Kuivahumalointi

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ma Huhti 26, 2010 17:13 pm

Pikasesti etittynä en löytäny topikkia. No anyways. Imeytyykö kuivahumala olueen paremmin lämpimässä vai onko väliä, jos tekee sen kylmässä?

Nimittäin bitter on sekundäärissä nyt ollu viikon verran kuivahumalien kanssa ja mietin, että siirränkö sen kylmään filtteröitymään seuraavaksi viikoksi vai annanko vielä toisen olla lämpimässä ja sitten kylmään.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Kuivahumalointi

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 26, 2010 18:14 pm

En ole asiaa ajatellut. Ainut kerta kun kuiva humalointi meni pieleen on kilpailuun lähteneen pohjahiivaolutsarjan edustajaan tekemäni. Eli olut oli varastoitumassa -2 asteessa ja laitoin sinne pakkasesta suoraan jokusen gramman Saazia. No, ne pysy jäässä pullotukseen asti... Uskomattoman upea tuoksu sitten kun käymis astian pesin ;(
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Huhti 26, 2010 18:28 pm

tuntuis että vaatii lämpöä, että aromit vapautuu humalista, vai meneekö ne silloin juuri taivaan tuuliin..? ite oon yleensä lisänny kakkospönttöön humalat ja vähän panimosokeria/spraymallasta liuotettuna pieneen määrään vettä. Annan liemen jäähtyä vähän ja hajotan pelletit sen sekaan.

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ti Huhti 27, 2010 8:47 am

Eikös se näin sekundäärissä käy toiseen kertaan, kun lisäät sokeria? Vai juotko tavaran suoraan sekundääristä?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Huhti 27, 2010 10:37 am

oon lisänny n. 30g kakkoseen, että saa pienen käymisen aikaan joka puskee pöntön täyteen hiilidioksidia ja hapen ulos, niin uskaltaa pitää sen 2-3 viikkoa. Sitten pullotuksen yhteydessä normaalisti jälkikäymissokerit. En tiedä onko sitten paras systeemi?

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ti Huhti 27, 2010 13:37 pm

Aivan. Itse oon huomannu, että siellä on aina sen verran hiivaa, että käyminen 1-2 päivää jatkuu, tosin hyvin vaimeasti, myös sekundäärissä. Alkoholiahan on kuitenkin jo tässä vaiheessa suojaamassa tavaraa. En oo ainakaan vielä onnistunut pilaamaan sekundäärissä, vaikka on saattanut olla 3-4 viikkoakin lepäämässä.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Huhti 27, 2010 23:52 pm

heh, jotenkin tulee vaan turvallinen olo kun kuulee sen pulputuksen...

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Elo 15, 2011 0:23 am

Mun elämän ensimmäinen täysmäskäysolut ( :jee: ) on nyt lopettelemassa ensimmäistä vaihetta ja pulputus on hidastunut merkittävästi. Tarkoitus olisi vielä lisäillä kuivahumaloita, mutta mietin sitä kakkoseen siirtoa tosi paljon. Palmerin kirjassa koko kakkoseen siirtoa ei älyttömästi suositella, ainakaan jos ei voi siirtää astiaan, jossa ilmatila jää hyvin pieneksi. Miten suuri ongelma tuo oikeasti on? Mulla on reilut 17L tulossa ja noi peruspöntöthän on 30 Litrasia, aika paljon siis jää tyhjää... Toinen vaihtoehto olisi jakaa tuo olut kahteen 10L ämpäriin, joita löytyis myös. Alkuperäisen humalan määrän voi varmaan siinä tapauksessa jakaa vain kahdella? Vielä yksi kysymys, että miten paljon ja mihin kuivahumalien aika astiassa vaikuttaa? Onko tähän olemassa jotain nyrkkisääntöjä? Viikko on ok, onko kaksi tai kolme jo liikaa tai kolme päivää liian vähän? Mitä se tekee oluelle?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 15, 2011 8:02 am

Minä en olisi kamalan huolissani tuosta pöntön koosta, mutta kyllähän isossa pöntössä hapettumisriski on hieman suurempi.

Kuivahumalaa viikko - 10 päivää. Pitempi aika tuottaa aika ruohoisen lopputuloksen, mutta joku tykkää siitäkin.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Elo 15, 2011 12:55 pm

Mä oon lähes aina siirtäny 30 litran astiaan, riippumatta satsin koosta, eikä ole havaittavaa vaikutusta makuun. Joskus oon kuivahumaloinu vaan karusti ykköseen, ihan hyvin sekin on toiminut, vaikka ei tosin saa oikein sekoitettua niitä humalia kunnolla. Viikko on itellä ollut hyvä aika. Joistakin humalista on tullut enemmän ruohoisuutta kuin toisista ja joskus sellaista metallista makua, jonka alkuperästä en kyllä ole täysin varma...

Teidu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kouvola

ViestiKirjoittaja Teidu » To Helmi 09, 2012 15:05 pm

Laitatteko humalat kuivahumaloinnissa pussiin/sukkaan vai painuuko humalat pohjaan ajan kanssa? Ajattelin vain kuinka sotkuiseksi olut jää ilman sukkaa... Itse olen siis aina sukassa pitänyt humalat, mutta tuli mieleen että irtoaako niistä silloin parhaalla mahdollisella tavalla aromit.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Helmi 09, 2012 15:39 pm

Löysästi painon kanssa sukkaan vain. Muu suodattaminen voi olla hapettumisen kannalta hanka toimenpide kotioloissa.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Helmi 09, 2012 17:41 pm

Parhaiten saa aromit irti, kun saavat vapaasti olla siellä ilman pussia, kuulemma. Itse olen vasta yhden oluen tehnyt ja kuivahumaloin sen kukinnoilla.
Pelletit uppoavat ja kukinnot jäävät pinnalle.

Automaatti-Lapon (auto-siphon) päähän laitoin humalasukan nippusiteellä kiinni ja lappoamisen aloitin käymisastian keskeltä. (sukka ja nippuside sanitoitu)
Yhtään ylimääräistä ei tullut pullotusastiaan.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » To Helmi 09, 2012 21:58 pm

Viime satsissa jonka kuivahumaloin heitin kukinnot suoraan pönttöön ja oli kyllä raivostuttavaa pullottaa kun pullotusnokka meni vähän väliä tukkoon. Yleensä olen käyttänyt noita Melkon hetelmäpusseja mutta ne on niin hankalia sulkea. Mietin mitenköhän toimisi sellainen vetoketjullinen rintaliivien pesupussi? Ainakin se kestäisi keittämistä sterilointia varten ja kokokin olisi sopiva tuollaisen 15-20l satsin humaloiomiseen kun kukinto kuitenkin turpoaa aikalailla.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Helmi 09, 2012 22:52 pm

Olutsieppo kirjoitti:Viime satsissa jonka kuivahumaloin heitin kukinnot suoraan pönttöön ja oli kyllä raivostuttavaa pullottaa kun pullotusnokka meni vähän väliä tukkoon. Yleensä olen käyttänyt noita Melkon hetelmäpusseja mutta ne on niin hankalia sulkea. Mietin mitenköhän toimisi sellainen vetoketjullinen rintaliivien pesupussi? Ainakin se kestäisi keittämistä sterilointia varten ja kokokin olisi sopiva tuollaisen 15-20l satsin humaloiomiseen kun kukinto kuitenkin turpoaa aikalailla.

Etkö siirrä olutta pullotusastiaan kun pullotat?

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Helmi 10, 2012 4:55 am

Jos sitä humalan mujua menee pullotusastiaan asti, niin helppo tapa ehkäistä tämän pulloon päätyminen on seuraava:
1. Sanitoi yksi melkon "hedelmäpussi/harsopussi", tarvittaessa huuhtele (aineesta riippuen).
2. Laita lapon pöntöön menevä varsi suodattimineen pussin sisään ja solmi pussi varteen kiinni, sanitoitu kumilenkkikin toimii.
3. Pullota.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Helmi 10, 2012 9:43 am

Minä olen ilman sukkaa aina saanut input-pään, eli siis 1-astian puolelta tukkeeseen. Sen vuoksi suosittelen edelleen sukkaa. Sen kanssa ei ongelmia ole kunhan ei tee liian tiivistä myttyä.

Muistakaa kuitenkin, ettette liruttele minkään siivilöiden läpi, vaan letkujen päät on pidettävä nestepinnan alapuolella. Tuossa vaiheessa hapettumisen riski on pahimmillaan.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Pe Helmi 10, 2012 23:27 pm

Joppo kirjoitti:
Olutsieppo kirjoitti:Viime satsissa jonka kuivahumaloin heitin kukinnot suoraan pönttöön ja oli kyllä raivostuttavaa pullottaa kun pullotusnokka meni vähän väliä tukkoon. Yleensä olen käyttänyt noita Melkon hetelmäpusseja mutta ne on niin hankalia sulkea. Mietin mitenköhän toimisi sellainen vetoketjullinen rintaliivien pesupussi? Ainakin se kestäisi keittämistä sterilointia varten ja kokokin olisi sopiva tuollaisen 15-20l satsin humaloiomiseen kun kukinto kuitenkin turpoaa aikalailla.

Olen tähän asti siirtänyt kaikki oluet pääkäymisen jälkeen sekundääriin enkä sen takia ole viitsinyt enää kolmatta kertaa siirtää. Kakkoseen jää kuitenkin niin vähän hiivasakkaa ettei se haittaa. Viimeiset pullot olen merkannut ja laittanut sivuun vähän niin kuin testipulloiksi.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » La Helmi 11, 2012 12:20 pm

Olutsieppo kirjoitti:
Joppo kirjoitti:

Olen tähän asti siirtänyt kaikki oluet pääkäymisen jälkeen sekundääriin enkä sen takia ole viitsinyt enää kolmatta kertaa siirtää. Kakkoseen jää kuitenkin niin vähän hiivasakkaa ettei se haittaa. Viimeiset pullot olen merkannut ja laittanut sivuun vähän niin kuin testipulloiksi.

Jenkkifoorumin tuhansia oluita tehneet konkarit vakuuttivat minut tuon sekondäärin "turhuudesta", joten uskalsin ensimmäisen olueni tehdä ilman sekondääriä ja jopa kuivahumaloin primäärissä.
Lopputuloksena kirkas ja hyvä olut, joten en tiedä mitä eroa olisi ollut, jos olisin sekondääriä käyttänyt.
Pullojen pohjalla on vain todella ohut kerros sakkaa.
Itse jatkan tällä tiellä ja siirrän sekondääriin vain todella vahvat oluet, jotka vaativat pitkän (yli 4 kuukautta) kypsytyksen käymisastiassa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Helmi 11, 2012 17:36 pm

Samaa mieltä, sekundäärit ja pullotusastiat/saavit on turhaa pelleilyä - primääristä vaan kaikki.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Palaa sivulle “Humalat”