenään lähes saman makuisia.
5. Humalaa kuluu huomattavasti vähemmän kuin jos vahvavierrettä humaloitaisiin.
6. Lukuisia muita hyötyjä joita en muista nyt. mm. mallastahan ei kulu enempää, koska hyötysuhteet ovat varmasti enemmän kuin 100% haluttaessa.

Huonoa omasta mielestäni on se, että olut on aika persoonatonta, eli juuri sellaista jota nk. bulkki laagerin kuuluukin olla.

En tarkoita kuitenkaan, että kokeilustasi tulisi persoonatonta ja huonoa. Ei alkuunkaan. Totesin vain, että kannattaa kokeilla, sen pitäisi toimia.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Su Loka 31, 2010 19:10 pm

Ote R. Mosherin Radical Brewing kirjasta:
Hop Usage Methodss
Hop Tea - Hops boiled in water - Mostly aroma. Limited effectiveness.

Kirjassa mainitaan myös ennen aikaan käytetty metodi jossa humalia uitetaan kylmässä vedessä yön yli, ideana ilmeisesti saada olutta suojaavat ominaisuudet humalasta. Toki on vielä olemassa Berliner Weisse resepti jossa humala on lisätty mäskäyksessä, näitä oluita ei ole keitetty ollenkaan. Miettisin näitä kahta metodia tuon humalateen lisäksi koska kontaminaatio riski on suuri ilman keittämistä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 31, 2010 20:04 pm

Randy puhuu järkeviä ja kertoo mainiosti mitä erilaisimmista käsityöläisoluista kirjassaan. Kirja on ehdottomasti lukemisen arvoinen, löytyyhän siitä muutama rivi sahdistakin!

Itse olen nyt lueskellut mm. Charles W. Bamforthin kirjoja (englantilainen kaveri joka opettaa jossain päin jenkkejä professorina panimoalaa, On muuten ollut kirjoittamassa näköjäänjokusta kirjaa).
Muita mm. on Dennis E. Briggs, Cris A. Boulton, Peter A. Brookes ja Roger Stevensin opetuskirja? Joka kertoo oluen tekemisestä tieteelliseltä ja käytännön kannalta jostain 1700 luvulta tähän päivään (~860s).
Ja Crhris Boultonin ja David Quain kirja joka kertoo 637 sivun voimin pelkästään hiivasta ja käymisestä.

Näistä kirjoista olen ammentanut joitakin tietojani. Kaikkea en tietenkään ole koittanut soveltaa käytäntöön, enkä varmasti sovellakaan. Näissä kirjoissa puhutaan siis kokoluokkaa InBev panimot, toiminnasta. Niissä ei oteta huomioon kotona tehtäviä tai edes "Craft Brewery" kokoisia panimoita. Toisaalta on hyvä tietää miten tämän päivän suuret tekevät oluensa ja esim. säästävät kustannuksissa yms. Jos kirjoista saa jonkin toteutuskelpoisen idean pieneen mittakaavaan, on siitä kuitenkin meille pirunpaljon hyötyä. Tosin humalointi voi olla yksi sellainen jossa ei kannata "luistaa", mutta eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee. Vai mitä?
Nytkään ei voi oikeastaan sanoa, että onhan tuo jo kokeiltu. Niin on, melkein tuota periaatettahan käytetään kaupallisella puolella. Mutta onko kukaan koittanut sitä juuri kopolon tapaan, en tiedä. Tietääkö joku muu.
Suosittelen kokeilemaan. Ja kertomaan tuloksista meille muille. Maistatat sitten muillakin ;)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 31, 2010 21:17 pm

Korostettakoon kuitenkin vielä sitä, että olen itse sitä mieltä, että vierre kuuluu tehdä valmiiksi oikealle tasolleen ja humaloida keitettäessä. Toki mäskäyksessä olen humalaa kokeillut sekä first wort hoppingia. Olen myös useasti kuiva humaloinut ja käyttänyt jopa siksi NoChill tapaa jotta saisin sinne kuutioon laittaa humalia kokeeksi. Mielestäni Radical Brewing kehottaa kokeilemaan, eikä suinkaan estele tai saatikka kiellä sitä. Tosin en ole lukenut kirjaa kokonaan vielä joten en voi varmuudella sanoa. Jos muuten mietitte miten isommat saavat sitten humala aromia olueen jos sitä ei keitettäessä sinne lisätä. Miettikääpä miten saa voimakkaan humala aromin suhkoht vähällä humala määrällä.
No, hopback tietenkin. :) Samalla muuten flavoriakin saadaan mukaan. Kuivahumalointikin on "sallittua".
Tosin aromiakin saa uutteena...

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Su Loka 31, 2010 23:00 pm

Kannattaahan aina kokeilla kaikenlaista, en vain ymmärrä, miksi on tarpeellista toimia niin kuin alkuperäisessä viestissä esitetään? Samalla vaivalla tekee kaksi erää perinteisillä metodeilla...

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja kopolo » Ma Marras 01, 2010 0:17 am

Kokeilunhalu :mrgreen:

Kyllä tuossa saa suurehkon ajan säästön verrattuna kahden erillisen satsin tekemiseen, kun yhden satsin tekoon menee pesuineen 8 tuntia eli kahen satsin teko veis 16h. Tuon humala teen valmistuksen suorittaa varmaan kahteen tuntiin, jonka voi tehdä ennakkoon.
Vielä ei ole niin varma tuo prosessi muutenkaan, että eri kerroilla tulisi samanlaista vierrettä ja mieluummin kokeilee erilaisia reseptejä joka kerta. Tarkoitus on kokeilla myös eri hiivoja samanlaisessa vierteessä.

Tuo humaloinnin osuus on muutenkin se mikä on minulla mennyt eniten arvalla tai mitä on laitettu sattunut olemaan, mutta opetellaan ja kokeillaan koko ajan :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 01, 2010 6:22 am

Muistan hämärästi, että aiheesta on täällä ennenkin käyty keskustelua, ja varsinkin siitä, miten katkerot tulee laskea. Eli periaatteessa katkeruutta tulee enemmän mitä laimeampi vierre mutta toisaalta samat ainesosat on kuitenkin valmiissa tavarassa, jotka sitten "laimentavat" makua. Muistaakseni täällä on sellaisia jotka "paljonkin" tekivät humalateen kanssa "jälkikatkerointeja". Tässä ketjussa kuitenkin aiheesta on vähän.
viewtopic.php?f=3&t=361&p=1987&hilit=humalatee#p1987

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 01, 2010 18:43 pm

Lukekaa jos ette jo ole. ;)
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaa ... g-juuresta
Muhevaa tekstiä, vaikka artikkelin kirjoittaja taitaa olla samaa tasoa kirjallisessa annissaan kuin minä, mutta taitaa tietää kuitenkin vähemmän oluen teosta.

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja raestlyn » Ma Marras 01, 2010 20:28 pm

suorama kirjoitti:Lukekaa jos ette jo ole. ;)
Muhevaa tekstiä, vaikka artikkelin kirjoittaja taitaa olla samaa tasoa kirjallisessa annissaan kuin minä, mutta taitaa tietää kuitenkin vähemmän oluen teosta.

Jutusta paistaa läpi ettei kirjottaja taida olla Suomesta, sen verran karua kieltä ja ihmeellistä lauseoppia reportterilta. Hyvää luettavaa kumminkin :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 02, 2010 5:52 am

raestlyn kirjoitti:
suorama kirjoitti:Lukekaa jos ette jo ole. ;)

Jutusta paistaa läpi ettei kirjottaja taida olla Suomesta, sen verran karua kieltä ja ihmeellistä lauseoppia reportterilta. Hyvää luettavaa kumminkin :)

Oliver on vaihtoehtoisen olutmaailman tunnetuimpia hahmoja. Hän innostui nuorena oluesta Lontoossa, koska kunnollinen olutta ei ollut juuri saatavilla.

”Muutin Lontooseen 1983, rockbändin roudariksi. Joimme Budweiseria aina, kun oli rahaa. Budweiser maistui vedeltä, mutta muut oluet eivät maistuneet edes siltä”, Garret Oliver muistelee.

Tuo hieman hämmensi. Vaikuttaa tosiaan siltä, että kirjoittaja ei osaa kieltä ja kukaan ei suomen kuvalehdenkään tasoisessa julkaisussa tänäpäivänä oikolue juttuja. Ilmeisesti on tarkoitus ollut sanoa, että Yhdysvalloissa ei ollut kunnollista olutta saatavilla, mutta lontoossa oli.

Kattelin joskus joltain discoveryltä amerikkalaisen panimodokkarin, josa käytiin läpi erikokoisia yhdysvaltalaisia panimoita pienistä panimoravintoloista aina Budwaiseriin asti, ja sen perusteella täytyy ainakin sanoa, että kaverille on noussut maine hattuun. Brooklyn brewery on ehkä kokoonsa nähden erikoinen ja kokeilunhaluinen panimo, mutta pienemmistä putiikeista löytyy siellä vieläkin enemmän innostusta ja kokeilunhalua. Harmittaa kun en ottanut ylös niitten panimoitten nimiä. Jokin panimo, minkä nimessä oli Dog (ei se joka tekee niitä suomessakin tunnettuja hullkoira-oluita) oli erityisen kiinnostava, pienenpieni panimo, jota pyörittää iso karvainen äijä, ja joka tekee äärimmäisen mielenkiintoisen oloisia oluita.

Joka tapauksessa Brooklyn brewery on mielenkiintoinen ja upea. Tuon kaltaista asennetta tarvittaisiin enemmän. Meillä kun panimot tylsistyy heti kun niistä tulee vähänkään isompia. Esimerkkinä toimikoon täkäläinen Teerenpeli, joka silloin kun tekivät olutta vain omiin ravintoloihinsa, teki mielenkiintoisia pieneriä erilaisia kausioluita. Nyt kun homma pyörii sen verran isommalla volyymillä, että olutta saa kauppoista ympäri suomen, on erikoisuudet kitketty pois. Joka vuodenajalle on heillä kyllä edelleen oma olut, mutta siinäpä se. Nämä jäljellejääneet on kuitenkin niitä vähemmän mielenkiintoisia, joskin kyllä ihan kohtuullisia. Niitä kaikkia vaivaa se, että ne eivät ole originaaleja, vaan ennemin yrityksiä kopioida jotain jo olemassaolevaa. Mutta kyllä minä ennemmin rahani Weihenstephaneriin tms. laitan kuin Teerenpelin vehnäolueeseen.

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ti Marras 02, 2010 8:51 am

Olisikohan tuo panimo Dogfish Head? Aina kun joku tuttu käy rapakon takana, pyydän tuomaan ko. panimon tuotteita. IPAt ovat olleet aivan mahtavia!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 02, 2010 9:58 am

Hetsis kirjoitti:Olisikohan tuo panimo Dogfish Head? Aina kun joku tuttu käy rapakon takana, pyydän tuomaan ko. panimon tuotteita. IPAt ovat olleet aivan mahtavia!

Mahdotonta sanoa

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Marras 02, 2010 11:22 am

äyni kirjoitti:Joka tapauksessa Brooklyn brewery on mielenkiintoinen ja upea. Tuon kaltaista asennetta tarvittaisiin enemmän. Meillä kun panimot tylsistyy heti kun niistä tulee vähänkään isompia. Esimerkkinä toimikoon täkäläinen Teerenpeli, joka silloin kun tekivät olutta vain omiin ravintoloihinsa, teki mielenkiintoisia pieneriä erilaisia kausioluita. Nyt kun homma pyörii sen verran isommalla volyymillä, että olutta saa kauppoista ympäri suomen, on erikoisuudet kitketty pois. Joka vuodenajalle on heillä kyllä edelleen oma olut, mutta siinäpä se. Nämä jäljellejääneet on kuitenkin niitä vähemmän mielenkiintoisia, joskin kyllä ihan kohtuullisia. Niitä kaikkia vaivaa se, että ne eivät ole originaaleja, vaan ennemin yrityksiä kopioida jotain jo olemassaolevaa. Mutta kyllä minä ennemmin rahani Weihenstephaneriin tms. laitan kuin Teerenpelin vehnäolueeseen.

Joo, onhan se vain niin, että kun tuotantomäärät nousee niin riskit kasvaa ihan eri luokkaan. Vaikka joku 1500 litran erä ei vielä ole kovin iso, niin on se aika merkittävä tappio, jos jää myymättä. Puhumattakaan jostain hartwallista joka taitaa panna jotain 85000 litraa yhdellä keitolla...

Tahtoo olla niin, että kun tuotantomääriä kasvatetaan, vaatii se investointeja, mikä taas saattaa lisätä sijoittajien valtaa, ja silloin tavoitellaan vain voittoja ja minimoidaan riskit. Vaikka pieniä eriä pystyttäisiinkin tuottamaan, sitä ei ehkä enää koeta olennaiseksi liiketoiminnan kannalta, varsinkin kun pullottaminen ei ehkä ole kannattavaa pienillä määrillä ja markkinointi tuottaa ongelmia. Tämä tietysti voi koitua myös kohtalokkaksi pienpanimolle.

Ja toisaalta ovat aika arvokkaita nuo pullot kaupassa, luulisi lähituotteen pystyvän kilpailemaan hinnassa tuontitavaraa vastaan.. Täytyy myöntää, että erittäin harvoin tulee ostettua suomalaista olutta kaupasta, valitettavan useassa tapauksessa kertamaistaminen on riittänyt... Tietysti pitäisi tukea kotimaista pienpanimotoimintaa...

Käsittääkseni teerenpelin vanhat panovehkeet on siirretty Helsingin ravintolaan, missä kait tehdään jotain kausioluita?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 02, 2010 20:12 pm

äyni kirjoitti:Kattelin joskus joltain discoveryltä amerikkalaisen panimodokkarin, josa käytiin läpi erikokoisia yhdysvaltalaisia panimoita pienistä panimoravintoloista aina Budwaiseriin asti, ja sen perusteella täytyy ainakin sanoa, että kaverille on noussut maine hattuun. Brooklyn brewery on ehkä kokoonsa nähden erikoinen ja kokeilunhaluinen panimo, mutta pienemmistä putiikeista löytyy siellä vieläkin enemmän innostusta ja kokeilunhalua. Harmittaa kun en ottanut ylös niitten panimoitten nimiä. Jokin panimo, minkä nimessä oli Dog (ei se joka tekee niitä suomessakin tunnettuja hullkoira-oluita) oli erityisen kiinnostava, pienenpieni panimo, jota pyörittää iso karvainen äijä, ja joka tekee äärimmäisen mielenkiintoisen oloisia oluita.

Hetsis kirjoitti:Olisikohan tuo panimo Dogfish Head? Aina kun joku tuttu käy rapakon takana, pyydän tuomaan ko. panimon tuotteita. IPAt ovat olleet aivan mahtavia!

Minulle ei tuosta kokoluokasta tule muita mieleen kuin Hair of the Dog. Kaveri tekee nimittäin pieniä satseja ja erikoisia sellaisia. Taisi olla mäskäinkin ulkona olevan puolikas "tynnyri" kyljelleen käännettynä.
Onko nämä karvanaamat "tuttuja"?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 03, 2010 6:23 am

suorama kirjoitti:
äyni kirjoitti:Kattelin joskus joltain discoveryltä amerikkalaisen panimodokkarin, josa käytiin läpi erikokoisia yhdysvaltalaisia panimoita pienistä panimoravintoloista aina Budwaiseriin asti, ja sen perusteella täytyy ainakin sanoa, että kaverille on noussut maine hattuun. Brooklyn brewery on ehkä kokoonsa nähden erikoinen ja kokeilunhaluinen panimo, mutta pienemmistä putiikeista löytyy siellä vieläkin enemmän innostusta ja kokeilunhalua. Harmittaa kun en ottanut ylös niitten panimoitten nimiä. Jokin panimo, minkä nimessä oli Dog (ei se joka tekee niitä suomessakin tunnettuja hullkoira-oluita) oli erityisen kiinnostava, pienenpieni panimo, jota pyörittää iso karvainen äijä, ja joka tekee äärimmäisen mielenkiintoisen oloisia oluita.

Minulle ei tuosta kokoluokasta tule muita mieleen kuin Hair of the Dog. Kaveri tekee nimittäin pieniä satseja ja erikoisia sellaisia. Taisi olla mäskäinkin ulkona olevan puolikas "tynnyri" kyljelleen käännettynä.
Onko nämä karvanaamat "tuttuja"?

Näyttävät ainakin paljon enemmän siltä dokkarin tyypiltä, mutta en kyllä mene varmaksi sanomaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Marras 11, 2010 12:44 pm

Miten homma sujui kopolo?
Joko olet kokeillut?

Tässä muuten niitä uutteita http://www.brouwland.com/shop/catproduc ... 41&pid=338
Ja ei muuta kuin tekemään kaupalliseen tyyliin ;)

Palaa sivulle “Humalat”